Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hjelp, jeg har fått Mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-09, 21:15   #21
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.



søt ja. Men er det ikke så(har jeg hørt da) at tastene er så små så den er ikke noe god å surfe på? Jeg hadde også en liten periode litt lyst på en minepc, men slo det fra meg igjen.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 22:01   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Gratulerer med riktig maskinvalg. Ser antivirus er nevnt; det trenger du ikke, ingen macbrukere med peiling har det.

2 knapper på musen: Klikk eplet oppe til venstre på skjermen. Velg: Systemvalg … > Tastatur og mus > Mus: Angi hovedknapp til venstre, og sekundærknapp til høyre.

Ny fane tar <1 sek.: Tastekombinasjon cmd + T. Ect + nede til høyre under googlesøkeboksen.

Jeg vil vel si at antivirus er noe man bør ha etter hvert også på Mac. Jeg sitter vel egentlig bare å venter på dagen det mange får seg "den store overraskelsen". Om de løsningene man har i dag er gode er en annen sak. Samtidig kan man si at så lenge man bruker hodet er man temmelig trygg. Det vil jeg imidlertid også si at gjelder Windows. Hovedproblemet i dag ligger mye i trojanere... Ligger man ellers unna piratkopiert programvare fra fildelingsnettverk, installasjon av angivelige codecs fra nettsider man ikke stoler helt på osv. kommer man ganske langt...

På bærbare kan man sette opp at hvis man trykker med to fingre på styreflaten samtidig tilsvarer det høyreklikk.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 22:28   #23
Linn-Cecilie
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 10
Linn-Cecilie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Venstre klikk trenger du ikke :P
Safari er ok. skandiabanken funket ikke i min safari så brukte mozilla til det.

Gratulerer

Firefox er den bedste browser til Mac :-)

Linn-Cecilie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 22:31   #24
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.529
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Gratulerer med mac'en, det blir ikke den siste, tipper jeg.

Høyreklikk finnes selvsagt på mac-muser også, følg bruksanvisningen til HP.
Det finnes forresten 5 funksjoner på en Apple Mighty Mouse, her er en enkel oversikt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 22:31   #25
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.529
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Linn-Cecilie, her.

Firefox er den bedste browser til Mac :-)

Fullstendig enig.
Og som de andre har sagt; cmd + T for ny fane.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 10:31   #26
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg brukte switche-guiden til mac1.no da jeg var fersk i Mac-universet.

Takker og bukker! Her finner jeg nok svar på det meste jeg lurer på!!!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 16:18   #27
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Drar opp denne tråden igjen... Jeg har en stund lurt på hvordan jeg får til [][]. Noen som kan hjelpe meg? De er selvsagt ikke på tastaturet, så hva må jeg trykke på???

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 16:23   #28
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Alt + 8 gir [, Alt + 9 gir ]. (Og Alt + Shift +8 gir {.)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 19:47   #29
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Takker og bukker! []{} Da er utfordringen å huske det til jeg har bruk for det!

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 20:48   #30
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Trikset (syns jeg) med å huske det er at bruken av tastaturet er ganske konsekvent: Shift+8 gir vanlig parentes og den ser du jo på tasten, og [ og { er bare andre typer parenteser, og de får du da med samme tast (8) kombinert med andre spesialtaster (Alt+8 og Alt+Shift+8).

Samme greia er det med /, her finner du \ med Alt+Shift+7 og | med bare Alt+7.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 20:52   #31
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.201
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Det enkleste hadde vært å hatt det på tastaturet i utgangspunktet.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 20:53   #32
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Næsj.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 21:37   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

På den siste versjonen av operativsystemet (10.6.2?) tror jeg det ligger et tastaturikon oppe til høyre. Det kan du trykke og se hva de forskjellige funksjonstastene gir på tastaturet. (Jeg har ikke oppgardert selv, enda. Det var noen som viste det til meg på en annen maskin).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 21:53   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Det er jo altgr8 og altgr9 i windows også.


Sist redigert av Slettet bruker : 21-11-09 kl 22:04.
  Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 22:03   #35
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

På den siste versjonen av operativsystemet (10.6.2?) tror jeg det ligger et tastaturikon oppe til høyre. Det kan du trykke og se hva de forskjellige funksjonstastene gir på tastaturet. (Jeg har ikke oppgardert selv, enda. Det var noen som viste det til meg på en annen maskin).

Den har vært der hele tiden, men er ikke aktivert som standard. Den er heller ikke det i 10.6.2.

Klikk Eplet -> Systemvalg… -> Tastatur -> Tastatur, og hak av for "Vis tastatur- og tegnvisning i menylinjen".

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 22:09   #36
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Den har vært der hele tiden, men er ikke aktivert som standard. Den er heller ikke det i 10.6.2.

Klikk Eplet -> Systemvalg… -> Tastatur -> Tastatur, og hak av for "Vis tastatur- og tegnvisning i menylinjen".

Det der funka ikke på min Mac. Kom til Systemvalg, men så måtte jeg velge Tastatur og Mus, og der skar det seg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 22:18   #37
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det der funka ikke på min Mac. Kom til Systemvalg, men så måtte jeg velge Tastatur og Mus, og der skar det seg.

Fremgangsmåten min gjaldt Snøleopard, ser det er anderledes i Leopard.

Klikk Eplet -> Systemvalg … -> Internasjonalt -> Tastaturmeny, klikk: "Vis tastaturmeny i menylinjen".

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 22:36   #38
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.494
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Hjartleg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 13:30   #39
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, jeg har fått Mac

Hvorfor går klokka på mac'en min ti minutter for sakte når jeg har krysset av for "still inn dato og tid automatisk"? Det lurer jeg på i dag.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no