Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-10, 13:28   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Siden tissing i hage nevnes så opplevde vi på vårt forrige bosted at en av naboene tisset i sin hage flere ganger daglig. Det var alt for mye stress for ham å gå opp trappa hver gang ølet skulle ut av kroppen. Utover dagen hendte det at det ble spydd også.
Siden det ikke skjedde i vår hage følte vi ikke at vi kunne si noe om det, men vi syntes ikke det var veldig moro å sitte ute i hagen i grillsesongen akkurat.

Yaiks! Du vurderte ikke å helle en bøtte såpevann på ham da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:31   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Yaiks! Du vurderte ikke å helle en bøtte såpevann på ham da?

Såpevann i det tilfellet ville jo vært ytterst hjelpsomt! Han var sikkert ikke typen som slikket seg tørr etterpå.

Gammel 06-04-10, 13:32   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Såpevann i det tilfellet ville jo vært ytterst hjelpsomt! Han var sikkert ikke typen som slikket seg tørr etterpå.

Det var min tanke også.

Gammel 06-04-10, 13:33   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Før det stadiet hadde han nok foretrukket en del desinfeksjonsmidler i stedet for såpe om jeg først skulle helle noe over ham.

Det spørs om han hadde tatt hintet hvis du hadde dynket ham i sprit.

Gammel 06-04-10, 13:37   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvilsomt. Det hadde nok vært som manna fra himmelen.

Da hadde han nok slikket seg tørr, ja.

Gammel 06-04-10, 14:15   #6
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Da hadde han nok slikket seg tørr, ja.

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:16   #7
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg skjønner egentlig ikke hva som er vitsen med å ha en katt som bare reker ute, jeg.

En katteeier som bryr seg om katten sin har ikke en katt som "bare reker ute".

En katt skal kastreres, det gjør at den ikke vandrer. Det gjør den hjemmekjær. En katt må dog få lov til å gå ut og lufte seg innimellom. Den liker å være litt ute. Sånn er bare katter, de fleste i hvert fall tror jeg. Og det går ikke an å holde en katt som er ute under oppsyn hele tiden. Katter er ikke som hunder, eller som barn, eller som bestemødre. Katter har en helt annen adferd.

Joda, det er mulig det går an å ha de i bånd. Men da må man i så fall venne dem til det fra de er små. Jeg synes dog ikke bånd på katter er noen bra løsning for katten selv. Det er noe ved dens adferd som gjør at det blir feil å sette de i bånd, synes jeg da. Katter liker jo å smyge rundt i kratt og busker, og opp i trærne.

Stor kattegård er også greit, synes jeg. Men da må de være ordentlig store, og ikke noe småtteri. Katter trenger god plass ute.

Jeg kan være enig i at det er uheldig med katter i store byggefelt.

Jeg mener at katter kan læres opp til å gå på kattedo inne, og stort sett bruke den mer enn de gjør fra seg ute. Katter skal egentlig ikke slippes ut før de er 6-8 mnd gamle. I den perioden har det blitt en vane at de gjør fra seg inne. Hvis man ikke tar bort kattedoen når kattene begyner å være ute, så tror jeg at de vil fortsette å bruke doen. Mine katter har do både inne og ute. Det er doen inne som blir mest brukt. Jeg regner dog med at de innimellom gjør fra seg ute da. Men da får jeg virkelig ikke håpe at de gjør fra seg i noens hager. Om de ikke gjør det i katteutedoen, så får jeg håpe de bruker hekken vår, eller det store jordet som ligger bak huset her. Og om nå naboene skulle ferske noen av kattene mine i å drite i deres hage, så får de komme til meg, så skal jeg plukke det opp.

Og ja, katter er nysgjerrige, og noen veldig frekke. De kan godt finne på å gå inn til folk. Det er jo ikke noe trivelig å få fremmede katter i hus. Jeg har opplevd det selv. Men da må man jo bare gjøre sitt beste for å få de vekk. Jeg selv hoppet foran en katt, og brølte så inmari at den siden har holdt seg på avstand. Jeg har sett den gå over plenen min, men såpass må man jo tåle, synes jeg. Den gjør jo ikke så mye galt da.

