Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-23, 14:59   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2023

Jeg lurer på om vi skal lage en tradisjon av å tørke støv av juletreet vi henter i kjellerboden. Med flere allergikere i hus er det ikke mulig med ekte tre.

Jeg pyntet til advent i helga, mest på trass. Jeg vil kose meg med lys og hygge lengst mulig.

Gammel 27-11-23, 15:05   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg pyntet til advent i helga, mest på trass. Jeg vil kose meg med lys og hygge lengst mulig.

Helt innafor tenker jeg. Vi har også fått ut noen hvite lys nå og flere kommer etter hvert.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:10   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor pynter folk på trass? På trass mot hvem? Har hørt flere si det, at de pynter på trass når de har opp adventspynt før advent. Er det et opprør mot kalenderen?

Når jeg pynter så pynter jeg for meg selv, og for å få det fint eller skape stemning. Ikke for å trosse noen.

Sist redigert av My : 27-11-23 kl 15:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:50   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trass mot at advent ikke er nå. Regner med at du forsto at det var ordbruk med et glimt i øyet.

Gammel 27-11-23, 17:57   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Å pynte på trass kan kanskje ha noe å gjøre med at en del mennesker blir voldsomt provoserte av de som pynter til jul tidlig. På en del andre fora ser jeg med undring på til dels svært hissige diskusjoner hvor mange uttrykker sinne overfor de som pynter tidlig og mener at de ødelegger julen ved å ha juletreet framme eller tenne julelysene ute i november. Jeg kan virkelig ikke med beste vilje forstå hvorfor det er mulig å bli sint over noe andre gjør i sine private hjem.

Gammel 27-11-23, 18:17   #6
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg kan virkelig ikke med beste vilje forstå hvorfor det er mulig å bli sint over noe andre gjør i sine private hjem.

Og særlig ikke når det dreier seg om noe så uskyldig som julepynt og litt ekstra lys i mørketida. Noen mennesker er virkelig bare sure og uspiselige, noen ordentlige grincher!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:58   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer inn i tråden og ber om at litt flere om å melde seg til julekalender-bloggen her på FP. Det synes jeg er en veldig koselig juletradisjon som akkurat nå trenger litt flere bidragsytere.

Gammel 27-11-23, 16:38   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kommer inn i tråden og ber om at litt flere om å melde seg til julekalender-bloggen her på FP. Det synes jeg er en veldig koselig juletradisjon som akkurat nå trenger litt flere bidragsytere.

Dette!

Det er lavterskel - del din beste opskrift på julekaker eller fortell om den rare julen da alt gikk galt - eller da alt ble ekstra fint.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 17:15   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hvor er den julekalenderblogg?

Gammel 27-11-23, 17:19   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hvor er den julekalenderblogg?

http://www.foreldreportalen.no/forum/blog.php?b=53702

Gammel 27-11-23, 16:01   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, regnet med det ikke var veldig alvorlig ment altså. Bare lurte på hvor uttrykket kommer fra, siden jeg har hørt flere si det. Har liksom aldri forbundet pynting med trass, og ser for meg noen som står og pynter mens de tramper og freser. Men regner med det ikke er slik det foregår.

Gammel 27-11-23, 18:41   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Det er sikkert de samme som vil ha halloween ut og julebukkene inn.

Gammel 27-11-23, 18:47   #13
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Det tror jeg og.
Leste nylig en artikkel (husker ikke hvor) at de som pynter tidlig til jul er lykkeligere. Mener det var forskere/psykologer som stod bak.
Kan ikke folk få pynte når de vil? Har sett to hus med juletre inne,jeg syntes det er tidlig, men det plager meg ikke.

