Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pusse og male trapp, erfaringer?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-13, 20:59   #21
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Sisal er slitesterkt, men flekker kan være verre: Sisalteppene er blitt veldig populære i løpet av de siste årene. Dette er et miljøvennlig naturprodukt. Det trekker til seg fuktighet og gir fra seg fuktighet, alt etter luftfuktigheten i rommet. Materialet er veldig slitesterkt. Sisal er riktignok ikke like lettstelt som de syntetiske teppene. Fettflekker i sisalteppene kan være litt vanskelige å få bort, men teppene kan impregneres, forteller daglig leder Bjørn Wibe i Teppeabo.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 21:09   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi skal snart begynne på akkurat det samme. All furu i huset er i ferd med å bli byttet ut til hvitt, alle dørene i hovedetasjen er byttet ut med hvite, og alle vegger er malt i en lekker grånyanse. Så nå står bare furutrappa igjen som et monster. Må bare bli ferdig med malingen nede i kjelleren først, for problemet vårt er at gangen er åpen fra kjelleren og opp til andre etasje, så trappa går altså gjennom 3 halvåpne etasjer, så vi måtte jo male alle tre etasjene og også male trappa opp alle etasjene. Men vi håper å være ferdige til sommeren, spennende! Det kommer til å bli så fint! Jeg hater furu!
Jeg gruer meg også, da soverommene og badet er oppe, så vi må jo opp, kan ikke flytte alt ned i stua. Men det får bare gå på et vis. Vi skal også ha sisal i trinnene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 21:15   #23
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Om trappen ikke er full av hakk så må du ikke pusse den. Du kan vaske den godt med salmiakkvann, male ett par strøk med heftgrunn og så noen strøk med gulvmaling.

Vil det holde, altså?

Å, det hadde vært så deilig å sette bort jobben, men vi skal bygge sommerhus og har ikke penger til prosjekter hjemme nå.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 21:27   #24
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.264
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Ingenting holder evig, og særlig ikke en malt trapp. Mulig det holder bedre om man lakker den med lakk, men jeg har ikke gjort det med vår fordi jeg regner med den vil bli for glatt. Jeg har ved ett par anledninger sklidd øverst i trappen og rast ned med hode først. Det er ikke ett stunt jeg vil anbefale.

Men jeg malte den nå i høst med to lag heftgrunn, og tre eller fire lag med gulvmaling. Det ser ut til å holde veldig bra. Men som sagt, jeg gjør dette hvert 4 år, og da trengs det virkelig etter min mening selv om mannen synes trappa er "liiiike fin." Vi har forøvrig ikke teppe i trappen, men det vil jo bevare trinnene mye bedre.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 21:29   #25
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.264
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.


Å, det hadde vært så deilig å sette bort jobben, men vi skal bygge sommerhus og har ikke penger til prosjekter hjemme nå.

Kjenner til den. Jeg skulle bare male trappeoppgangen og trappen jeg, men så ble det så fin at jeg "bare skulle tapetsere gangen også og da jeg tok av tapeten fant vi ut at det var vannskade i dusjnisjen på badet. Så sånn går nå dagene.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 22:48   #26
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi la trappefornyer i eik. Helt genialt. Hadde helt hvitmalt trapp før.
Tror det ligger bilder her inne.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 09:57   #27
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Denne uka skal vi starte.

Er fortsatt veldig i tvil om hva vi skal gjøre med trinnene. Jeg lurer litt på å beise trinnene i en lys- eller mellomgrå farge... Er veldig skeptisk til helhvitt kjenner jeg.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 17:42   #28
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Ok, da har vi bestemt oss og utstyr og maling er handlet inn.

Selve trinnene males i en mellomgrå farge, Stratus (S1502-B) mens bakvegg og sidevegger males i samme farge som veggene - Dråpe (S0603-R80B).
Siden vi skulle gå for ulik farge på trinn og resten av trapp fant vi ut at vi tror dette blir et bra resultat i stedet for å bruke en tredje 'farge' (hvit) på bakvegg og sidevegger i trappen. (Dråpe er veldig, veldig lys.)

VELDIG spent på hvordan dette blir, altså.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 13:14   #29
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Halve trappen + repos er pusset og grunnet. Og alt av gelender. Nå tørker siste grunning (gelender) til mann kommer hjem fra jobb og pusser resten av trappen. Jeg skal på kveldsvakt og satser på å få grunnet den og malt andre halve trappen før vi legger oss så det kan tørke til i morgen. Så er planen at jeg maler meg ned i morgen tidlig og tilbringer dagen i første etg. Skal på nattevakt, så det bør gå fint. Ellers får jeg finne frem stige og klatre inn vinduet.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 16:34   #30
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Spennende, vi skal snart starte på tilsvarende prosjekt her straks. Følger med for tips og råd.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-13, 13:45   #31
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Her er et bilde av trappen med grunning og første strøk med farge på selve trinnene. Det er fargen Stratus.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi

Sist redigert av Robyn : 30-09-16 kl 23:03.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 16:45   #32
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Endelig ferdig! Kjempefornøyd med resultatet, og jobben gikk greiere enn jeg egentlig trodde det skulle gå. Men jeg er sliten nå, det har gått med mange timer denne siste uka. Vi har tatt vegger og tak i tillegg til selve trappa, så det har vært en del jobb. Og ny lampe måtte vi selvfølgelig også ha. Budsjettet sa Ikea, men syns det ble knall! (Har 'retusjert' bildene på veggen på det ene bildet.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi

Sist redigert av Robyn : 30-09-16 kl 23:03.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 17:19   #33
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Kjempefint!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 17:44   #34
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.715
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Hadde dere en slik diger pussemaskin? - og hvor grovt papir brukte dere? Ble kjempefint det der da! - Jeg skal og male trappa, men har ikke bestemt meg for å male trappa eller å gå for sisalteppe.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 19:12   #35
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.762
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Det vart fint! Godt jobba!

Eg pussar no først med grovt, så med fint. Pussa for hånd dei første tre trinna, så plugga eg i pussemaskina på lading.

Å male trinn er uaktuelt pga. enorme mengder golvlim som ligger under. Det lar seg rett og slett ikkje fjerne på skikkelig vis. Da står me igjen med å legge parkett/laminat eller teppe. Me skal mest truleg ha teppe, sånn type som blir brukt i offentlege bygg. Det er greit å reingjere, slitesterkt og sklisikkert. Og billig og enkelt.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 19:21   #36
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi brukte pussemaskin, men ikke sånn diger. Det er så mye hjørner og kanter og vanskelig å komme til så vi hadde en litt halvstor og en sånn hjørnesak.

Først grovt og så fint, som Bergensis allerede har sagt.

Og så kjørte vi på ett strøk sperregrunn og to strøk gulvmaling. (Brukte Trestjerner.)

Vi hengte opp plast foran trappa i begge ender mens vi pusset og sparte på den måten veldig mye støvtørking i resten av huset, verdt å tenke på.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:44   #37
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.715
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi har en slik "pussemus" -lurer på om den kan gjøre jobben?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:05   #38
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.018
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Mannen syns den var vel så effektiv som den større vi hadde. Men den eksploderte etter noen trappetrinn og da var den plutselig ikke så effektiv lengre.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:27   #39
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Så fint det ble!
Vi skal også gjøre det samme med trappa vår, men kommer da aldri igang jo....kanskje jeg ble motivert nå!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:43   #40
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.762
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Pussemus, faktisk. Det høyres ut som den me har. Pussemusa står på lading nuh!.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no