Man må forøvrig huske på at det dessverre finnes veldig mange løskatter, som ikke har noen eiere. Og det finnes katteeiere som liksom tror at katter klarer seg selv. Brødhuer. Slike folk burde ikke hatt katter.

Men uansett hva/hvem/hvor så er det feil å mishandle katter. Som f.eks. å kaste såpevann på de, eller til og med servere de rottegift, som noen foreslår, og har så morsomt med.

Når jeg først er i gang her kan jeg jo nevne at jeg for noen år siden ikke likte katter i det hele tatt selv. Jeg syntes de var ekle kryp. De plaget meg egentlig ikke da, det bare var noe ved dem som jeg ikke likte. *koko* For å gjøre en lang historie kort så var det lille Maja som omvendte meg. Ei husløs, lita, tynn, og livredd pusejente som egentlig skulle avlives. Hun stirret på meg med de store øynene sine, og jeg var solgt. Det var ganske utrolig. Jeg tok henne til meg, og oppdaget i grunn fort at katter ikke var slik som jeg selv hadde forestilt meg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:43   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Joda, det er mulig det går an å ha de i bånd. Men da må man i så fall venne dem til det fra de er små. Jeg synes dog ikke bånd på katter er noen bra løsning for katten selv. Det er noe ved dens adferd som gjør at det blir feil å sette de i bånd, synes jeg da. Katter liker jo å smyge rundt i kratt og busker, og opp i trærne.

Jeg er temmelig sikker på at det samme argumentet ble brukt av hundeeiere den gang man begynte å snakke om at hunder burde bli kontrollert og båndtvangen ble innført. Det er ikke i hundens opprinnelige natur å gå i bånd hele dagen heller, men over lang tid har man avlet frem hundetyper som finner seg i det og som fungerer fint innen slike rammer. Og, ikke minst, man har skapt en forestilling hos eierne om at det er det riktige.

Jeg er overbevist om at dersom det ble pålegg om å holde katter i bånd eller under kontinuerlig oppsikt, så ville 1) mange færre anskaffe katt og 2) de som hadde katt ville finne ut at med den rette katten og den rette oppdragelsen, så fungerte det helt fint. Man ville få lykkelige naboer, man ville få masse mosjon og man ville få katter som ikke på noen måte var i fare for å bli verken sprutet på eller forgiftet. What's not to like?

Gammel 06-04-10, 15:29   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Nå er det stor forskjell på katter og raser. Noen katter egner seg bedre enn andre til å være inne og båndkatter. For folk som bor i tettbygde strøk må dette være bedre enn å ha en katt som ikke egner seg for inneliv.

Helt opplagt. Og på samme måte som at bedagelige eiere som ikke liker å gå tur i marka ikke bør anskaffe en irsk setter "fordi den har så vakker pels", på samme måte bør ikke folk bosatt på Majorstuen eller Grunerløkka anskaffe katter som bare trives ute i det fri når de får rase fra seg som de selv ønsker det.

Gammel 06-04-10, 15:36   #10
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det stor forskjell på katter og raser. Noen katter egner seg bedre enn andre til å være inne og båndkatter. For folk som bor i tettbygde strøk må dette være bedre enn å ha en katt som ikke egner seg for inneliv.

Helt opplagt. Og på samme måte som at bedagelige eiere som ikke liker å gå tur i marka ikke bør anskaffe en irsk setter "fordi den har så vakker pels", på samme måte bør ikke folk bosatt på Majorstuen eller Grunerløkka anskaffe katter som bare trives ute i det fri når de får rase fra seg som de selv ønsker det.

Dette er jeg selvsagt enig i.

Gammel 06-04-10, 15:44   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Dette er jeg selvsagt enig i.

