Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er korrekt uttale viktig uansett?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-06, 15:55   #21
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det brukes ihvertfall i amerikanske filmer. Men neppe i Italia.

Selv holder jeg meg til Cortado, så slipper jeg den.

Når vi først er inne på italienske uttrykk i amerikansk, så har jeg alltid forrundret meg over at de bruker ordet capice, som betyr forstår du, uten å uttale e-en på slutten. Først irriterte jeg meg litt over det, fordi jeg trodde det var feil uttale. Men så sier de det jo i alle disse Gudfaren-filmene også, og der er det jo ellers helt riktig italiensk. Men så kom jeg på, mens jeg satt der og så Gudfaren at de snakker jo siciliansk. Og ikke normert dante/siena-italiensk. Så da oppklarte jeg det, gitt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:57   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Svigerfar er italiensk, ringte ham nå men han hviler middag.
Tviler på at de sier "lasanj", tror de sier "lasagne" eller "lasagna".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:19   #23
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Vet vi? Det visste ikke jeg.

Noen italiensk-eksperter her?

Jeg snakker italiensk, og på italiensk så uttaler man faktisk e-en i slutten av ord, så når folk sier lasanj, så er det ikke riktig verken på norsk eller italiensk

Og Skilpadda. Kaffe på italiensk er cafè.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:24   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg vil også lære meg italiensk! Holder på med et cd-kurs nå, for vi skal reise ned til slekten i Ferrandina i sommer, og de snakker ikke ett ord engelsk. Både gleder og gruer meg, for jeg har kjempelyst å treffe dem, men jeg har jo lyst å kunne kommunisere iallefall LITT med dem. Men mannen min snakker jo italiensk da, så han fungerer som tolk.
Men jeg vil lære det selv også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:26   #25
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg snakker italiensk, og på italiensk så uttaler man faktisk e-en i slutten av ord, så når folk sier lasanj, så er det ikke riktig verken på norsk eller italiensk

Det var det jeg trodde.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:56   #26
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.197
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tenker nok ikke så mye over dette.

Jeg sier påmmfri, selv om jeg vet det heter fritt. Men jeg sier lasanj og bagett og kroassan og pæ-å-sjåkåladd. Og majorka og sevija.

Pari høres veldig pretensiøst ut, jeg hadde nok himlet litt med øynene hvis noen hadde sagt det til meg.

Konsekvent? I think not.

Enig med deg. Men det er jo ikke så lett for de som ikke kan f.eks spansk å vite at dobbel L blir J.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:09   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Og Skilpadda. Kaffe på italiensk er cafè.

Takk skal du ha.

Men hvor kommer den "caffe"-en fra, mon tro? For det er ikke noe jeg har funnet på selv, jeg har sett "caffe latte" og "caffe mocha" mange steder. Er det et annet språk? Se f.eks. her:
http://goitaly.about.com/od/foodandw...ian_coffee.htm
http://www.globalgourmet.com/destina.../italcoff.html

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:18   #28
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Takk skal du ha.

Men hvor kommer den "caffe"-en fra, mon tro? For det er ikke noe jeg har funnet på selv, jeg har sett "caffe latte" og "caffe mocha" mange steder. Er det et annet språk? Se f.eks. her:
http://goitaly.about.com/od/foodandw...ian_coffee.htm
http://www.globalgourmet.com/destina.../italcoff.html

Nå ble jeg usikker, og slo opp i ordboka, og det er med to f-er, så jeg hadde feil gitt. Men det er altså med aksenten da...

caffè

I ordboka står det forøvrig også caffellatte i ett ord.

Sånn kan det gå når man er litt rask på labben og litt rusten på italiensken.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:21   #29
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hvor kommer den "caffe"-en fra, mon tro? For det er ikke noe jeg har funnet på selv, jeg har sett "caffe latte" og "caffe mocha" mange steder. Er det et annet språk? Se f.eks. her:
http://goitaly.about.com/od/foodandw...ian_coffee.htm
http://www.globalgourmet.com/destina.../italcoff.html

Ut fra denne siden ser det ut til at de sier caffe' på italiensk?

http://www.caffe.it/

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:22   #30
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

... og her. Altså caffè.

http://it.wikipedia.org/wiki/Caff%C3%A8

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:35   #31
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.712
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kan det ha noe med dialekt å gjøre også? Her i Stavanger/Sandnes hører jeg uhyre sjelden noen si "pomfritt", alle sier pomfri. De få gangene jeg hører noen si "pomfritt" er det som regel østlendinger som sier det, enten på TV eller i RL.


