|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvMen TS gjentok spørsmålet sakte på bokmål etterpå, men skal ikke se det 100 %. Jeg husker det ble gjentatt da.
![]() |
#3 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDenne tråden er ganske vanskeleg å lese med alle referansene til TS. Eg tenker automatisk "trådstarter".
![]() |
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvMin eldste snakket ikke norsk før vi flyttet til Norge når hun var fire. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvVi har oppdratt ett barn som tospråklig hele veien, det andre barnet tok vi pause på språk nr 2 fordi språkutviklingen var forsinket pga dårlig hørsel. Jeg er overbevist om at det var et riktig og viktig valg. I etterkant har vi jo sørget for at også det barnet fikk påfyll på språk nr 2, og det tok lang tid før barnet var villig til å snakke språk nr 2. Idag hører jeg ofte at far og ungdommen snakker sammen på både språk 2når de er alene sammen. ( de ser på TV feks og jeg er på kjøkkenet feks). Dersom vi skulle flyttet til det andre landet ville han ikke hatt problemer med å klare seg, men ordforrådet er jo mindre enn ordforrådet på norsk.
![]() |
#6 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDette med flerspråklighet er så interessant generelt at det egentlig fortjener en egen tråd. Vår sønn har vokst opp med to språk hjemme (A og B, A har han også hatt på skolen og vi har også bodd i det aktuelle landet (Norge) fra han var 12) og et tredje språk ute/i barnehagen/på skolen (C). I tillegg hadde de nok et språk som ble undervist i barnehagen og senere på skolen (D). Han er virkelig firspråklig. Han var over tre før han begynte å snakke i fullstendige setninger og jeg vet om flere som ble stresset og kuttet språk da barna ble «hengende etter» med snakking sml. med jevnaldrende. Sønnen rangerer sin språkkunnskap i dag som å være C, D, A og B. Jeg kan legge til at han fikk store problemer med å lære seg nok et fremmedspråk (E) på «skolemåten» fra 6. klasse. Det fikk han heldigvis fritak for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
.når man sitter i lunsjen og slakter Bamsegutt-serien og Tore på sporet, og etterpå finner ut at en av dem man spiser lunsj med (selskap vi deler kjøkken med) var fotografen som reiste rundt med Tore Strømøy som fotograf.
![]() |
#9 |
Glad
|
Avsporing/fjas: jaja, neinei, da jeg gikk til frisøren og sa hjelp jeg ser ut som T S på håret. Og frisøren ler og sier det er faren hennes.
![]() |
#11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvHvis hun er frisør, så har hun nok ergret seg over farens frisyre mang en gang, og får nå mer ammo til neste familiemiddag, tenker jeg.
![]() |
#16 |
Glad
|
Noen år siden nå, og jeg gremmes fortsatt
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvVar en ny sak i avisen her i distriktet da. Ei som hadde dratt til Filippinene for å føde, og nå var hun og kjæresten og ungen «fastlåst på Fillipinene». Luktet «lag en spleis for meg» lang vei. Men det viste det seg at historien at hun hadde vært i Norge fram til 2-3 mnd før fødselen, så valgt å reise ned til Fillipinene i stedet for at kjæresten kom hit, brukt opp alle pengene hun hadde fordi fødselen ble dyrere enn forventet (var jo ikke gratis der), fått ekstra penger fra familien og vil ikke spørre familien om mer penger. Da kjenner jeg at min sympati ikke er veldig stor altså. Det er jo lov å tenke selv.
![]() |
#19 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvdet er jo nettopp sånne tilfeller det er veldig mange av.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, der er hauger av sånne eksempler. Dessverre. Men hva lærer man om det bare opprettes en spleis og så få man en haug med penger? Tenker sånn generelt på Spleis nå, og sånne «jeg var teit, hjelp meg ut av det»-spleiser. Dette menneske som det var snakk om her hadde et «friår» som gikk litt skeis og en YouTube-kanal der folk kunne følge henne, så da var det jo opp o dagen hvilke teite valg hun har gjort (jeg har ikke sett videoene, bare fått det oppsummert).
![]() |
|
|