|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
heimføing
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Dette er grunnen til at jeg ikke sa noe eller noensinne kommer til å si noe på foreldremøte når dette blir tema. |
|
|
|
|
|
#322 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg mener fortsatt at det ideelle burde vært en anonym avstemming. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
heimføing
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Denne artikkelen dukket opp på facebook nå, og jeg siterer:
|
|
|
|
|
|
#324 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg er veldig tilhenger av moderasjon når det kommer til utgifter og foreldrebidrag i forbindelse med skolegang. Det være seg skoleturer eller andre arrangement hvor det er forventet at foreldre og barn bidrar enten med kroner eller dugnad, eller begge deler.
|
|
|
#325 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!At man føles seg stigmatisert av at skolen også gir tilbud om jobb, synes jeg virkelig ikke er noen grunn til å avskaffe OD-dagen, altså. Vår skole betaler en grei sum til prosjektet også, og elevene som jobber på skolen har god mulighet til velge mellom ulike jobber. Vi har tre alternativer; jobbe hjemme, jobbe ute og jobbe på skolen, og det er ikke bare øk.hensyn som gjør at noen velger det siste. Ja, det et kjipt å ha dårlig råd, men man kan ikke kreve at det blir tatt hensyn til i absolutt alle sammenhenger, altså. |
|
|
|
|
|
#326 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Satt alle argumenter om gratisskoleprinsippet til side. Dette er det viktigste motargumentet mot Hvite busser og den type reiser.
|
|
|
#327 |
|
Leser
|
Historie brukt riktig er viktig input til å forstå dagen samfunn, så jeg synes ikke det er noen motsetning mot å bruke tid på 2.verdenskrig og det å ha en forståelse for dagens samfunn. (Husk at mange av hendelsene som skjedde da påvirker oss direkte i dag. Eksempelvis er det at staten Palestina ble opprettet er en veldig viktig faktor for uroen i midtøsten. Populistiske politikere som Trumph - noen som kan huske sist vi så noen slike?)
|
|
|
#328 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Her ryktes det at de skal til London ... Det var ihvert de som gikk ut 10. i fjor med det samme lærerteamet. Jeg vet ikke, de har ikke hatt dugnad sålangt i 8, men det var inntekter på et foreldrearrangement her før jul. De skulle legges i pott til klassetur.
|
|
|
#329 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Hos oss drar de på bli kjent tur med telt osv en litensykkeltur fra skolen i 8. Klasse, kroppsøvingtur med telt i 9. Klasse, og en liten times busstur unna i hytter i 10. Klasse. Alle tre turene er en natt. Jeg synes det er gørr, elevene digger det. Alle tre turene. Skolen betaler for busstur og hytter i 10. Klasse. |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Gode poenger; noen og Java.
|
|
|
#331 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg har ungdomsskolebarn. jeg vil heller ikke være hun kjipe mammaen som ødela for turen. Jeg er transportbyrå for papiret den håpefulle har solgt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#332 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg hadde egentlig ikke tenkt å delta i denne diskusjonen, men så måtte jeg likevel. |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Introvert textrovert
|
De var på blikjenttur med telt og sykkel i høst ja, og skal sikkert noe i 9. også.
|
|
|
#334 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det stemmer.
|
|
|
#335 |
|
Glamorøs
|
Jeg googlet "Hvite Busser Kritikk" og det ser ikke ut som dette er gjengs. Det er ikke alle bussene som har med seg et tidsvitne (færre og færre, vil jeg tro, ettersom det ikke er mange igjen), noen har bare med seg en ung guide som viser dem en video som forberedelse. Det varierer i stor grad hvor mye skolen involverer seg mtp. forberedelser, og fagligheten i opplegget får ganske sterk kritikk.
Dagbladet; Selvbekreftende krigsbilder:
Dagen; Kritiserer skoleturer til Auschwitz:
Når det er sagt, så syns jeg det er et bra konsept, på sitt vis. Men også gode konsepter med fine folk må utvikle seg og følge med i tiden for å fortsette å være relevante.
|
|
|
#336 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Hvis du leser det jeg skrev så ser du at jeg mener det samme som deg. Det er vektingen jeg reagerer på, og mener ikke at historie ikke er viktig.
|
|
|
#337 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Skolen gir overhode ngenting for jobben, Rine. Beskjeden fra skolen er at oppgavene på skolen måtte være litt kjipe sånn at ingen kom på skolen for å ha en lat dag. At skolen kunne betalt for tjenesten, var ett av mine innspill.
|
|
|
#338 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er klart de må, og kvaliteten varierer sikkert med hvem som er med på turene også. jeg tror ikke de har noen tidsvitner igjen, forresten. Jeg kjente som sagt Blanche Major og hun var formidabel, både som formidler og som menneske.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#339 |
|
heimføing
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Hvis greia er å lære noe om krigen, hvorfor drar de ikke til Finnmark og Nord-Troms der hele befolkningen ble tvangsevakuert og bebyggelsen brent? |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Glamorøs
|
For å kommentere avsporingen; Jeg var 40 første gang jeg besøkte Kirkenes og lærte om denne historien skikkelig. Vi hadde minimalt om det på skolen, og selv om jeg leste litt om det på egenhånd var det noe helt eget å være der og se stedene, gruvetunellene og høre historien. Sånn sett tror jeg det er viktig å dra steder, om det nå er hit eller dit. Også kan man bli flinkere til å bruke historien der man er. Snublesteinene er for eksempel tilgjengelige i svært mange lokalmiljø.
|
![]() |
|
|