Det er mulig jeg ikke er oppdatert på dette og tror for dårlig om katteeiere, men mitt inntrykk er at svært mange bare anskaffer seg "en katt", uten tanke for om de skaffer seg en katt med de rette egenskapene i forhold til hvor man bor.

Jeg har inntrykk av langt de fleste hundeeiere er bevisste på valg av type hund og ikke velger en setter som familie-kose-hund, men velger en retriever i stedet, osv. Jeg har ikke inntrykk av at de fleste katteeiere er like kritiske til valg av type katt. Stemmer det eller er jeg helt på bærtur nå?

Gammel 06-04-10, 16:03   #12
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Standard

Det er mulig jeg ikke er oppdatert på dette og tror for dårlig om katteeiere, men mitt inntrykk er at svært mange bare anskaffer seg "en katt", uten tanke for om de skaffer seg en katt med de rette egenskapene i forhold til hvor man bor.

Jeg har inntrykk av langt de fleste hundeeiere er bevisste på valg av type hund og ikke velger en setter som familie-kose-hund, men velger en retriever i stedet, osv. Jeg har ikke inntrykk av at de fleste katteeiere er like kritiske til valg av type katt. Stemmer det eller er jeg helt på bærtur nå?

Jeg kan vel ikke uttale meg om hvordan "de fleste katteeiere" er i forhold til dette, men jeg synes ikke du er på bærtur altså. Man ser jo stadig katter i tettbebygde strøk, og det er jo ikke bra, synes jeg. Jeg tror dog at mange av kattene i tettbebygde strøk er løskatter. Det er ikke noe jeg vet altså, jeg bare tror det.

Jeg tror videre at folk tar bedre vare på kattene sine nå enn før i tiden da. For nå blir flere og flere katter kastrert, og det er også flere som chipper kattene sine. Det er jo bra da.

Gammel 06-04-10, 16:09   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Er det virkelig greit å mishandle dyr som er løse og ikke under eiers direkte kontroll?

Jeg syns det er en smule dramadronningete å mene at det å kaste vann etter en katt er dyremishandling.

Jeg tror dog at mange av kattene i tettbebygde strøk er løskatter. Det er ikke noe jeg vet altså, jeg bare tror det.

Jeg tror videre at folk tar bedre vare på kattene sine nå enn før i tiden da. For nå blir flere og flere katter kastrert, og det er også flere som chipper kattene sine. Det er jo bra da.

Heromkring har de fleste katter halsbånd med tag, så det er ikke løskatter, nei. Jeg syns for øvrig ikke at en chip sier så mye om man tar vare på katten sin eller ikke. Den gjør det jo egentlig bare enklere å la den reke, siden man kan regne med at andre sier i fra om de finner den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 12:48   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter og tenker litt på det med hva slags følelsesmessig forhold man har til dyr og hva det har å si mht. avliving.

Jeg kjenner at tanken på avlivning av kattunger ved slag mot hodet er noe jeg får grøssninger av og ikke liker tanken på i det hele tatt. Samtidig har vi musefeller stående i hus hvor det slettes ikke er sikkert at musene får en brå død. Om det fanges en mus blir jeg bare glad. Forskjellen størrelsesmessig på en kattunge og ei mus er ikke allverdens. Den ene er et husdyr, den andre er et skadedyr.

Jeg mener ikke at man ikke skal blande følelser inn i sånt, men jeg kom til å tenke for egen del at følelser overfor dyrene ofte er noe som bidrar til min vurdering av hva som er OK og ei.

Jeg har en mann som er mye mer soft ift katter enn jeg er. Jeg er ikke noen katteelsker akkurat, og jeg tilbringer ikke mye tid med de heller. Men mannen gjør, og han har alltid vært veldig glad i katter. Likevel koblet han nok ut følelsene da han gjorde det han gjorde, og kanskje hjalp det at vi hadde 3 kattunger som han skulle få bli kjent med. Men vi var kjapt ute med sterilisering etterpå, for å gjøre det en gang til var uaktuelt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.