Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-09, 14:50   #321
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, hate jobben sin håper jeg jo ikke de gjør. Men det er forskjell på å gjøre en jobb fordi man får betalt for det og å virkelig like å holde på med noe.

Og det er jeg enig med deg i!!

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 14:59   #322
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hjemmehjelp en gang i uka. ( ) Damen som kommer og vasker hos oss sluttet som lærer fordi hun syns det er så hyggelig å komme hjem til folk, vaske og gjøre det fint.

Takk og lov og amen for at det finnes slike mennesker!

Gammel 11-02-09, 15:01   #323
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, hate jobben sin håper jeg jo ikke de gjør. Men det er forskjell på å gjøre en jobb fordi man får betalt for det og å virkelig like å holde på med noe.

Jeg har jobbet som vaskedame (eller -personell for å være PK). Det var faktisk helt greit selv om jeg hater å vaske hjemme hos meg selv. Det var jobben og den betalte meg greit med penger.

Gammel 11-02-09, 15:03   #324
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Min første jobb var vaskejobb i en bank. Tjente 6000 kr netto for å vaske 2 timer til dagen i en mnd. Det var mange penger for en 13 åring. Mormoren min har vasket på en skole i 35 år. Hun har støv på hjernen og blir rasende over at hun ikke greier nedvask av hus 3 ganger i året slik hun greide før. Hun er 77 år og dårlig til bens. Jeg tilbyr meg å hjelpe henne, men får bare støvsuge. Hun kryper rundt gulvene selv med filla. Mulig dette er medfødt? Mamma har også støv på hjernen og har alltid vasket mye og ofte.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:06   #325
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Tviler på at det er noen som liker det. Men jeg liker at det er rent og pent rundt meg. Da må man jo vaske litt.

Nei, da ansetter man noen til å gjøre det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:06   #326
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av c27, her.

Det er liksom sånn jeg har tenkt også! Helt til jeg leste alle svarene her inne!!
Da følte jeg meg skikkelig gammeldags og kanskje en smule "dum".
Men etter i dag, så har jeg fått et par gode tips om gode måter å få han til å gjøre litt mer på og jeg har også sett at det ikke er unormalt med litt "skjev" fordelig rundt om i de tusen hjem!!
Og har også fått bekreftet at han egentlig ikke gjør så lite som jeg fikk en følelse av når jeg leste svarene i tråden tidliger!!

Men jeg hadde aldri akseptert at mannen min feks nekta å ta barna, nekte å vaske hus, klær og slike ting. Det handler om å være enig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:08   #327
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men jeg hadde aldri akseptert at mannen min feks nekta å ta barna, nekte å vaske hus, klær og slike ting. Det handler om å være enig.

Ja selvfølgelig!!
Min mann har heller ALDRI nektet noe!!!
Han er bare ikke så god på å se ting på egenhånd!!

Hadde han nektet å bidra, hadde jeg ikke taklet å bo under samme tak som han!!
Man skal være enig!!!!!

Gammel 11-02-09, 15:11   #328
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Min nekter vask, da nekter jeg full jobb

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:39   #329
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg ser det er mange som unnskylder mannen med at han er bortskjemt hjemme, at foreldrene har gjort alt. Men det gjelder da vel mange jenter også? Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg gjorde så forferdelig mye hjemme. Litt småoppgaver nå og da, men stort sett var det vel mamma som ordnet det meste fra mat til klesvask.

Men når jeg fikk eget hjem skjønte jeg jo fort at mamma ikke var med på flyttelasset - og da skjønte jeg vel hvor mye hun egentlig gjorde hjemme! Men skulle jeg ha unnskyldt et bedritent hjem med at jeg ikke hadde lært noe hjemme, at mamma gjorde det meste? Nope!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:43   #330
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg ser det er mange som unnskylder mannen med at han er bortskjemt hjemme, at foreldrene har gjort alt. Men det gjelder da vel mange jenter også? Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg gjorde så forferdelig mye hjemme. Litt småoppgaver nå og da, men stort sett var det vel mamma som ordnet det meste fra mat til klesvask.

Men når jeg fikk eget hjem skjønte jeg jo fort at mamma ikke var med på flyttelasset - og da skjønte jeg vel hvor mye hun egentlig gjorde hjemme! Men skulle jeg ha unnskyldt et bedritent hjem med at jeg ikke hadde lært noe hjemme, at mamma gjorde det meste? Nope!

Er helt enig med deg i det du skriver og vil ikke forsvare min mann med at han ikke gjør noe av seg selv pga mora osv!!
Men han min har aldri bodd for seg selv!! Ikke vært i militær en gang, men flyttet fra mammas trygge hule og rett inn i min
Jeg har ikke bodd med en som er vant til å være aleine(bodd for seg selv) så kan ikke sammenligne heller! Om det er noen forskjell mener jeg!
Men min mann har siden han alltid har bodd med noen som styrer, kanskje aldri oppdaget hvor mye det er å styre med. Om du skjønner hve jeg mener??

Gammel 11-02-09, 15:47   #331
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jo, tror jeg skjønner hva du mener. Det virker på meg som om du ikke er fornøyd slik dere har det, og det kan jeg i så fall skjønne. Mye faller på deg virker det som. Hva med at du virkelig har en alvorsprat med mannen din hvor du forteller hvordan du har det? Kanskje bør dere snakke sammen for å bli enige om hvordan dere vil ha ting. Hvordan vil han ha det, tro? Kanskje sette opp en arbeidsliste til å begynne med? En konkret liste med oppgaver til ham og deg - mulig er det enklere for ham å forholde seg til.

