|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Jeg klarer ikke å se at "så mange har dem fra før" er gyldig argument. På samme måte som med hasjen "det er så mange som røyer det allikevel" er ikke et argument som holder.
|
|
|
#322 |
|
Reptilentusiast
Medlem siden: Apr 2013
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Når flere faginnstanser, som Mattilsynet, Norsk Herptologisk Forening, NINA, etc snakker varmt om saken, og var selv i godt tro om at de ville få dette gjennom. Så er det rart reptilentusiaster, faginnstansene og ekspertene på området stiller seg uforstående til de bunnløse argumentene for avslaget, som baserer seg på faktafeil og fordommer? Og ikke minst stikk motsatt rettning av andre lovendringer som pelsdyr, ulvejakt, elefanter på sirkus osv. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Hasj/narkotika kan ikke direkte sammenlignes. Da narkotika er over store deler av verden forbudt. Mens reptiler er lov i verdenssammenheng |
|
|
|
|
|
#324 |
|
Neida, jeg ser den. Men syns det argumentet er veldig usaklig uansett. Det er flere saker som er lov i mange andre land, men som ikke er lov i Norge, og jeg klarer ikke se at det er argument for å følge etter de andre heller.
|
|
|
#325 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
Joda, men totalforbud, er Norge og Island alene om. |
|
|
|
|
|
#326 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Det er ikke ett argument, men for at det skal vise saken i ett perspektiv. |
|
|
|
|
|
#327 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Australia har importregler, og ikke tatalforbud ved import utifra det husker. Du kan få lov ved dispensasjon. Mye er for å værne om de truede dyrene i landet, og at de kan bosette seg i naturen. Men disse reglene gjelder ikke bare reptiler. Det samme kan sies om Island. Og innførsel av alle dyr. Tilogmed hest. Er svært vanskelig å få til. |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Nja, om man mener det er FOR MANGE biler på veiene allerede, så vil det jo være forståelig om de prøvde å stoppe ENDA EN type. Men det kan jo hende de burde forbudt de grønne i stedet.
|
|
|
#329 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
mener å huske å lest at privatpersoner ikke får innføre fremmedarter til australia uansett, men kan være jeg bommer på den ja |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Home of the brave new world Sist redigert av Ka1 : 18-04-13 kl 19:46. |
|
|
|
|
|
#331 |
|
Travelt opptatt
|
100% enig. Jeg skulle gjerne ha skrevet under HVIS det også innebar en kraftig innskjerping av dyrehold. Og den innskjerpingen måtte kommet først. Jeg fins ikke liberal, så alle argument om at "jeg må få lov til å gjøre som jeg vil i mitt hus" får meg til å steile. Men de funker sikkert for Venstrefolk og andre på den siden av politikken.
|
|
|
#332 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
ble litt nyskjerrig nå.. hvorfor skal ikke jeg få lov til å gjøre som jeg vil, i mitt hus? |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Travelt opptatt
|
Hvordan du svarer på akkurat det spørsmålet markerer en av de store skillelinjene i politikken; mellom liberale og sosialister. Det er altså ikke temaet reptiler som gjør at jeg stopper opp når argumentet brukes (kunne godt tenkt meg ei øgle selv), men den liberalistiske tankegangen som ligger bak det. Jeg syns på generell basis at det skal finnes regler og reguleringer i samfunnet, som også styrer den private sfære, fordi det er til det beste for samfunnet og dets medlemmer.
|
|
|
#334 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Ja, der er det en ekstrem forskjell på deg og meg, gajamor. Fascinerende, i grunnen.
|
|
|
#335 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
vel, koblet ut fra noe som helst, skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor jeg ikke skal få gjøre som jeg selv vil i mitt eget hjem. |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Men for å starte i en ende. Hva om reptiler (da disse få artene i positivlisten) ble lovlige. Men hold av disse medførte å registrere disse dyrene i ett register. Og være medlem av en forening, som f.eks. Norsk Herptologisk Forening. Samt ble pålagt og fremvise minst ett dyr til vetrinær for sjekk en gang i året?
|
|
|
#337 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Problemet i denne saken er ikke dyrevelferd og dyremisshandling om LMD hadde fulgt sine egne rådgivere. Avslaget er bunnløst og fordomsfult.
|
|
|
#338 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
det hadde jeg glatt gjort hvertfall! og ikke bare reptile, men husdyr generellt. det er en liten pris å betale for å passe på dyrene mine! |
|
|
|
|
|
#339 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!For en utrolig underlig og rotete diskusjon dette ble, da?
|
|
|
#340 |
|
Reptilentusiast
![]() |
Det er helt riktig. Argumentene MOT å holde reptiler holder ikke mål.
|
![]() |
|
|