|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Det tror jeg ikke at jeg gidder å ta en gang til. Du kan heller forklare hva som er problemet med aktiv påmelding.
|
|
|
#322 |
|
Borte
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHos oss er det fortsatt slik at vi må si fra om ungene skal være med på et alternativ vi ikke vet hva er. Jeg sender min ungen i kirken siden skolen legger opp til en utenforhet for dem som ikke skal være med. Jeg gjør ikke noe nummer av det av hensyn til barnet. En liten førsteklassing skal slippe å lide for mine prinsipper. Når hun blir større skal jeg introdusere det mer som et valg.
|
|
|
#323 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteEg tenkjer at det er ok med påmelding, men å påsta at HEF IKKJE vil gudstjeneste til livs, DET trur eg ikkje på.
|
|
|
|
#324 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er liten, eller ingen forandrig for dem som ønsker å gå på gudstjenste, de får gå slik de alltid har gjort, men hvis man er opphengt i hva alle andre gjør så er det selvsagt vanskeligere.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-15 kl 11:13. |
|
|
|
|
|
#325 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#326 |
|
Semiaktiv
Det er litt slik jeg føler det i diskusjonstråder om hull i ørene, der alle i den virkelige verden jeg kjenner til gjør det hos frisør eller hudpleiesalong, mens i den alternative virkeligheten er man gal hvis man gjør det andre steder enn i et piercingstudio.
|
|
|
#327 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Helt enig!
|
|
|
#328 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSkolen vår følger de nye retningslinjene, og har aktiv påmelding med grei beskrivelse av det alternative opplegget.
|
|
|
|
#329 |
|
Eklektisk
|
http://www.vikebladet.no/meiningar/2...e-11908391.ece |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Glamorøs
|
... Mens generalsekretæren i HEF sier i innlegget jeg har sitert over at skolen kan ha gudstjenester, men at valgfrihet og likeverdige alternativ er viktig. Kan det, sjokk å vantro, bety at HEFere ikke er en ensartet rase?
|
|
|
#331 |
|
Eklektisk
|
Sikkert. |
|
|
|
|
|
#332 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Vi bestemmer sånn halvveis, men de hadde nok fått avgjørende ord. For Junior hadde de tmye å si for årets valg om de skulle gå på tur og grille pølser (!) i forbindelse med kirketuren eller om de skulle ta buss eller om det var en ren gåtur. Det føler jeg blir litt søkt å legge vekt på i valget, så da hjelper vi til med valget.
|
|
|
#333 |
|
Semiaktiv
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFor meg har det heller ikke så mye å si hva slags begrunnelse de har for det de velger, når jeg skal være helt ærlig. Om de drar i kirka kun på grunn av venner/godteri/turen eller hva det måtte være så får de i det minste med seg en gudstjeneste på kjøpet, og det kan jo være fint selv om de ikke nødvendigvis definerer seg som så veldig kristne, eller er veldig opptatt av budskapet. De får se hva det går ut på, og fra kirka sin side har jeg et inntrykk av at terskelen er rimelig lav, døra er høy og porten vid på denne tilstelingen. Det som er viktigst for meg er at de ikke føler seg tvunget eller presset til å gå mot sin vilje, hvis de ikke er komfortable med opplegget.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-15 kl 15:51. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Dei er vel ca like lite einsarta som dei fleste andre. Men eg trur likevel dei eigentleg vil ha det avvikla, fordi alt skal vere "livssynsnøytralt". Og påmelding er eit steg på den vegen.
|
|
|
|
#335 |
|
Semiaktiv
Om nå HEF vil avskaffe skolegudstjeneste så tror jeg virkelig ikke de ønsker å erstatte den med et humanistisk arrangement, så om deres livssyn er nøytralt eller ikke har ingen betydning sånn sett.
|
|
|
#336 |
|
Glamorøs
|
At livssyn ikke er nøytrale er da fullstendig irrelevant. Det er jo ikke snakk om at HEF ønsker å bytte ut kristendomsfaget og skolegudstjenester med Humanetiske arrangement.
|
|
|
#337 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#338 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste*avsporing* (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#339 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI dag fikk jeg melding på Transpoder (nytt system skolene her bruker til all kommunikasjon), der skulle jeg skrive et tall for det ene, eller et tall for det andre. 4. klassingen ville i kirken. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste– Jeg er skeptisk til å gripe fatt i saker som ikke har så stor betydning. Det ødelegger for de sakene som er viktige, som for eksempel ordningen med skolegudstjenester, sier Mile.
|
|
![]() |
|
|