Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Suppeoppskrifter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-11, 20:25   #21
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Jeg leste "Sugeoppskrifter".

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 20:31   #22
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

HOT KYLLINGSUPPE
2 kyllingfileter
1 eple- grovt raspet
1 løk-finhakket
1 ss karri
2 bokser hakkete tomater
3-5 dl vann
3 dl matfløte
5 ts (minst) grønnsakbuljong eller hønsebuljong
1 ts sukker

Kyllingfiletene deles i biter, stekes lett (med salt og pepper).
Eple og løk stekes også lett, alt blandes. Kokes ca 20 min

Dette er en porsjon beregnet til 4 personer, server med ris og- eller brød. Perfekt til sure og kalde dager!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 18:09   #23
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå har jeg akkurat laget en djevelsk god spinatsuppe, og tror til og med jeg husker hva jeg hadde i den. Det tok 10-15 minutter, og var knallgodt.

2 sjalottløk
2 vårløk
2 fedd hvitløk
1/2 chili

Hakkes og surres i et par gode klatter smør, lav varme

1 stor pose fersk spinat (eller frossen) skylles godt og surres med det andre til den er godt krympet

3/4 - 1 liter kokende vann (jeg liker å koke det opp i vannkokeren for å spare tid) tilsettes
2 buljongtereninger smuldres oppi

Kok opp

Tilsett et par gode skjeer rømme (eller en skvett fløte eller hva du har)

Pepper etter smak

Og så fant jeg en pakke glemt Mozarella som måtte spises, og delte den i biter og hadde oppi hver skål.

Nok til to.

Denne hadde vi til middag idag, og den var sinnsykt god! Hadde litt stekt chorizo i og speltrundstykker til, og treåringen satt og slikket av tallerkenen etterpå

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 21:31   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.218
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Så hyggelig! Etter min oppskrift her, eller tilfeldigvis samme?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 22:08   #25
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Åh den spinatsuppen må prøves. Hvor mye frosset spinat er det på en pose fersk spinat? Og hvaslags størrelse på ferskposen? Jeg handler somregel spinat i løsvekt og trenger omtrentlige mengder. Nærbutikken her har forøvrig 3 forskjellige størrelser på posene sine, jeg bare elsker at det er blitt så stort fokus på spinat for tiden.

Esmes Muligatawnysuppe er et veldig godt tips ja, den er helt fantastisk!
Og squashsuppe er knallgodt!
Lag jevning (smør og mel),
spe med kyllingfond, la småkoke mens du hakker opp et par squash og sprøsteker små biter av bacon.
Krem suppen med en dæsj fløte, smak til med litt salt og pepper, ha i squashen når du tar gryten av platen og la det trekke i et par minutter.
Strø sprø bacon over suppen ved servering.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 22:10   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.218
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Jeg brukte en ganske stor pose. Større enn et A4-ark, i hvert fall. Dobbelt så stor?

Vet ikke helt hvor mye frossenspinat det vil tilsvare, kanskje en 3/4 pakke? Jeg ville prøvd meg frem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 22:11   #27
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Jomen da vet jeg sånn omtrentlig mengde, jeg skjønner hvilken pose du mener.
Takk!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 22:45   #28
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så hyggelig! Etter min oppskrift her, eller tilfeldigvis samme?

Etter din oppskrift

Brukte forresten frossen spinat i mangel på noe annet, men det fungerte utmerket. Den var jo ferdig finhakket. Brukte en pose, den var omtrent på størrelse med et halvt A4-ark.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 17:10   #29
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Jeg laget en OK suppe i dag etter inspirasjon fra Polyanna.

Løk, hvitløk, litt vårløk surret i olje. Kokte inn en dl hvitvin, så hadde jeg i halvannen brokkoli og en liten potet i biter og en buljongterning og litt krydder. Etter at det kokte så ble det kjørt i en blender sammen med et par spiseskjeer fetaostterninger (inspirasjon Isets blomkålmos) Så til slutt en fløteskvett. Serverte med sprøstekte chorizoterninger og grovt brød med smør til lunsj i dag.

Suppa så ikke noe særlig ut, ble ganske blass i fargen, men smaken ble god synes jeg. Og ikke minst treåringen spiste opp alt. Det gjør han stort sett bare med pølse for tida.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 13:40   #30
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Suppeoppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg leste "Sugeoppskrifter".


Det får bli i neste tråd det

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no