Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du på hjelpere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du på hjelpere?
Ja 67 38,29%
Nei 75 42,86%
Vet ikke 33 18,86%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-07, 09:54   #321
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_b...y_of_the_brain

:Hjelpsom:

Psst.. MIM. Du som sier at du har litt mer utdanning på baken og kan litt mer om forskning og slikt. Burde du da ikke vite at Omkjæring og pedofili har ingenting med tro å gjøre!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:01   #322
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.


Psst.. MIM. Du som sier at du har litt mer utdanning på baken og kan litt mer om forskning og slikt. Burde du da ikke vite at Omkjæring og pedofili har ingenting med tro å gjøre!

Nei det har ingenting direkte med hverandre å gjøre. Men det finnes folk i Somalia som synes at omskjæring er en god idé og feks aboriginere som mener at 11-14 år gamle jenter bør ha sex med skikkelig gamle menn. :hørerpåutenriksnytt:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:08   #323
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei det har ingenting direkte med hverandre å gjøre. Men det finnes folk i Somalia som synes at omskjæring er en god idé og feks aboriginere som mener at 11-14 år gamle jenter bør ha sex med skikkelig gamle menn. :hørerpåutenriksnytt:

"God idè og mene" har ingenting med å tro å gjøre. :serikkealltidpånyhetene:

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:12   #324
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

"God idè og mene" har ingenting med å tro å gjøre. :serikkealltidpånyhetene:

Men årsakene til at de syns det er en god idè og mener dette er lurt har jo ofte med tro/overtro å gjøre? Mødre i Somalia er ikke født mer bestialske og sadistiske enn andre mødre, de gjør det som er best utifra sin tro/overtro.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:14   #325
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Men årsakene til at de syns det er en god idè og mener dette er lurt har jo ofte med tro/overtro å gjøre? Mødre i Somalia er ikke født mer bestialske og sadistiske enn andre mødre, de gjør det som er best utifra sin tro/overtro.

Nei nei, nå må vi ikke blande inn kultur og tusen år gammel tradisjon og tro her!! Det blir jo det samme å mene at alle muslimer gjør det bare for muslimene i Somalia gjør det!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:18   #326
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det blir jo det samme å mene at alle muslimer gjør det bare for muslimene i Somalia gjør det!

Ikke i det hele tatt i denne settingen.

Dette handlet om hvilken grad av respekt man har for andres tro/overtro og hvorvidt det er respektløst å avfeie andres tro/overtro som humbug og tull. Videre handlet det om hvordan utviklingen ville vært om man aldri avfeide ting folk tror på. Nå må du ikke ta det ut av sammenhengen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:29   #327
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Azi: Jeg vet godt at ikke alle muslimer gjør det som noen muslimer gjør. Alle blonde damer gjør heller ikke det som noen blonde damer gjør.

At noen i Somalia skjærer klitoris av ungene sine har ikke belegg i Koranen etter hva jeg har blitt fortalt, men har rot i en kvinnefiendtlig lokal kultur og tradisjon som delvis baseres på overtro.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:55   #328
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jo, det har du.
Jeg har ikke vridd eller tolket noe som helst. Hentet fra din link:

Hvorfor tar du det så bokstavelig? Artikkelen mener, og det tror jeg du forstår, at mennesker slutter å drikke morsmelk, for å gå over til kumelk. Ikke at barn driver og henger i jura på kyr.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:58   #329
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hvorfor tar du det så bokstavelig? Artikkelen mener, og det tror jeg du forstår, at mennesker slutter å drikke morsmelk, for å gå over til kumelk. Ikke at barn driver og henger i jura på kyr.

Åh, så jeg skal vri og tolke?

Hvordan skal jeg lese denne setningen da, som for meg fremstår som like snodig:

Sitat:

Psykologisk opprettholdes den emosjonelle avhengigheten og skaper en generell mentalitet med tendenser til uselvstendighet, konformitet, frykt for forandring, mistenksomhet mot nyheter og avsky for det utradisjonelle.

På grunn av melk?!

(Og bare så det er sagt, jeg drikker ikke melk. Jeg tåler det ikke)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 10:59   #330
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Det er en forskjell på å være grunnelggende uenig i noe, og uttale seg om dette - og å få din motpart til å føle seg liten og dum fordi vedkommende mener noe annet enn deg...

Min svigerfar er en ekspert på dette. Når han uttaler seg, er det så bastant - men en heftig undertone - på at hva han mener er rett, og at du tar feil. Du er dum som tror noe annet, og igrunn er det ganske synd på deg...

Når man blir utsatt for en slik hersketeknikk over en lang stund, skal man være ganske sterk i seg selv for senere å våge å ytre egne meninger, som går mot andres...

Ja - det er lov å være uenig, og nei, man skal ikke kosemose med hverandre. Man kan fint avfeie overtro som tull og tøys, men behøver man gjøre det på en måte som får folk til å føle seg mindreverdige i samme slengen?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:00   #331
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åh, så jeg skal vri og tolke?

Nei, det handler rett og slett, tro det eller ei, om å bruke sunn fornuft.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:00   #332
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Nei, det handler rett og slett, tro det eller ei, om å bruke sunn fornuft.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:05   #333
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.803
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Det som jeg oppfatter som ufint i denne diskusjonen her er at jeg synes det antydes i ganske så klare ordelag at det å tro på alternative ting er noe man gjør fordi man rett og slett ikke vet bedre. Det er folk som ikke har ørti års utdannelse og som er noe enklere i hodet som går på dette våset. En ting er å utdanne sin intellektuelle side, men en annen er å utdanne sine sjelsmessige evner. Og det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det er også noe med det at alt rotes sammen i en eneste stor suppe - for meg er det STOR forskjell på å ringe damene på teletorget som tar masse penger for å utnytte folk ved å fortelle dem det de ønsker å høre og det å føle en trang til en åndelig søken som går utover (eller på tvers av) det som predikes i statskirken.

