Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-08, 00:40   #21
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det syns jeg ikke det burde være. Jeg tror det er et oppdrag for Oddgeir. Tross alt må barn rydde opp på rommet når de har vært hos andre for å leke. Når barn må rydde, må voksne det også!


Åh, Oddgeir!
Han hadde jeg helt glemt

  Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 00:48   #22
B@mbi
Aktiv
 
B@mbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 179
B@mbi er litt kul
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Mannen her begynner av og til å rydde bort om han synes foreldrene hans har sittet for lenge

__________________
B@mbi
B@mbi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 01:07   #23
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Er vi borte hos enkelte så rydder jeg sammen med dem automatisk og ungene må rydde det de har lekt med sammen med husets barn.

Her hjemme må barnet til gjesten rydde det det har lekt med sammen med barnet, men det kommer helt an på barnets alder.

Men jeg rydder aldri mens jeg har besøk.
Det spiser opp tiden jeg vil bruke med besøket.
Jeg tar det ut på kjøkkenet og setter det på benken, thats it.
Så setter jeg meg rett igjen.
Når gjesten sier at nå må vi straks dra, da samler jeg alle ungene og ber de rydde det de har lekt med og hvis det er utrolig rotetet så må de ta x-antall leker hver.

Kafferotet på stuebordet og det som ligger på vent på kjøkkenet etc taes etter gjesten er dratt.
Da jeg vet hvor kjedelig det er å vente når man ikke får hjelpe.

Jeg har vært gjest hos mange hvor verten har vært mye borte fra bordet pga rydding, oppvask og de vil IKKE ha hjelp.
DET er kjipt å sitte der alene i stuen uten den personen man ønsker å tilbringe tid med.
Lengste jeg har sitti er vel nesten 1 time.
Trenger vel ikke si at jeg etter noen år IKKE vil ha beverting som middag etc hos disse.
Kun komme for en liten prat og en kopp drikke.

Ikke gøy.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 01:12   #24
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Det kommer an på settingen, og hvem jeg har besøk av

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 01:12   #25
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Jeg har forresten ikke problemer med å si til gjesten at nå er det på tide å avslutte, men det skjer sjelden for vi koser oss slik og glemmer klokken.
Og de som har ryddemani i min krets sier at jeg må bare sitte og ikke gå, så det er IKKE et tegn på at de vil jeg skal gå i hvertfall..

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 01:25   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Vi har åpen kjøkkenløsning, og vi ender ofte opp rundt spisebordet rett ved kjøkkenet, så da er vi samlet uansett om jeg rydder eller ei.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 03:38   #27
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Her ryddes ikke mer enn av bordet.

Hadde verten/-innen begynt med mer avansert rydding hadde jeg vurdert å "sæla på".

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 07:47   #28
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Kaffebordet venter jeg med å rydde til gjestene har gått. Vil ikke gi de en følelse av at det er på tide å bryte opp, og synes det er koselig jo lengre de blir.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 07:52   #29
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.915
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Uhøflig?
Jeg rydder bort fortløpende også når vi har besøk, men det er for min egen sjelefred. Jeg liker ikke rot og spesielt ikke når det er besøk i huset. Det har aldri falt meg inn at noen skulle se det som uhøflig?
Jeg rydder jo ikke inne i skaper og slikt altså, men det rotet som naturlig oppstår rundt et besøk (særlig med små barn)

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 08:49   #30
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Hvis det ser bomba ut er det jo ikke så hyggelig for gjestene heller, så da syns jeg det er greit å rydde unna litt. Men man vet jo aldr, det kan jo være et godt gammaldags hint også?

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 08:52   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.951
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Jeg rydder ikke mens gjester er der, men det kan hende at jeg rydder vei for de på vei inn......

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:03   #32
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.804
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Jeg syns det kommer litt an på ryddingen. Jeg har nemlig en kronisk ryddig mann som driver og smårydder konstant, noe vennene våre også er klar over. Han pleier ikke å rydde folk ut, han bare fjerner det som står fremme som ikke er i bruk. Vannglass og kaffekopper får stå til gjestene har gått.

Venneparet som hadde nyttårsaften snakket faktisk om det da de sto og vasket opp de siste tallerknene klokken 04, natt til første nyttårsdag, to timer etter de siste gjestene hadde gått. "Dette hadde aldri skjedd i Gaiahjemmet, for der tar alltid Gaiamannen oppvasken underveis."

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:05   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Jeg rydder gjerne av bordet og tørker av det mens gjestene er der, og det er på ingen måte noe signal om at de bør gå - bare at jeg vil at omgivelsene skal holde seg rimelig hyggelige under besøket. Det kommer jo også litt an på om det er et veldig kort besøk, eller et mer langvarig. Om det er en gjest som bare skal være der i en halvtime, rydder jeg heller etterpå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:16   #34
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Jeg kan godt rydde vekk endel fra bordet mens vi har gjester. Spesielt om det står mye på bordet, og folk er ferdige med å forskyne seg. Hater overfylte bord. Men da sier jeg fra om at jeg bare skal grave frem bordet, og lar kopper og glass stå igjen<

Rydding ut over dette lar jeg ligge tiol vi er alene.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:17   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.947
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Hvis jeg har middagsbesøk så tillater jeg meg å sette inn i oppvaskmaskinen mens vi rydder av bordet. Vi har lukket kjøkken og kan ha oppvaskmaskinen på uten at det forstyrrer i stuen og det er så deilig at i hvert fall noe er vasket etterpå.

