Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 17:12   #301
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det må vel være fordi begrepet feminist i manges hoder er knyttet til en bestemt (og heller bastant) gruppering som ikke gir udelt gode vibber. Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt, synes jeg.

Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå, men interessant, som jeg skriver. Det er helt sikkert flere ulike svar på spørsmålet. Det du skriver er forresten en av grunnene til at jeg i utgangspunktet begynte å kalle meg feminist, fordi jeg mener det ikke er noen grunn til at én bestemt gruppering skal ha monopol på feminismen.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:25   #302
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anser meg sjøl som feminist, i den forstand at jeg syns det er helt på trynet at menn og kvinner ikke skal være likstilte og ha samme verdi i dagens samfunn.

Jeg er vel kanskje aller mest feminist på vegne av de jentene som vokser opp i dag - hvilke forventinger og roller som legges på dem. Det knyter seg i meg når jeg, i 2015, ser reklamefilmer rettet mot barn, hvor guttene framstilles som aktive, barske og rufsete, og jentene framstilles som sukketsøte små passive kosepiker. Språket i reklame rettet mot guttebarn er helt annerledes enn språket i reklamer rettet mot jenter - både ordbruk og stemmeleie og musikk. Når man er i lekebutikker, er det skremmende kjønnsdelt, barnebøker kommer, spesiefikt skrevet, for gutter og for jenter...

Og når vår generasjon stilletiende lar dette passere, så får jeg vondt med tanke på framtidens jenter, som fremdeles , via media og omgivelser, får et bilde av at de skal være stille, snille, dukkesøte og lyse i stemmen.

Kremt... Der traff man visst kjepphesten min.

Nuvel - så på vegne av dagens kvinner, og på vegne av de oppvoksende små kvinner (og menn) så er jeg feminist.

Like fullt bytta jeg etternavn da jeg gifta meg, for -navnet hans var så utrolig mye kulere enn etternavnet mitt, som var et überkjedelig -sennavn som jeg ikke var glad i uansett.

Sist redigert av Inagh : 08-03-15 kl 17:32.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:29   #303
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er feminist og har beholdt mitt særdeles vanlige etternavn, selv om det fristet å ta mannens som er mye mer sjeldent og koselig enn mitt.
Alt for saken, liksom.

Gammel 08-03-15, 17:34   #304
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kvinne og vet ikke helt om jeg er feminist eller ikke. Har pikenavnet fortsatt, gift på 7. året. Navnet mitt betyr null og niks for meg, kunne bytta på en flekk, men er lat. Gidder ikke å styre med nytt pass, førerkort osv.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:41   #305
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Et styr å finne igjen folk, og å huske nye mailadresser. Ingen av damene hadde nytt etternavn da gymnasklassen møttes igjen etter 20 år.

Men folk gjør bytter navn av andre grunner, selv feminister. Det er ikke sybolhandlingene som avgjør, men i det daglige. Jeg skulle gjerne hatt samme etternavn som mine barn, praktisk det og. Barna har kun ett fornavn og ett etternavn.

Gammel 08-03-15, 17:41   #306
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Selvsagt kan feminister også bytte etternavn. Det er da ikke dette likestillng dreier seg om.

Dette er nettopp en av de typiske tingene likestilling dreier seg om. Du skjønner, i gamle dager, før navneloven av 1923, byttet de fleste innbyggerne navn etter hvor de flyttet fra eller til. Behovet for å vite at Hansine Plassenhunblefødtpå var den samme som Hansine Plassenhunflyttettil førte til navneloven.

