Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Har alle mennesker alltid livets rett?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 15:28   #21
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Her er jeg prinsipielt helt uenig. Nødverge er ikke en straff, det er selvforsvar, det er noe man gjør for å redde sitt eget liv, ikke for å straffe den slemme personen som truer ens eget liv. Henrettelser foregår ikke i en situasjon der noen står i umiddelbar fare for å bli skadet eller drept av den dødsdømte, det er en straff for noe han eller hun har gjort tidligere. Det er noe helt annet.

Er helt enig med deg i det, straff er det ikke, så det var vel egentlig en litt flåsete uttalelse fra meg.

Som sagt er jeg helt imot dødsstraff, uansett. Dette er faktisk en av de formene for straff (ved siden av tortur) som får meg til å frike helt ut. Bare tanken gjør meg kvalm. Men uten andre midler synes jeg samfunnet burde ha veldig strenge fengselsstraffer, så det er jeg for.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 16:59   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er også dødsstraffmotstander, men er ikke enig i at det er dobbeltmoralsk at en rett kan idømme noen en straff som vi ikke ville tillate privatpersoner å "håndheve". I så fall kunne man jo heller ikke dømme noen til bøter (siden privatpersoner ikke har lov til å ta penger fra andre) eller fengsel (siden privatpersoner ikke har lov til å stenge inn andre). Og greit nok at dommere ikke er ufeilbarlige, men de er satt til å håndheve loven, og det er veldig viktig at dette gjøres av et rettsapparat - det er en stor prinsipiell forskjell på avgjørelser tatt av en rett og av en tilfeldig nabomann. (På samme måte som det er stor prinsipiell forskjell på politi og borgervern, selv om den enkelte politibetjent kan være subjektiv og ha fordommer og være langt fra perfekt på mange måter.)

Det er dobbeltmoralskt å drepe noen som har begått et drap med den grunn at drap er ulovlig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 17:04   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er dobbeltmoralskt å drepe noen som har begått et drap med den grunn at drap er ulovlig.

Hm, tja, dobbeltmoralsk vil si at man mener at det skal gjelde to forskjellige moralske regler. Og det er jo forsåvidt det man gjør. Samfunnet har rett til å gjøre andre ting enn hva enkeltmennesket har, og alt av sivilisasjon bygger jo på dette.

Det bli derfor meningsløst, etter min mening, å si at det er dobbeltmoralsk at staten har lov til å gjøre ting som enkeltmennesker ikke har. Det er jo selve poenget med sentrale styringsmyndigheter.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 17:10   #24
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Ikke slik jeg ser det, hvert fall. Du blir straffet fordi du har gjort noe som er ulovlig, og hvis straffen bygger på akkurat det samme du gjorde, blir det dobbeltmoralskt. Å bli plassert i fengsel (som er motstykke til dødsstraff), vil si å fjerne vedkommende fra gata og dermed gjøre slik at de ikke kan drepe igjen. Altså forhindre og rehabilitere.

(Det dobbeltmoralske er selvfølgelig ikke hva jeg legger til grunn for mitt prinsipielle standpunkt, men jeg synes ikke det er meningsløst å nevne det i en diskusjon.)

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 17:26   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er dobbeltmoralskt å drepe noen som har begått et drap med den grunn at drap er ulovlig.

Som jeg sa litt før her: Mener du da også at det ville være dobbeltmoral å straffe noen med fengsel for å ha holdt noen innesperret?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:05   #26
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som jeg sa litt før her: Mener du da også at det ville være dobbeltmoral å straffe noen med fengsel for å ha holdt noen innesperret?

Jeg synes ikke det er sammenlignbart ettersom den eneste måten man kan bruke for å holde straffede unna gata på, er fengsel. Men jeg ser poenget deres, altså.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:34   #27
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Jeg kan skjønne at noen blir drept i noen tilfeller der det er snakk om årevise overgrep. At jeg kan skjønne det gjør det ikke til en akseptabel måte å reagere, eller hevne seg, på, men forståelig er det.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 20:08   #28
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm, tja, dobbeltmoralsk vil si at man mener at det skal gjelde to forskjellige moralske regler. Og det er jo forsåvidt det man gjør. Samfunnet har rett til å gjøre andre ting enn hva enkeltmennesket har, og alt av sivilisasjon bygger jo på dette.

Det bli derfor meningsløst, etter min mening, å si at det er dobbeltmoralsk at staten har lov til å gjøre ting som enkeltmennesker ikke har. Det er jo selve poenget med sentrale styringsmyndigheter.

Mine tanker i dine ord.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke slik jeg ser det, hvert fall. Du blir straffet fordi du har gjort noe som er ulovlig, og hvis straffen bygger på akkurat det samme du gjorde, blir det dobbeltmoralskt. Å bli plassert i fengsel (som er motstykke til dødsstraff), vil si å fjerne vedkommende fra gata og dermed gjøre slik at de ikke kan drepe igjen. Altså forhindre og rehabilitere.