Gammel 11-02-09, 15:48   #332
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har en venninne som støvsuger tre ganger om dagen og som vasker huset sitt hver eneste kveld. Hun synes det er terapi for sjelen.

Jeg tror hun tilhører unntaket.

Jeg er ikke venninnen, men jeg er slik. Støvsuger dog ikke tre ganger om dagen. Det har jeg ikke tid til. Jobber jo fullt og har fire barn å ta meg av også...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 15:52   #333
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Jo, tror jeg skjønner hva du mener. Det virker på meg som om du ikke er fornøyd slik dere har det, og det kan jeg i så fall skjønne. Mye faller på deg virker det som. Hva med at du virkelig har en alvorsprat med mannen din hvor du forteller hvordan du har det? Kanskje bør dere snakke sammen for å bli enige om hvordan dere vil ha ting. Hvordan vil han ha det, tro? Kanskje sette opp en arbeidsliste til å begynne med? En konkret liste med oppgaver til ham og deg - mulig er det enklere for ham å forholde seg til.

Tror sikkert det er letter for han og meg å ha noe fast vi gjør!! Sånn at jeg ikke blander meg i det han gjør og at han til en hver tid vet hva han skal gjøre!!
Vi har kalender på kjøkkenet hvor vi alle har hver vår plass til å skrive hva vi skal osv! Så dem dagene han skal hente på SFO feks, ja så står det der! Og om vi skal noe hver for oss, så er det første mann som skriver seg på som har førsterett!! (Er selvfølgelig ingen låst plan..)
Kanskje jeg kunne skrevet opp der dem dagen han skal støvsuge ol. Den leser han iallfall hver dag!!
Og hva jeg gjør andre dager så det ikke ser urettferdig ut!!!

Gammel 11-02-09, 15:57   #334
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Det høres lurt ut å skrive opp på kalenderen. Lykke til! Tror forresten mye av greia er å få mannen til å forstå at ting ikke gjør seg selv, og hvor mye du faktisk gjør for at hele familien skal trives. Alle må ta i et tak, og det skulle være unødvendig å måtte mase hele tiden. Tror mange rett og slett er for bortskjemte, først av mor, så av kona.

Gammel 11-02-09, 16:00   #335
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Det høres lurt ut å skrive opp på kalenderen. Lykke til! Tror forresten mye av greia er å få mannen til å forstå at ting ikke gjør seg selv, og hvor mye du faktisk gjør for at hele familien skal trives. Alle må ta i et tak, og det skulle være unødvendig å måtte mase hele tiden. Tror mange rett og slett er for bortskjemte, først av mor, så av kona.

Takk takk!!

Gammel 11-02-09, 22:58   #336
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men han min har aldri bodd for seg selv!! Ikke vært i militær en gang, men flyttet fra mammas trygge hule og rett inn i min

Slik er det her i huset også. Resultat: opp gjennom årene har jeg lært ham alt det han burde ha lært hjemme, som feks. å koke ris og steke kjøttdeig.

I dag deler vi alt, så godt som 50/50. Begge støvsuger, vasker opp, rydder, vasker klær, bretter klær og deltar i hjulskift på bilen.

Noe annet er helt uaktuelt for min del, fordi jeg hater husarbeid intenst.

Gammel 11-02-09, 23:05   #337
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Slik er det her i huset også. Resultat: opp gjennom årene har jeg lært ham alt det han burde ha lært hjemme, som feks. å koke ris og steke kjøttdeig.

I dag deler vi alt, så godt som 50/50. Begge støvsuger, vasker opp, rydder, vasker klær, bretter klær og deltar i hjulskift på bilen.

Noe annet er helt uaktuelt for min del, fordi jeg hater husarbeid intenst.

Nesten som her da bare jeg vasker klær og han tar hjulskift!!
Ikke en 50/50 deling her, men vi har blitt enig i kveld og skal prøve en ny løsning, så får vi se!! Kanskje det blir lettere for han å bidra med sitt!

Gammel 11-02-09, 23:15   #338
Lita
Passiv

Standard

Jeg er vel en av unntaket jeg og da, som det så fint ble kalt.
Jeg liker faktisk å vaske, musikken på full guffe, frem med bøtte, mopp og klut! Støvsugeren går et par ganger om dagen og vaskemoppen 3-4 dager i uka. (Og ved behov, selvsagt)
Men å vaske do, DET liker jeg ikke! Jeg gjør det fordi jeg må, ellers er det faktisk gubben sin faste greie!

Samtidig vil jeg tro at hadde jeg jobbet 100%, hadde jeg nok ikke hatt samme overskuddet og tiden til å vaske og rydde sånn. Jeg går jo bare hjemme (ufør) så jeg har jo plenty med tid!

c27: Lykke lykke til med det nye opplegget!!

Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 00:05   #339
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten som her da bare jeg vasker klær og han tar hjulskift!!
Ikke en 50/50 deling her, men vi har blitt enig i kveld og skal prøve en ny løsning, så får vi se!! Kanskje det blir lettere for han å bidra med sitt!

"Ikke en 50/50-løsning" er vel litt av en underdrivelse! Det er jeg som skifter hjul på bilen vår: til sammen tar det mellom 4 og 5 timer i året å utføre. Hvor mange timer klesvask i uka har en småbarnsfamilie, tro?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 00:06   #340
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvor mange timer klesvask i uka har en småbarnsfamilie, tro?

Mange.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.