Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 23:32   #361
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Oki. Barnet mitt har tv, iPad, iPhone, pc(gammel) relativt bra alpinutstyr, skildres fra kappahl, ganske billige vintersko, treningstøy fra hm, ett par converse og Dæhlie-dunjakke. Jeg balanserer på grensen, kanskje? Hun får også musikkundervisningr og trener friidrett. Hun er ti. Er det over eller under det akseptable?

Det er ikke jeg som gjerne vil ha en aldersgrense, men jeg synes ikke at en tiåring trenger tv, iPad, iPhone og TV nei. Jeg synes faktisk ikke noe barn trenger det, men som flere påpeker blir det vel noe begrensede muligheter for å styre det når de etterhvert betaler selv. Da kommer jeg imidlertid likevel til å mene noe om mengde jobbing for å tjene de ønskede midlene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:34   #362
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Hva er skildres?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:36   #363
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Oki. Barnet mitt har tv, iPad, iPhone, pc(gammel) relativt bra alpinutstyr, skildres fra kappahl, ganske billige vintersko, treningstøy fra hm, ett par converse og Dæhlie-dunjakke. Jeg balanserer på grensen, kanskje? Hun får også musikkundervisningr og trener friidrett. Hun er ti. Er det over eller under det akseptable?

Barna mine har: leker (egentlig ikke så mye), bøker, slalåmutstyr, langrennsutstyr, ingen merkeklær, stort sett arvetøy, men Viking vintersko.

Jeg hadde ikke vært komfortabel med ditt nivå, du hadde sikkert ikke vært komfortbel med mitt nivå. Det finnes jo ingen fasit, men for MEG ville jeg følt at jeg dro opp kjøpepresset og ikke minst fratok barna mine noe å glede seg til ved å bli større ved det utstyrsnivået du har lagt deg på. Hva er igjen å ønske seg liksom? Det du beskriver er jo også langt mer utstyr enn vi voksne har, så at barna skal ha det blir helt hinsides for oss.

Gammel 27-02-13, 23:37   #364
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er ikke jeg som gjerne vil ha en aldersgrense, men jeg synes ikke at en tiåring trenger tv, iPad, iPhone og TV nei. Jeg synes faktisk ikke noe barn trenger det, men som flere påpeker blir det vel noe begrensede muligheter for å styre det når de etterhvert betaler selv. Da kommer jeg imidlertid likevel til å mene noe om mengde jobbing for å tjene de ønskede midlene.

Noen ganger kan forklaringen være at en storebror har kjøpt seg Mac og har en padde til overs, at mor har fått jobbtelefon slik at barnet arvet den gamle iphonen og at far i huset ønsket seg større tv etter at hanfikk en stor bonusutbetaling, slik at vi hadde en tv til overs.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:38   #365
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva er skildres?

Skidress sikkert.

Gammel 27-02-13, 23:38   #366
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva er skildres?

Ipadsk for skidress.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 27-02-13, 23:38   #367
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger kan forklaringen være at en storebror har kjøpt seg Mac og har en padde til overs, at mor har fått jobbtelefon slik at barnet arvet den gamle iphonen og at far i huset ønsket seg større tv etter at hanfikk en stor bonusutbetaling, slik at vi hadde en tv til overs.

Jeg har vel sagt hva jeg tenker om det som er "til overs" og "gratis" tidligere i tråden, og jeg tenker at det faktisk finnes andre løsninger for ting som er "til overs" enn å gi det til barna.

Gammel 27-02-13, 23:39   #368
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Skidress sikkert.

Ah. Jeg lurte på om det var noe essensielt man måtte ha som jeg ikke visste om.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:41   #369
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har vel sagt hva jeg tenker om det som er "til overs" og "gratis" tidligere i tråden, og jeg tenker at det faktisk finnes andre løsninger for ting som er "til overs" enn å gi det til barna.

Jepp. Men en storebror på 18 som veldig gjerne vil gi lillesøster noe fint og faktisk har en iPad på lur, er egentlig en fin ting, da. Og hvor greit er det å kjøpe en ny telefon til et barn som trenger det når man har en tilgjengelig allerede?

Gammel 27-02-13, 23:43   #370
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp. Men en storebror på 18 som veldig gjerne vil gi lillesøster noe fint og faktisk har en iPad på lur, er egentlig en fin ting, da. Og hvor greit er det å kjøpe en ny telefon til et barn som trenger det når man har en tilgjengelig allerede?

Jeg skjønner godt hva du mener her, og mht til forbruk er det jo tull å la fullt brukbare ting bare ligge.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:44   #371
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, når gjenbruk er feil har tråden gått for langt.

