Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Raw og superfood

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-11, 09:57   #21
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei, jeg har lenge tenkt på det og jeg skal i fremtiden, men jeg har ikke kamera og vil helst ikke legge ut dårlige mobilbilder. Så det får vente. Vi skal til Rhodos om 7 uker og da MÅ vi ha med oss et bra kamera, så jeg tenker jeg kanskje starter en veganerblogg (ikke raw, men altså vanlig veganmat, både sunn og mindre sunn, og kanskje litt innslag av raw) når jeg kommer hjem derfra, etter 17. mai en gang. Jeg eksperimenterer jo hele tiden og elsker å lage veganmat, så jeg tror det blir bra. I går laget jeg "kjøttboller" av kidneybønner, de var overraskende gode! De blir absolutt et fast innslag i huset fremover!

Ja, håper du starter å blogge. Det er så koselig med "sunne blogger"

Helt enig i at det gjør seg litt ekstra med fine bilder, blir litt mer inbydende da

Jeg synes vegenmat/vegetar ofte er veldig godt, så liker å ha innslag av det.

Lyst å dele oppskrift? Gøy å kunne lage noe som Vetle også liker, han er ikke like glad for alt jeg lager :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 09:58   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Freya, her.

Jeg har ei venninne som blogger mye om supermat her. Hun linker til hvor hun får tak i ingredienser også.

Det er en fin blogg Jeg er innom hennes blogg ofte

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:19   #23
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raw og superfood

Du følger kanskje med på denne Iset:


http://veganmisjonen.blogspot.com/

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:22   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Lyst å dele oppskrift? Gøy å kunne lage noe som Vetle også liker, han er ikke like glad for alt jeg lager :P

Klart jeg kan det. Jeg er veldig glad i bønner og bruker det MYE, så noe proteinmangel tror jeg neppe jeg får med det første, hehe. Jeg liker kidneybønner best, og lager mye av det. Bla. lager jeg alltid refried beans til tacoen, og faktisk hadde jeg heller spist det enn kjøtt om jeg ikke hadde vært veganer, for jeg synes det smaker MYE bedre!

Det er superenkelt å lage, jeg bare freser 1 finhakket løk og 2-3 raspede/moste hvitløksbåter i litt olje/kokosfett, så tilsetter jeg en boks kidneybønner MED laken (viktig med laken, det blir IKKE det samme uten eller med vann, believe me) og rører godt.
Så tilsetter jeg et par ss malt spisskummen (altså ikke karve! Spisskummen lukter og smaker "tacokrydder"), litt kajennepepper og litt sort pepper. IKKE salt, bønner i lake er salt og jeg har brent meg på å tilsette salt et par ganger så helst salte etterpå om du vil. Rør og la det putre i et kvarters tid til det er kokt inn endel. Så tar du frem en potetmoser og moser i vei. Jeg liker det litt grovmoset, ikke for moset. Ferdig! Smaker utrolig godt, selv om det ser litt guggete ut.

Kjøttbollene jeg laget i går, eller bønneboller blir vel mer riktig, laget jeg sånn:

Ha 1 boks kidneybønner i et dørslag og skyll av laken og rist av vannet. Så har du dem i en food processor og tilsetter:

1 ts havsalt/himalayasalt
2 ss tørket timian
2 ss tørket oregano
1 ss tomatjuice (eller litt tomatpuré?)
1 stor ss løkpulver
1 stor ss hvitløkspulver
2 ss hvetemel eller annet mel, feks. kikertmel? Jeg bruker hvetemel

Pulse maskinen til det er blandet, helst ikke så mye lenger, men det er en smakssak. Ta ut kniven og lag små boller med hendene. Legg dem på bakepapirkledd stekeplate og stek dem i ovnen på ca. 180 grader i 20-30 minutter. Jeg stekte dem på pannen i går og det ble bra, men de ble kanskje litt gooey inni (jeg liker det da) så jeg skal lage dem i ovnen neste gang. Jeg hadde dem til spaghetti med hjemmelaget nydelig tomatsaus og brukte da tomatjuicen fra bokstomatene i bønnebollene.

Disse er også helt fantastiske! Den krydderblandingen er aldeles perfekt og jeg blir aldri lei! Beste jeg har smakt! Det er mannen til Fibi sin oppskrift, han er kokk og serverte disse på jobb og fikk enormt gode tilbakemeldinger. Jeg ville ikke skippet noen av ingrediensene her, alt er viktig for å få den intenst gode smaken! Jeg kuttet litt ned på eddiken da den ble litt vel fremtredende, men den MÅ være med.

JIMBURGERS

2 bokser kidneybønner
50 gram tomatpuré
12,5 gram ingefærpaste
2 ss spisskummen
Et par ss eddik
0,5 ss madras currypulver
0,5 ss muskat
2,5 ss oregano
50 gram små havregryn
125 gram solsikkekjerner
8 gram sukker
5-6 store hvitløksfedd eller 1 kinesisk hvitløk + 0,5 dl olje
200 gram renset rødløk
250 gram kokt potet, moset
10 gram salt
3-4 toppede ss maizenna

Jeg kjørte alt til mos i food processoren, men jeg syntes det ble litt vel moset så når jeg lager ny ladning igjen i dag (jeg er blitt avhengig) så skal jeg mose noen ting i maskinen og resten for hånd.

