Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-13, 22:12   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Tabu? Jøss!

Jeg synes det er forskjell på å kommentere en persons dialekt og en persons rase/hudfarge.

Når det er sagt synes jeg det er særdeles lite høflig ? evt. sosialt klønete å spørre og grave om unger og ektemann og elskere og den slags første gang man møtes, også.

Det er ikke bare-bare i oppveksten å ikke greie å snakke som de andre heller. Selv om jeg vet at hudfarge er opplest og vedtatt å være noe av det mer sensitive, så er det fullt mulig å treffe på såre punkter nærmest uansett hva man velger å snakke om.

Hvis man ikke kan snakke om unger og familie heller begynner jeg å lure på hva som er akseptert liste av bli-kjent-smalltalk.

Gammel 22-11-13, 22:15   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ikke bare-bare i oppveksten å ikke greie å snakke som de andre heller. Selv om jeg vet at hudfarge er opplest og vedtatt å være noe av det mer sensitive, så er det fullt mulig å treffe på såre punkter nærmest uansett hva man velger å snakke om.

Hvis man ikke kan snakke om unger og familie heller begynner jeg å lure på hva som er akseptert liste av bli-kjent-smalltalk.

Men går det virkelig ikke an å snakke om familie og unger uten å måtte vite opprinnelsesland for noen? Jeg klarer virkelig ikke å forstå at hudfarge gjør dette så vanskelig?? Hva et det som skiller folk med brun hud? Er det helt umulig at de også "bare" er norske?

Gammel 22-11-13, 22:17   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men går det virkelig ikke an å snakke om familie og unger uten å måtte vite opprinnelsesland for noen? Jeg klarer virkelig ikke å forstå at hudfarge gjør dette så vanskelig?? Hva et det som skiller folk med brun hud? Er det helt umulig at de også "bare" er norske?

Nå var dette til skremmern som mente det var uhøflig å spørre om unger også.

Klart man kan snakke om unger uten å snakke om opprinnelsesland, men det blir fort en elefant man ikke skal snakke om også hvis det lyser lang vei at barnet har en forelder som bor i et annet land og man ikke kan nevne det.

Gammel 22-11-13, 22:18   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvorfor må en brun unge ha en foreldre fra et annet land? Det er da ikke gitt??

Gammel 22-11-13, 22:19   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, altså, hva som sårer kan jo være så mangt, det er ikke så mye hva som sårer folk og ikke, jeg diskuterer. Jeg tenker jo at når en person sier hun er fra Bergen og i tillegg snakker bergensk, så har vi ganske mye å snakke om i utgangspunktet. "Oi, så kult, hvor i Bergen er du fra?" "Ah, Fana! Gikk du også på Smørås skole?" osv. Jeg tenker også at situasjoner lik de Lisa refererer til skal bli så vanlige at folk ikke engang tenker over at de ikke er helt like, ikke fordi det ene er bedre enn det andre, eller fordi noe er tabu, men fordi det bare er sånn. Ikke noe hokus pokus, eller noe som krever lang utgreiing.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:21   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, altså, hva som sårer kan jo være så mangt, det er ikke så mye hva som sårer folk og ikke, jeg diskuterer. Jeg tenker jo at når en person sier hun er fra Bergen og i tillegg snakker bergensk, så har vi ganske mye å snakke om i utgangspunktet. "Oi, så kult, hvor i Bergen er du fra?" "Ah, Fana! Gikk du også på Smørås skole?" osv. Jeg tenker også at situasjoner lik de Lisa refererer til skal bli så vanlige at folk ikke engang tenker over at de ikke er helt like, ikke fordi det ene er bedre enn det andre, eller fordi noe er tabu, men fordi det bare er sånn.

Jeg kommer nok aldri til å ikke tenke over sånt, jeg ser alltid etter familielikheter. Jeg tenker jo over det på alle. Ikke bare de med brun hud.

Gammel 22-11-13, 22:12   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk er at den type konversasjoner i utgangspunktet sitter langt inne i i Norge sammenlignet med mange andre kulturer.

Det kunne ikke falt meg inn å spørre om noe slikt til den som står foran meg i kassa på Rema. På walmart i Brasil og USA har jeg opplevd spørsmål i fleng. I Romania var det ikke mulig å sitte asosial i togkupé. Det var spørsmål massevis og i tillegg til opphavsland ble det spurt om religion og konfesjon.
Det samme har jeg opplevd i USA. Politisk tilhørighet er heller ikke like tabu over alt.

