Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-08, 19:52   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mamma pleidde å legge ertene i bløt eller hva hun gjorde, fra morgenen av, mener jeg å huske. :vag:

Ja, de må ligge i bløt i minst 12 timer i tillegg.

Gammel 02-09-08, 17:16   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Verden står ikke til påske.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 17:22   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg visst at det tok så lang tid så hadde jeg nok ikke rasket med meg pakken med tørkede erter. Går det raskere med hermetiske erter, mon tro?

Gammel 02-09-08, 20:15   #4
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tipper Toro har personal-fest og legger ut kåpier av denne tråden som underholdning!! :fornøyd:

tomatsuppe, fordi barna elsker det.
Bearne-saus, fordi det er godt
peppersaus, fordi det er skikkelig godt
sjysaus, i gryteretter
En og annen Fjordland, fordi mannen liker å varme seg noe mat når han kommer att fra jobb om natta.
Grøt, fordi ungene elsker det.

Det skulle vel være det, om ikke plutselig hukommelsen kicker inn.

Gammel 02-09-08, 20:56   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Bearne-saus,

Mener du bearnaise? :spikker:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 23:13   #6
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg innrømmer gjerne at jeg bruker en del Toro produkter; diverse sauser, ertestuing, Mexicansk tomatsuppe, blomkål.- og broccolisuppe, rømmegrøt, porsjonspakker med risgrøt, samt noen gryteretter. Jeg tilsetter alltid noe ekstra; grønnsaker, urter, krydder, fløte, rømme osv..

Hvit saus lager jeg selv og nå tror jeg jamen at LøveMannen har lært seg det også

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 23:40   #7
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mener du bearnaise? :spikker:

Ja, , det er det jeg mener. Og det verste er at jeg ikke mente det som en forkortelse engang..

Synd jeg ikke kan dra "KALLER DU MEG DÅRLIG MOR"-kortet her!!

Gammel 03-09-08, 09:57   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Ja, , det er det jeg mener. Og det verste er at jeg ikke mente det som en forkortelse engang..

Synd jeg ikke kan dra "KALLER DU MEG DÅRLIG MOR"-kortet her!!

Klart du kan! Her på FP er vel evne til å stave riktig regnet som en nødvendig egenskap for en god mor?

(du vet vel forresten at s'en i bearnaise skal uttales?)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 11:19   #9
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Ungene og mannen er storfan av tomatsuppa til TORO. Jeg har prøvd meg med gode, hjemmelagede varianter...aber nein Det likte jeg veldig godt, men ikke barna.

Sånn situasjonen er nå, så har vi tid og mulighet til å lage fra-bunnen-av-mat, men med jobb og studier kan det være at jeg tar noen kjappe løsninger iblandt.

Gammel 03-09-08, 11:54   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Det var smart, Blå. :noterer: Kan du estimere hvor lenge "ikke så lang tid" er?

Gammel 03-09-08, 13:22   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal heretter gjøre som Blå.

Gammel 03-09-08, 13:27   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det var smart, Blå. :noterer: Kan du estimere hvor lenge "ikke så lang tid" er?

Jeg beklager. Jeg lager mat etter innfallsmetoden og er generelt dårlig på mål og tid.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 22:32   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fant en økologisk grønnsaksbuljong på Rema som ikke innholdt slikt noe. På glass.

Gammel 05-11-08, 22:35   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg fant en økologisk grønnsaksbuljong på Rema som ikke innholdt slikt noe. På glass.

Ja, den har jeg også funnet. Men det er jo ikke det samme som kjøttbuljong.

Går det an å koke kraft, og koke den inn og fryse i isterningposer? Hvor mange slike "terninger" trenger man da, f.eks. til en saus? Og hvordan koker jeg kraft?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 00:25   #15
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Klart du kan koke kraft selv.
Du tar noen gode kraftbein og koker til kjøttet løsner fra beina. Husk å skumme av gryten.
Da kan du selv velge om du skal ha i krydder eller ha kraft uten, det er best med litt salt og pepper da.
Sil kraften, kjøl ned og frys. Veldig enkelt.

Gammel 06-11-08, 20:06   #16
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde fullstendig dilla på å koke kraft på oksebein en lang stund.

