Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-12, 09:14   #21
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Denne gutten har bodd hele sitt liv sammen med fosterforeldrene, de er tydelig sterkt tilknyttet hverandre og da er retselen for å miste ham selvsagt stor. Det ble også nevnt at fosterforeldrene var blitt forespeilet at dette var en plasering med tanke på oppvekst. Synes ikke det da er noe rart at at hun blir emosjonell når gutten reiser ut med far. Ja, det at man faktisk ikke vet hvor lenge et
fosterbarn blir boende og at det ikke er ditt barn er en av utfordringene med det å være fosterforeldre, men det gjør jo ikke at man knytter seg til barnet og blir lei seg om det må flytte. Det ville jo ikke vært menneskelig og det er jo det fosterforeldre er (nesten) helt vanlige mennesker.

Jeg prøvde å formulere dette i stad, men ga opp. Jeg har selv lyst til å bli fostermor en gang, men jeg vet at jeg kommer til å bli ustyrtelig glad i barnet. Om jeg da ikke skal få lov til å bli det uten å bli beskyldt for å sutre, da tror jeg nesten at jeg ikke kan være fostermor altså.

Har ikke sett programmet altså og tar forbehold om at jeg ikke vet alt. Men å kalle fostermor for sutrete ble helt feil for meg - hun var sikkert ikke lei seg fordi barnet skulle være borte en dag men fordi hun følte at dette var første skritt på veien til å miste fosterbarnet.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:17   #22
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.776
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

....

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:49.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:20   #23
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg kunne ALDRI jobbet i barnevernet...

Det var konklusjonen jeg også satt med i går.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:20   #24
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.886
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Hva var settingen her da? :har ikke sett programmet. Sto hun og hulket og klamret seg til fostersønnen, eller var hun lei seg etter at han dro til faren? Jeg tenker at det så absolutt er en del av å være fostermor eller-far at man formidler kontakt med foreldrene som noe positivt, med mindre samvær ikke er positivt for barnet.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:22   #25
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Koko, Hun griner vel mest sansynlig for at barnet hun har hatt omsorgen for siden han var en dag gammel reiser ut sammen med den mannen som kan ta fra henne et barn hun elsker og som hun ikke vil miste. Er man fylt av frykt klarer man ikke rasjonell å forholde seg til at det faktisk er barnets biologiske far og at denne mannen har rettigheter og behov. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:22   #26
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg kunne ALDRI jobbet i barnevernet...



Jeg syns det var et sterkt program. Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønte helt hvorfor den gutten ikke kunne bo hos pappaen sin. De sa jo at han hadde bodd i fosterhjem i to og et halvt år, og bla bla, men faren hadde jo prøvd å få gutten siden han var 6 mnd? Hvis de hadde fortet seg litt hadde det jo vært mindre opprivende for både den ene og den andre. Jeg fikk litt inntrykk av at de var bekymret over at han bodde i leid leilighet og jobbet 100%. Det er jo ikke akkurat uvanlig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:24   #27
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Koko, Hun griner vel mest sansynlig for at barnet hun har hatt omsorgen for siden han var en dag gammel reiser ut sammen med den mannen som kan ta fra henne et barn hun elsker og som hun ikke vil miste. Er man fylt av frykt klarer man ikke rasjonell å forholde seg til at det faktisk er barnets biologiske far og at denne mannen har rettigheter og behov. Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå.

Jeg er faktisk enig med deg og det er det som gjorde programmet så sterkt, man kunne forstå alle parter. Jeg reagerte likevel over at hun var slik fremfor gutten.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:26   #28
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Synes det blir litt rart å snakke om hvem man har sympati med og at det forandret seg i løpet av programmet.
Nå så jeg bare siste halvdel av programmet men var barnefarens sak blitt trenert? Så vidt jeg skjønte så kjente jo han ikke til at han var blitt far da gutten ble født. Da moren ikke vant fram og fikk omsorgen så ga hun far melding om gutten og det ble snakk om dna prøver. Når han fikk svar på dette så fikk han seg advokat. Det er jo litt saksgang i dette?

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:26   #29
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Setter meg ned med dette programmet nå. Jeg har stor respekt for dem som jobber i barnevernet selv om jeg synes foreldrevernet er for stort - det kan jo ikke de som jobber der noe for.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:28   #30
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Synes det blir litt rart å snakke om hvem man har sympati med og at det forandret seg i løpet av programmet.
Nå så jeg bare siste halvdel av programmet men var barnefarens sak blitt trenert? Så vidt jeg skjønte så kjente jo han ikke til at han var blitt far da gutten ble født. Da moren ikke vant fram og fikk omsorgen så ga hun far melding om gutten og det ble snakk om dna prøver. Når han fikk svar på dette så fikk han seg advokat. Det er jo litt saksgang i dette?

Ja, det er sikkert ingen som har somlet med vilje, men sånn som jeg forsto det hadde han funnet ut at han var pappaen når ungen var 6 mnd. Han hadde jo baby-bilder av gutten fra første gang de møttes, han var hvertfall ikke mer enn 8-9 mnd på bildet vil jeg tro. Da er det jo litt rart at det har tatt så lang tid uten en beslutning den ene eller andre veien.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:33   #31
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Da har jeg sett starten, og det er jo helt klart at diskusjonen i barnevernet er om man skal tenke på gutten eller på far. De som mener han bør være i fosterhjemmet, tenker på hva det kan gjøre for en gutt å bli revet opp fra det som faktisk er familien hans. De som ønsker at han skal til far, snakker om at her er det en far som har blitt fratatt muligheten til å være far.