(Det dobbeltmoralske er selvfølgelig ikke hva jeg legger til grunn for mitt prinsipielle standpunkt, men jeg synes ikke det er meningsløst å nevne det i en diskusjon.)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som jeg sa litt før her: Mener du da også at det ville være dobbeltmoral å straffe noen med fengsel for å ha holdt noen innesperret?

Enig med Skilpadda.

Og til fengsel som rehabilitering; jo visst. Noen få kanskje, men det er ingen stor hemmelighet at fengsel for mange er en "skole" for videre kriminell aktivitet.
Nå heter det jo ikke lenger fengselsvesenet, men kriminalomsorgen. Og tanken er rehabilitering. Men svært mange gjentar ugjerninger. Visse ugjerninger som skjer "i affekt", er kanskje engangsforeteelser, men spes blant narkotikadømte, vinningskriminalitet og seksualforbrytere er det jo stor gjentakelsesfare.

For meg er i visse tilfeller dødsstraff for mildt, kanskje er det større straff å være innesperret resten av livet. Men i Norge er fengslene relativt "grei skuring" for mange, sett i fht andre land, de innsatte har mange goder, i mine øyne relativt stor frihet med tanke på at de faktisk soner, og en dom på livstid betyr ikke resten av livet, på ingen måte.
Folk slipper ut, og gjentar grove forbrytelser. Flere liv ødelegges. Det skjer hver dag.
Ingen system er perfekt, og det sitter nok en og annen uskyldig sjel i fengsel. Garantert. Er jeg allikevel for dødsstraff. Ja, helt ærlig så er jeg det. Om det fortjener rødprikker, så vær så god. Det er min personlige mening at ut fra flere hensyn, er dødsstraff et bedre alternativ enn fengsel.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:25   #29
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Bare idioter sier at det å være innelåst 23 timer i døgnet er grei skuring.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:47   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Jeg synes det er merkelig at mange (som her Arona) synes å si at de er for dødsstraff fordi vi ikke i praksis har livsvarig fengsel i Norge. Hvorfor ikke da heller gå inn for faktisk livsvarig fengsel? Hvis man først skal være for noe som betyr en endring i nåværende norsk praksis, mener jeg? (Jeg kan ikke så mye om dette, men trodde ellers at det nå er åpnet for forvaring på livstid, slik at man kan hindre at f.eks. grove seksualforbrytere slipper ut igjen noensinne. Og det er i så fall en endring jeg er helt for.)

Å gjeninnføre dødsstraff i Norge ville være et veldig kraftig signal og et langt skritt tilbake når det gjelder menneskerettigheter. Det er ingen europeiske land som bruker dødsstraff nå, det er nær ingen land man kan kalle demokratiske som gjør det (USA er det ene, store, grelle eksempelet), og det ville være virkelig sjokkerende om Norge skulle gått tilbake til dette.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 22:06   #31
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på HI, men jeg er ganske sikker på at jeg gjerne skulle sett en person som skadet mine barn, død.
Allikevel er jeg imot dødsstraff.
Og da mest fordi et rettsystem aldri er helt vanntett. Og straffer man alltid rett person?
Nei, tror ikke det.

Kan anbefale en roman og temaet; Oppreisningen
Den var faktisk ganske bra og tankevekkende.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 15:20   #32
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bare idioter sier at det å være innelåst 23 timer i døgnet er grei skuring.

Og veldig voksent argument. '

Hvis du gadd å lese det jeg skrev, så skrev jeg i forhold til mange andre land. Og det mener jeg fortsatt.

Jo, jeg vil gjerne sett at det norske rettsvesen ville innføre livsvarig fengsel, som faktisk betydde livsvarig fengsel, uten muligheter for permisjoner og tidlig løslatelse. Jeg er helt sikkert naiv (men å kalle andre i en diskusjon for idiot er barnslig, umodent og kranglete, og gjenspeiler bare den som skriver det), og menneskerettslig så er selvsagt livsvarig fengsel bedre. Men allikevel, når man har opplevd visse ting i livet, så tenker man at dødsstraff hadde vært passende.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 15:23   #33
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.613
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Enkelt spørsmål, enkelt svar.

JA!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 15:27   #34
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Og veldig voksent argument. '

Hvis du gadd å lese det jeg skrev, så skrev jeg i forhold til mange andre land. Og det mener jeg fortsatt.

Jo, jeg vil gjerne sett at det norske rettsvesen ville innføre livsvarig fengsel, som faktisk betydde livsvarig fengsel, uten muligheter for permisjoner og tidlig løslatelse. Jeg er helt sikkert naiv (men å kalle andre i en diskusjon for idiot er barnslig, umodent og kranglete, og gjenspeiler bare den som skriver det), og menneskerettslig så er selvsagt livsvarig fengsel bedre. Men allikevel, når man har opplevd visse ting i livet, så tenker man at dødsstraff hadde vært passende.


Du er ikke naiv, bare veldig, veldig dum.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 15:35   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.613
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

så tenker man at dødsstraff hadde vært passende.