Jeg gjorde sånn:

Del opp bein, brusk og slintrer i biter (f.eks 1 kilo), slik at de får plass i en kjele.
Hel over kaldt vann til det dekker.
Ha i 1 løk i store biter, 1-2 gulrøtter i store biter, 1 dusk persille, 1 laubærblad.

Kok opp, skru ned varmen og la det stå og syde i 4-5 timer. Skum av innimellom.
Sil av bein og grønnsaker og la kraften få koke inn, slik at den blir ekstra konsentrert (1-2 timer).
For ekstra kraftig smak bruner du beina og brusken og det i ei panne før du koker det. Hell den ferdig, avkjølte kraften i isterningsposer, og frys.

Hvor mye du trenger til hver rett, må du nesten bare smake deg fram på. Jeg pleier å bruke ganske mye kraft hvis jeg lager saus, men når jeg bruker disse konsentrerte terningene trenger jeg kanskje, hm … (tenker) tre stykker på 5 dl veske, kanskje.

Sist redigert av rajraj : 06-11-08 kl 20:19. Årsak: Okse, okse, okse
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 20:18   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt en racer på tomatsuppe. Hele familien og halve slekten er råimponert.
Jeg utkonkurrerer lett Toro, det er jo mye kjekkere å lage den fra grunnen enn å stå og røre i den der pose-sausen!

Jeg lager for øvrig ikke Mim sin, jeg lager Ole Brumm sin:
Hakk 1 løk i fillebiter, blank i kjele med en dæsj smør.
Hell over en boks eller to med hakkete tomater. Tilsett en dæsj fløte og vann. Jeg pleier å fylle tomatboksen med vann, og ha det oppi.
Tilsett ymse krydderier, salt og pepper.
Ha alt i blender, kjør til passe konsistens.
Hell tilbake i kjele, tilsett en dæsj med fetaost.

Sist redigert av Ru : 06-11-08 kl 20:27.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 22:38   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har blitt en racer på tomatsuppe. Hele familien og halve slekten er råimponert.
Jeg utkonkurrerer lett Toro, det er jo mye kjekkere å lage den fra grunnen enn å stå og røre i den der pose-sausen!

Jeg lager for øvrig ikke Mim sin, jeg lager Ole Brumm sin:
Hakk 1 løk i fillebiter, blank i kjele med en dæsj smør.
Hell over en boks eller to med hakkete tomater. Tilsett en dæsj fløte og vann. Jeg pleier å fylle tomatboksen med vann, og ha det oppi.
Tilsett ymse krydderier, salt og pepper.
Ha alt i blender, kjør til passe konsistens.
Hell tilbake i kjele, tilsett en dæsj med fetaost.

Dæsjing er bra.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:12   #19
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Dere som brenner dere og driver å klipper opp boil-in-bag risen... dere vet at det er en sånn ferdig stiplet sak som man bare river opp?

Ellers er jeg nok en Torostøtter, jeg lager mye mat fra grunnen, men en del ting er Toro bedre på enn meg. I allfall de dagene jeg vil ha det lett og kjapt.

Jeg bruker Toro sine supper, jeg kan rett og slett ikke lage gode supper. (Blomkål, tomat og kyllingsuppe) Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, men jeg får ikke god smak. :sukke:

Ellers bruker jeg Toro sin lasagne, har laget fra grunnen flere ganger, men det ble mange ganger prisen og tok en halv evighet, så jeg faller stort sett tilbake på ferdigpakken.

Ellers er det et par gryteretter jeg synes er ok, Meksikansk gryte, Spansk kyllinggryte.

Og til slutt muffins. Igjen, jeg har mange oppskrifter på muffins, men jeg får de ikke så fluffy og lett som Toro sin miks.

Fjordland har jeg forresten vært en flittig bruker av under oppussing av kjøkkenet. Det var overraskende greit. Men, jeg vil ikke kalle det gourmetmat, ei heller minner det om mammas kjøttkaker. Men, det er grei nok smak, minner meg om veikromat.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 10:04   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men altså.. Mange her sier at de spriter opp Toro. Jeg ser ikke for meg at det kan være særlig godt å tilsette noe som helst i noe som er så salt og har så mye glutamat i utgangspunktet?
Det at Toro smaker sterkt av glutamat er det jeg liker minst med pulvermaten derfra og den smaken er umulig å kamuflere..

Er det glutamaten som lager Torosmaken? Aha.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.