|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Jeg er selvsagt helt enig med deg. Men jeg synes Høyre uttrykte seg slik at de ønsket å finne en god løsning for alle parter. Rett på sykehus, kanskje, slik praksis uansett er mange steder. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg bare rambler i vei, egentlig.
|
|
|
#3 |
|
Rockesøster
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?I mange deler av dette landet er det timesvis til nærmeste sykehus, så skal man først dit for samtale/søknad for deretter å bli innkallet til gjennomføring av abort fremstår det som en ikke-vennlig løsning for veldig mange kvinner.
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er lovbestemt rett til å reservere seg mot å utføre eller assistere ved abortinngrep og det praktiseres overalt - og slik har det vært siden abortloven ble vedtatt. Eller var det ikke det du mente?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?skal ikke mye til å toe sine hender. Bare litt antibac i våre dager. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Unik
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Nei, det var ikke det jeg mente. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Mente du pasienten rett inn på sykehuset?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Unik
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jau |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg leser på NRK nå at det spekuleres i at løsningen blir at legen ikke skal skrive under på erklæringen, men at de plikter å gi informasjon og nødvendige forberedelser - altså at det bare er selve legens underskrift som ikke er nødvendig. Jeg tror jeg synes det er et godt forslag.
|
|
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Men i NRK-forslaget står det også at fastleger ikke lenger skal henvise til abort. Har de noen gang gjort det, da? :forvirret:
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Ja. Det står i lovteksten at man skal sende begjæringen sammen med en henvisning. Så det blir vel i stor grad gjort vil jeg tro. Denne henvisningsplikten kan lett endres til informasjonsplikt. Da kan det være at man lager en løsning som er spiselig for alle.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Men de har jo ikke henvist til abort? De har henvist til en lege på sykehuset, som henviser til abort. Så det eneste de ønsket var å legge til ett ledd til forå gjøre det litt ekstra kjipt for damene.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Nei. Man henviser til abort. Det eneste de gjør på sykehuset er en forundersøkelse for å fastsette termin, deretter abortinngrep. På samme måte som det alltid gjøres en forundersøkelse til alle andre inngrep man henvises til.Sykehuset henviser ikke, de setter bare opp.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Nei, de har ikke det, ikke mer enn å henvise til en kollega. Men de som har ønsket denne reservasjonsmuligheten har likt å fremstille det sånn for å gjøre det hele mer spiselig.
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Tenk hvor mye tid og PENGER dette har kostet da.
|
|
|
|
|
#17 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Byråkrater skal ha til salt i grøten de og.
|
|
|
#18 |
|
Unik
Som kommunalbyråkrat, så må jeg jo si at oppgavene som regel står i kø, og at det tar lang tid å skrive høringssaker og få dem gjennom det politiske systemet (slik det er i min kommune). Vi har absolutt til salt til grøten, uten at unødvendige arbeidsoppgaver skal utføres. Det har tvert imot satt andre viktige ting på vent, grunnet møtevirksomhet, drøftelser osv. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Nja, noe godt har det da kommet ut av det. Det påstår jo at dette allerede har vært praksis mange steder. Debatten har vært ok og nyttig og har fått gravd i dybden på mange begreper, også hva en leges oppgave egentlig er.
|
|
|
#20 |
|
villende
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg syns det fine med denne saken er at den viser folk at det faktisk nytter å engasjere seg. Det er ikke sånn at politikere (og byråkrater) trer forslag samfunnet ikke ønsker seg ned over ørene på folk hvis man bare yter skikkelig motstand. |
|
|
|
![]() |
|
|