Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2018

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-18, 22:24   #341
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Ja, det er viktig å gjøre det slik man er vant til. Jeg var også vant med fra min oppvekst at mamma pynta treet etter at jeg hadde lagt meg, og husker spesielt godt den magiske følelsen med kribling helt ned i tærne da jeg stod opp og listet meg ut i stua for å se treet om morgenen julaften. Alle pakkene lagt under treet allerede, for til oss kom nissen om natta, siden han ikke rakk over alle husene på dagtid (eller egentlig, fordi jeg var livredd nissen i tillegg til at mamma syntes det var pent koselig at pakkene lå der hele dagen). Så jeg har videreført dette til mine, og nå er det selvsagt helt umulig å forandre på dette.

Gammel 28-11-18, 00:20   #342
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har kjøpt krans til å henge på ytterdøra i dag

Gammel 28-11-18, 00:29   #343
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg bor i Oslo.

Se prikk!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 00:40   #344
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg sendt avgårde en stor julegaveeske til Sveits. Håper bare den kommer fram før jul!

Gammel 28-11-18, 00:44   #345
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det er bare å manne seg opp til grøtfest for slekta på søndag.

Gammel 28-11-18, 03:15   #346
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Se prikk!

Ohhhh, kan jeg også få prikk. Pretty Please?

Er på samme jakt som veobra og bor ikke langt unna deg Pøblis.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 08:34   #347
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er viktig å gjøre det slik man er vant til. Jeg var også vant med fra min oppvekst at mamma pynta treet etter at jeg hadde lagt meg, og husker spesielt godt den magiske følelsen med kribling helt ned i tærne da jeg stod opp og listet meg ut i stua for å se treet om morgenen julaften. Alle pakkene lagt under treet allerede, for til oss kom nissen om natta, siden han ikke rakk over alle husene på dagtid (eller egentlig, fordi jeg var livredd nissen i tillegg til at mamma syntes det var pent koselig at pakkene lå der hele dagen). Så jeg har videreført dette til mine, og nå er det selvsagt helt umulig å forandre på dette.

Her kommer også nissen om natten. Ingen kler seg ut for at barna skal se nissen. Det blir litt magisk. De dekker bordet og setter fram mat til nissen før de legger seg lille julaften og når de står opp ser de at han har vært her og spist (og fylt julestrømpene og lagt gavene under treet). Det er en kaffeskvett i koppen, kakesmuler og sjokoladepapir på tallerkenen og så skriver han alltid "takk" med klementinskall. Og ja, det er kjempekoselig å se gavene under treet hele dagen. Det er en egen spenning med å kikke på dem og lure på hva som er inni og glede seg så man nesten sprekker til kvelden kommer.

Gammel 28-11-18, 08:37   #348
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Tradisjon ass.

Gammel 28-11-18, 13:43   #349
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tradisjon ja!

Hos oss pynter familien treet sammen, sånn jeg og mannen også er vokst opp med, og ungene får altså en pynt hver som det er meningen de på sikt skal ta med seg til sitt eget hjem når de flytter, men i mellomtiden har vi altså tre flere pr år da... Så derav at de skal få sine egne små trær å ha det på når bare yngstemor har eget rom, det er ikke plass til det på vårt rom der hun altså enda sover.

Nissen kommer også på julekvelden hos oss, og vi drar det frem og går rundt det før nissen kommer, så havner alle gavene under der etter at han har gått. For han har ikke med ALLE gavene altså, bare noen i en sekk før han må gå videre, så får ungene lov til å lese opp og dele ut resten som han satte fra seg nede i gangen så vi bærer opp og legger under treet når han har gått. (tja, altså, sånn delvis, for ungene vet jo at gavene har stått på gjesterommet i noen dager, de er med på gaveutvekslings-fest noen dager før jul, og skjønner jo at gave fra mormor, den kommer faktisk fra mormor, så det er greit. Men nå er det jo bare yngste igjen som EGENTLIG tror på nissen, men de store TROR på ham de også, for som vi sier Nissen finnes for alle som tror på ham. Og det vil de enda. Selv om det er opp og avklart at morfar har en ekstrajobb som nissens hjelper.

Gammel 28-11-18, 14:17   #350
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Julemusikk og klementin på kontoret tidligere idag.

Gammel 28-11-18, 14:22   #351
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her pynter vi også treet sammen. Men da vi merket juletre i helgen, så sa eldstemann at i år gidder han ikke være med å pynte. Vi får nå se.

Gammel 28-11-18, 14:25   #352
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen nisse her, mange år siden vi hadde det. De er blitt for store synes de.

Gammel 28-11-18, 15:10   #353
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi pynter treet sammen, før barne-tv lillejulaften. Gavene legger vi voksne under treet etter at ungene har lagt seg (i praksis bare minstemann nå). Bortsett fra nissegavene, for de kommer nissen med på ettermiddagen julaften. Så da er det litt magisk å stå opp på julaften likevel. Egentlig bruker nissen urettmessig mye tid på oss, siden han fyller strømpene natt til julaften og også kommer med pakker på ettermiddagen.

