Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ammenytt på NRK i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 22:28   #21
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Jeg hilser alle undersøkelser velkomne som kan ta giftbrodden av ammepolitiet.

Jeg er veldig for amming jeg, men ikke så det går ut over psyke og helse. Amming er mat og ikke religion.

Selv måtte jeg slutte amming av minstemann etter 7 uker. Hadde en massiv brystbetennelse og jeg turte rett og slett ikke fortsette. Og møtte faktisk ingen som stilte spørsmålstegn ved det, snarere tvert i mot så fikk jeg god hjelp med det. Men dette var på en sykehusavdeling fjernt fra amme- og fødeklinikker. Først en ukes tid etterpå, da jeg var innom for rens av operasjonssåret traff jeg en meggete sykepleier som ikke la 5 øre i mellom for å fortelle meg at det ville være helt problemfritt å fortsette ammingen, mens hun stappet 'sugerøret' inn i brystet mitt av all kraft. Så noen mistenker jeg går på jobb bare for å gjøre livet surest mulig for sine medmennesker, men heldigvis møtte jeg utrolig mange flere veldig hyggelige mennesker som ikke visste hva godt de kunne gjøre for meg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 22:48   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.205
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Ja, jeg vil også undertreke at jeg også møtte kun hyggelige helsefolk mht amming. Full forståelse for at det var vanskelig pga brystreduksjon + prematurt barn, beskjed om at jeg ikke skulle tenke på å pumpe en gang da jeg lå på intensiven pga jeg hadde nok med å ligge der og ta vare på meg selv (mens jeg vet andre er blitt pumpet av helsepersonell hvis de ikke orker selv på intensiven. Det er visst veldig mor og barn-vennlig, men hadde ikke vært det for meg, så glad jeg slapp tilbudet) og full støtte på å slutte med pumping etter 5 uker da jeg måtte operere en abcess og uansett fikk ut så lite melk at det knapt var snakk om delamming, kun noen ml i døgnet. Skryt og forståelse var alt jeg fikk.

Men jaggu måtte jeg forklare meg øreten ganger til alle nye folk jeg møtte, herunder helsesøster x 2 og lege på helsestasjonen. De godtok løsningen de også, men de måtte liksom få alt fortalt i fanget for å kunne bifalle det. Slitsomt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 22:49   #23
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Jeg møtte veldig hyggelige folk på NFI ang. dette, men helsesøstre, leger på helsestasjonen og ansatte på barsel var ikke så forståelsesfulle... Helsestasjonen begynner å skjønne det nå, etter at jeg også har forklart hele historien flere ganger.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 00:23   #24
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Makan til arrogant Nylander på Dagsrevyen men det er jo ikke noe nytt fra den fronten. Fysj, det er ikke mange mennesker jeg misliker så sterkt som den damen. Selv ammet jeg i nesten 2 år men har masse sympati med alle de kvinner i landet den damen har bidratt til å gjøre morstilværelsen til et sant helvete (pga det avsindige ammepresset her til lands).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 00:33   #25
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Am de som vil, og de som får til, sier nå jeg. Det er utrolig trist at man skal føle seg annenrangs om man ikke fikser å amme til tett oppunder konfirmasjonsalder, omtrent, men slik er det blitt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 00:40   #26
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Det er ikke så lett det der med informasjon/opplysning rundt amming. For det er en fordel at spedbarn blir ammet, og det er en fordel for de mødrene som får det til at det legges til rette for at de kan amme. Reklamens makt er stor, slik at hvis det ikke er noen ganske tydelige stemmer som fremhever fordeler med amming, vil Nestle og andre produsenter kunne drive en ganske annen markedsføring enn idag. Og holdningene vi møter idag om at det er greit å amme små barn omtrent hvor som helst, at det er naturlig mat for spedbarn, at kvinner trenger fri for å amme barn etc skal vi ikke ta for gitt. Gro Nylander har gjort en viktig jobb i så måte, det er bare så synd at det tilsynelatende er håpløst å få til en balanse hvor kvinner som ikke kan eller ikke vil amme barna sine føler at de kan bli respektert for det valget uten å måtte unnskylde seg i øst og vest.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 00:58   #27
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Enig i mye at det du sier Katta. Men det er en stygg bakside til amme eldoradoet Norge og det er alle de stakkars kvinnene som ikke har fått lov til å glede seg over å bli mamma. De har blitt fratatt den gleden de skal få føle over livets store gave og føler seg ikke verdig tittelen "mamma" knapt fordi Mulla Nylander i så stor grad har vært med på å skape dette "må amme OR" normen i Norge. Jeg har grått mange tårer med veninner som ikke har fått til ammingen og forbannet Gro Nylander i mitt stille sinn mer en en gang for å si det slik Det verste er jo at de fleste ser ut til å kjøpe disse amme-bibel bøkene hennes før de får barn til og med ... da er liksom listen lagt allerede over hva man forventer av seg selv.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 07:27   #28
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.762
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Det bildet du skildrar av Gro Nylander er i stor grad mediaskapt, Lisa. Eg hadde også det inntrykket av GN heilt fram til eg faktisk las to av bøkene hennar. Der finner du ei Nylander som er langt meir nyansert enn den som presenteres i media.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:14   #29
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

På siste barselgruppe mente både helsesøster og jordmor at det enorme ammepresset som har vært i endel år nå var i ferd med å gi seg. Jordmor tipset en av mødrene som ga flaske om Flaskeposten-forumet og var imøtekommende og sa ingenting om at hun heller burde ammet.