Hvis man skal tenke på "barnets beste" så er det vel ingen tvil om at å bli tvangsflyttet fra den familien du har hatt siden dag 1 ikke er noe særlig gunstig? Så hvis barnets beste skal være styrende så mener jeg at det biologiske prinsipp i denne saken egentlig er helt uvesentlig. Men som sagt - barnevernet er noen ganger foreldrevernet i steden.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:35   #32
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.



Jeg syns det var et sterkt program. Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønte helt hvorfor den gutten ikke kunne bo hos pappaen sin. De sa jo at han hadde bodd i fosterhjem i to og et halvt år, og bla bla, men faren hadde jo prøvd å få gutten siden han var 6 mnd? Hvis de hadde fortet seg litt hadde det jo vært mindre opprivende for både den ene og den andre. Jeg fikk litt inntrykk av at de var bekymret over at han bodde i leid leilighet og jobbet 100%. Det er jo ikke akkurat uvanlig.

Jeg skjønte heller ikke det, må innrømme at jeg reagerte litt på det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:37   #33
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg er enig med Oslo.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:38   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ja, det er sikkert ingen som har somlet med vilje, men sånn som jeg forsto det hadde han funnet ut at han var pappaen når ungen var 6 mnd. Han hadde jo baby-bilder av gutten fra første gang de møttes, han var hvertfall ikke mer enn 8-9 mnd på bildet vil jeg tro. Da er det jo litt rart at det har tatt så lang tid uten en beslutning den ene eller andre veien.

Hvem skal man ta hensyn til da - gutten eller pappaen? Det erganske kontroversielt å ta et så lite barn vekk fra velfungerende omsorgspersoner, og han hadde jo bodd hos dem absolutt hele livet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:38   #35
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Da har jeg sett starten, og det er jo helt klart at diskusjonen i barnevernet er om man skal tenke på gutten eller på far. De som mener han bør være i fosterhjemmet, tenker på hva det kan gjøre for en gutt å bli revet opp fra det som faktisk er familien hans. De som ønsker at han skal til far, snakker om at her er det en far som har blitt fratatt muligheten til å være far.

Hvis man skal tenke på "barnets beste" så er det vel ingen tvil om at å bli tvangsflyttet fra den familien du har hatt siden dag 1 ikke er noe særlig gunstig? Så hvis barnets beste skal være styrende så mener jeg at det biologiske prinsipp i denne saken egentlig er helt uvesentlig. Men som sagt - barnevernet er noen ganger foreldrevernet i steden.

Jeg synes det er imponerende at du klarer å trekke en så klar slutning i en så kompleks sak ut fra å ha sett begynnelsen av programmet.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:45   #36
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.513
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvem skal man ta hensyn til da - gutten eller pappaen? Det erganske kontroversielt å ta et så lite barn vekk fra velfungerende omsorgspersoner, og han hadde jo bodd hos dem absolutt hele livet.

Nei, det er ikke opp til meg å avgjøre, det er jo derfor fagfolkene er der. Men jeg tenker at dersom en beslutning ble tatt på et tidligere tidspunkt ville det vært bedre for alle, samme hvilken vei det gikk. En ett-åring vil nok ha lettere for å tilpasse seg en ny hverdag enn en to-og-et-halvt-åring. Og dersom det ble bestemt at han skulle bo hos forsterforeldrene ville pappaen hvertfall ha en beslutning å forholde seg til, og samarbeidet med fosterforeldrene ville kanskje blitt lettere.

Men det er klart, jeg bare synser.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:46   #37
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg synes det er imponerende at du klarer å trekke en så klar slutning i en så kompleks sak ut fra å ha sett begynnelsen av programmet.

Jeg kan ikke trekke noen slutning. Jeg synes bare at hva far føler egentlig ikke er relevant i en sak hvor en gutt har vært hos en fosterfamilie fra dag 1. Enten så har gutten det bra, og da bør han få bli, eller så har han det ikke bra og da bør han til far. Hvis man da altså skal tenke på barnets beste. Jeg er kritisk til barnevernets biologiske prinsipp etter en del saker på jobb hvor foreldrevernet desidert har vært det mest framtredende, men akkurat i denne saken skjønner jeg egentlig ikke at det skal være noe spørsmål en gang. Gutten har en familie, og det er synd for faren selvsagt, men for guttens skyld ser jeg ikke at en flytting skal være noe positivt i det hele tatt.

Selvsagt kan det være noe som ikke kommer fram (fosterforeldrene er egentlig ikke så greie eller familien fungerer ikke så godt eller et eller annet), men ut fra de opplysningene som er i programmet ser jeg egentlig ikke dilemmaet hvis man skal tenke på barnets beste.

Og jeg også synser - kun basert på det som er vist i programmet.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:47   #38
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg har sett HELE programmet og har samme oppfatning som Oslo78

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:50   #39
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg synes det er imponerende at du klarer å trekke en så klar slutning i en så kompleks sak ut fra å ha sett begynnelsen av programmet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 09:50   #40
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Jeg har sett hele programmet og vet definitivt ikke nok til å trekke en slutning. Det er heldigvis heller ikke min jobb.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no