|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
| Ja! |
|
83 | 40,69% |
| På grensen |
|
78 | 38,24% |
| Nei |
|
41 | 20,10% |
| Mener ikke noe |
|
2 | 0,98% |
| Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Det er ikke bare-bare i oppveksten å ikke greie å snakke som de andre heller. Selv om jeg vet at hudfarge er opplest og vedtatt å være noe av det mer sensitive, så er det fullt mulig å treffe på såre punkter nærmest uansett hva man velger å snakke om.
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men går det virkelig ikke an å snakke om familie og unger uten å måtte vite opprinnelsesland for noen? Jeg klarer virkelig ikke å forstå at hudfarge gjør dette så vanskelig?? Hva et det som skiller folk med brun hud? Er det helt umulig at de også "bare" er norske?
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Nå var dette til skremmern som mente det var uhøflig å spørre om unger også.
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Men hvorfor må en brun unge ha en foreldre fra et annet land? Det er da ikke gitt??
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Nei, altså, hva som sårer kan jo være så mangt, det er ikke så mye hva som sårer folk og ikke, jeg diskuterer. Jeg tenker jo at når en person sier hun er fra Bergen og i tillegg snakker bergensk, så har vi ganske mye å snakke om i utgangspunktet. "Oi, så kult, hvor i Bergen er du fra?" "Ah, Fana! Gikk du også på Smørås skole?" osv. Jeg tenker også at situasjoner lik de Lisa refererer til skal bli så vanlige at folk ikke engang tenker over at de ikke er helt like, ikke fordi det ene er bedre enn det andre, eller fordi noe er tabu, men fordi det bare er sånn. Ikke noe hokus pokus, eller noe som krever lang utgreiing. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Jeg kommer nok aldri til å ikke tenke over sånt, jeg ser alltid etter familielikheter. Jeg tenker jo over det på alle. Ikke bare de med brun hud.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Mitt inntrykk er at den type konversasjoner i utgangspunktet sitter langt inne i i Norge sammenlignet med mange andre kulturer. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Hvis jeg var hårsår nå så skulle jeg kanskje tenkt at det du sier betyr at du mener at det er mindre verd å være adoptert enn å være egenfødt, siden det irritert deg at noen tror det. Men jeg ver jo at det ikke er det du mener. Eller rettere sagt, jeg velger å tro at du ikke mener det. Og sparer meg å hisse meg opp.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Vet du det du hinter her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Vet du det du hinter til her i første paragraf er faen meg så hinsides lavmål at jeg ikke gidder med. Du får velge å tro akkurat hva du vil.
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Om jeg hinter til hva? Jeg hinter ikke til noe som helst. Jeg sier rett ut at jeg kunne valgt å tolke det du sier sånn, om jeg leste med vrange briller. Men jeg kjenner deg godt nok får FP til å vite at det er ikke det du sier.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Enkelte ganger er det også bedre vil jeg tro at folk spør enn å ikke spørre om både opphav og religion. Det er påfallende mange som regner med at folk med visse utseendemessige trekk og navn ikke spiser svinekjøtt eller feirer jul. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Når man ikke ønsker å ha noen røtter mener du? Eller hva tror du jeg mener med røtter? Alle familier har jo sin opprinnelse fra er sted, og så er det jo opp til en selv hvor interessert man er i dette. Noen er, andre er ikke. Jeg har en av hver. Eldstemann er veldig opptatt av opprinnelse, minstemann bryr seg ikke i det hele tatt. De som deltar i tv-programmet er folk som bryr seg,
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Alt mulig kan jo såre. Jeg har kuttet ut frisøren min etter siste besøket der, da det første hun sa da jeg kom inn døra var: "Heisan! Hvor mange prosent jobber du nå?" Jeg bare orker ikke. Tre timer med helse og jobb er mer enn jeg takler, selv om jeg vet at hun ikke mener å såre. Hun trenger vel bare et samtaletema. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Ja, vi har alle våre "såre tær". Jeg har også mine. Og de blir selvføgeliglig ikke mindre såre av at jeg vet at ingen tråkker på dem av ond vilje.
|
|
|
#20 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Så man skal altså godta at fremmede gang på gang på gang på gang på gang stiller slike spørsmål og bare smile og godta fordi de "ikke mener noe vondt med det"? |
|
|
|
![]() |
|
|