![]() |
#361 |
I mål
|
![]() Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000
Det er ikke jeg som gjerne vil ha en aldersgrense, men jeg synes ikke at en tiåring trenger tv, iPad, iPhone og TV nei. Jeg synes faktisk ikke noe barn trenger det, men som flere påpeker blir det vel noe begrensede muligheter for å styre det når de etterhvert betaler selv. Da kommer jeg imidlertid likevel til å mene noe om mengde jobbing for å tjene de ønskede midlene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Hva er skildres? |
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Er frisk!
|
Barna mine har: leker (egentlig ikke så mye), bøker, slalåmutstyr, langrennsutstyr, ingen merkeklær, stort sett arvetøy, men Viking vintersko.
![]() |
#364 |
Panzerekstremfeminist
|
Noen ganger kan forklaringen være at en storebror har kjøpt seg Mac og har en padde til overs, at mor har fått jobbtelefon slik at barnet arvet den gamle iphonen og at far i huset ønsket seg større tv etter at hanfikk en stor bonusutbetaling, slik at vi hadde en tv til overs.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Ipadsk for skidress.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
I mål
|
Jeg har vel sagt hva jeg tenker om det som er "til overs" og "gratis" tidligere i tråden, og jeg tenker at det faktisk finnes andre løsninger for ting som er "til overs" enn å gi det til barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Men en storebror på 18 som veldig gjerne vil gi lillesøster noe fint og faktisk har en iPad på lur, er egentlig en fin ting, da. Og hvor greit er det å kjøpe en ny telefon til et barn som trenger det når man har en tilgjengelig allerede?
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Absolute Beginner
|
Jeg skjønner godt hva du mener her, og mht til forbruk er det jo tull å la fullt brukbare ting bare ligge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skolevesker til 11000Altså, når gjenbruk er feil har tråden gått for langt.
![]() |
#372 |
Er frisk!
|
Dette er jo helt hypotetiske spørsmål for en som ikke bytter ut ting før de er ødelagt, men hvorfor ikke selge I-phonen? Jeg kommer til å kjøpe telefon brukt når den jeg har nå en gang ryker. Gjenbruk er jo supert - men det må jo ikke være en unge som bruker den. For kjøpepresset tar egentlig ikke hensyn til om telefonen er arvet fra mor eller ikke, så for meg hadde løsningen vært å selge I-phonen og kjøpe en enkel, grei telefon som ikke var verdt så mye til barnet.
![]() |
#373 |
~~~~~~~
|
Du skal ikke gi naboen noe å snakke om!
![]() |
#375 |
I mål
|
Jeg er ikke uenig i det, og jeg mener selvsagt ikke at du skulle gjort ditten eller datten med akkurat disse tingene, men generelt har man jo faktisk et valg ift ting som "blir til overs" også. Noen ganger når folk beskriver at "vi hadde jo en laptop til overs, så nå har treåringen laptop" høres det ut som om man nærmest er et passivt offer for at ting blir til overs og man bare MÅ donere dem til barna, og HELT slik er det jo ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Her har Ungen iPad som han har spart til og kjøpt selv. Det var dagen sin det, da han vandret inn på Elkjøp, stolt som en hane og valgte farge og betalte vel opptjente penger. Verken jeg eller Mannen har iPad, men jeg ser ikke det hinsidige i at Ungen har noe jeg ikke har. Han har spart, han har et annet bruksområde så da ser jeg ikke problemet. Han har fancyere telefon enn oss også. Han har iPhone 5, jeg har 4s og Mannen 4. Det handler rett og slett om rekkefølgen vi kjøpte iPhone i. Jeg synes virkelig ikke at det er så hinsides at Ungen har ting jeg ikke har. Jeg har ikke Nerf-gevær heller, selv om Ungen har.
![]() |
#377 |
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig. Litt som når man skiver om det på forum og straks blir fordømt som tanketom sløøsoman.
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
By the Sea
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg er forresten uenig i at det er så dumt at barn har ulike tekniske hjelpemidler. Det er en så stor del av samfunnet for absolutt alle nå at det i tillegg til å være underholdende og morsomt også er ganske så lurt og nyttig. Vår tiåring fikk egen laptop til jul. Han gjør lekser på den og mailer leksen til læreren sin og han googler saker han lurer på etc. Han kunne selvfølgelig brukt min (noe han har gjort fram til nå), men han er veldig stolt av PC'en sin og har stor glede av at den er hans, at han lager eget mappesystem etc.
![]() |
#379 |
Er frisk!
|
Vi tenker på helt, helt forskjellige måter. Jeg innser at jeg nok er nokså innbitt motstander av kjøpekarusellen også på egne vegne.
![]() |
|
|