|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Tenk at de har valgt en mann til president som har et slikt kvinnesyn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#322 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Vet du, akkurat nå tenker jeg "som man reder, ligger man". Sånn tenkte jeg da FrP kom i regjering og sånn tenker jeg nå. Nå får de se hva de har stemt frem. Jeg har gitt opp sinnet og avskyen og har inntatt en mer avventende posisjon. Jeg er spent på hvordan dette vil gå. Litt sånn TV2, se hva som skjer.
|
|
#323 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Dette står i Adressa; http://www.adressa.no/nyheter/trondh...r-13765428.ece
|
|
#325 |
|
Smugleser
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Carl Ivar er happy, og stiller spørsmål ved om Trump sa det han sa om kvinner. Og, "han har jo vært gift tre ganger, så han er jo glad i samer.". Nudge-nudge.
|
|
#326 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?
|
|
|
#328 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Carl I. Hagen er virkelig en sjarmerende mann.
|
|
#330 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Men Trump fikk jo ikke flertall blant stemmen, han manglet 200 tusen stemmer på det. Likevel får han femti flere valgmenn (er det det det heter?) enn Clinton. Hvordan er det mulig? |
|
|
|
|
#331 |
|
Personlig pessimist
|
Det gjelder om å vinne i de statene som har flest valgmenn. Om man får mange stemmer i stater med færre valgmennn, så teller disse stemmene mindre. Det gjelder altså om å flest stemmer i de riktige statene, og det utgjør jo ingen forskjell om mann vinner staten med 1 eller mange tusen stemmer. Vinneren får uansett alle valgmennene fra den staten.
|
|
|
#332 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Denne holdningen kan man jo ha til hva som skjer innenriks i USA, men det å ha en slik man som president vil jo rokke ved verdensbalansen. Vi snakker Russland og Nord-Korea. Vi snakker om miljøet. Og vi snakker om atomvåpen. Her er det ingen grunn til å ta frem popcornet og se hva som skjer...
|
|
|
#333 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Og så mange kvinner som har stemt på ham
|
|
|
#334 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
For meg handler det om å stikke fingeren i jorda og innse at jeg som enkeltperson ikke har noen mulighet til å påvirke noe som helst av det som skjer. Jeg kan nå velge å bekymre meg ihjel over situasjonen og la de negative tankene få regjere fritt i hodet mitt, eller distansere meg fra det som skjer og prøve å fokusere på det positive. Jeg kan ikke legge skjul på at jeg er pissredd for fremtiden til mine barn, men jeg kan ikke la det ødelegge meg. Så det var en mer personlig refleksjon jeg kom med.
|
|
#335 |
|
villende
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Jeg så Trygdekontoret spesial i går, og det var en tankevekkende opplevelse, som også stemmer ganske godt med det inntrykket jeg har av rurale USA. Og jeg skjønner hvorfor disse menneskene ikke stemte på Hillary. Å leve i en situasjon hvor du trenger flere jobber, og jobber fra tidlig morgen til sent på natt bare for å få ting til å så vidt gå rundt er ganske så umenneskelig. Og jeg tenker jo også at det forfallet som mange småbyer og forsteder lider av er en indikator på et samfunn som ikke virker, hvor forskjellene er i ferd med å bli alt for store, og hvor den amerikanske drømmen bare er et eventyr, ikke en mulighet eller realitet for de aller, aller fleste. Man har ikke muligheten til å bli rik bare ved å ha god arbeidsmoral. Man har ikke en gang en garanti for at man tjener nok penger til å betale alle regningene. Og det er en utvikling jeg ikke tror eliten har tatt inn over seg. Det er slike situasjoner som skaper revolusjon. |
|
|
|
|
#336 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva om Donald Trump blir president?Det værste i dette valget var jo at Clinton og Trump var valget de hadde. Jeg hadde slitt virkelig med å gi min stemme til noen av de.
|
|
#338 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
|
|
#339 |
|
flisespikker
|
Det er jo ikke så langt fra det norske systemet ved stortingsvalg - det er et fast antall stortingsrepresentanter fra hvert fylke, og det er ikke antallet stemmer totalt sett, men hvem som får flest stemmer i akkurat ditt fylke, som avgjør hvilket parti som får flest representanter fra ditt fylke. For å sette det på spissen: hvis det bare er 10 personer som stemmer i ett fylke, og alle stemmer på et bitte lite parti, så får det partiet alle representantene fra det fylket, og dermed en ganske bra stortingsgruppe, selv om ingen i resten av landet har stemt på det. Og i USA er det sånn at hvis bare 10 personer i én stat stemmer, og alle stemmer på én kandidat, får den kandidaten hele staten, altså alle valgmennene fra den staten. Det er flertallet i hver enkelt stat som teller, ikke flertallet på landsbasis.
![]() |
|
|