Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Kan jeg være så snill å..."

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-09, 23:09   #21
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.399
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Står den i en annen form der da, enn i eksemplene i hovedinnlegget?


Tror ikke jeg er smart nok for denne diskusjonen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:13   #22
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Uttrykksmåten blir stadig brukt muntlig i Trøndelagen.

Stemmer det som jeg hevder over da, at man sier værra (vårrå, varra) på trøndersk? Ble litt usikker plutselig, kan ikke huske at jeg hørte uttrykket så veldig mange ganger ila. de sju årene jeg bodde i Trondheim.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:14   #23
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

I Trondheim sier man ikke værra. "Kainn æ vææææær så snill å få litt mer?"

  Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:15   #24
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Jeg er trønder og sier "vær". Værra er bredere dialekt.
Ellers så signerer jeg Albertine på at det er vanlig uttrykk i Trøndelag.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:16   #25
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.022
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Ja, det er vel sant, Albertine. Glemte at det er bymål i Trondheim. Jeg hadde noen nord-trønderske studievenn(inn)er, og er rimelig sikker på at de sa værra/vårrå i dette uttrykket.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:31   #26
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Jeg jobber sammen med en sosionom fra Trondheim, og hun sier visselig "Kainn æ vææær så snill å få litt mer kaffe av dæ"
Veldig relevant at hun er sosionom

  Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:35   #27
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Fra Bodø, bor i Trondheim, sier "Kan æ vær så snill å få en kopp kaffe." Og leer ikke på et øyenbryn om jeg hører det fra andre heller. Skriftlig derimot, blir saken en helt annen.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 23:47   #28
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Trønder - sier "kan æ vær så snill å få..... både det ene og det andre"

I tillegg til "Kan du vær så snill å....(sende what ever)"

Har aldri tenkt at noen gremmes over det. Det er jo bare en måte å snakke på.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 00:55   #29
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Hm, sentrale østlandet her, og sier "kan jeg være så snill å få litt kaffe?" Eller oftest kan jeg være så snill å få gå på do? Her må vi be om lov, siden noen må se etter barna.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 01:42   #30
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: "Kan jeg være så snill å..."

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Trønder - sier "kan æ vær så snill å få..... både det ene og det andre"

I tillegg til "Kan du vær så snill å....(sende what ever)"

Har aldri tenkt at noen gremmes over det. Det er jo bare en måte å snakke på.

Ja, men "Kan du være så snill å/og..." er jo helt korrekt.
Da spør du jo om noen kan være snille og gjøre noe for deg, ikke om du kan være snill å få lov til at de gjør noe for deg.

Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no