Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvor gammel er din eldste plante?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-13, 14:44   #21
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har en lilje-plante som jeg arvet i 1996. Hvor gammel den var da vet jeg ikke. Roten er delt flere ganger, og både jeg, mamma, søsteren min og to venninner har avleggere. Den har nydelige blomster når den blomstrer ca. En gang i året.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:45   #22
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Et par uker.

Jeg har sluttet å kjøpe planter. Den eneste planta vi har i huset nå, er en plante vi fikk i jula. Den kommer nok til å dø snart.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:48   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har ikke planter inne. Min mann har en kaktus som er avlegger av en avlegger av en gammel sak, så moderskipet er sikkert 20-30 år.

Så lenge jeg holder meg unna, holder den sikkert litt til.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:57   #24
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Opprinnelig lagt inn av Effie, her.

Min eldste er ein palmesak på ca to år. Dei nederste blada er brune, og har i grunn vore slik ei stund. (Ta vekk kanskje? Aner ikkje.. )

Ta de vekk. Stammen blir lengre ettersom planten vokser i høyden, og da visner de nederste bladene.

Den eldste som har vært min hele veien er vel en kaktus på ca 18 år. Etterfulgt av en grønn plante jeg fikk i innflyttingsgave i 1998, dvs 15 år.
Men den jeg antar er eldst er en grønn plante etter mamma og pappa. Jeg overtok den når pappa flyttet i leilighet etter at mamma døde i 2003. Den kan toppen være 25 år siden vi bodde i utlandet frem til 87, men den er nok kjøpt de første årene etter vi kom hjem.

Kastet noen gamle planter i fjor. De hadde holdt seg godt, men ikke vokst seg veldig pene.

Orkideene mine er ikke mer enn ett år gamle, tok litt tid før jeg fikk de til og fant egnet plassering.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:59   #25
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

13 år. Jeg fikk den da jeg flyttet ut.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 15:45   #26
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har en dracena som er over 30 år, en ti år gammel elefantfot, og en ti år gammel sverdlilje som i utgangspunktet var bitteliten. Den er blitt stor. Og så har jeg mange som er en 4-5 år gamle.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 15:47   #27
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Vi har en som sto i huset etter besteforeldrene til mannen. Planten må være minst 15 år, og blomstrer et par ganger i året. Den får sjeldent vann og har aldri fått ny jord, så den er veldig hardfør. Jeg synes det er stas å ha en plante som er så gammel, og i hvertfall når den kommer fra oldeforeldrene til barna våre.



Den første katten vår elsket å gnage på planten og spiste mye av den. Man ser skillene veldig tydelig på de gamle stammene og de nye skuddene:

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08

Sist redigert av LilleLeo : 06-01-13 kl 15:53. Årsak: Lagt til bilder
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 15:48   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Den ene orkideen min er 13 måneder.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 15:52   #29
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Ca. 11 år. Og så har jeg en elefantfot som er yngre som nekter å dø.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 15:56   #30
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Snart et år tror jeg. Det er en orkidé som blomstrer for andre gang nå.

Jeg er håpløs med blomster og har vært overrasket over at jeg har klart å holde opp til flere blomster i live det siste året. Overrasket - helt til jeg oppdaget at vaskehjelpa faktisk vanner dem når hun er her.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 15:59   #31
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har en palme som jeg fikk i innflyttingsgave da jeg flytta for meg selv for 10 år siden. Den har jeg planta om sikkert 6-7 ganger siden jeg fikk den, så den er ikke blitt større.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 16:13   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har bare ei plante, det er ei fredslilje, og den har overlevd hos meg i et sted mellom 15 og 20 år. (Jeg husker hvor jeg bodde da jeg skaffa meg den, men jeg bodde i den leiligheten i to runder, så jeg er ikke sikker på om det var i 1993 eller 1997 den flytta inn.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 16:18   #33
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.903
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Har en orkide på 6 år. Resten er under 1 år.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 22:19   #34
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

3 uker Har en lei tendens til å være uenige med plantene i hvor mye og ofte de trenger vann.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 22:26   #35
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Alt av planter døde da vi flyttet for 3 år siden, så de to eldste plantene er tre år. Før det hadde jeg en plante, en sukkulent, som var 10 år.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 22:38   #36
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.795
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Min er snart 6 år...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 22:38   #37
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har én plante og den er snart tre år. Alle de andre har dødd en etter en, og jeg orker ikke å kjøpe nye som dør etter kort tid uansett.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 23:12   #38
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har en porselensblomst som jeg fikk som liten avlegger av en venninne for ca 12 år siden. Den er ikke liten lenger!

Noen av orkidèene mine er nok en del år gamle, jeg får dem stort sett til å blomstre flere ganger.

Ellers dør mine planter ganske fort pga manglende vanning og sikkert for lite kjærlig omsorg. Stort sett kjøper jeg hardføre grønne planter da blomster ikke lever lenge under mitt tak.

Min mor klarte for øvrig å holde liv i brudebuketten sin i over 20 år.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 23:20   #39
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg har en kaktus på rundt femten, og et par - tre overlevere fra hybellivet for elleve år siden, de fleste andre er fem-seks år, og noen få er nye. Det er stort sett de nye som stryker med, de gamle har vent seg til meg.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 08:57   #40
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel er din eldste plante?

Jeg hadde en som var 50 år som jeg la på komposten i forifjor. Den hadde vært på vandring i familien de siste 15 årene og endte hos meg i 2001. Jeg hadde den i 8 år, og den ble aldri noe fin. Den hadde mistet for mange blader på alle flyttingene og alle de nye skuddene ramlet av etter kort tid. Enkelte i familien er dritsure for at jeg kastet den, men de ville ikke ha den selv, og jeg gadd ikke styre mer med den digre, bladfattige stranten.

Nå er den eldste planten min 3 år gammel. Plantene mine er som regel ganske gamle eller ganske nye. Det er bare de hardføre som overlever det strenge vanningsregimet som jeg gjennomfører.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no