Gammel 27-11-23, 19:49   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært og blakket meg i smykke/perle - avdelingen på Panduro så nåntror jeg at det skal bli kalender på alle tre ungene. Får ta og rydde av den delen av spisebordet som ikke brukes og alltid gror igjen, så vi får ta løs på kalender-pakking en kveld. Det er ikke uoverkommelig, det er bare merkelig nok et lager for div frokostblandinger, saftflasker, brlsfjøl, smultringer og kjekspakker, godteri etc og diverse som er ryddet bort fra den delen vi spiser på når vi skal spise, tegnesaker, donaldkslender og blader, er diadel, såpebobler og tusen andre ting.

Lurer på om den voksduken til desember er for en plate kortere bord, i så fall vurderer jeg å bytte duk for p ha mindre bord å rote til. Vi bør egentlig ha så lite som mulig. Så vi har 0,5 meter å rote til heller enn 1,5...

Gammel 28-11-23, 07:36   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Vi får seks gjester på julaften, jeg vet ikke helt hvor de to siste skal sitte. Blir vel sambo og jeg (som likevel flyr frem og tilbake til kjøkkenet) som sitter litt keitete.

Min familie slo endelig til med et selskap, men så kan vi ikke dra. Det er på kvelden da jeg har ungene samlet og bare yngste er invitert dit. Jaja.

Gammel 28-11-23, 08:06   #16
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Fått pakket inn alle gavene som skal ut av huset, kalender er ferdig pakket inn. Pinnekjøttet er i hus. Holder på å tømme fryseren så jeg kan fylle opp med litt bakst. Og det ramler inn gaver på posten og i postkassen til barn og mann. Det hørtes voldsomt ut, men det er snakk om ting som behøves, blant annet tynne ullsokker og slikt.

Gammel 28-11-23, 11:02   #17
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I går pakket jeg inn 48 kalendergaver og hang dem opp på kalenderne til ungene. Jeg syns faktisk det er ganske koselig, og håper at de liker det de får. Jeg pleier å spørre dem om de vil ha mamma-kalender eller annen ferdig-kalender, og til nå har de begge valgt mamma-kalender. Så får vi se etterhvert.

Gammel 28-11-23, 11:37   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er alle julegavene i boks. Ikke alt er kommet i hus ennå, men alt er på vei i hvert fall.

Det neste på planen er adventspynting, kalenderklargjøring og avriming av fryseren for å få plass til julemat og oversikt over middagsrester som vi kan ta unna i noen underlige restemiddager fremover, også for å rydde.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-23, 12:04   #19
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Alle julegaver unntatt to er i boks. Jeg har så vidt begynt å pakke litt. Pakking av julegaver er jo noe av det beste med førjulstiden. Julemusikk i bakgrunnen og gavepapir, bånd, sløyfer og pynt i skjønn forening utover stuebordet.

Gammel 28-11-23, 12:25   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begynner å bli ferdige med gavene. Svigers får filmer (Barbie, Asteroid City og den hittil nyeste sesongen av The Crown), niesen som flyttet på hybel med kjæresten sin i høst får et pent sushisett til to, til Datteren har vi som vanlig kjøpt en haug ting som skal være fra ymse familie: ekstern harddisk, elektrisk tannbørste, fine spisepinner, Doctor Who-Magic-kort, pengebidrag til ny gaming-PC. Kanskje en ny pysj eller ulltrøye også. To kompiser får begge novellesamlingen The Thing Around Your Neck av Chimamanda Ngozi Adichie. Mannen får noen bøker han ønsker seg (Pratchett-biografi, den nyeste til Frode Grytten) og så skal jeg finne en del ullsokker i ymse tykkelser, og så er vi egentlig enige om at en planlagt helgetur skal få være hovedgaven til hverandre.

Hvis jeg har tid, vurderer jeg ellers å få laget fine prints av noen av de veldig mange tusen bildene jeg har og få dem rammet inn. Kanskje Datteren vil synes det er hyggelig å ha noen bilder av familien i leiligheten sin.

(Mamma og storebror og flere vennninner kan lese dette, så resten skriver jeg ikke her. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:08.