Kjør olje og hvitløk til paste i food processor. Tilsett bønnene (avrent) og havregrynene, poteter, solsikkekjerner og rødløk. Pulse maskinen til det er grovmoset.
Tilsett resten av ingrediensene og blandet godt inn med hendene, evt bare la alt kjøres i maskinen men pass på at det ikke blir FOR moset, det er bedre når det er litt grovblandet.

Lag burgere, stek dem først på pannen og så i ovnen på 180 grader i 8-10 minutter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:24   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Du følger kanskje med på denne Iset:


http://veganmisjonen.blogspot.com/

Den har jeg vært innom mange ganger ja, det er den jeg bruker mest.
Har laget MYE derfra. Linselusene (røde) ble ikke heeelt vellykket, men jeg tror jeg stekte dem for lenge. Og så var de svake på smak, jeg må ha mye sterkere smaker så jeg må krydre dem mer. Men nå er jo bønnebollene blitt min store favoritt da, de fant jeg på denne siden, der hun har alle oppskriftene på video (youtube), genialt. Jeg har bearbeidet den litt da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:26   #26
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raw og superfood

Så snilt

Tusen takk

Jeg synes bønner er super godt, men ikke så flink til å lage. Vetle "likte" ikke bønner helt til han smakte Chili con carne, det er han kjempe glad i, vi bruker jo karbonadedeig der også da, men ett skritt frem

Også så fint med oppskrifter der man ikke må ut på en skikkelig dyr handlerunde, ser ut som jeg har mesteparten i skapene mine

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 10:30   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Ja det er det som er så genialt med bønner, de fås overalt, er superbillige og kan varieres i det uendelige. Jeg elsker bønner!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 18:49   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Min lokale helsekost hadde fått inn massevis av superfoods og hadde en hel hylle med dette. Jeg lager en del av greiene, men siden jeg liker varm mat så blir jeg ikke akkurat hel-frelst. Jeg har en av kokebøkene til Renée Voltaire, og det er sant, det er mye søtt i den, både med eget kakekapittel og endel i frokostkapittelet.

Noen som vet hvordan det er å kombinere dette med lavkarbo? Da tenker jeg på ingredienser som bokhvete, kakao, hampfrø, agavesirup, maca, mesquite og spirulina f.eks.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 18-03-11 kl 19:11.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 13:24   #29
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raw og superfood

Jeg har fått lucuma i posten

Noen som har noen fine oppskrifter å dele med meg som jeg kan bruke det?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 13:29   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Noen som vet hvordan det er å kombinere dette med lavkarbo? Da tenker jeg på ingredienser som bokhvete, kakao, hampfrø, agavesirup, maca, mesquite og spirulina f.eks.

Såvidt jeg vet er ikke Spirulina høykarbo, og jeg vet lavkarbofolk bruker kakaopulver. Hampfrø, maca og mesquite vet jeg ikke noe om karboinnholdet på, men avagesirup er nok ganske høykarbo. Bokhvete blir brukt i små mengder av mange som følger Kwasniewski sine kostråd, han er LCHF (en av de mest ekstreme).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 13:48   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Såvidt jeg vet er ikke Spirulina høykarbo, og jeg vet lavkarbofolk bruker kakaopulver. Hampfrø, maca og mesquite vet jeg ikke noe om karboinnholdet på, men avagesirup er nok ganske høykarbo. Bokhvete blir brukt i små mengder av mange som følger Kwasniewski sine kostråd, han er LCHF (en av de mest ekstreme).

Jeg er på ingen måte ekstrem, jeg spiser bønner f.eks. Og tåler ikke et kosthold med alt for mye tilsatt fett. Prøver å få i meg olivenolje via salat, og fet fisk hver dag, men melkefett f.eks. gjør meg dårlig.

Og hamprfrøene syns jeg er så gode, at jeg kjenner jeg blåser litt i karboinnholdet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 13:52   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Er de gode? Spiser du dem som nøtter? Jeg har ikke smakt hampfrø.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 13:55   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er de gode? Spiser du dem som nøtter? Jeg har ikke smakt hampfrø.

Nei, de er uten skall, så da har de omtrent samme konsistens som linfrø, bare at de er litt større og mykere. Nøttete smak, og jeg strør dem gjerne på eggerøre eller avocado. Det er mye bra fettsyrer i det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:03   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raw og superfood

Digg, jeg må prøve!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:18   #35
scmiscmi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 33
scmiscmi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Raw og superfood

Mange fine linker

Følger ikke noe diett, men tåler ikke så godt hvetemel, ris og pasta. Og er opptatt av godt kosthold og helse.

scmiscmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 12:15   #36
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raw og superfood

"Vaniljesaus" laget på cahewnøtter

Raw vårruller

Chiaboller

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no