Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal dere ha til middag i dag? Ny!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-14, 09:34   #361
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til middag i dag? Ny!

Soyamarinert kylling, grønnsakswok og ris. (Nevnte jeg asiamodus?)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 10:04   #362
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Stekt torskefilet med poteter, gulrot, brokkoli, blomkål og hjemmelaget aïoli.

Gammel 22-01-14, 13:15   #363
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mannen lager opp noen retter i dobbel porsjon, så i dag skal vi ha

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Minestronesuppe med bønner og parmesan. Mistenker Hatting-rundstykker ved siden av.

Med mindre det er planlagt blir det ikke så mye rester at det går an å spise det og bli mett av det, men en liten potet her og litt gulrot der går nok i søpla.

Gammel 22-01-14, 13:26   #364
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et eller annet med karbonadedeig. Enten små kjøttboller, hvis jeg gidder å lage, eller spaghetti bolognese, eller kanskje en eller annen kjøttsaus i grove tortillalefser med grønnsaker.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 13:27   #365
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Fiskesuppe og rundstykker.

Gammel 22-01-14, 13:28   #366
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Et eller annet med karbonadedeig. Enten små kjøttboller, hvis jeg gidder å lage, eller spaghetti bolognese, eller kanskje en eller annen kjøttsaus i grove tortillalefser med grønnsaker.

Jeg gjorde stor suksess med noe så enkelt her en dag som å blande en pakke karbonadedeig med fersk hakket hvitløk, salt, pepper, løkpulver og ett egg. Brukte t-skeier og lagde små "boller" av(egentlig gjorde jeg ingen forsøk på å få de runde, det skulle gå kjapt. Tenker de kan passe supert til f.eks tomatsuppe, tomatsaus og pasta eller slik som vi brukte de: Rå på toppen av pizza(som så ble stekt, selvsagt).

Gammel 22-01-14, 13:30   #367
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg gjorde stor suksess med noe så enkelt her en dag som å blande en pakke karbonadedeig med fersk hakket hvitløk, salt, pepper, løkpulver og ett egg. Brukte t-skeier og lagde små "boller" av(egentlig gjorde jeg ingen forsøk på å få de runde, det skulle gå kjapt. Tenker de kan passe supert til f.eks tomatsuppe, tomatsaus og pasta eller slik som vi brukte de: Rå på toppen av pizza(som så ble stekt, selvsagt).

Takk for tips! Stekte du dem, eller kokte du dem i tomatsaus eller suppe, eller hva du nå hadde? Jeg kjenner at jeg egentlig ikke gidder å steke 30 kjøttboller i dag, spesielt ikke etter å ha laget boller av hele deigen.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 13:31   #368
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ah. :domm: Rå på toppen av pizza, ja. :les ordentlig!:

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 13:36   #369
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om du lager de små så må det da fungere supert å bare slenge de på bakeplata i ovnen, det tror jeg at jeg hadde gjort. Eventuelt varme de ferdig i saus eller hva.

Gammel 22-01-14, 14:30   #370
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Om du lager de små så må det da fungere supert å bare slenge de på bakeplata i ovnen, det tror jeg at jeg hadde gjort. Eventuelt varme de ferdig i saus eller hva.

Jeg skal lage kjøttboller a la Nigella (selv om jeg ikke liker henne lenger ). Oppskriften ligner litt på din, og de kokes/ trekkes i sausen.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 16:28   #371
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Den syke har fått bestemme: ovnssteikte poteter og hamburger.

I morgen blir det lapskaus kokt på rester av fenalåret, med rester av pinnekjøtt og kålrabistappe i.

Gammel 22-01-14, 17:01   #372
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg laget Nigellabollene, og selv om det ikke er noe revolusjonerende med dem, så ER de sabla gode, og de blir veldig godt mottatt her hjemme. Så jeg føler for å dele oppskriften:

Saus:

1 løk, et par fedd hvitløk og oregano surres i gryte i 10 minutter. Ikke svi. (Nigella kjører det til mos i matmølle, men jeg gidder ikke det og bruker heller savmikser til slutt.) Ha i to bokser tomater og salt, pepper og sukker. Jeg må enten bruke veldig dårlige tomater, eller så misliker jeg sur smak på tomatsaus, for jeg bruker alltid mye mer sukker enn angitt. La det koke litt og ha i en dl melk. Stavmiks (i mitt tilfelle). Det gjør ingenting om sausen koker enda mer, det blir bare godt.

Legg kjøttbollene (som jeg straks skal forklare) forsiktig i sausen og la dem ligge i tjue minutter, halvveis tildekket. Ikke rør i gryta før du ser at de skifter farge, ellers ødelegges de.

Server med pasta og parmesan i mengder.

KJøttbollene:

Disse kan du lage på forhånd, men jeg synes det går ganske kjapt, egentlig. De skal egentlig hvile litt i kjøleskap før man har dem i sausen, men jeg synes ikke det er spesielt nødvendig.

Bland sammen en pakke karbonadedeig, noen ss revet parmesan, et eller to moste hvitløksfedd (jeg river dem), en ts oregano, et par ss brødsmuler eller griljermel og et egg. Ja, og så salt og pepper. Bland godt med henden. Lag bittesmå boller med en teskje og sett dem bort en stund eller legg dem i sausen.

Nam!

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 17:03   #373
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Fiskeburger og pommesfrites.
Forrett ble ost og skinkesnurrer, som egentlig skulle være rett-etter-skolen-mat, men ble litt sent ferdig.

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 17:41   #374
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde Verdens Beste Fiskesuppe fra Trines Matblogg, og den var virkelig god.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 18:44   #375
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elgsuppe i dag med hjemmelaget kraft og økologiske grønnsaker Rug Flatbrød med smør til gutta i tillegg

Nip er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 18:51   #376
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Hyacinth: Jeg synes Mutti hermetiske cherrytomater er de beste hermetiske tomatene og gjør mye for smaken. Ellers synes jeg som deg at tomatsaus ofte blir for surt/skarpt, men etter at jeg begynte å ha en halv rød paprika i sausen har jeg funnet løsningen. Paprikaen gir nydelig smak og gjør sausen rundere i smaken.

Gammel 22-01-14, 19:09   #377
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Posen rett i ovnen"- torsk m/ sitron og persille. Veldig godt til å vera frossen fisk. Neste gong får resten av gjengen fiskepinner, makan til klaging.

Gammel 22-01-14, 21:15   #378
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Gulrot- og ingefærsuppa til Dixie. Vesla derimot smakte bittelitt og takket for mat. Dermed ble det skive med brunost på henne.

Luvi er ikke aktiv  
Gammel 22-01-14, 21:38   #379
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Yngste ønsket seg grøt og fikk det. Vi to andre spiste pasta med karbonadedeig. Måtte gå raskt da det er korps i dag.

Gammel 22-01-14, 22:40   #380
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Standard

Vi gikk for det enkleste idag. Etter barnehagen foret jeg fire unger(bare to egne men to ekstra jeg passet idag) med ett svært fat med druer, honningmelon, gulerøtter og sukkererter. Ungene ble hentet akkurat i tide til at vi fikk gått med egne unger i gymsalen. Pølser med brød/lompe til middag/kvelds.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.