Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 11:51   #341
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg heter Kristin. Jeg forventer ikke at alle skal skarre, som jeg gjør. Jeg forventer derimot at de har trykk på første stavelse. Jeg må ærlig innrømme at jeg også forventer at de greier å bruke lang vokal i siste stavelse. Navnet skrives ikke med dobbel konsonant til slutt! Veldig mange greier ikke det. Noen skylder på dialekt, men jeg mener at dette ikke handler om uttaleregler for dialekter.

Hva mener du, Toffen? Jeg har nemlig kranglet litt om dette temaet.

(Og for ordens skyld, før noen klikker her, jeg mener altså IKKE trykk! Jeg mener forskjellen på kort og lang vokal. Jeg bare nevner det, for jeg vet av erfaring at det finnes folk som ikke skjønner hva jeg snakker om.)

Men du må mene noe annet enn trykk, for norske trykksvake stavelser kan ikke ha lang vokal. Så om du har trykk på første stavelse, må den andre i-en pr. def. være kort. Jeg tror ikke vi får løst dette spørsmålet uten lydklipp.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 11:51   #342
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

En ting er å legge inn lyder (som r i Karen). En annen ting er tonefall. Å si Annita for meg blir helt helt fjernt, altså.

Jeg er enig.

Jeg har jo et sånt navn som kan uttales med trykk på første stavelse. Familien min kommer fra et sted hvor dialekten tillater at man legger tonefallet på første stavelse - men navnet mitt har allikevel alltid blitt uttalt med trykket på stavelse to - slik som Aniiita istedet for Annita. Jeg er oppkalt etter bestemoren min som også het navnet med trykk på stavelse to. Fra dette brede og dype datagrunnlaget trekker jeg derfor slutningen at det ikke er automatikk hvor trykket legges i slike dialekter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 11:51   #343
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er liksom fornærmelsesaspektet jeg blir litt paff over.

Da kan jeg være enig. Jeg blir ikke fornærmet. Men jeg liker godt om man kan bruke min uttalemåte. Akkurat som jeg prøver å bruke andres uttalemåte.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 11:52   #344
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Annita? Ikke sjans i havet. Jeg som snakker nesten så riksmål som man kan få gjort føler at jeg vitser om jeg sier navnet hennes slik.

Og det forventer hun sikkert ikke heller.

Gammel 13-08-12, 11:53   #345
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har du bedt andre om å velge den vestlandske uttalen av ditt eget navn, Poly?

Neinei, jeg liker ikke den vestlandske uttalen av navnet mitt, bruker den ikke selv, og prøver, forsiktig, å få familiemedlemmer også til å slutte med det (hovedsaklig ved å si det slik jeg liker det selv, og håpe at de plukker det opp. )

Gammel 13-08-12, 11:54   #346
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Og det forventer hun sikkert ikke heller.

Ikke hun, så vidt jeg vet. Men det virker jo som noen her inne mener man da er kjip. Hadde hun bedt om det, og jeg ikke hadde etterkommet er jeg kanskje kjip på navneuttalefronten? Men det kan jeg leve med.

Gammel 13-08-12, 12:00   #347
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du må mene noe annet enn trykk, for norske trykksvake stavelser kan ikke ha lang vokal. Så om du har trykk på første stavelse, må den andre i-en pr. def. være kort. Jeg tror ikke vi får løst dette spørsmålet uten lydklipp.

Wow. Seriøst. Dette visste jeg ikke. Og jeg må snakke masse feil, da. Jeg har ikke trykk på siste stavelse. Men jeg har heller ikke kort i som i "inn", men lang i som i Karin (som i Karin med trykk på Ka).

Det du sa nå endret endret en hel del for meg og min oppfatning av fonologi, kjenner jeg. Jøss. Må tygge lenge på denne.

Men ja, jeg mener jo noe annet enn trykk. Det sa jeg jo?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:02   #348
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neinei, jeg liker ikke den vestlandske uttalen av navnet mitt, bruker den ikke selv, og prøver, forsiktig, å få familiemedlemmer også til å slutte med det (hovedsaklig ved å si det slik jeg liker det selv, og håpe at de plukker det opp. )

Hva heter du, om jeg kan spørre?

Gammel 13-08-12, 12:03   #349
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden trenger lydfiler.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 13-08-12 kl 12:09.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:03   #350
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hyacint; du mener samme uttale som gardin?

Gammel 13-08-12, 12:03   #351
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men gammel vane er vondt å vende, merker jeg, det er vanskelig å plutselig skulle uttale navnet ditt på en annen måte enn jeg har gjort hele livet.

Mitt navn uttales også annerledes på østlandsk enn vestlandsk, og jeg har faktisk aldri reflektert så veldig over det, og ville aldri instruert en østlending til å legge trykket på første stavelse, sånn som jeg og familien min gjør. (Det henger kanskje sammen med at jeg synes østlendingers måte å uttale det på er penere enn den vestlandske?)

Gammel 13-08-12, 12:05   #352
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, da er trykket på andre stavelse. Hun mener at hun har trykk på første stavelse, men lang i likevel. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan dette skal høres ut i forhold til det å ha kort i. Jeg lurer på om det egentlig er lengden på n-en som eventuelt kan variere.

Gammel 13-08-12, 12:06   #353
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Neinei, så langt ifra.

Som i Kristin halvorsen, slik de fleste i feks NRK sier det.

Gammel 13-08-12, 12:06   #354
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Mitt navn uttales også annerledes på østlandsk enn vestlandsk, og jeg har faktisk aldri reflektert så veldig over det, og ville aldri instruert en østlending til å legge trykket på første stavelse, sånn som jeg og familien min gjør. (Det henger kanskje sammen med at jeg synes østlendingers måte å uttale det på er penere enn den vestlandske?)

Det går da ikke an å uttale navnet ditt med trykket på andre stavelse?

Gammel 13-08-12, 12:07   #355
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om Hyacint snakker om Kristin med distinkt i i stedet for den mer sammentrukne Kristn, som mange østlendinger ville sagt?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:07   #356
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Tonem, Adrienne.

Gammel 13-08-12, 12:08   #357
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knis.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:09   #358
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nå fatter jeg null og niks av hvordan H sitt navn skal uttales.

Gammel 13-08-12, 12:09   #359
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, da er trykket på andre stavelse. Hun mener at hun har trykk på første stavelse, men lang i likevel. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan dette skal høres ut i forhold til det å ha kort i. Jeg lurer på om det egentlig er lengden på n-en som eventuelt kan variere.

Når jeg sier det selv (og også mine foreldre og de fleste, men ikke alle, andre), sier vi det med tydelig og lang i i siste stavelse. Min mann og noen av mine venninner sier det med så kort i at det nesten blir en slags e, i verste fall. Noen sier det tydelig med så kort i som man får i for eksempel "inn". Som i Holiday Inn. (Det var det første jeg kom på.)

Jeg har aldri før tenkt over at Kristin er komplisert å uttale, tvert imot.

Gammel 13-08-12, 12:10   #360
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Neida neida, sier Adrienne trykk, så mener hun såklart det! Så fra nå av skal jeg konsekvent uttale navnet hennes med trykk på andre stavelse. Jeg begynner å øve med det samme, jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.