Jeg vet ikke om det er en holdningsendring på gang blant denne gjengen eller om det bare er disse to som utmerket seg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:18   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det bildet du skildrar av Gro Nylander er i stor grad mediaskapt, Lisa. Eg hadde også det inntrykket av GN heilt fram til eg faktisk las to av bøkene hennar. Der finner du ei Nylander som er langt meir nyansert enn den som presenteres i media.

Ja, det er mediaskap i tillegg til at man liksom "skal" mislike Nylander i dag, føler jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:27   #31
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Media trenger ikke skape mye "hype" rundt Gro Nylander, det gjør hun utmerket godt selv. Hvis en sak er mediaskapt så er det ofte uten at hovedpersonen / eller saken selv er deltagende, det gjelder ikke for Gro Nylander. Hun er alltid der og alltid like unyansert, med patent til sannheten om amming, samme stil som hun hadde i går.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:40   #32
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.091
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg vet ikke om det er en holdningsendring på gang blant denne gjengen eller om det bare er disse to som utmerket seg.

Helsesøstre har vi jo diskutert opp og ned i mente, både her og på andre forum.
Og det er ganske enkelt en egen rase med mye forskjellig rart.

De helsesøstrene som har steile holdninger på alt mulig annet, har det nok også på amming.
De helsesøstrene som er av de gode slaget og som evner å se ting fra flere sider, gjør nok også det med amming.
Det er mange helsesøstre i dette landet, og noen av dem er nok utdatert for lenge siden.

:konkluderer:

Nå er det årevis siden sist jeg ammet, men det var ikke helt en tur i parken, så jeg uttaler meg nå uansett.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:40   #33
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.801
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Jeg synes det er synd at mange oppfatter Nylander som nazi. Jeg synes ikke hun er det ut fra bøkene hennes, men jeg har aldri sett henne i debatter, så det skal jeg ikke uttale meg om.

MEN - kanskje det i det lange løp har vært greit at hun har vært litt nazi. Vi hadde aldri fått en så stor andel ammende i Norge om det ikke var for henne og den jobben hun har gjort. Så selv om det selvsagt er trist og fullstendig unødvendig å gi ikke-ammende dårlig samvittighet, så har det kanskje vært verdt der, hvis man skal se kynisk på det.

Men nå er jo amming så godt innarbeidet som "det beste alternativet hvis man kan" i den norske folkesjela, så nå er det på tide at de ikke-ammende får litt slack. Akkurat det er jeg selvsagt enig i.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:42   #34
Hilda
Sugaraddict!
 
Hilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Innlegg: 852
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Am de som vil, og de som får til, sier nå jeg. Det er utrolig trist at man skal føle seg annenrangs om man ikke fikser å amme til tett oppunder konfirmasjonsalder, omtrent, men slik er det blitt.

Jeg kommer til å amme han shiten min til han er 14 sikker! og da kan jeg vell bare fortsette og stå og amme også........ så kan jeg få meg jobb som amme, for jeg har nåkk melk til halve bygda.

Jeg opplever faktsik at folk blir svært sjokkerte at jeg ammer enda(han er 9mnd)
"Hærregud, ammer du enda, tar han ikke flaske, nei og nei!"
Har du melk enda? har jeg fådt spørsmål om siden han var 6 mnd.
Noen mener jeg ammer han for mye. At jeg må slutte. Han er jo snart et år, herregud, han er jo stor gutt. bla bla bla.

At folk gidder og bry seg så innmari, at man må forsvare hvorfor man ammer/flasker ongen.

__________________
Terroristen 25.03.09

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:49   #35
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.091
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men nå er jo amming så godt innarbeidet som "det beste alternativet hvis man kan" i den norske folkesjela, så nå er det på tide at de ikke-ammende får litt slack. Akkurat det er jeg selvsagt enig i.


Helt enig.

Skal vi se om jeg klarer å få dette ut riktig:
Dette med at "man ikke har prøvd nok" tror jeg kanskje kan ha flere sider. For det er et skille mellom "har ikke prøvd" og "har ikke fått hjelp". Noen trenger nemlig litt veiledning og en liten dytt for å få det til. :erfaren: Det er ikke alle som har naturlige ammepupper og brystvorter, og da trenger man kanskje et og annet triks. Og om man ikke får det, så er det jo veldig dumt.
Det gjelder vel de færreste i dag, takket være bl.a. Nylander og fokuset på amming.

