Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Husarbeids-skjema

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-14, 16:48   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.565
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Øy, millact!

Men okei, det er helt sant, jeg har det omtrent som Floksa.

MEn, sannheten er at jeg skammer meg ikke lenger over det.
Jeg har ikke nok tid til å ha et ryddig hus og ønsker på ingen måte å ta tid bort fra andre ting, for at huset skal være rent/ryddig.

Det er ikke noe problem for meg å ha gjester på uvaskede gulv
(feks har vi nå feiret jul, med besøkog kjøkkengulvet mitt er altså ikke vasket siden november-tror jeg, husker ikke sist) og det plager meg ikke.
Vi er heldig, for vennene våre er mer opptatt av trivelig samvær og god mat, enn hvor ryddig huset er.

Og et av nyttårsforsettene mine er å rydde/vaske enda mindre.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 20:16   #22
Mingeling
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2012
Innlegg: 6
Mingeling har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Så deilig å hålese at ikke alle har vaske og ryddemani. Trodde nesten det var bare meg som ikke bare brukte tiden på å rydde. Jeg går hjemme med en 1.åring, emn får ikke gjort stort annet enn å rydde det daglige, slik som brette klær, moppe gulv (moppen er min venn, jeg kunne ikke klartmeg uten. Mye, lettere å ta frem enn en støvesuger). Har prøvd meg på en liste eller ti, men det fungerer dårlig. Gir likevel ikke opp, for jeg er listemenneske og ser jo at ting blir gjort oftere når slike lister finne - og brukes.

Mingeling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 20:18   #23
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vår ser omtrent sånn ut:

I teorien:

Ok, jeg greier ikke dikte opp en teori engang...

I praksis:

"noen" (les jeg) oppdager at et av barna straks har bursdag og inviterer en haug med folk.
Vi oppdager at den dagen folk var invitert hit, plutselig er her.
Det ryddes i vill panikk, mens noen hiver sammen en vaffelrøre.


Badet vaskes når det lukter.......ille.....

Høres ganske kjent ut.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 20:39   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Mammatiltre85, her.

Noe dere ville gjort anderledes? Hatt med,ikke med?
Kom gjerne med innspill :-)

Jeg ville lagt inn ryddedag før helga også, det er så godt å ha det ryddig rundt seg når helga kommer og spesielt hvis det plutselig kommer noen innom.
Også synes jeg annenhver uke er langt mellom sengeskift, men det er jo smak, behag og vane det da.

Her går det endel klesvask, men en ting som hjalp veldig på klesvasken var at alle fikk hver sin farge på håndklærne og hver sin knagg. Høres helt patetisk enkelt ut, men da blir det lettere å bruke håndkleet sitt opp igjen for det går jo faktisk an å bruke samme håndkle på håret to ganger liksom, eller hvis det ikke er spes møkkete. Men det er jo ikke spesielt attraktivt hvis man ikke vet hvems rompe det håndkleet har tørket før for å sette det litt på spissen Det, og et gjennomtenkt forhold til hvilke klær som fint kan brukes én gang til og hvor man gjør av dem om kvelden - annet enn i skittentøysdunken.
En ting jeg også gjør er at jeg fyller vaskemaskina om kvelden og gjør den klar, og setter på timeren så den går tidlig neste morgen. Så er det unnagjort lsm. Samme med tørketrommelen hvis det er noe som er vått.
Faren min hadde nal og dusjspraygreie i dusjen så han dro over den innvendig hver dag mens/etter at han hadde dusjet. DET gjør ikke jeg , men de hadde jo alltid veldig ren dusj da

Også har jeg tatt til meg "soneryddetipset" fra Flylady, bruke 15 minutter hver dag på et eller annet sted i huset hvor det hoper seg opp litt.
Og "kast -hvormangevardetnåting-tipset" fra Flylady. Jeg tar rett og slett med meg en pose og plukker opp ting som burde vært ut og bort til jeg har telt til … 25 elns. Etpar ganger i uka eller noe sånt. Et papirark der, en penneholk her, noe greier i baderomsskapet som skulle vært kastet, en ødelagt hårstrikk.

Og ukehandling på en ukedag. Da er det mindre folk i butikkene, og så lenge jeg ikke er sulten når jeg går i butikken går det kjappere unna og det er lettere holde seg til listen siden jeg ikke har "lørdagskos" eller "fredagskos" i bakhodet.

Også står gjennomgang av posten+regninger+økonomi+sette i permer+planlegging/"hva skjer i kalenderen denne uka/måneden"+todo-liste på "lista" en gang i uka. Jeg må også ha en gjennomgang av medisiner og apotekresepter og sånt hver uke, men det er litt spesielt for våre forhold.
Det er kjekt å ha satt av tid til alt det, planlagt å bruke etpar timer på organisere liksom og gå gjennom alt så kommer man ikke på etterskudd.
Også har vi godt system på flaskepant, papirsøppel, plastikksøppel, fravokste klær osv, både ift lagring og ift å bli kvitt det så det ikke "gror ned" her.

