Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 22:44   #341
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Kjenner at eg i grunnen drit litt i teiknsetting i samband med smileyar... Burde eg oppsøkje hjelp for mitt manglande engasjement, tru?

Absolutt ikkje. Du er ein søt språkrebell.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:30   #342
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

NÅ fikk jeg prikkeanger og angst av denne tråden.
Over og ut.
Gale kjerringer!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:48   #343
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Kjenner at eg i grunnen drit litt i teiknsetting i samband med smileyar... Burde eg oppsøkje hjelp for mitt manglande engasjement, tru?

Eg trur du vil klare deg ganske godt utan hjelp for manglande smilefjesengasjement.

Kven er gale kjerringar Line?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 23:57   #344
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Dykkar! Dokk? Dykk?

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 00:00   #345
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Dykkar! Dokk? Dykk?



__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 10:38   #346
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Elles føler eg at eg står på samme staden etter å ha lese tråden som før eg las han
Eg angrar ikkje på at eg ved eit bevisst val gjekk over til å skrive nynorsk. Føler at eg er litt meir verd enn dei som ikkje har teke dette bevisste valet. Dei som skriv nynorsk framstår i alle fall meir seriøst, og har heilt klart mykje meir å fare med

Jeg er helt uenig. Det å skrive nynorsk øker ikke seriøsiteten. Tvert i mot.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 10:49   #347
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg synes at nynorsk er vakkert.
Men jeg må innrømme at jeg selv aldri har fått dreisen på det.

Og jeg er ikke så sikker på at det er en god idé at alle unge mennesker i Norge er nødt til lære seg å beherske nynorsk skriftlig.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 10:53   #348
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.894
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er helt uenig. Det å skrive nynorsk øker ikke seriøsiteten. Tvert i mot.

Du store! Det var ei interessant vurdering av opp mot ein halv million nordmenn!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 10:54   #349
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Du store! Det var ei interessant vurdering av opp mot ein halv million nordmenn!

Ja, ja, heller nedvurdere en halv million, enn tre og en halv, ikke sant?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:03   #350
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, ja, heller nedvurdere en halv million, enn tre og en halv, ikke sant?

Ja, det å nedvurdere minoriteter er som regel ganske sjarmerende.

Jeg undrer meg for øvrig sammen med Zoë i forhold til om opplæring i nynorsk for alle er spesielt smart. Selv om jeg synes nynorsk er aldri så nydelig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:10   #351
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, det å nedvurdere minoriteter er som regel ganske sjarmerende.

Jeg undrer meg for øvrig sammen med Zoë i forhold til om opplæring i nynorsk for alle er spesielt smart. Selv om jeg synes nynorsk er aldri så nydelig.

Altså, jeg måtte bare. Når Møøse hevdet at alle som skrev nynorsk var smartere enn de som skrev bokmål, så kunne jeg ikke dy meg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:13   #352
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.998
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men Nolo, skjærst'n min, som er fra Bergen, han sier da ikke stolle? :sender sms: jeg mener han sier stålle. "Eg hasje stålle nåkke"
:får svar på sms: Joda. han sier stolle. Jeg er tydeligvis døv. Eller har en altfor skikkelig kjæreste som ikke sier slike setninger.

Hvis du har en kjæreste som stjeler for lite så får du bytte ham ut, det er jo en karakterbrist.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:15   #353
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Vi er 4,7 millioner nå, forresten. 11,6 % av kommunene har nynorsk som skriftmål.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:28   #354
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er helt uenig. Det å skrive nynorsk øker ikke seriøsiteten. Tvert i mot.

Ynnsjyll?

Dette er noko av det verste eg har høyrt på lenge. Dette kan du ikkje meine på alvor, vel? Vert innhaldet endra av målforma?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:43   #355
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ynnsjyll?

Dette er noko av det verste eg har høyrt på lenge. Dette kan du ikkje meine på alvor, vel? Vert innhaldet endra av målforma?

Mim - du så kanskje ikke det andre innlegget mitt litt lengre opp her? Når Møøse hevder at seriøsiteten ØKER med bruk av nynorsk må jeg jo få lov til å hevde det motsatte? Jeg oppfattet forøvrig Møøse sitt innlegg som en spøk - og min påstand var også en spøk.

Pussig, forøvrig, at jeg var den eneste som reagerte på Møøse sitt innlegg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 11:50   #356
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Pussig, forøvrig, at jeg var den eneste som reagerte på Møøse sitt innlegg.

Jeg ble også litt snurt av det, må jeg innrømme.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:17   #357
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ble også litt snurt av det, må jeg innrømme.

Tsk, tsk. Poenget er at det virker. Å gi biske tilsvar eller skrive ankebrev på nynorsk har langt større gjennomsslagskraft i byråkratiet. Nynorsk virker mer seriøst og det slår heldig tilabke på den som skriver.

Selv skriver jeg 99 % bokmål. :useriøs:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:23   #358
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men Nolo, skjærst'n min, som er fra Bergen, han sier da ikke stolle? :sender sms: jeg mener han sier stålle. "Eg hasje stålle nåkke"
:får svar på sms: Joda. han sier stolle. Jeg er tydeligvis døv. Eller har en altfor skikkelig kjæreste som ikke sier slike setninger.

Jeg ville sagt stolle, om jeg snakket annerledes enn jeg gjør.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:31   #359
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg ville sagt stolle, om jeg snakket annerledes enn jeg gjør.

Jeg også, sikkert.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 12:32   #360
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.998
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg ville sagt stolle, om jeg snakket annerledes enn jeg gjør.

Hvis jeg hadde snakket annerledes enn jeg gjør, tror jeg jeg ville ha sagt stjelt. Eller kanskje ståle, eller stjært. Jeg vet ikke, men helt annerledes ville det nok vært.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no