Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 17:01   #321
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg bruner melet når jeg lager brun saus. (Jeg svir det ikke, men bruner. Det smaker ikke brent.)

Takk for flotte oppskrifter, Mim. :klipper og limer:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:04   #322
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hvite pastasauser er faktisk utrolig enkelt å lage selv. Brukte poser før i tiden, men er jo så enkelt. Bedre er de også.

Surrer en finhakket gulrot og en stangselleri i litt smør.
Har oppi ett par ss hvetemel og rører i ett par dl vann med hønsebuljong.
Så har jeg oppi litt kremost med krydder evnt. andre ostrerester og en fløteskvett. En kan variere i det uendelige. En kan bytte ut grønnsaker med bacon og sopp, ha i div. krydder og hvitløk eller litt tomatpure eller litt pesto.

Sist redigert av Blåbær : 28-08-08 kl 17:31.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:05   #323
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruning er bortkastet tid. Det smaker utmerket uten og går mye fortere.

Gammel 28-08-08, 17:09   #324
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da har jeg årets blånneste spørsmål: Hvorfor smelte smør og røre inn mel og væske når man kan blande alt kaldt og koke opp?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:32   #325
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har også Tuppershaker, og alle sier den er uunværlig. Men hva skal jeg egentlig bruke den til? Den står bare der i skapet.

Min favoritt er iskaffe. Hiv oppi noen isbiter og tøm over melk og nedkjølt espresso/kaffe. Rist. Stapp oppi et sugerør. Nyt.

Ellers bruker jeg den til å riste ut jevning til gryter og supper og slikt.

Gammel 28-08-08, 17:38   #326
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Angående margarin.. er det noenforskjell på resultat om man bruker flytende margarin enn fast margarin?

Ellers, tusen takk for teskjeforklaring Mim

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:49   #327
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Wix.. Soppsaus er ikke så vanskelig å lage selv, men skal man få skikkelig soppsmak er det lurt å ha kantareller oppi. Tørkede kantareller er det mulig å få tak i. Å koke soppsaus på friske sjampinjonger gir ikke mye smak.

Kanskje ikke koke, men jeg lager en sauselignende greie med stekt champignon m/masse pepper, heller over et beger rømme og en dæsj rødvin og lar det koke ut litt fuktighet. Veldig godt til kjøtt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:50   #328
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Angående margarin.. er det noenforskjell på resultat om man bruker flytende margarin enn fast margarin?

Man bruker ikke margarin, man bruker smør!

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:53   #329
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Smør smaker og lukter ikke godt
Man bruker margarin

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 18:13   #330
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Noen venner av oss har ketchup, kjøttdeig og ost på pizzaen. Aldri noe annet, og det er det eneste vi har blitt servert når de inviterer på middag. Jeg gruer meg allerede til neste gang. :utakknemlig gjest:

yaikes.. .

Her er det Toro en gang i blant, når det skorter på tiden. Ellers liker vi å lage mat fra bunnen av .

Gammel 28-08-08, 18:14   #331
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Man bruker ikke margarin, man bruker smør!

Så absolutt!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 18:20   #332
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Og alt dette snakket deres førte til at dagens middag ble Toro Lasagne! For første gang på lenge noe som begge barna likte og forsynte seg godt av.

Gammel 28-08-08, 18:49   #333
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smør smaker ikke godt? Gale menneske. Margarin skyr man selvsagt som pesten. Kun smør er godt nok.

Gammel 28-08-08, 18:52   #334
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers, tusen takk for teskjeforklaring Mim

Margarin? Jeg bruker bare smør, og steker i blanding av rapsolje og smør.

Hyacinth: jeg synes at det smaker bedre, rett og slett, å smelte smør og røre sammen med mel. Men noen innholdsforskjell er det jo ikke.

Gammel 28-08-08, 19:31   #335
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Okei.... dette vil mannen like
Tine smør da, den grønne eller den røde? Spiller kanskje ingen rolle?

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 19:40   #336
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellen er vel saltinnholdet. Den røde er saltere. Jeg liker best den grønne, mens mannen elsker den røde siden han er saltoholiker. Jeg synes den er litt for salt.

Gammel 28-08-08, 19:43   #337
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: TORO på sporet!

Okei.... dette vil mannen like
Tine smør da, den grønne eller den røde? Spiller kanskje ingen rolle?

Det beste er Kviteseidsmør.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 19:44   #338
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Åh jaa, det er det beste smøret som finnes!!

Gammel 28-08-08, 19:57   #339
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

En eldre pasient jeg pratet med levde utelukkende på Fjordland fordi han nylig ble enkemann og ikke kunne lage mat. Men han var storfornøyd han

Det er mange eldre som kun spiser Fjordland til middag. :les alle som har hjemmesykepleie som varmer middag: Det er nesten ingen pårørende som gidder å lage opp større mengder for å fryse i porsjonspakker.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror forresten dette handler om å kunne gjøre folk mer selvsikre i forhold til å lage mat. Jeg burde holdt matkurs hele tiden, så alle kunne se hvor lett og kjapt og hyggelig det er å lage mat. Jeg skulle ønske folk turde litt mer og trodde mer på seg selv.

Det er jeg veldig enig i. Jeg har aldri lært meg å lage mat. Jeg syns det er kjedelig å lage mat. Det kan komme av at jeg aldri har lært å lage mat. Jeg kan en ting, nemlig å lage hvit saus fra grunnen av. Ellers bruker vi nok veldig mye Toro og halvfabrikat. Jeg liker det ikke men det tar sånn tid når jeg skal gjøre det fra grunnen av. Dessuten har de fleste gangene jeg har prøvd meg på å lage mat fra grunnen av endt med fiasko. Jeg klarer til og med å kløne til halvfabrikata. Jeg klarer det bare ikke. Jeg klarer ikke å beregne riktig mengde salt og krydder. Enten er veldig sterkt/salt eller så er det helt smaksløst. Kanskje jeg en gang skulle ha gått et grunnleggende matlagingskurs. Da hadde jeg kanskje syns at det var litt mer givende å lage mat?

Gammel 28-08-08, 19:59   #340
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næh, så fin tråd dette ble da!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.