Enkelte steder jeg har vært i USA har vært mer blendahvite enn bygda jeg bor i i Norge. Likevel spørres det og det spørres ofte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:19   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.

Mange tror jeg har en mørk mann når de ser minstemann. Det er helt ok for meg. Mange ser lenge på meg og kjærsten når vi er ute med våre fire brune barn, all den tid vi begge er blonde og blåøyd. De tenker nok adopsjon, for å si det sånn. Jeg måtte, på tegnspråk mer eller mindre, forklare ei russisk dame hvordan det kunne ha seg at vi hadde disse fire barna. Jeg forstår jo folk lurer.

Gammel 22-11-13, 22:33   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.

Mange tror jeg har en mørk mann når de ser minstemann. Det er helt ok for meg. Mange ser lenge på meg og kjærsten når vi er ute med våre fire brune barn, all den tid vi begge er blonde og blåøyd. De tenker nok adopsjon, for å si det sånn. Jeg måtte, på tegnspråk mer eller mindre, forklare ei russisk dame hvordan det kunne ha seg at vi hadde disse fire barna. Jeg forstår jo folk lurer.

Vet du det du hinter her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.

Gammel 22-11-13, 22:33   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vet du det du hinter til her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.

Gammel 22-11-13, 22:40   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vet du det du hinter til her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.

Om jeg hinter til hva? Jeg hinter ikke til noe som helst. Jeg sier rett ut at jeg kunne valgt å tolke det du sier sånn, om jeg leste med vrange briller. Men jeg kjenner deg godt nok får FP til å vite at det er ikke det du sier.

Gammel 22-11-13, 22:22   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:23   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkelte ganger er det også bedre vil jeg tro at folk spør enn å ikke spørre om både opphav og religion. Det er påfallende mange som regner med at folk med visse utseendemessige trekk og navn ikke spiser svinekjøtt eller feirer jul.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 22:30   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Enkelte ganger er det også bedre vil jeg tro at folk spør enn å ikke spørre om både opphav og religion. Det er påfallende mange som regner med at folk med visse utseendemessige trekk og navn ikke spiser svinekjøtt eller feirer jul.

Som jeg gjorde da vi skulle feire bursdag. Så tenkte jeg at jeg burde dobbeltsjekke. Og han jeg spurte ble fornærma. . Og da var det ikke en gang ham jeg lurte på, men en nabo av ham, som ikke var til stede. Så
Da blir det jo damend If you do, damend If you don't.

Gammel 22-11-13, 22:37   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Når man ikke ønsker å ha noen røtter mener du? Eller hva tror du jeg mener med røtter? Alle familier har jo sin opprinnelse fra er sted, og så er det jo opp til en selv hvor interessert man er i dette. Noen er, andre er ikke. Jeg har en av hver. Eldstemann er veldig opptatt av opprinnelse, minstemann bryr seg ikke i det hele tatt. De som deltar i tv-programmet er folk som bryr seg,
Det betyr jo ikke at hver eneste amerikaner mer norske aner drømmer om å dra til Norge og spore opp tippoldefarens slekt.

Jeg mener ikke at man har fysiske røtter i er annet land.

Gammel 22-11-13, 22:37   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Eller psykiske for den saks skyld. Men noen har det.

Gammel 22-11-13, 23:01   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Gammel 22-11-13, 23:52   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt mulig kan jo såre. Jeg har kuttet ut frisøren min etter siste besøket der, da det første hun sa da jeg kom inn døra var: "Heisan! Hvor mange prosent jobber du nå?" Jeg bare orker ikke. Tre timer med helse og jobb er mer enn jeg takler, selv om jeg vet at hun ikke mener å såre. Hun trenger vel bare et samtaletema.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 00:05   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ja, vi har alle våre "såre tær". Jeg har også mine. Og de blir selvføgeliglig ikke mindre såre av at jeg vet at ingen tråkker på dem av ond vilje.

Gammel 23-11-13, 15:21   #20
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så man skal altså godta at fremmede gang på gang på gang på gang på gang stiller slike spørsmål og bare smile og godta fordi de "ikke mener noe vondt med det"?

Hvis ja, så synes jeg du skal lese det flere av oss skriver en gang til.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.