Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-21, 09:28   #341
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Poteter: jeg var nok litt treig med å få på ekstra jord rundt de når de kom opp. Er de ødelagte?

Salat: jeg har sådd for mye. Vi spiser og spiser. Kan jeg fryse ned eller lage noe holdbart, eller må vi anskaffe oss kanin?

Poteter- bare dyng på, hypp i vei. De øverste kan ha blitt litt grønne, men det vil dannes flere poteter nedover.

Salat har jeg aldri klart å konservere på en fornuftig måte... så kanin er nok det smarteste.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 09:36   #342
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.273
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Poteter: jeg var nok litt treig med å få på ekstra jord rundt de når de kom opp. Er de ødelagte?

Salat: jeg har sådd for mye. Vi spiser og spiser. Kan jeg fryse ned eller lage noe holdbart, eller må vi anskaffe oss kanin?

Grønnsaker med mye vann blir vassne og ekle om de fryses, men her et tips:
Alt du trenger å gjøre er å lage en puré med bladene og litt vann, som du da kan fryse til isbiter. Du kan bruke disse salat-isbitene i smoothies og supper for å øke smaken og innholdet av næringsstoffer.

Du kan og ha frisk salat i smoothie.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 18:14   #343
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.077
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har hevet på jord hver dag på de potetene som er i bøtte hos meg, nå er bøtten full. Har også i pallekarm, de vokser ikke like fort, men ikke langt unna. Jordskokk har også en ganske høy plante. Ellers har vi høstet en del reddik og et par småagurker, og salaten begynner å komme seg, særlig den i drivhuset. Overvåker tomatene nøye, nå er det i hvert fall blomster på noen av de mange plantene jeg fikk med fra Luftslottet. Gøy!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 22:08   #344
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.712
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Skal hive jord på potetene i pallekarm jeg også.

Har to sorter og de ene fikk forspire lengst, og har bommet mye lenger. Det er de jeg fikk her på forumet. Mandelpotetenr pappa kom med satte jeg samtis8g men de hadde bare noen mm spirer. Men de kommer.

Men jeg ser at mine ivrige unger som satte, kombinert med at jeg glemte at noen skulle i potte /bøtte, så spirer noen ganske nært. Men hvordan går det å evt grave opp noen og sette i bøtte? Heller bare ta lærdom til neste år?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 01:02   #345
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.852
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Har hivd jord på potetene, takk for påminnelsen!

Har poteter i bøtter, de vokser som bare det. Hadde en sekk pelargonium-jord med gjødsel i, aner ikke hvor den kom fra. Pleier ikke bruke verken pelargonier eller gjødsel-iblandet jord (da går vi for kugjødselkompost! )

Men nå fikk potetene den. Regner med det blir bra.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 06:07   #346
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.712
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Skal hive mer jord i pallekarmen med poteter i dag, det er på tide i alle fall på de som er kommet lengst. Det går fort om dagen!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 22:25   #347
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

I dag har jeg vært hos den ene broren min og hentet mange tomatplanter, agurk, squash, chilli, paprika og masse mer. Jeg trenger flere potter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 22:27   #348
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.107
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Tomatplantene mine bærer mye frukt, men ser triste ut i bladene. Lurer på om de har hatt det litt for kaldt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-21, 12:12   #349
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.712
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Hypper man potetene mange ganger? Fortsatt nå?

Vi hyppet da de hadde vokst også vokste de mer så vi gjorde det igjen men så vokste de enda mer så vi tenkte det burde gjøres igjen, men da trengte vi en tredje pallekarm så det kjøpte jeg inn men så regnet det så jeg utsatte og glemte og så gikk det ei uke til da, så nå er de jo helt svære, og blomstrer snart

Skal vi dytte dem inn og sette på en karm til og mer jord før vi drar på ferie?

Det ene er trolig solist sier luftslottet og det er en tidlig sort som Google sier jeg kanskje kan høste etter 8 uker og det er over helga så da er det vel ikke vits i å hyppe de.
Det andre er mandel som er en sen sort så den skal vel stå lenger, men lurer på å forsiktig grave opp en av solistene før vi drar på ferie for å se? Om de er bittesmå /ingenting så lar vi resten stå i alle fall 3-4 uker til vi kommer hjem?

