|
|
|
|
#1 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Jordmødre
OK. Jeg er nok ekstra lett å trigge på akkurat dette. For det er jo gærninger på andre kanten og, som mener at hvis en ikke finner tilbake til urkvinnen i seg, og går ut for å føde i bushen, så kunne man like gjerne valgt vekk å få barn.
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreJeg søkte på styrtfødsel nå og det ser ut til at folk sier at det er fødsler under 3 timer.
|
|
#3 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreMan skal virkelig ikke undervurdere Doula-effekten.
Noen jordmødre evner å gi fødekvinner noe av dette selv om de primært er mest opptatt av å ta imot barnet. Andre opptrer på en måte som gir motsatt effekt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
#5 |
|
En som trener
|
Javel? Grunnen til at mange færre dør i fødsel i Norge i dag, er jo nettopp fordi de fleste fødsler skjer på sykehus, der man står parat med saks, tang, vakum og keisersnittberedskap - og dermed ikke har "naturlige" fødsler for enhver pris. |
|
|
|
|
#6 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Dette er bare en liten del av det hele. Forkus på hygiene er faktisk et svært viktig bidrag til at færre dør i fødsel nå enn før. |
|
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg er helt enig i det meste du sier, banana, men sykehusfødsler er vel en fordel for litt fler - for eksempel barna som ikke hadde overlevd andre steder enn på sykehus.
|
|
#8 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Selvsagt. Ikke så lett å uttrykke seg politisk korrekt her |
|
|
|
|
#9 |
|
weird
Jeg synes ikke at man skal undervurdere betydningen av at mor ikke er traumatisert, utslitt og utilgjengelig i dagene da mor og barn skal knytte viktige bånd heller. I den majoriteten din finnes det nok også en del der både mor og barn nyter godt av en eller annen form for bistand.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 21-09-07 kl 16:20. |
|
|
|
|
#11 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
kie sier veldig mye fornuftig her. Jeg har vel nevnt i det kjedsommelige at jeg hadde både jordmor og student med meg på min siste fødsel og jeg opplevde at studenten fungerte som en doula. Hun var en helt fantastisk støtte. Stilletiende, støttende og nærværende. Hun var trygg og god og trøstet meg veldig.
|
|
#12 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: JordmødreI alle dager, Sitron, bestrider du at flere døde under fødsel og barsel før enn nå?
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
|
|
#14 |
|
weird
Sv: JordmødreJeg har også fått anledning til å være der som en støtte under en fødsel da jeg hospiterte på føden. Fødekvinnen og hennes mann ga etterpå tydelig uttrykk for at dette var noe de hadde god nytte av.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
#16 |
|
Protonterapeut
|
Jeg sa at student ikke var noe problem, og inn kom studenten. (Populært kalt jorddatter.)
|
|
#18 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: JordmødreJeg vil ha doula, men gubben er ikke helt enig
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreJeg hadde jordmorstudent under min foerste foedsel og hun var helt super, deltok like mye som jordmoren, stoettet meg og jeg foelte meg ikke beglodd i det hele tatt. Men legestudenten som kom inn paa slutten gjorde ikke annet enn aa staa og stirre, det var ganske ubehagelig, hun skulle tilogmed ta meg i haanden og presentere seg midt under pressriene |
|
|
![]() |
|
|