Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-08, 13:12   #21
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Barlind får man i flere varianter, forresten, med varierende høyde og bredde.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:26   #22
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg ville ikke blandet flere sorter. Det er mentalt krevende og vil mest sannsynlig fremstå som rotete.

Dette er jeg helt uenig i. ( Redigert: Jeg er ikke uenig i at det kan fremstå som rotete, men hvis man planter i grupper, velger ting som passer sammen og holder seg til lettstelte planter så trenger det hverken være vanskelig eller rotete. )
Problemet når folk skal beplante utendørs er som regel at man planter for lite variert, noe som foruten å være kjedelig gir større sjanse for sykdom å spre seg.
2-4 slag tror jeg ville blitt veldig fint, hvis du planter de som grupper vel og merke, ikke annenhver.
Jeg er ingen hageekspert, men ville variert med feks furu,
grefsheim-spirea, syrin eller lignende.


Sist redigert av Pio : 23-05-08 kl 13:43. Årsak: redigert
Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:37   #23
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Tror ikke at Klematis blir anbefalt å ha inn til husvegger. Tror jeg leste det nettopp et sted.

Men her er det jo ikke inntil en husvegg - det er foran et "tomrom"?

  Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:41   #24
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Dette er jeg helt uenig i.
Problemet når folk skal beplante utendørs er som regel at man planter for lite variert, noe som foruten å være kjedelig gir større sjanse for sykdom å spre seg.

Jeg er enig med deg i teorien, men ikke i hekksammenheng.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:46   #25
Pio
Har ponny, ønsker høyhest
 
Pio sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 601
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er enig med deg i teorien, men ikke i hekksammenheng.

Og som du ser, så har jeg skrevet på litt til i mitt innlegg. Vi postet samtidig.

Jeg har vel egentlig ikke tenkt at dette området kun innbyr til hekk, men kanskje en blanding av feks nåletrær og prydbusker.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 13:49   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter



Ellers synes jeg det ser ut som det er for smalt til at det er muligheter for annet enn hekk? Jeg er enig i at grupperinger (med minst planter av hvert slag) hadde vært fint (bortsett fra at jeg avskyr bartrær/-specier).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 15:02   #27
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Nå kommer ikke bredden helt frem på disse bildene, det er faktisk en god avstand fra muren og inn til verandaen. En god meter rett ut tenker jeg, i tillegg til det som skrår innover under verandaens ytterkant. Jeg kan ta et bilde etterpå, så får dere se.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 15:29   #28
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg liker nå godt prydbusker jeg da.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 15:30   #29
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Sikkert fint med noe bunndekkende som kan kose seg nedover muren også.

Uten at jeg har noen ide om hva det skulle være altså. :synser høyt:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 15:32   #30
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

En meter er jo ikke SÅ bredt, da. Dere skal jo tross alt ha mulighet til å beskjære buskvekstene. Kanskje er det en fordel å ha adkomst til under altanen - det er også mulig at dere ønsker å ha mulighet til å stå i stige når dere skal olje/beise rekkverket (det er ikke lettere å gjøre dette ovenfra og ned).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 15:33   #31
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Enig med Veronal. Det er ikke bredt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 16:11   #32
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Det er mye fint i plast?
Når jeg skal lage hekk, tror jeg at jeg skal ta en haug med kunstige juletrær.

  Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 16:22   #33
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det er mye fint i plast?
Når jeg skal lage hekk, tror jeg at jeg skal ta en haug med kunstige juletrær.

Fredag ettermiddag - kanskje på tide å gå hjem nå?

Plast - er det mulig?

  Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 18:16   #34
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

KOm til å tenke på at alperips kanskje hadde passet?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 19:23   #35
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg ville hatt den som mandarin lurte på hva het da hun var i hagen min i dag. Sibirhagekornell eller noe slikt. Vintergrønn og med hvite blomster.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 20:08   #36
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Jeg synes diverse mispel-typer er fine, alt fra blomstring til kraftige mørkegrønne blader og til bærene. Vi er kryp-versjonen i en skråning, den blir stor og dekker mye. Har også en stående versjon vi har flyttet rundt noen ganger. Den overlever det meste.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 21:57   #37
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Ville hatt søtmispel jeg.

  Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 18:50   #38
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg ville hatt den som mandarin lurte på hva het da hun var i hagen min i dag. Sibirhagekornell eller noe slikt. Vintergrønn og med hvite blomster.

Jeg den er veldig fin!

TAkk for titten til Berglijot forresten.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 19:33   #39
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi skal ha junisøtmispel/søtmispel/blåhegg/Amelanchier Spicata. Vokser i en søyle (dvs. den tar ikke mye plass i bredden og klippes stort sett i høyden), vokser raskt og har nydelige høstfarger.

Slik ser den ut på denne tiden av året med hvite blomster:

Er det noe blader igjen om høsten/vinteren?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 20:33   #40
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å velge busker/ hekkeplanter

Azi: Den er løvfellende. Har fantastiske høstfarger.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no