|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Da har du misforstått min (svært milde) kritikk, altså. Jeg mener ikke at matpakka blir usunn av rosiner, jeg mener bare at jeg ikke trenger råd om å putte rosiner i matpakka for at den skal blir mer sunn og morsom. Det er jo ikke det som er vanskelig, å finne på morsomme ting å putte i patpakka, men det å finne på sunne, morsomme ting å putte i matpakka. Jeg synes forøvrig at det er veldig inspirerende å se alt dere finner på med matpakkene, og jeg hadde blitt sjeleglad om mine barn ville spise pastasalat med grønnsaker.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg tenker mer inspirasjon enn råd, egentlig, når jeg viser mine matpakker. Rosiner er jo i tillegg langt ifra usunt, men bra i små mengder.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vil ikke single ut noen her, men blant annet innleggene over fikk meg til å tenke på hva som er greit å ha med på skolen eller barnehagen i matpakken. Jeg synes personlig at linjen mellom f.eks nudelsnacks eller godt saltede og oljede nøtter på den ene siden og potetgull er hårfin. Potetgull er usunt og det er det _ikke_ lov å ha i matpakken, og det er man gjerne enige om på foreldremøter og slikt. Det er vi jo "alle" enige i, sant? Men for flere av oss oppleves det like usunt og unødvendig med nudelsnacks eller disse salt/oljete nøttene i matpakken. At hver enkelt skal få gi sitt barn hva de selv ønsker er selvsagt - SELVSAGT - helt ok. Og at hver enkelt forelder har kontroll på hva de spiser hjemme og hva som spises på skolen og vet at totalen er god er SELVSAGT ok.
Nettopp!
Enig med Kanina her, dette er ikke personkritikk men rett og slett en synliggjøring på at det finnes flere synspunkter på hva som er sunt, greit å putte i matpakka, osv. Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 14:04. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Også mistet jeg quoten om frossen frukt: Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 14:32. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Å ha en generell diskusjon på hva en anser som sunt og usunt, er absolutt på sin plass, men jeg synes det er *litt* dårlig gjort å gjøre det i denne. Jeg har gått gjennom hele tråden nå, og jeg ser ikke det du, apan, Tallulah m.fl. ser. Jeg ser sunne matpakker, så innslag av riskaker, rosiner og oljede nøtter (?) farger ikke mitt syn og det gjør ikke matpakkene uverdige trådens tittel heller.
|
|
|
#6 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#7 |
|
|
Nei, og nettopp det at du ikke ser det vi ser - og omvendt selvfølgelig, gjør at denne diskusjonen oppstod Sist redigert av m^2 : 22-09-11 kl 14:38. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Flott matpakke.
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Hehe, ja, jeg vet hvorfor diskusjonen oppsto, det jeg ville frem til er at ingen legger ut bilder av annet enn det de oppfatter som sunne matpakker selv, så hvis man er uenig i at matpakken er helt sunn, kan man forkaste det man anser som usunt og la seg inspirere av det sunne. Å fremstille det som en universell sannhet at det er usunt og at det ikke hører hjemme i tråden i det hele tatt, er unødvendig synes jeg.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Jeg vil komme med en kommentar til disse to utsagnene siden det var mitt innlegg som bidro til avsporingen.
Ellers kan jeg bare signere Kanina.
|
|
|
#11 |
|
stressmonster
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg har i mangel på noe annet å gjøre samlet opp forslagene til sunne og morsomme matpakker her i denne tråden. Hva som imidlertid er sunt og hva som er usunt får være opptil enhver å bedømme, men alle bør klare å finne noe de liker og kan stå for.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Mitt innlegg var absolutt ikke ment sånn. Jeg lurte rett og slett bare på folks ulike definisjoner av sunn, fordi noen av de jeg så ikke havnet innenfor min definisjon. Det betyr ikke at jeg syns det er krise med slike matpakker i ny og ne, og vi har sikkert også innhold som andre igjen ikke syns er sunt nok, brunost for eksempel.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Lurt, Meissa! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Meissa: Du kunne godt ha alfabetisert når du først holdt på da...
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg vil bare si at jeg syns denne tråden har vært veldig inspirerende og at jeg har satt veldig stor pris på dem som har tatt jobben med å dele bilder og detaljerte beskrivelser av matpakkene. Jeg har skjerpet meg etter en lang stund med kjedelige matpakker til eldste etter at jeg leste denne tråden fra den startet.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Til mitt forsvar, så spurte jeg bare om det var sånn mat dere sendte med hver dag, så jeg vil helst ikke bli beskyldt for å komme med massiv kritikk av matpakkene deres. Et sånt spørsmål syns jeg det bør være rom for i en tråd om sunne og kreative matpakker.
|
|
|
#17 |
|
stressmonster
Jeg er ikke helt sikker på at det siktes spesielt til deg og det er klart man kan stille spørsmål, men akkurat dette med å diskutere hva som gjør matpakken sunn eller ikke kan være lurt å gjøre i en annen tråd. I denne tråden deler jo veldig mange av seg selv med bilder og sine erfaringer og da vil det lett kunne oppleves som personlig kritikk dersom man begynner å diskutere slikt her. Det blir på en måte umulig å diskutere på generelt grunnlag fordi fordi folk føler seg truffet, selv om det ikke er meningen å kritisere noen.
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg har full forståelse for at enkelte kan mene at fullkornpasta og rosiner ikke har noe å gjøre i matboksen i det hele tatt, ikke i ny og ne engang, det jeg reagerte på var tonen, at det var underforstått at dette er usunt og skadelig, og resulterer i at "jeg har ingenting i denne tråden å gjøre, for mine matpakker er bare kjedelige og sunne".
|
|
|
#20 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Oi, for en vending denne tråden har hatt! Altså, denne tråden har vært kjempeiinspirerende for meg og jeg er takknemlig for de som har kommet med tips, delt oppskrifter og lagt ut bilder. For meg så er det ikke så farlig med noen rosiner eller nudelsnacks, disse er med for å sette sitt helhetspreg på matpakken. Sånn er det ihvertfall her, at små ting kan være med på å løfte hele matpakken som ofte består hovedsaklig av brødskiver.
|
![]() |
|
|