Og for ordens skyld: jeg har høy utdannelse, til og med innen noe så naturvitenskapelig som kjemi

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:12   #334
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Flott innlegg noba!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:13   #335
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.820
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Noba sier det veldig bra, ja!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:14   #336
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå får du gi deg. Å si at noe er en myte og legge ved linker som beviser dette, er det latterliggjøring? Hvordan skulle jeg gjort det mer respektfullt, saklig og tydelig syns du?

Nei, nei, nei.

Jeg snakker da ikke om deg og hjernemyten.

Jeg snakker om den generelle tonen i debatten - som jeg går utifra var foranledningen til Fruktfluas emosjonelle reaksjon.
Det var nok fristende å "ta igjen" med å avfeie det motparten sier som tull og tøys også. Bare avfie det glatt, liksom.

Nå skal jeg ikke snakke på vegne av Frukflua - men går utifra at det var en reaksjon i affekt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:16   #337
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Det som jeg oppfatter som ufint i denne diskusjonen her er at jeg synes det antydes i ganske så klare ordelag at det å tro på alternative ting er noe man gjør fordi man rett og slett ikke vet bedre. Det er folk som ikke har ørti års utdannelse og som er noe enklere i hodet som går på dette våset. En ting er å utdanne sin intellektuelle side, men en annen er å utdanne sine sjelsmessige evner. Og det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det er også noe med det at alt rotes sammen i en eneste stor suppe - for meg er det STOR forskjell på å ringe damene på teletorget som tar masse penger for å utnytte folk ved å fortelle dem det de ønsker å høre og det å føle en trang til en åndelig søken som går utover (eller på tvers av) det som predikes i statskirken.

Og for ordens skyld: jeg har høy utdannelse, til og med innen noe så naturvitenskapelig som kjemi

Supert skrevet!

Jeg har også høy utdannelse, og tror ikke blindt på alt, men jeg mener at man ikke kan tillate seg å være så arrogant at man blankt, aggressivt og hånlig benekter og avfeier andres tro på den kvalme og nedlatende måten det her blir gjort på.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:17   #338
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nei, nei, nei.

Jeg snakker da ikke om deg og hjernemyten.

Jeg snakker om den generelle tonen i debatten - som jeg går utifra var foranledningen til Fruktfluas emosjonelle reaksjon.
Det var nok fristende å "ta igjen" med å avfeie det motparten sier som tull og tøys også. Bare avfie det glatt, liksom.

Nå skal jeg ikke snakke på vegne av Frukflua - men går utifra at det var en reaksjon i affekt.

Godt å se at i det minste noen er på lik bølgelengde her.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:30   #339
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er en forskjell på å være grunnelggende uenig i noe, og uttale seg om dette - og å få din motpart til å føle seg liten og dum fordi vedkommende mener noe annet enn deg...


Når man blir utsatt for en slik hersketeknikk over en lang stund, skal man være ganske sterk i seg selv for senere å våge å ytre egne meninger, som går mot andres...

Ja - det er lov å være uenig, og nei, man skal ikke kosemose med hverandre. Man kan fint avfeie overtro som tull og tøys, men behøver man gjøre det på en måte som får folk til å føle seg mindreverdige i samme slengen?

Her ble det uttrykt klart og tydelig fra Inagh.

Man skal ikke rope opp om hersketeknikk i hytt og pine, men å latterliggjøre motstanderen er en hersketeknikk.
En rimelig åpenbar og lite elegant en også!

Så kan hersketeknikkutøveren rope ut om såre tær og "det var da voldsomt, da!".
Men alt koker ned til: Er det ok å omtale andres livssyn og verdensbilde i negative og latterliggjørende ordelag eller er det ikke?

Og om man synes det, så synes jeg man stiller for lave krav til seg selv. mht. behandling av andre mennesker.

Man kan godt ha heftige diskusjoner ( der man gjerne kan vri og vrenge på andres meninger om man ønsker, Mim) uten at man i samme slengen latterliggjør andre.

Det er god diskusjonskunst det.

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Det som jeg oppfatter som ufint i denne diskusjonen her er at jeg synes det antydes i ganske så klare ordelag at det å tro på alternative ting er noe man gjør fordi man rett og slett ikke vet bedre. Det er folk som ikke har ørti års utdannelse og som er noe enklere i hodet som går på dette våset. En ting er å utdanne sin intellektuelle side, men en annen er å utdanne sine sjelsmessige evner. Og det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det er også noe med det at alt rotes sammen i en eneste stor suppe - for meg er det STOR forskjell på å ringe damene på teletorget som tar masse penger for å utnytte folk ved å fortelle dem det de ønsker å høre og det å føle en trang til en åndelig søken som går utover (eller på tvers av) det som predikes i statskirken.

Og for ordens skyld: jeg har høy utdannelse, til og med innen noe så naturvitenskapelig som kjemi

Ja, her er vi ved den store svakheten ved denne diskusjonen; alt i en stor suppe.
Man kan virkelig ikke putte alt det åndelige og alternative i samme sekk.
Det blir fryktelig unyansert, og fører til at konklusjoner som ikke stemmer trekkes.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:36   #340
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.894
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Men det er ikke bare "alt alternativt og åndelig" som blir sauset sammen i en eneste stor suppe her. Det jeg reagerer mest på er når den "alternative" siden prøver å likestille tro og viten. Det er ikke det samme, og det er det som gjør denne diskusjonen så vanskelig, tror jeg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no