Gammel 27-02-13, 23:44   #372
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Dette er jo helt hypotetiske spørsmål for en som ikke bytter ut ting før de er ødelagt, men hvorfor ikke selge I-phonen? Jeg kommer til å kjøpe telefon brukt når den jeg har nå en gang ryker. Gjenbruk er jo supert - men det må jo ikke være en unge som bruker den. For kjøpepresset tar egentlig ikke hensyn til om telefonen er arvet fra mor eller ikke, så for meg hadde løsningen vært å selge I-phonen og kjøpe en enkel, grei telefon som ikke var verdt så mye til barnet.

I denne tråden har vi hørt om unger under skolealder som har I-phone - for meg er det galskap. Bare det at en seksåring skal forvalte verdier for 4-5000 kr er helt utenkelig kjenner jeg.

Gammel 27-02-13, 23:45   #373
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Du skal ikke gi naboen noe å snakke om! For HAN vet jo ikke hvor den kommer ifra og da kan det bli urettferdig!

Gammel 27-02-13, 23:45   #374
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 23:46   #375
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg er ikke uenig i det, og jeg mener selvsagt ikke at du skulle gjort ditten eller datten med akkurat disse tingene, men generelt har man jo faktisk et valg ift ting som "blir til overs" også. Noen ganger når folk beskriver at "vi hadde jo en laptop til overs, så nå har treåringen laptop" høres det ut som om man nærmest er et passivt offer for at ting blir til overs og man bare MÅ donere dem til barna, og HELT slik er det jo ikke.

Med det mener jeg ikke at man ikke skal vurdere å la ting gå i arv, og å donere en telefon når man likevel trenger en, forstår jeg godt at man gjør, men jeg synes likevel man også der skal kunne gjøre en totalvurdering og tenke over totalpakka av hva barnet faktisk trenger.

Gammel 27-02-13, 23:46   #376
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hva er igjen å ønske seg liksom? Det du beskriver er jo også langt mer utstyr enn vi voksne har, så at barna skal ha det blir helt hinsides for oss.

Her har Ungen iPad som han har spart til og kjøpt selv. Det var dagen sin det, da han vandret inn på Elkjøp, stolt som en hane og valgte farge og betalte vel opptjente penger. Verken jeg eller Mannen har iPad, men jeg ser ikke det hinsidige i at Ungen har noe jeg ikke har. Han har spart, han har et annet bruksområde så da ser jeg ikke problemet. Han har fancyere telefon enn oss også. Han har iPhone 5, jeg har 4s og Mannen 4. Det handler rett og slett om rekkefølgen vi kjøpte iPhone i. Jeg synes virkelig ikke at det er så hinsides at Ungen har ting jeg ikke har. Jeg har ikke Nerf-gevær heller, selv om Ungen har.

Gammel 27-02-13, 23:46   #377
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Du skal ikke gi naboen noe å snakke om! For HAN vet jo ikke hvor den kommer ifra og da kan det bli urettferdig!

Nemlig. Litt som når man skiver om det på forum og straks blir fordømt som tanketom sløøsoman.

Gammel 27-02-13, 23:47   #378
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forresten uenig i at det er så dumt at barn har ulike tekniske hjelpemidler. Det er en så stor del av samfunnet for absolutt alle nå at det i tillegg til å være underholdende og morsomt også er ganske så lurt og nyttig. Vår tiåring fikk egen laptop til jul. Han gjør lekser på den og mailer leksen til læreren sin og han googler saker han lurer på etc. Han kunne selvfølgelig brukt min (noe han har gjort fram til nå), men han er veldig stolt av PC'en sin og har stor glede av at den er hans, at han lager eget mappesystem etc.

Jeg tenker at det hele tiden vil være en balanse mellom nøkternhet og samfunnsorientering. Jeg vil helst unngå å bli en sånn forelder som synes at alt var bedre før og at fordi jeg lekte med kongledyr som barn,så skal mine gutter også gjøre det heller enn å få fancy Lego og sånn.

Gammel 27-02-13, 23:47   #379
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Her har Ungen iPad som han har spart til og kjøpt selv. Det var dagen sin det, da han vandret inn på Elkjøp, stolt som en hane og valgte farge og betalte vel opptjente penger. Verken jeg eller Mannen har iPad, men jeg ser ikke det hinsidige i at Ungen har noe jeg ikke har. Han har spart, han har et annet bruksområde så da ser jeg ikke problemet. Han har fancyere telefon enn oss også. Han har iPhone 5, jeg har 4s og Mannen 4. Det handler rett og slett om rekkefølgen vi kjøpte iPhone i. Jeg synes virkelig ikke at det er så hinsides at Ungen har ting jeg ikke har. Jeg har ikke Nerf-gevær heller, selv om Ungen har.

Vi tenker på helt, helt forskjellige måter. Jeg innser at jeg nok er nokså innbitt motstander av kjøpekarusellen også på egne vegne.

Gammel 27-02-13, 23:47   #380
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes heller ikke man skal kjøpe noe nytt når det er snakk om noe man faktisk trenger, og man har det liggende slik at det kan arves.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.