Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-15, 09:47   #321
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selvfølgelig er det tukling. Hva i all verden er problemet med å fortsette å ha aktiv avmelding?

Det tror jeg ikke at jeg gidder å ta en gang til. Du kan heller forklare hva som er problemet med aktiv påmelding.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 09:55   #322
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det fortsatt slik at vi må si fra om ungene skal være med på et alternativ vi ikke vet hva er. Jeg sender min ungen i kirken siden skolen legger opp til en utenforhet for dem som ikke skal være med. Jeg gjør ikke noe nummer av det av hensyn til barnet. En liten førsteklassing skal slippe å lide for mine prinsipper. Når hun blir større skal jeg introdusere det mer som et valg.

Jeg mener likefullt at forkynning i skoletiden er prinsippielt galt og noe vi bør etterstrebe å få slutt på i et samfunn hvor kun et fåtall er kristne. Og siden FP er et diskusjonsforum syns jeg det er fint at vi kan diskutere det litt dypere her. Så får det heller være at det bare kommer synsefølefjas og ikke noen ordentlige argumenter for hvorfor det er riktig å beholde skolegudstjenestene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 10:54   #323
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg tenkjer at det er ok med påmelding, men å påsta at HEF IKKJE vil gudstjeneste til livs, DET trur eg ikkje på.

Gammel 11-12-15, 11:00   #324
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det tror jeg ikke at jeg gidder å ta en gang til. Du kan heller forklare hva som er problemet med aktiv påmelding.

Det er liten, eller ingen forandrig for dem som ønsker å gå på gudstjenste, de får gå slik de alltid har gjort, men hvis man er opphengt i hva alle andre gjør så er det selvsagt vanskeligere.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om å sende ungene på religiøse seremonier som statement fra foreldrene. Jeg tenker meninga er at ungene skal dit fordi innholdet i arrangementet oppleves som positivt, og ikke som små plakater i foreldrenes demonstrasjonstog mot tukling med det som har vært.

Joda, det tukles litt her, og tilpasses litt der, og det går stadig mot større religionsfrihet, også i Norge, selv om vi fortsatt henger litt etter sammenlignet med de fleste andre vestlige land. De aller fleste mener da også at økt religionsfrihet er en god ting, særlig når det gjelder alle andre land enn vår eget, selvsagt. For her har vi jo tradisjoner, og de må ikke tukles med.

Sist redigert av My : 11-12-15 kl 11:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 11:02   #325
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg tenkjer at det er ok med påmelding, men å påsta at HEF IKKJE vil gudstjeneste til livs, DET trur eg ikkje på.

Apropos:

Sitat:

HEF vil ikke kjempe mot Lucia

Human-Etisk Forbund (HEF) blir ofte beskyldt for at de vil avkristne Norge. Det er generalsekretær Kristin Mile svært uenig i – og Lucia-feiringen har de ingenting imot.

– Jeg vil tro at de fleste barn og foreldre opplever dette mer som en tradisjon enn en religiøs handling, sier hun

Selv om påstandene fra Lucia-nekt-statusen fra Facebook er falske, har det vært tilfeller der barnehager eller skoler har droppet Lucia og gjort om markeringen til lysfest.

– Jeg er skeptisk til å gripe fatt i saker som ikke har så stor betydning. Det ødelegger for de sakene som er viktige, som for eksempel ordningen med skolegudstjenester, sier Mile.

Hun mener at skolen må kunne ha gudstjenester, men at valgfrihet og likeverdige alternativ er en viktig kampsak.

– Jeg er veldig glad for at Utdanningsdirektoratet nå anbefaler en aktiv påmelding til skolegudstjenestene, sier hun.

Se det, HEF vil faktisk ikke skolegudstjenestene til livs, engang. Kun aktiv påmelding og et likeverdig alternativ.

Gammel 11-12-15, 11:02   #326
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Den årlige skolegudstjenestediskusjonen på FP er en av de tingene som får meg til å føle at FP er som en episode av The Real Hollywood Housewives. Det presenteres en alternativ virkelighet som bare vagt ligner på den jeg kjenner i virkeligheten. Jeg kjenner ingen som synes skolegudstjenester før jul er er et overgrep med forhistoriske røtter. Jeg har fire barn i fire klasser på en av byens største skoler i en av landets største byer, hvor det praktiseres aktiv påmelding, og hvor lærerne forteller at det er et par barn i hver klasse som ikke skal på gudstjeneste. Flyktningebarna med muslimsk kulturbakgrunn skal stort sett på gudstjeneste. Og jeg tror ikke at alle som melder barna sine på julegudstjeneste gjør det fordi de er så fryktelige ureflekterte.

