Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Posten krever norsk kunnskaper

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-07, 11:42   #21
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

[/b]

Når en så stor bedrift som posten kommer med en annonse bør det være feilfritt, syns jeg. Du trenger ikke ha høgskoleutdanning i norsk for å kunne alminnelige rettskrivingsregler.

"Å kunne gjøre seg forstått" er så mangt, og skriftlig' i offisielle sammenhenger, er å "gjøre seg forstått" ikke nok.

I dag leste jeg på et skilt i matbuttikken: "Kom inn å smak på vår hjemmelagde middagspølse." Jeg fatter ikke at ingen av de ansatte har rødmet og reagert, og rettet feilen.

Og mens jeg er i gang: På et museum jeg besøkte for noen år siden kunne jeg lese følgende friske melding: "Children are not aloud in this area." Det syns jeg var en grei saksopplysning.

For det meste enig i det du sier, men når Posten nå søker etter utallige ansatte, spesielt innenfor bud og transport, så er det ingen tvil om at det som trengs er allminnelige norsk-kunnskaper slik at de kan lese, skrive, gjøre seg forstått og kommunisere med andre, på norsk. Verken mer eller mindre.

Hadde de skrevet for mye om norsk-kunnskaper (se hvor elegant jeg brukte bindestreken, da!), så ville innvandrere følt seg ekskludert (og det ville sikkert blitt bråk av det). Og uten innvandrere ville nok ganske mange av oss blitt uten post...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 12:02   #22
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er sikkert derfor de trenger det. Behovet demonstreres i annonsen.


"Korektur leser annsettes snarest!"

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 13:17   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

For det meste enig i det du sier, men når Posten nå søker etter utallige ansatte, spesielt innenfor bud og transport, så er det ingen tvil om at det som trengs er allminnelige norsk-kunnskaper slik at de kan lese, skrive, gjøre seg forstått og kommunisere med andre, på norsk. Verken mer eller mindre.

Hadde de skrevet for mye om norsk-kunnskaper (se hvor elegant jeg brukte bindestreken, da!), så ville innvandrere følt seg ekskludert (og det ville sikkert blitt bråk av det). Og uten innvandrere ville nok ganske mange av oss blitt uten post...

Det er da ingen som sier at Posten burde kreve at alle deres ansatte må kunne skrive feilfritt norsk, men bedriften burde være profesjonell nok til å få skikkelig korrekturlesing på annonser, helt uavhengig av hva de annonserer etter. Det er jo ikke postbudene som skriver annonsetekstene, regner jeg med.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 13:27   #24
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.001
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.


nolo: forte seg inn og redigere!

For seint! Mitt gode navn og rykte(evt rykkte) er ødelagt for alltid.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 13:29   #25
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

For seint! Mitt gode navn og rykte(evt rykkte) er ødelagt for alltid.

Du kan vel like godt endre tittelen din med en gang. Folla Blakken.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 13:46   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.328
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

For det meste enig i det du sier, men når Posten nå søker etter utallige ansatte, spesielt innenfor bud og transport, så er det ingen tvil om at det som trengs er allminnelige norsk-kunnskaper slik at de kan lese, skrive, gjøre seg forstått og kommunisere med andre, på norsk. Verken mer eller mindre.

Hadde de skrevet for mye om norsk-kunnskaper (se hvor elegant jeg brukte bindestreken, da!), så ville innvandrere følt seg ekskludert (og det ville sikkert blitt bråk av det). Og uten innvandrere ville nok ganske mange av oss blitt uten post...

Men de hevder da virkelig at de vil ha folk med gode kunnskaper i norsk. Hvis de mente "middels" så burde de jo skrevet det.

Det er jo ikke sånn at ved å skrive teksten feil så rettes automatisk innholdet fra "gode" til "middels" gode kunnskaper!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 13:49   #27
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Posten krever norsk kunnskaper

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hadde de skrevet for mye om norsk-kunnskaper (se hvor elegant jeg brukte bindestreken, da!)...

Heter det ikke norskkunnskaper?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no