Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 10:37   #301
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ms.Lee har oppskriften på verdens beste brune saus, tror det er en viltsaus. Den er ubeskrivelig, alle skryter av den. Jeg må be henne legge den inn her.

Shamu: jeg laget en gryterett på slump en gang, og både jeg og mannen fikk litt "sjokk" over hvor likt den mexicanske den smakte, bare selvsagt bedre. Nå laget jeg den som sagt på slump så jeg husker ikke helt hva jeg hadde i, men om jeg anstrenger meg litt så kan jeg i hvertfall huske: ukokt ris, brunet kjøttdeig, 2-3 fedd hvitløk, 1 stor hakket løk, 1-2 bokser chilibønner, 1 frisk chili i småbiter (uten frøene), 4-5 ringer jalapenos i småbiter, kajennepepper, salt, paprikapulver. Ja, og så vann. 4-5 dl?

Hmm... tror jeg må forske litt på dette.
Takk for tips!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:39   #302
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smak deg frem underveis. Det gjør jeg, for å komme frem til den rette smaken. Krydre i vilden sky, tilsett masse gode grønnsaker. Det er så gøy å eksperimentere.

Gammel 28-08-08, 10:50   #303
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kanskje rar (men basert på utbredelsen av posesauser så tror jeg egentlig det er jeg som er "vanligst"), for jeg har aldri fått klumper i posesaus, men rett som det er så skjærer noe seg akkurat når man sper ut mel/smør. Sjelden nå, da, men det har krevd litt øvelse. Og det krever mye mer intens røring. Kan ikke gjøres med barn på armen, slik man kan med posesausrøringen, for å si det sånn.

Gammel 28-08-08, 10:56   #304
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Hvordan visker du mel og pulver da? Det var helt nytt for meg. :måtte bare. Herlig skriveleif!:

Sånn: viske, viske, viske, nesten lydløst! Viske, hviske, vispe... ss...

:var jo seint på natta da!:

Sist redigert av Fru Snurp : 28-08-08 kl 11:06.
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:56   #305
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Hmm, noe galt her... innlegget kom to ganger?

Sist redigert av Fru Snurp : 28-08-08 kl 11:05.
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:41   #306
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Polyanna at det er vanskeligere å ødelegge en posesaus enn en man lager selv.

Men det var før jeg lærte supersausetrikset av Skilpadda her inn en gang; i stedet for den kjedelige og arbeidsintense speingen, rister jeg heller et par skjeer hvetemel sammen med melk/ vann i et Stavlandglass (Mims tips), tilsetter dette i kokende væske, og vips så er det ikke mulig å bomme på hjemmelaget saus heller.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:46   #307
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg er enig med Polyanna at det er vanskeligere å ødelegge en posesaus enn en man lager selv.

Men det var før jeg lærte supersausetrikset av Skilpadda her inn en gang; i stedet for den kjedelige og arbeidsintense speingen, rister jeg heller et par skjeer hvetemel sammen med melk/ vann i et Stavlandglass (Mims tips), tilsetter dette i kokende væske, og vips så er det ikke mulig å bomme på hjemmelaget saus heller.

Ke? Stavlandglass? Tell me more!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:52   #308
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Ke? Stavlandglass? Tell me more!

Stavlands tomatpure. :teskje:

(Men de boikotter jeg)

Gammel 28-08-08, 12:07   #309
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi spiser en del Dolmio tomatsaus og så bruker vi Bali kyllinggryte i ny og ne. Det slumper vel til at vi har tomatsuppe fra Toro også, men jeg er ingen stor fan (i motsetning til ungene) Av fiskesupper synes jeg faktisk den der frosne fiskesuppen er rimelig god, i hvert fall om man hiver oppi litt ekstra fisk og grønnsaker Ja, og så må jeg ikke glemme Toro sin brun saus. Den er en fast følgessvenn til kotteletter og kjøttkaker. Jeg er en kløpper på hvit saus, men den brune er ikke mi sterke side. ANdre sauser bruker vi relativt sjelden, men vi kan nok slumpe til å bruke en pose rosèpeppersaus el til en biff i ny og ne.

