|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå, men interessant, som jeg skriver. Det er helt sikkert flere ulike svar på spørsmålet. Det du skriver er forresten en av grunnene til at jeg i utgangspunktet begynte å kalle meg feminist, fordi jeg mener det ikke er noen grunn til at én bestemt gruppering skal ha monopol på feminismen. |
|
|
|
|
|
#302 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg anser meg sjøl som feminist, i den forstand at jeg syns det er helt på trynet at menn og kvinner ikke skal være likstilte og ha samme verdi i dagens samfunn.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 08-03-15 kl 17:32. |
|
|
|
|
|
#303 |
|
Rockesøster
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og har beholdt mitt særdeles vanlige etternavn, selv om det fristet å ta mannens som er mye mer sjeldent og koselig enn mitt.
|
|
|
#304 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er kvinne og vet ikke helt om jeg er feminist eller ikke. Har pikenavnet fortsatt, gift på 7. året. Navnet mitt betyr null og niks for meg, kunne bytta på en flekk, men er lat. Gidder ikke å styre med nytt pass, førerkort osv.
|
|
|
#305 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Bytter feminister etternavn?Nei. Et styr å finne igjen folk, og å huske nye mailadresser. Ingen av damene hadde nytt etternavn da gymnasklassen møttes igjen etter 20 år.
|
|
|
|
#306 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Dette er nettopp en av de typiske tingene likestilling dreier seg om. Du skjønner, i gamle dager, før navneloven av 1923, byttet de fleste innbyggerne navn etter hvor de flyttet fra eller til. Behovet for å vite at Hansine Plassenhunblefødtpå var den samme som Hansine Plassenhunflyttettil førte til navneloven. |
|
|
|
|
|
#307 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bytter feminister etternavn?Har min manns etternavn og er feminist. Ser ikke problemet.
|
|
|
#308 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Er feminist, selvsagt, selv om jeg som mange andre har en del dårlige vibber til ordet.
|
|
|
#309 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Bytter feminister etternavn?Tok mannens navn, fordi jeg syntes det var en fin ting. Hvordan jeg praktiserer livet mitt ellers, har intet med navnet mitt å gjøre. |
|
|
|
|
|
#312 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Med ex la vi til hverandres etternavn da vi gifta oss, laget er nytt felles - som barna har.
|
|
|
#313 |
|
This is normal!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og har ikke byttet etternavn. For meg handler feminisme om å jobbe for likestilling og likeverd. Bort med kjønnshierarkiet og gamle stereotypier. Inn med like muligheter og romslige rammer for jenter/kvinner og gutter/menn.
|
|
|
|
#314 |
|
guru advisor
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist, og byttet ikke etternavn da jeg giftet meg. For meg var det et bevisst likestillings-valg. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal være "fru Mannens etternavn". |
|
|
|
|
|
#315 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Mannen min tok mitt navn. Ikke fordi han tilhører meg må, men fordi vi liker at alle heter det samme. Hadde han hatt et finere etternavn enn meg, kan det hende at det var jeg som hadde byttet. For meg og i 2015 har dette med etternavn lite med likestilling å gjøre.
|
|
|
|
#316 |
|
Rockesøster
|
Jah!
|
|
|
#317 |
|
Epikur
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg undrer meg over folk som synes det er vanskelig å definere seg som feminist. Spesielt hvis man lar en ørliten gruppering av damer få så stor betydning som det later til. Skla si Ottar har hatt gjenomslagskraft. Hva er så farlig med å definere seg som feminist? Min tese er at de fryktsomme er redd menn vil like dem mindre. Ingenting er som å forsøke å tekkes menn og være redd for å ikke bli likt, det er så du hører lerkefuglen synge i bakgrunnen.
|
|
|
#318 |
|
Rockesøster
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har forresten en anbefaling å komme med, det er to svenske IG-kontoer som er verd å følge.
|
|
|
#319 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Mener du at det er tilfeldig at det som regel er kvinner som bytter etternavn? |
|
|
|
|
|
#320 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er selvfølgelig feminist. Jeg tok ikke mannens etternavn da vi gifta oss for fem år siden. Det var et helt bevisst valg og ikke bare latskap, jeg liker for så vidt tanken på at hele familien skal ha samme navn, men jeg har sjeldent mellomnavn og sjeldent etternavn, og synes det ville være helt noldus å skifte til mannens nokså vanlige. Ungene har mitt mellomnavn og mannens etternavn, og det var en mulig navnekombinasjon for meg da jeg gifta meg, men jeg satte som forutsetning at mannen også skifta. Det ville han ikke, så da ville jo ikke jeg bytte heller. Nå snakker han om det, han vil gjerne at vi alle heter det samme. Han har fått beskjed om at jeg skal signere papirene om han ønsker å ta min etternavnskombo, og at vi gjerne kan bytte ungenes også.
|
|