Det er litt slik jeg føler det i diskusjonstråder om hull i ørene, der alle i den virkelige verden jeg kjenner til gjør det hos frisør eller hudpleiesalong, mens i den alternative virkeligheten er man gal hvis man gjør det andre steder enn i et piercingstudio. Men sånn ellers er jeg ikke helt enig, jeg har hørt diskusjoner og sterke meninger om gudstjenester hos mange som ikke er på forum altså.

Her skal som sagt ett av barna på gudstjeneste, de andre to skal ikke, og de har valgt det selv. Om det ses på som reflektert her inne eller ikke er jeg ikke sikker på, og det bryr jeg meg ikke så hardt om heller. Det er slik vi gjør det, fordi jeg mener at religionsutøvelse er en privat og frivillig sak, som ingen skal tvinges til i den typen samfunn som vi liker å tro at vi har. Det slo meg faktisk ikke engang at jeg skulle bestemme over barna på dette området.

Gammel 11-12-15, 11:40   #327
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

de har valgt det selv. Om det ses på som reflektert her inne eller ikke er jeg ikke sikker på, og det bryr jeg meg ikke så hardt om heller. Det er slik vi gjør det, fordi jeg mener at religionsutøvelse er en privat og frivillig sak, som ingen skal tvinges til i den typen samfunn som vi liker å tro at vi har. Det slo meg faktisk ikke engang at jeg skulle bestemme over barna på dette området.

Helt enig!

Siden sist har lillesøster her hatt problemer med å velge. Dvs. hun ville egentlig helst på skolens alternativ til gudstjeneste, men var usikker på hvor mange av vennene som skulle det ene og det andre. I dag landet hun på at det blir skoleopplegget, til vill jubel fra et par klassevenninner som også skulle det, samt at jeg overhørte noen som ombestemte seg da de hørte at min ikke skulle i kirken.

Siden jeg sa fra i fjor om hva jeg mente om skolegudstjenester generelt og det at alternativet fremstilles som skole/kjedelig/pensum, kom læreren til meg nå og spurte hva jeg synes i år. Da sa jeg fra enda en gang, om at jeg synes man skal 1) slutte å ha skolegudstjeneste eller i det minste 2) komme opp med et likeverdig alternativ.

Gammel 11-12-15, 12:17   #328
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Skolen vår følger de nye retningslinjene, og har aktiv påmelding med grei beskrivelse av det alternative opplegget.

Jeg har meldt mine 3- klassinger på gudstjenesten, fordi jeg synes det er litt for tidlig å la dem velge selv. Jeg tror det er greit å oppleve både det litt kjedelige, og høytidsstemte i en skolegudstjeneste, og faktisk gjøre seg noen refleksjoner rundt det som blir sagt.
Det handler litt om at det alternative opplegget også involverer utelek (de har en del undervisning/samling med fokus på "jol" først).
Utelek vil trumfe enhver inneaktivitet for mine gutter om de fikk valget.
Så får vi se etterhvert.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 13:02   #329
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

http://www.vikebladet.no/meiningar/2...e-11908391.ece

"Human Etisk Forbund meiner ordninga med skulegudstenester bør avviklast ein gong for alle."

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 13:42   #330
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

http://www.vikebladet.no/meiningar/2...e-11908391.ece

"Human Etisk Forbund meiner ordninga med skulegudstenester bør avviklast ein gong for alle."

... Mens generalsekretæren i HEF sier i innlegget jeg har sitert over at skolen kan ha gudstjenester, men at valgfrihet og likeverdige alternativ er viktig. Kan det, sjokk å vantro, bety at HEFere ikke er en ensartet rase?

Gammel 11-12-15, 13:42   #331
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

... Mens generalsekretæren i HEF sier i innlegget jeg har sitert over at skolen kan ha gudstjenester, men at valgfrihet og likeverdige alternativ er viktig. Kan det, sjokk å vantro, bety at HEFere ikke er en ensartet rase?

Sikkert.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 15:14   #332
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det slo meg faktisk ikke engang at jeg skulle bestemme over barna på dette området.

Vi bestemmer sånn halvveis, men de hadde nok fått avgjørende ord. For Junior hadde de tmye å si for årets valg om de skulle gå på tur og grille pølser (!) i forbindelse med kirketuren eller om de skulle ta buss eller om det var en ren gåtur. Det føler jeg blir litt søkt å legge vekt på i valget, så da hjelper vi til med valget.

Gammel 11-12-15, 15:30   #333
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

For meg har det heller ikke så mye å si hva slags begrunnelse de har for det de velger, når jeg skal være helt ærlig. Om de drar i kirka kun på grunn av venner/godteri/turen eller hva det måtte være så får de i det minste med seg en gudstjeneste på kjøpet, og det kan jo være fint selv om de ikke nødvendigvis definerer seg som så veldig kristne, eller er veldig opptatt av budskapet. De får se hva det går ut på, og fra kirka sin side har jeg et inntrykk av at terskelen er rimelig lav, døra er høy og porten vid på denne tilstelingen. Det som er viktigst for meg er at de ikke føler seg tvunget eller presset til å gå mot sin vilje, hvis de ikke er komfortable med opplegget.