Gammel 28-11-18, 15:56   #354
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg trenger litt hjelp til rampestreker Tøysenissen kan finne på i år. Vi har jo hatt ham på besøk før, så jeg vil helst ikke bare gjenta absolutt alt han har gjort tidligere, men ha noe nytt også.

Idéer så langt:
- 1. desember kommer døren og tingene hans fram og det ligger et brev fra ham
- han har mistet lua si (jeg har heklet en bitteliten nisselue) og trenger hjelp til å finne den
- nissen takker for lua og gir barna nissesjokolader i premie
- han har laget snøengel i mel på kjøkkenbenken
- han har stjålet pepperkaker og det ligger en sti av smuler fra boksen og fram til døra hans
- han og dukker/bamser/lekefigurer har laget skotog i gangen
- han har surret dopapir rundt på kjøkkenet
- han har skrevet beskjeder på speilene
- han har farget melken, evt byttet den med juice
- han har tegnet ansikter på alle klementinene i skålen
- bamsepiknik under kjøkkenbordet
- han og dukkene har spilt brettspill om natten
- billøp i stua med dukker/lekefigurer som tilskuere
- en dag er han forkjølet og det ligger termometer, halspastiller og sammenkrøllete papirlommetørkler utenfor døra og en lapp om at han er syk og vil sove i fred
- han har stjålet dagens julekalenderpakker og hengt opp en lapp med rebus så de kan finne ut hvor han har gjemt dem

Noen som har andre forslag?

Gammel 28-11-18, 15:58   #355
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Vi pynter treet sammen, før barne-tv lillejulaften. Gavene legger vi voksne under treet etter at ungene har lagt seg (i praksis bare minstemann nå). Bortsett fra nissegavene, for de kommer nissen med på ettermiddagen julaften. Så da er det litt magisk å stå opp på julaften likevel. Egentlig bruker nissen urettmessig mye tid på oss, siden han fyller strømpene natt til julaften og også kommer med pakker på ettermiddagen.

Kanskje det blir forklaringen hos oss i år. Nissen har ikke tid, fordi han bruker så lang tid hos ming.

Å stå opp om morgenen julaften tror jeg er temmelig magisk uansett hvilke tradisjoner man har.

Gammel 28-11-18, 18:52   #356
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg trenger litt hjelp til rampestreker Tøysenissen kan finne på i år. Vi har jo hatt ham på besøk før, så jeg vil helst ikke bare gjenta absolutt alt han har gjort tidligere, men ha noe nytt også.

Idéer så langt:
- 1. desember kommer døren og tingene hans fram og det ligger et brev fra ham
- han har mistet lua si (jeg har heklet en bitteliten nisselue) og trenger hjelp til å finne den
- nissen takker for lua og gir barna nissesjokolader i premie
- han har laget snøengel i mel på kjøkkenbenken
- han har stjålet pepperkaker og det ligger en sti av smuler fra boksen og fram til døra hans
- han og dukker/bamser/lekefigurer har laget skotog i gangen
- han har surret dopapir rundt på kjøkkenet
- han har skrevet beskjeder på speilene
- han har farget melken, evt byttet den med juice
- han har tegnet ansikter på alle klementinene i skålen
- bamsepiknik under kjøkkenbordet
- han og dukkene har spilt brettspill om natten
- billøp i stua med dukker/lekefigurer som tilskuere
- en dag er han forkjølet og det ligger termometer, halspastiller og sammenkrøllete papirlommetørkler utenfor døra og en lapp om at han er syk og vil sove i fred
- han har stjålet dagens julekalenderpakker og hengt opp en lapp med rebus så de kan finne ut hvor han har gjemt dem

Noen som har andre forslag?

- en dag du har planlagt baking kan nissen ha lagt frm oppskriften sammen med kjevle, forklær og former
- Nissen og bamsene har laget julepynt og tingene de har brukt ligger fremme fortsatt sånn at dere kan fortsette på f.eks. lenka eller kurvene. Kanskj3 det ble litt for vanskelig?
- Nissen har reist på besøk til en venn og sender postkort

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:07   #357
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestilt drone til mannen og junior - begge ønsker seg det. En sånn med VR-briller til. Nu blir det vanskelig å holde på hemmeligheter i nabolaget!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:14   #358
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ser på værvarselet at jeg bør satse på å få opp julelysa fredag eller lørdag.
Og huset står.

Gammel 28-11-18, 20:08   #359
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kan jeg legge oppi vennegaver med spekepølser og flatbrød? Skulle vært en ting til, til max 50 kr.

Gammel 28-11-18, 20:10   #360
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hva kan jeg legge oppi vennegaver med spekepølser og flatbrød? Skulle vært en ting til, til max 50 kr.

Noe drikke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.