Og leker/utstyr rydder han (de) som har brukt det, og alle rydder bort sitt etter maten

Nå er vi bare to da (meg og lillegutt), men det bor 3 i leiligheten, og vi har 4 assistenter som våser inn og ut til alle døgnets tider så vi må ha litt system.


Sist redigert av m^2 : 03-02-14 kl 20:49.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:19   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.932
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det vaskes når behovet er der og når jeg har litt tid. Hele huset tas aldri samtidig, men det ser likevel greit ut og mye mer ryddig hos meg enn hos mine venner.

Samme her. Vet ikke hvorfor og hvordan. Jeg rydder og tørker litt sånn innimellom i løpet av dagen, det er kanskje derfor? Og jeg har en mann som gjør mye.

Jeg skulle ønske jeg trivdes i rot og skitt, men det gjør jeg dessverre ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:31   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.535
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Også har vi godt system på flaskepant, papirsøppel, plastikksøppel, fravokste klær osv, både ift lagring og ift å bli kvitt det så det ikke "gror ned" her.

Vil du dele tips?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:32   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.535
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Samme her. Vet ikke hvorfor og hvordan. Jeg rydder og tørker litt sånn innimellom i løpet av dagen, det er kanskje derfor? Og jeg har en mann som gjør mye.

Jeg skulle ønske jeg trivdes i rot og skitt, men det gjør jeg dessverre ikke.

I dag har jeg tørket vekk en flekk på badegulvet og tørket av badekaret.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:34   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.932
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

I dag har jeg tørket vekk en flekk på badegulvet og tørket av badekaret.

Jepp, sånt gjør jeg hele tiden, og jeg tror det er forskjellen på meg og de som bare lar alt ligge til fredagen når de skal vaske. Jeg orker ikke ha det der, så jeg tar opp smulene fra golvet når de kommer der.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:51   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.535
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jepp, sånt gjør jeg hele tiden, og jeg tror det er forskjellen på meg og de som bare lar alt ligge til fredagen når de skal vaske. Jeg orker ikke ha det der, så jeg tar opp smulene fra golvet når de kommer der.

Sikker på at vi sparer tid på å gjøre det slik.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:54   #30
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.510
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jepp, sånt gjør jeg hele tiden, og jeg tror det er forskjellen på meg og de som bare lar alt ligge til fredagen når de skal vaske. Jeg orker ikke ha det der, så jeg tar opp smulene fra golvet når de kommer der.

Det er sånn jeg skulle ønske at jeg var. Men så skal jeg bare, og så glemmer jeg det litt, også var det noe annet jeg skulle. Og smulene går jo ikke noe sted. Og sånn fortsetter det. Så er det supertiltak å rydde/vaske/fikse til helgen hver torsdag.

Jeg har en venninne med ryddemani, hun rydder litt sånn her og der uten at man legger merke til det, det er kjemperart (for meg). Det er alltid mye ryddigere her når hun går enn når hun kom, enda vi bare har sittet i sofaen og drukket te, liksom. Jeg tror det er magi.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:58   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.932
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det er sånn jeg skulle ønske at jeg var. Men så skal jeg bare, og så glemmer jeg det litt, også var det noe annet jeg skulle. Og smulene går jo ikke noe sted. Og sånn fortsetter det. Så er det supertiltak å rydde/vaske/fikse til helgen hver torsdag.

Jeg har en venninne med ryddemani, hun rydder litt sånn her og der uten at man legger merke til det, det er kjemperart (for meg). Det er alltid mye ryddigere her når hun går enn når hun kom, enda vi bare har sittet i sofaen og drukket te, liksom. Jeg tror det er magi.

JEg er sånn. Det kan være stressende også. Ikke akkurat magi.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-14, 07:54   #32
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg har en venninne med ryddemani, hun rydder litt sånn her og der uten at man legger merke til det, det er kjemperart (for meg). Det er alltid mye ryddigere her når hun går enn når hun kom, enda vi bare har sittet i sofaen og drukket te, liksom. Jeg tror det er magi.

hvor finner man slike venner.

Jeg er utrolig dårlig på smårydding ( men flinkere enn min mann), men liker ikke å ha det rotete rundt meg heller, men det er det alså, kjipe greier...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-14, 09:39   #33
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husarbeids-skjema

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

hvor finner man slike venner.

Ikke her ...

Sitat:

Jeg er utrolig dårlig på smårydding ( men flinkere enn min mann), men liker ikke å ha det rotete rundt meg heller, men det er det alså, kjipe greier...

Jeg hater å rydde. Det er ikke noe problem å støvsuge og vaske, men den hersens ryddingen!

Jeg har begynt å kaste mye, det hjelper litt på. Men vi har alt for mye greier.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
hjemmet, husarbeid, husmor


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no