Å drepe et annet menneske vil aldri bli passende.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 16:00   #36
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er helt motstander av dødsstraff, ikke fordi ethvert menneske nødvendigvis i seg selv er en berikelse for samfunnet, men fordi jeg mener at samfunnet ikke skal ha rett til å ta livet av folk. Dersom man tillater slikt, gjør man samfunnet dårligere og mer brutalt, og det er en langt større skade for samfunnet enn å la (for eksempel) en voldtektsmann leve.

Hva slags boble lever du i? Det er greit å være motstander av dødsstraff, men en utrolig merkelig forklaring på hvorfor du er det. Vi lever i et samfunn som blir mer brutalt for hver dag, hvor politiet har alt for lite ressurser til å kjempe mot den økende kriminaliteten og brutaliteten. Og dødsstraff på voldtektsmenn? Det ville i såfall vært drapsmenn som ville fått dødsstraff. Det må snart være på tide at kriminelle handlinger får følger, som igjen kanskje kan få noen til å tenke seg om en gang eller to før de begår kriminelle handlinger.

Sånn som det er i Norge nå (kan ikke uttale meg om andre land) så må det føles som et mekka for kriminelle. Politiet har jo hverken ressurser eller myndighet til å gjøre samfunnet trygt for de lovlydige.

Ellers syns jeg det er vanskelig å gi enkeltsvar på spørsmålene i HI. Det kommer an på situasjonene, men uansett grunn så syns jeg ikke enkeltmennesker kan gå rundt å bestemme hvem som skal ha livets rett.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 16:03   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Jeg tror jeg er på linje med Sitron sånn ca.
Jeg er mot dødsstraff. Men ville ikke vurdert to ganger engang før jeg tok livet av noen som skadet ungene mine.

Jeg mener at noen mennesker utfører handlinger som gjør at de har blåst sjansen sin i samfunnet. De kan ikke has der mer - uansett. Men å ta livet av dem? Njæ - om man kan sette dem vekk isteden og de selv mener at det er bedre så er det greit for meg.

Det er nok en forskjell inni meg på om man tar livet av noen i en akutt situasjon eller om man klarer opp situasjonen og overlater ryddingen til samfunnet. Det gjør kanskje at jeg er for rask dødsstraff, men ikke de veloverveide? :domm:

  Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 16:20   #38
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er merkelig at mange (som her Arona) synes å si at de er for dødsstraff fordi vi ikke i praksis har livsvarig fengsel i Norge. Hvorfor ikke da heller gå inn for faktisk livsvarig fengsel? Hvis man først skal være for noe som betyr en endring i nåværende norsk praksis, mener jeg? (Jeg kan ikke så mye om dette, men trodde ellers at det nå er åpnet for forvaring på livstid, slik at man kan hindre at f.eks. grove seksualforbrytere slipper ut igjen noensinne. Og det er i så fall en endring jeg er helt for.)

Å gjeninnføre dødsstraff i Norge ville være et veldig kraftig signal og et langt skritt tilbake når det gjelder menneskerettigheter. Det er ingen europeiske land som bruker dødsstraff nå, det er nær ingen land man kan kalle demokratiske som gjør det (USA er det ene, store, grelle eksempelet), og det ville være virkelig sjokkerende om Norge skulle gått tilbake til dette.

Livsvarig fengsel uten prøveløslatelse hadde vært noe i slike saker som du skisserer her, grove seksualforbrytelser eller andre grove forbrytelser. Jeg er helt enig med det Skilpadda ellers skriver så jeg tillater meg å signere.

  Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 17:54   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Hva slags boble lever du i? Det er greit å være motstander av dødsstraff, men en utrolig merkelig forklaring på hvorfor du er det.

Er det "utrolig merkelig" å være motstander av dødsstraff fordi man ikke mener samfunnet skal ha rett til å ta livet av folk, mener du? Hva synes du ville være en mer akseptabel forklaring på dødsstraffmotstand, da?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Vi lever i et samfunn som blir mer brutalt for hver dag, hvor politiet har alt for lite ressurser til å kjempe mot den økende kriminaliteten og brutaliteten.

Sånn uten å gå inn på noen diskusjon om hvorvidt samfunnet faktisk er mer brutalt enn tidligere: Tror du at en god løsning på dette ville være å innføre dødsstraff? For i så fall må jeg si at jeg lurer veldig på argumentasjonen og begrunnelsen. Siden når har et samfunn blitt mindre brutalt av å innføre dødsstraff?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Og dødsstraff på voldtektsmenn? Det ville i såfall vært drapsmenn som ville fått dødsstraff.

Så bytt ut "voldtektsmann" med "drapsmann" i innlegget mitt, om du vil. Poenget mitt (og standpunktet mitt) er likevel det samme.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 19:04   #40
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å drepe et annet menneske vil aldri bli passende.

Det er vel der diskusjonen ligger. Jeg mener det. Iblant er det rett å avslutte liv. I mine øyne har ikke alle livets rett. I dine ikke. Det er lov å mene forskjellig.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no