Men det er vel knapt noen som faktisk forteller deg at det kan gjøre veldig vondt å amme, og at du blir sittende i timesvis med puppene ute og hyle av smerte. Muligens er de kjappe med å si, når du sitter der, at det går over. Men ikke at det tar 3 måneder ...

Men selv Nylander sier jo at nok kan være nok. Har man prøvd og det ikke går, så skal man ikke slite seg ut med det. Hver eneste dråpe teller, så det man har fått til, skal man være stolt over.:fritt etter ammebibelen:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:51   #36
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det bildet du skildrar av Gro Nylander er i stor grad mediaskapt, Lisa. Eg hadde også det inntrykket av GN heilt fram til eg faktisk las to av bøkene hennar. Der finner du ei Nylander som er langt meir nyansert enn den som presenteres i media.

For min del fikk jeg innbitt avsmak for Nylander gjennom en av hennes egne ammefilmer. Så at det er medieskapt, fullt og helt, er ikke sant. Hun er ei ræv og uttalelsene hennes lukter.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:51   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes det er synd at mange oppfatter Nylander som nazi. Jeg synes ikke hun er det ut fra bøkene hennes, men jeg har aldri sett henne i debatter, så det skal jeg ikke uttale meg om.

MEN - kanskje det i det lange løp har vært greit at hun har vært litt nazi. Vi hadde aldri fått en så stor andel ammende i Norge om det ikke var for henne og den jobben hun har gjort. Så selv om det selvsagt er trist og fullstendig unødvendig å gi ikke-ammende dårlig samvittighet, så har det kanskje vært verdt der, hvis man skal se kynisk på det.

Men nå er jo amming så godt innarbeidet som "det beste alternativet hvis man kan" i den norske folkesjela, så nå er det på tide at de ikke-ammende får litt slack. Akkurat det er jeg selvsagt enig i.

Helt enig. Det jeg synes er litt merkelig er at så fort man ikke kan amme, skal man liksom finne bevis på at MME er like bra som morsmelk og man skal helst ikke like Nylander osv. Jeg har kun ammet mine to i et par uker, og så har de fått kun MME etterpå. Allikevel er jeg da helt klar over at den beste næringen er morsmelk og jeg synes det er flott at så mange ammer her i landet? Jeg vet at folk føler et ammepress, jeg følte litt på det selv men tenkte at jeg får ha såpass styrke at jeg ignorerer det, jeg vet jo hvorfor jeg ikke kunne amme og at MME er helt flott det, når man ikke kan gi morsmelk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:53   #38
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Forresten; folk er tenkende individer. Jeg er så drittlei at alle som ikke får til å amme skal skylde på ammepress fordi de føler seg ræva. Man føler som man føler når man tillater seg å føle nettopp slik. Slutt å skylde på andre for dine egne, manglende positive tanker. Og ja, jeg har hatt ammeproblemer med to av tre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 09:57   #39
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Jeg syns det må være et stort problem at de aller fleste sendes hjem fra barsel før ammingen er kommet skikkelig i gang. Selv nå som annengangsmor ble jeg veldig usikker når melken brukte minst et døgn lenger enn jeg trodde på å komme skikkelig i gang. Minstemor hang i puppen konstant de første syv dagene og fikk tydelig ikke nok. Hvis jeg ikke hadde visst at det var viktig at hun fikk henge der så ofte hun ville og at det var bra for å få produksjonen i gang, så kunne jeg fort rotet bort hele ammingen tror jeg. Jeg vil tro det er mye verre for de som sliter mer med å få produksjonen i gang eller på andre måter sliter med ammingen. Man er ganske sårbar og på kanten av seg selv i de dagene der og iallefall førstegangsfødende syns jeg med fordel kunne blitt fulgt opp til de fikk dreisen på ammingen.

Dette snakket jeg med et par av jordmødrene om også, og de sa at det var et stort problem når særlig førstegangsfødende blir sendt hjem uten at de har mulighet til å hjelpe dem videre med ammingen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:02   #40
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.686
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammenytt på NRK i kveld

Jeg leste boka til Nylander, og slappet helt av etterpå, det var nemlig ikke alle barn som klarte å die.
Jeg har en jeg har ammet i 12 mnd. Hun ble ikke "frisk" før etter jeg ga opp ammingen, og en som jeg ammet i 3 mnd. Han er mye friskere.
Jeg tror det er viktig og riktig det Nylander har gjort. Uten henne hadde vi vel neppe hatt så lang permisjonsordning som vi har heller. Den har vel delvis kommet for at vi skal kunne amme også? Eller er jeg helt på bærtur nå?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no