Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 17:36   #321
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.119
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet

Jeg har enda ikke opplevd elever som ikke har taklet hybeltilværelsen i den grad at de har måtte flytte hjem igjen. Mange er mørkredd og ensom og velger derfor å bo sammen med venner/venninner. Noen bor sammen med søsken og mange bor alene og klarer seg bra.
En annen ting er de som blir samboere i en alder av 16. Der har jeg ikke like god erfaring, desverre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 17:54   #322
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.077
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har enda ikke opplevd elever som ikke har taklet hybeltilværelsen i den grad at de har måtte flytte hjem igjen. Mange er mørkredd og ensom og velger derfor å bo sammen med venner/venninner. Noen bor sammen med søsken og mange bor alene og klarer seg bra.
En annen ting er de som blir samboere i en alder av 16. Der har jeg ikke like god erfaring, desverre.

Jeg har hatt mange elever som har måttet flytte hjem fordi de ikke taklet hybeltilværelsen. Men det har ikke ført til at de har trengt å slutte skolen, da, for avstanden har ikke vært så stor at det har vært umulig å fortsette skolegangen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 18:00   #323
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernet

Jeg klarer ikke å sammenligne det å flytte på hybel for å gå vidre med skolen med å oppleve at foreldrene flytter fra en.
Det er to vidt forskjellige ting, og i det førstnevnte har man jo et valg, noe man ikke har i det andre tilfellet.

Ikke minst kommer det psykiske inn. Kan ikke engang tenke med hvilke tanker man får om seg selv når foreldrene velger å flytte fra en. Vil tro det er ganske normalt da å tro at det er en selv som har "skylda"......

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 18:21   #324
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.796
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnevernet

Jeg bodde på hybel hver sommer fra jeg var 16 i forbindelse med sommerjobb. Hadde det glitrende! Tror ikke mine barn får lov til det samme, men det fordi det er mindre akseptert i dag. Selv vokste jeg veldig på opplevelsen og ansvaret - men så var jeg nok mer enn gjennomsnittlig ansvarlig i utgangspunktet også!

At foreldrene flytter fra ungene derimot, er jo fullstendig bak mål!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:29   #325
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.230
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet

Jupp. Enorm forskjell på å flytte fra og bli flyttet fra!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:55   #326
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnevernet

Det er stor forskjell på "klarte seg" kvotienten på de som flyttet på hybel i ung alder for å studere og de som ble fraflyttet / kastet ut hjemmefra. At en femtenåring må flytte for å gå på videregående kan være en tøff opplevelse, men det går veldig ofte helt fint.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:59   #327
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnevernet

Jeg flyktet til utlandet da jeg var 15 år fordi barnevernet ikke ville gå inn. Det funket det også. Selv vil jeg ikke at min tenåring skal flytte hjemmefra enda selv om han er snart 17 år.

  Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 22:15   #328
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnevernet

Hvorvidt det er omsorgssvikt eller ikke å la en 15-16 åring flytte på hybel, avhenger vel nettopp av funksjonsnivået til den aktuelle ungdommen. Det vil f.eks. være uklokt å la en litt enkel, engstelig, tilbaketrekt og umoden 15-åring flytte alene på hybel uten noen form for oppfølging fra voksne. For ungdommen kunne dette blitt en skjellsettende opplevelse som førte til en forverring av funksjonsnivået fremfor personlig modning og utvikling.

Jeg mener det er foreldres oppgave å se hvilke behov nettopp deres barn har, og da nytter det ikke å ta utgangspunkt i hva som blir ansett som "normalen" for den aldersgruppen barnet deres tilhører. Slik jeg har forstått det er det også slik barnevernet (via sakkyndige) vurderer omsorgsevne. En mor kan være "god nok" for et enkelt og ressurssterkt barn, men bli vurdert som utilstrekkelig overfor søsteren/broren som har spesielle behov i en eller annen form.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no