Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ordet "nudelig"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-07, 16:44   #21
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.876
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror nok bare jeg er for lite vant med ordet, har aldri hørt det før. Ingen som sier det her.

Dette kan avkreftes. Jeg har hørt ordet minst én gang i uka i mange år, og det blir ikke bedre av den grunn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 16:47   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dette kan avkreftes. Jeg har hørt ordet minst én gang i uka i mange år, og det blir ikke bedre av den grunn.

Jeg tror jeg kan tillate meg å være enig, egentlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 16:55   #23
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Jeg har ikke tenkt over at noen har brukt ordet nudelig. Sikker på at det ikke bare er skrivefeil? Y og u er ved siden av hverandre på tastaturet. Fort gjort å taste feil.

Så om jeg hadde lagt merke til det, ville jeg tenkt at det skulle stå "nydelig". Trykkfeil ergrer jeg meg ikke over.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:03   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.876
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg har ikke tenkt over at noen har brukt ordet nudelig. Sikker på at det ikke bare er skrivefeil? Y og u er ved siden av hverandre på tastaturet. Fort gjort å taste feil.

"Nudelig" er en gjenganger i muntlig språk, og det kunne i grunnen være litt interessant å forske på dette ordet. Jeg føler meg nokså sikker på at en sammenlikning av et større antall muntlige "nydelig" og "nudelig" ville avdekke at det sistnevnte ble uttalt i et høyere toneleie og med et betraktelig mer fårete ansiktsuttrykk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:08   #25
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Å skrive "nudelig" er da vitterlig ikke verre enn "råsa" eller uttrykk som "årh", osv.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:25   #26
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

"Nudelig" er en gjenganger i muntlig språk, og det kunne i grunnen være litt interessant å forske på dette ordet. Jeg føler meg nokså sikker på at en sammenlikning av et større antall muntlige "nydelig" og "nudelig" ville avdekke at det sistnevnte ble uttalt i et høyere toneleie og med et betraktelig mer fårete ansiktsuttrykk.

Blir det brukt på samme måte som "nusselig" da?

Jeg kommer fra østlandet, så hvis det er slanguttrykk herfra så er det rart jeg ikke har hørt det. Prøvde å si det høyt for meg selv her og syns det er tungvindt å si. Det må da være enklere å si nydelig, skjønn eller nusselig.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:36   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg har ikke tenkt over at noen har brukt ordet nudelig. Sikker på at det ikke bare er skrivefeil? Y og u er ved siden av hverandre på tastaturet. Fort gjort å taste feil.

Så om jeg hadde lagt merke til det, ville jeg tenkt at det skulle stå "nydelig". Trykkfeil ergrer jeg meg ikke over.

Hvis du leser hele tråden her så ser du at det ikke er en leif.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Å skrive "nudelig" er da vitterlig ikke verre enn "råsa" eller uttrykk som "årh", osv.

Det kommer vel an på øyet som ser. Jeg synes "nudelig" er mye verre enn både "råsa" og "årh", mens andre elsker ordet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:40   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Hva er "årh"?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:41   #29
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.876
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Årh?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:41   #30
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.876
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Der slo du meg på målstreken, Divine. Jeg antar at vi ikke snakker om 16. årh. e.Kr.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:42   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Årh, vet du ikke det, engang?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:43   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Der slo du meg på målstreken, Divine. Jeg antar at vi ikke snakker om 16. årh. e.Kr.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:56   #33
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg antar at vi ikke snakker om 16. årh. e.Kr.


Æsj, jeg blir skikkelig kvalm av den forkortelsen der, esse.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:57   #34
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Jeg er en gammel dame, som bruker nudelig og helledussen når jeg omtaler små, rene og pene barn.

__________________
What goes around, comes around.
Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 18:07   #35
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.



Jeg tror nok bare jeg er for lite vant med ordet, har aldri hørt det før. Ingen som sier det her.

Har brukt det så lenge jeg kan huske jeg. Ble smitta av Tante-Teidi fra Østlandet. Men liker ordet jeg. Syns det er et nusselig ord.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 18:11   #36
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Jeg er en gammel dame, som bruker nudelig og helledussen når jeg omtaler små, rene og pene barn.

Men for at det skal telle må man holde hodet på skakke, si nudelig med en serdeles lang u, og lage skikkelig nussetrutmunn gjennom hele den lange uen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 18:17   #37
Murvil
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 44
Murvil har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Jeg tenker de har truffet feil tast når jeg ser det står skrevet nudelig.

__________________
J N - 19.07.04 & L I - 26.08.06
Murvil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 22:32   #38
Tartex
Fortsatt i ammetåke
 
Tartex sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tartex er litt kul
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Jeg synes pitteliten er en søt omskrivning, jeg. Når det kommer fra folk som utmerket godt vet bedre, er det da bare sjarmerende.

Jeg er egentlig en kjip språkpedant som dåner av egne skrivefeil, så jeg synes det er betryggende at jeg slipper å klikke i vinkel av å lese "bevisste skrivefeil" som nudelig, rååååsa, trykkleif osv.

Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 23:27   #39
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Tartex, her.

Jeg synes pitteliten er en søt omskrivning, jeg. Når det kommer fra folk som utmerket godt vet bedre, er det da bare sjarmerende.

Jeg er egentlig en kjip språkpedant som dåner av egne skrivefeil, så jeg synes det er betryggende at jeg slipper å klikke i vinkel av å lese "bevisste skrivefeil" som nudelig, rååååsa, trykkleif osv.

Jupp.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-07, 09:03   #40
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordet "nudelig"

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Men for at det skal telle må man holde hodet på skakke, si nudelig med en serdeles lang u, og lage skikkelig nussetrutmunn gjennom hele den lange uen.


Jepp, sånn er det man sier nudelig. Og om øynene til den som spytter ut ordet har en anelse av uskyldighet, så er det perfekt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no