Og jeg kan ikke si jeg har dårlig samvittighet for min, tross alt relativt moderate, bruk av halvfabrikata heller

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:07   #310
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

He he, Stavland tomatpuréglass. Disse glassene har fin skrumekanikk i lokket, stor nok åpning i toppen og fin størrelse til å brukes som shaker.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 12:16   #311
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Stavlands tomatpure. :teskje:

(Men de boikotter jeg)

Hvorfor boikotte?
Jeg bruker forøvrig Heinz på tube, og har Tuppershaker.

Gammel 28-08-08, 12:17   #312
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Gammel feide. Ingenting andre trenger å følge, altså.

Gammel 28-08-08, 12:18   #313
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel feide. Ingenting andre trenger å følge, altså.

Okei. Jeg tenkte det kanskje var noe med innholdet eller produksjonen som ikke var bra. Heinz har i alle fall ganske rene produkter, så jeg holder meg til det.

Gammel 28-08-08, 12:28   #314
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva blir kilosprisen på hvetemelet i hvit saus-posen, montro? 1500,-?

Man må tilsette melk, ikke sant? Og smør for ekstra god smak, kanskje?

Guniss: 2 ss smør, 2 ss hvetemel røres sammen i middels varm kjele, spe med et par dl melk mens du rører, la det tykne (mens du rører) og spe med med litt melk og la den tykne til passe konsistens. Salte og pepre etter smak. Ferdig.

En teskje eller to med hvitløk gjør seg også Jeg pleier å ha oppi en neve ost i tillegg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 14:50   #315
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Sånn: viske, viske, viske, nesten lydløst! Viske, hviske, vispe... ss...

:var jo seint på natta da!:

Syns den var så go!

Gammel 28-08-08, 16:10   #316
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Syns denne tråden var bra jeg, så kan jeg finne ut av hva av toro som er uunværlig egentlig. Jeg tror grunnen til at jeg og flere bruker en del toro er at da slipper vi å lære oss så mye om matlaging. Jeg tror liksom at det er litt vanskelig å lage selv, i allefall når man må finne oppskrifter, prøve seg fem, lete etter diverse mer eller mindre sære ingredienser som man ikke bruker noe særlig osv. Om man ikke er så interessert i å lære å lage mat blir det litt tiltak.

Jeg kan lage hvit og brun saus, men lite andre sauser. Feks driver jeg alltid og kjøper soppsaus av ulike typer, men det er vel kanskje ikke så vanskelig å lage selv nei. Bearnaisen er jeg nøye på at skal være akkurat sånn som Knorr sin, og lasagnen er vel også vel så grei i Toro-pakken som fra bunnen.

Jeg bruker den pizzabunnen! Men det er ren og skjær latskap (bare for at jeg ikke har giddet å lære meg blandingsforhold ellers). Skal skjerpe meg og begynne å lage selv. Min mann er glad i Toro sine pizzafyll, jeg syns de er greie men spiser lite av de nå.

Hm hva mer, det hender vi lager toro sin tandoori-pakke. Og et par av de andre eskene også en gang i mellom (ikke moussakaen. blærgh). Utenlandske kryddere har jeg lite peiling på så jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til å smake noe lignende selv. Det er sikkert mulig å få til, om man setter seg inn i det.

Gammel 28-08-08, 16:34   #317
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Guniss: 2 ss smør, 2 ss hvetemel røres sammen i middels varm kjele, spe med et par dl melk mens du rører, la det tykne (mens du rører) og spe med med litt melk og la den tykne til passe konsistens. Salte og pepre etter smak. Ferdig.