Når så mange voksne går i kirka på julaften kun for orgelmusikk, tradisjon og stemning, uten å være opptatt av prestens budskap, så må det vel være greit at ungene går dit på grunn av venner eller pølser ( ).

Her var ikke mine sikre på hva vennene skulle, og de vet lite om hva det alternative opplegget er. Grunnen hun som skal i kirka har oppgitt er at hun "har lyst", og at hun liker å synge julesanger. Grunnen til de to som ikke skal er hhv "har ikke så lyst" og "kjedelig".

Sist redigert av My : 11-12-15 kl 15:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 16:55   #334
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Dei er vel ca like lite einsarta som dei fleste andre. Men eg trur likevel dei eigentleg vil ha det avvikla, fordi alt skal vere "livssynsnøytralt". Og påmelding er eit steg på den vegen.

Men ingenting er nøytralt. Livssynet til ein humanetiker er like lite nøytralt som livssynet til ein kristen eller muslim.

Gammel 11-12-15, 17:23   #335
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Dei er vel ca like lite einsarta som dei fleste andre. Men eg trur likevel dei eigentleg vil ha det avvikla, fordi alt skal vere "livssynsnøytralt". Og påmelding er eit steg på den vegen.

Men ingenting er nøytralt. Livssynet til ein humanetiker er like lite nøytralt som livssynet til ein kristen eller muslim.

Om nå HEF vil avskaffe skolegudstjeneste så tror jeg virkelig ikke de ønsker å erstatte den med et humanistisk arrangement, så om deres livssyn er nøytralt eller ikke har ingen betydning sånn sett.

Gammel 11-12-15, 17:30   #336
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

At livssyn ikke er nøytrale er da fullstendig irrelevant. Det er jo ikke snakk om at HEF ønsker å bytte ut kristendomsfaget og skolegudstjenester med Humanetiske arrangement.

Og siden du i første setning ganske riktig påpeker at HEFere er omtrent like ensartet som alle andre, hvorfor fortsetter du da med en generalisering av HEFere? Hvem er "dei"? Tydeligvis ikke generalsekretæren i HEF som sier det motsatte av hva du påstår. Eller mener du at hun lyver for å innynde seg? Og alt er egentlig en konspirasjon for å gjøre alle til HEFere?

Gammel 11-12-15, 18:02   #337
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan i all verden er det å tukle med noe å kreve aktiv påmelding? er det fordi di ikke ønsker st det skal være en statene t, men bare noe som skjer?

Det er ingen som har tatt bort muligheten til å delta på skolegudstjeneste, og det viste seg jo til og med at HEF slett ikke vil dem til livs heller, slik du påsto Rine.

Jeg forstår heller ikke hvorfor så mange er så opprørt over å¨måtte sette kryss på en lapp. Det gjør en da visselig ofte nok i løpet av et skoleår ellers og. Og spesielt om en synes julegudstjenesten er et fint tilbud burde da de to sekundene føles som tid verdt å bruke.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 18:20   #338
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*avsporing*
Min 2.klassing kom hjem idag, syngende på denne sangen
Han skal være med å synge den i kirka neste uke, og jeg kjenner jeg gjerne skulle ha vært her. Litt andre sanger enn jeg sang da vi gikk på gudstjeneste mot jul via skolen iallefall.

(Kilde: youtube.com)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 18:32   #339
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag fikk jeg melding på Transpoder (nytt system skolene her bruker til all kommunikasjon), der skulle jeg skrive et tall for det ene, eller et tall for det andre. 4. klassingen ville i kirken.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 18:37   #340
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

– Jeg er skeptisk til å gripe fatt i saker som ikke har så stor betydning. Det ødelegger for de sakene som er viktige, som for eksempel ordningen med skolegudstjenester, sier Mile.

Hun mener at skolen må kunne ha gudstjenester, men at valgfrihet og likeverdige alternativ er en viktig kampsak.

– Jeg er veldig glad for at Utdanningsdirektoratet nå anbefaler en aktiv påmelding til skolegudstjenestene, sier hun.

Men det som også vert sagt her, er at skolegudstjenester er ein av dei viktige sakene. Og då tenkjer eg at det er ikkje det å kjempe FOR at gudstjenestene skal fortsetje, som er det viktige med dei. Denne saka er jo eit klipp frå ei større sak der det vert tatt opp at ting sprer seg raskt på nettet og at "nokon" har sagt at det ikkje lenger er greit å feire lucia.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.