Jeg rydder i veldig liten grad av kaffebordet. Kanskje hvis folk blir så lenge at det er tydelig at alle er ferdig med kaffe og kaker og bordet er bombet. Da kan jeg sette ut kakefat og sette inn frukt i stedet. Men da sier jeg i så fall noe om det og håper at det ikke blir tatt som et signal, for det er det ikke.

Jeg har en gang vært i en konfirmasjon der vi var få gjester som kjente hverandre dårlig og vertskapet ikke bare satte i maskinen, men også tok hele håndoppvasken mellom middag og kaffe. Det føltes utrolig fremmedgjørende fordi det ble en lang og litt rar pause. Det kunne jeg ikke fått meg til å gjøre.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:30   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Middagsbordet rydder jeg av om vi har gjester - likeså tørker jeg over bordet, slik blir det straks mer hyggelig i stua.

Drikker vi kaffe/spiser kake, kan jeg godt finne på å rydde vekk kaketallerknene dersom det ser ut til at alle er ferdige. Da blir det bedre plass på bordet, og mindre rot rundt oss. Kaffekoppene får stå i fred til alle har dratt.

Likeså får leker ligge og slenge på gulvet til gjestene har reist, og sofaputene får ligge på halv tolv der gjestene har gjort av dem.

Min mormor hadde en effektiv måte å kaste ut gjester som hadde blitt over deres velkomsttid. Når hun syntes det var nok, gjespet hun... Begynte å re opp sovesofaen, og så stilte hun vekkeklokka. Den som ikke tok hintet da, var det noe alvorlig galt med.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 09:56   #37
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Synes ikke det er uhøflig å rydde av bordet. Det er jo litt koseligere å sitte å prate ved et bord som ikke flyter med mat. Men kaffekopper står til gjestene er gått. Men det å tørke støv, banke puter etc, det er uhøflig synes jeg.

Er det folk jeg kjenner veldig godt, så kan jeg gjerne si på en artig måte:" Her i huset er det bare klokken som går" . De fleste tar hintet

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 10:18   #38
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.573
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Tja, det kommer jo an på settingen, om man er ferdig med kaffedrikkin/kakespising så kan man jo rydde av uten at det trenger være uhøflig.

En liten digresjon: Ei venninne av meg hadde besøk av en kompis, hun er lærer og stort sett alle vet at hun pleier å gjøre litt forberedelser før hun legger seg, hun prøvde å hinte til denne kompisen, men han tok ikke hintet. Tilskutt sa hun at hun var nødt til å legge seg fordi hun skulle på jobb dagen etterpå, da svarte denne kompisen; "Bare gå å legg deg du, jeg finner meg et pledd og slenger meg på sofaen når jeg blir trøtt"

polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 10:21   #39
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.115
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Kjæresten er lit for flink til å rydde underveis, han får av og til for lite tid til å hygge seg med gjestene underveis. Det hender jeg sparker ham på skinnleggen eller snakker litt strengt og han er blitt mye bedre. Jeg syns det er greit å rydde litt av kaoset vekk underveis og trår gjerne til når jeg er borte, men det skal være god tid til prat og annen hygge også.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 10:58   #40
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?

Jeg er også av dem som føler det svært utrivelig når folk begynner å rydde rundt meg. Tar det som et tegn på at nå vil de ha meg ut, eller helst at jeg burde gått for en halvtime siden. Og det blir bare enda verre når de slenger ut at "du må baaaare bli sittende, jeg skal bare få vekk dette her...". Da føler jeg at ikke bare burde jeg ha gått for lengst, men jeg burde egentlig også ha hjulpet til. Dette er spesielt når man ikke selv har foreslått å hjelpe. Helt ut av det blå blir man minnet om at man kunne jo ha tilbudt seg å hjelpe, men nei, for all, del, sitt og kos deg du, jeg kan ta all dritten, jeg....

Ett unntak finnes, og det er for litt mer langvarige besøk hvor det først er middag og senere kaffe. Da er det helt naturlig å rydde av middagsbordet, og som gjest hjelper jeg til hvis jeg kan, og jeg forventer at mine gjester også hjelper til.

Men "fløffing" av sofaputer - det er på linje med at folk går og tar på pysjen. Da bør du helst pelle deg ut snarest.

Jeg syns også at rydding av barnas leker er uhøflig. Det kan da ikke haste sånn? Kan man ikke sitte og prate sammen når man har besøk, må man på død og liv polere glassbordet akkurat da?

Jeg har noen venner som er hysteriske ryddere, og det føles slitsomt å være hos dem. Noen av dem er også ville etter å rette på duker og slikt, og det føles unektelig som om man er i veien når de kommer og flytter mobiltelefonen min vekk fra bordet og bort i hylla, eller plukker ungenes leker og tegnesaker vekk for femte gang.

Rydde kan man da gjøre når gjestene har gått?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no