Jeg lager hvit saus (jeg nekter å kalle det hvitsaus...) på en måte som sikkert hadde fått deg til å svette. Er det ikke slik svigermoren din lager den? Jeg har faktisk lært metoden på høyskole. :roll: Bland smør, mel og melk kaldt og kok opp. Ingrediensene er akkurat de samme. Jeg synes sausen blir helt grei, jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 16:42   #318
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

og har Tuppershaker.

Jeg har også Tuppershaker, og alle sier den er uunværlig. Men hva skal jeg egentlig bruke den til? Den står bare der i skapet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 16:52   #319
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim: Det er litt teknikk i det å lage hvit saus uten at det blir klumper (styre varmen og røre nok og sånn). Det er det man slipper med posen. (Når man KAN det er det selvsagt lett som plett, men jeg er vel ikke den eneste her som klønte litt før det satt??)

Ellers fikk jeg forresten en liten aha-opplevelse hos en venninne her om dagen. Hun lagde en Tor-gryte, og den tiden jeg vanligvis bruker på hakk og kutt og bland og surr i gryte, kunne hun bruke til å kutte og hakke masse godt til en stor, deilig salat. Det blir som oftet litt nedprioritert i hurmulheien hos oss - det blir ofte noen rå gulrøtter, kokt brokkoli og litt agurk.

Altså; du må ikke ha for høy varme og du må konse litt- i kanskje 2 minutter- mens du smelter sammen smør og mel, og så må du røre kraftig mens du har i melk. Og så må du bare passe på til den har passe konsistens, og så tar du den nesten av platen og skrur ned og krydrer. Men det er kun snakk om minimal tid der du følger med.

Jeg lager salat mens ting trekker, koker eller lignende. Det går fort.

Det viktigste er mise en place, finne frem alt du skal bruke og skaffe deg oversikt før du begynner.

Bruk for all del kjeler med slipp-belegg til hvit saus, og ikke for sterk varme.

Sausetricks:

Du begynner med en kjele (gjerne en med slipp-belegg) og smelter smør og har i hvetemel. feks 3-4 ss av hver. Rør det sammen over svak varme og spe med kraft, vann med buljong, fond + vann el. Begynn med en halvliter, og juster med mer, om den blir litt tykk. Ha i en dæsj med matfløte, litt negro for å få fin farge, salt og pepper.

For hvit saus har du i melk i stedet for vann/kraft/buljong/fond. Rør hele tiden så det ikke blir klumper.

Når du skal være mer avansert har du i litt portvin, hvitvin eller rødvin. Du kan godt ha i en litt hakket løk og/eller sopp sammen med smøret og melet.

Til kylling er det godt med timian, estragon eller paprika.
Til kjøtt er det godt med ekstra løk, persille, eller timian.
Til lam er det godt med rosmarin, hvtløk, timian eller litt tomat.

Man kan også bruke shaker-varianten, kok opp buljong eller melk, rist mel og vann i et hvilket som helst glass med lokk, og ha i mens du visper kraftig. Pust med magen, det tar kanskje et lite minutt før det har nådd riktig konsistens. Et par ss. mel pr halvliter væske. Og bittelitt smør for rundere smak.

Jeg vil absolutt ikke anbefale å svi mel og sånn, det blir veldig dårlig. Kjøp Negro (sic) sukkerkulør for å få fin brunfarge.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har klønet like mye med å unngå klumper i posesauser som i hjemmelaget saus. En posesaus lager da ikke seg selv? Man må røre i den, passe på at den ikke brenner fast i gryta osv.

Det er røringen som er greien. Uansett.

Gammel 28-08-08, 16:54   #320
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det ikke slik svigermoren din lager den? Jeg har faktisk lært metoden på høyskole. :roll: Bland smør, mel og melk kaldt og kok opp. Ingrediensene er akkurat de samme. Jeg synes sausen blir helt grei, jeg.

Nei, hun bare svir melet og bruker margarin og har i svidd melk som hun har kokt opp i en fei i en annen gryte, og så blander hun alt mens hun glemmer det litt og har for høy varme og så er alt bare klumper, svidd og fryktelig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.