Det er nemlig 7,5 uker siden vi satte potetene og tidlige poteter høstes etter 8 uker? Jeg trodde de skulle høstes til høsten. Så dette overrasket meg

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-21, 12:27   #350
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Om du graver litt rundt et av risene (plantene) så kan du se om det er kommet poteter og str på dem. Jeg satte poteter inne sist i april og de blomstrer nå (er plantet ute) og jeg skal snart åpne og se!! Gleder med masse!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-21, 12:50   #351
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.077
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi har muligens samme type, Malama, jeg husker ikke hvilken det er men fikk også fra Luftslottet. Mannen gravde litt forsiktig i går, men så ikke umiddelbart noe, så vi venter litt til. Store og kraftige ris med flotte lilla blomster! Jeg satte dem litt for tidlig, så har vært spent, men ser da lovende ut.

Ellers er drivhus fortsatt kjempestas, tomat og agurk stortrives inni der, salat og chili også. Og søtpotet, som har en kjempestilig klatreplante! Har også sådd squash og plantet mais der, har litt mais i drivhus og litt i pallekarm. Synes det er så gøy å dyrke spiselige ting! I dag skal jeg så mer salat, spinat, mangold og koriander rett ut. Har også gulrøtter, men de er ikke helt klare for høsting ennå, da. Og masse bær! Skulle tro jeg hadde gigahage.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-21, 14:03   #352
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.712
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Siden mine faktisk ikke blomstrer enda, bare har knopper, så er det kanskje like greit å vente til etter ferien, aka månedsskiftet juli /aug?

I mitt hode tenkte jeg høsten siden høstferien fra gammelt av jo var potetferie.

Og de skal jo blomstre? Kanskje bare hyppe dem likevel da, og la dem stå? Mine ble satt 13. Mai så om det ikke er kommet på de satt to uker før kan mine helst sikkert stå 3-4 uker til?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-21, 14:32   #353
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.077
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ja, de skal blomstre, så alt er nok ok. Jeg satte mine i slutten av april, og regner med å høste etter ferien, sånn i månedsskiftet juli/august hvis de er klare. Har ikke hyppet på en stund nå, men det bør være mye under jorden etterhvert.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-21, 12:13   #354
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har en aubergine! Den er fortsatt ganske tynn, men vokser fortsatt - og er lilla!

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-21, 12:27   #355
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.816
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Her høster vi agurk, gulrot, sukkerert, grønnkål, div salat og urter - herlig. De første tomatene skal vi ta i dag, 2 stk er endelig røde og fine. Plastdrivhuset fra Biltema har fungert fint, men hageslangen rekker akkurat ikke bort - det var tabbe, for her er det skikkelig varmt og jeg vanner flere ganger om dagen - puh!
Neste år blir det litt mer ordentlig drivhus, for dette var gøy. Vi har noen gamle vinduer stående og bygger kanslje noe av det, eller kjøper et ordentlig et på mellom 6 og 8 kvm. Med et litt mer gjennomtenkt vanningssystem

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-21, 23:05   #356
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.435
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Da har jeg høstet poteter fra sen ene settepoteten. Jeg vet ikke om det var litt tidlig, men fantastisk god smak! Takk Luftslottet!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-21, 23:21   #357
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.896
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi har fått sukkererter! Smakte de nå ikveld og de var søte og gode. Endelig var det noe som kom opp her og, og ikke døde.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-21, 23:39   #358
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg sådde gulrøtter i melkekartonger i februar. Nå kan jeg høste søte små knaskerøtter Det er trangt om plassen i melkekartongene, så jeg tynner ut litt. Regner med at de blir større etter hvert som det blir bedre plass. Jeg skal helt klart gjøre dette til vinteren igjen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 00:14   #359
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Lurer på om jeg skal våge meg på litt nysådd denne uka. Første frostnatt er ca 100 dager unna, så det kan gå med noen raske sorter, eller sorter som tåler litt kulde. Hvis ikke så har jeg bare tapt noen frø, og hagen er klargjort for våren. Tenkte på salat, sukkererter, reddik, beter, pal choi, dill og grønnkål. Disse kan jo spises selv om de ikke er helt utvokste også.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07

Sist redigert av gajamor : 12-07-21 kl 08:52.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-21, 00:35   #360
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.595
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Det går nok helt fint å så nå ja.
Jeg blir så glad av denne tråden

Her høster vi enn så lenge salat og grønnkål. Hat sådd masse grønnkål. Sikkert 50 planter for vi brukes masse fra de har 4-6 blader. Spiser rå i salat, steker eller koker
Det kommer snart agurker. De første tomatene har kommet med det er lenge til de er røde.
Men de første potetene skal vi snart spise!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no