Og det uttales pomfri, og ikke påmmfri.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 16:53   #32
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg snakker italiensk, og på italiensk så uttaler man faktisk e-en i slutten av ord, så når folk sier lasanj, så er det ikke riktig verken på norsk eller italiensk

Åh. Hvor har jeg fått det fra da, at de sier lasanj?
Jaja, for meg så høres lasanj helt rart ut Vet at det er mange i Norge i alle fall som sier det.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 18:13   #33
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.019
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Åh. Hvor har jeg fått det fra da, at de sier lasanj?
Jaja, for meg så høres lasanj helt rart ut Vet at det er mange i Norge i alle fall som sier det.

Du og andre har sikkert fått det fra fransk. I fransk så uttaler man jo ikke -e i slutten av ord, og franskmenn uttaler lasagne uten -e på slutten.

Hvis det kan være en trøst så er det veldig vanlig å blande fransk og italiensk, og jeg gjør det fremdeles også. (Se over på caffè/cafè.) De språkene er det man kaller "faux amis" (=falske venner), uttalen ser veldig lik ut, og ord som skrives likt uttales veldig forskjellig. Ta f.eks navnet Michèle/Michele. På fransk uttales det "misjell" mens på italiensk "mikele". En veldig vanlig feil er å uttale den store kunstneren Michelangelo på fransk, altså "misjelandjelo", og ikke "mikelandjelo" som er riktig. Det siste høres mye finere ut, gjør det ikke?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 19:25   #34
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.


Og det uttales pomfri, og ikke påmmfri.

Nei, det uttales pom fritt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 19:56   #35
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.464
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Ja, det heter caffè på italiensk. Jeg har bodd 3 år i Italia og noe husker jeg, til tross for at det er mange år siden. Jeg var forresten på restaurant for noen dager siden og da bestilte jeg tagliatelle og da fikk jeg spørsmålet om det var tagliatel jeg skulle ha.

Jeg må innrømme at første gangen jeg hørte om påmm fri og beanæ så fniste jeg, men nå er jeg jo ikke norsk da.

Jeg sier:
Maljorca
Paelja
Kråassang
Mikelandjelo
men veldig ulogisk lasanj (om jeg ikke er i Italia for da sier jeg lasagne, i Sverige sier man dog lasanj)


Sist redigert av Pelen : 16-10-06 kl 20:04.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 19:40   #36
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.712
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, det uttales pom fritt.

Ikkje på stavangersk!

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 20:30   #37
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg følger skilpaddas prinsipper om uttale sånn ca. MEN jeg sier ofte Mallorca istedet for majorca (maljorca blir bare dumt) Og Paella istedetfor Paeja.

Og jeg handler på Prix og ikke på "pri" - selv om jeg sier Grand Pri om "grand Prix". Ikke helt konsekvent altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 20:37   #38
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.712
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Og jeg handler på Prix og ikke på "pri" - selv om jeg sier Grand Pri om "grand Prix". Ikke helt konsekvent altså.

Hæ? Uttaler du det PriX?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 20:51   #39
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Hvis det kan være en trøst så er det veldig vanlig å blande fransk og italiensk, og jeg gjør det fremdeles også. (Se over på caffè/cafè.) De språkene er det man kaller "faux amis" (=falske venner), uttalen ser veldig lik ut, og ord som skrives likt uttales veldig forskjellig.

Det heter café på fransk …(flisespikker)

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Og jeg handler på Prix og ikke på "pri" - selv om jeg sier Grand Pri om "grand Prix". Ikke helt konsekvent altså.

Hvafornoe, det heter jo Eurovision, jo.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:03   #40
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Jeg husker første skoledagen min i Norge, etter at vi hadde flyttet hit fra Mallorca. Da jeg ble spurt om hvor jeg kom fra så sa jeg Majorca slik man uttaler det på spansk, men da fikk jeg grei beskjed fra læreren at det het Mallorca og ikke Majorca. Husker jeg ble ganske sur på denne læreren, for hun kunne da ikke vite bedre enn meg som hadde bodd der i hele mitt liv.

Er det to l`er i et spanskt ord så uttaler jeg det alltid som en j.
Majorca, Paeja, etc,-

Lasagne på spansk vet jeg faktisk ikke hvordan det skrives, men jeg sier lasanja.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no