"Pussig" nok var det kvinner som ble pålagt å ta mannens etternavn ved ekteskapsinngåelse. Menn ble ikke pålagt navnebytte, ektefolket ble heller ikke pålagt å finne på noe felles. Så jo, etternavn dreier seg om likestilling.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:08   #307
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Har min manns etternavn og er feminist. Ser ikke problemet.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:39   #308
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Er feminist, selvsagt, selv om jeg som mange andre har en del dårlige vibber til ordet.
Og skiftet navn i voksen alder, hadde jeg ikke likt navnet til han jeg giftet meg med hadde jeg funnet et annet. For meg var det aller viktigste å velge mitt eget navn, og å legge vekk det andre. Det navnet ønsker jeg nemlig ikke å ha noen forbindelse til mer.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:39   #309
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Tok mannens navn, fordi jeg syntes det var en fin ting. Hvordan jeg praktiserer livet mitt ellers, har intet med navnet mitt å gjøre.

Jeg har aldri sett meg selv som en 'feminist', men da har jeg nok koblet det til den stereotypien man ofte får presentert. Men har vel lært å se at jeg er mer selvsagt feminist, og at det nok har preget både liv og valg mer enn jeg var klar over.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:49   #310
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tok mannens navn, fordi jeg syntes det var en fin ting.

.

Kunne han like gjerne tatt ditt? :nysgjerrig:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:00   #311
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mannen min kunne helt sikkert tatt mitt navn, men jeg ville ikke hete mitt etternavn lenger.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:00   #312
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med ex la vi til hverandres etternavn da vi gifta oss, laget er nytt felles - som barna har.
Nå som vi er skilt har jeg kun mitt eget. Om jeg gifter meg igjen, blir det ingen endring av etternavn.
Og jeg er vel pr def feminist.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:43   #313
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er feminist og har ikke byttet etternavn. For meg handler feminisme om å jobbe for likestilling og likeverd. Bort med kjønnshierarkiet og gamle stereotypier. Inn med like muligheter og romslige rammer for jenter/kvinner og gutter/menn.

Gammel 08-03-15, 19:46   #314
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg er feminist, og byttet ikke etternavn da jeg giftet meg. For meg var det et bevisst likestillings-valg. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal være "fru Mannens etternavn".

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:55   #315
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mannen min tok mitt navn. Ikke fordi han tilhører meg må, men fordi vi liker at alle heter det samme. Hadde han hatt et finere etternavn enn meg, kan det hende at det var jeg som hadde byttet. For meg og i 2015 har dette med etternavn lite med likestilling å gjøre.

Gammel 08-03-15, 19:56   #316
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg er feminist, og byttet ikke etternavn da jeg giftet meg. For meg var det et bevisst likestillings-valg. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal være "fru Mannens etternavn".

Jah!

Noe som har forbauset meg svært er trenden der bloggere er et-eller-annet-frue.
Fottballfrue, komikerfrue og hva de nå heter alle.

Det er litt som i forsvaret, befalsfrueklubben. Har dere hør noe så idiotisk? At eneste felles man samles for er fordi mannen er befal?

Gammel 08-03-15, 20:00   #317
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg undrer meg over folk som synes det er vanskelig å definere seg som feminist. Spesielt hvis man lar en ørliten gruppering av damer få så stor betydning som det later til. Skla si Ottar har hatt gjenomslagskraft. Hva er så farlig med å definere seg som feminist? Min tese er at de fryktsomme er redd menn vil like dem mindre. Ingenting er som å forsøke å tekkes menn og være redd for å ikke bli likt, det er så du hører lerkefuglen synge i bakgrunnen.

Feminist-testen er kjempeenkel:
Vil du at alle skal ha samme rettigheter og muligheter, uansett kjønn? Hvis svaret er ja, så er du basic-feminist.

Og så kan man teste seg selv videre med vanskeligere problemstillinger:
Tror du at damer som blir voldtatt egentlig har bedt om det eller lagt opp til det?
Jomfru-seremoniene i USA der jenter gir sin far råderett over jomfrudommen sin: vakkert eller creepy?
Vet egentlig damer om de vil ha barn eller ikke?
Karrierekvinner: mannshatende egotisper som ikke burde hatt barn?
Hvorfor blir kvinnelige ledere sett på som bitcher, mens mannlige ledere blir sett på som kjernekarer når de leder på samme vis?
Listen er uendelig.

Gammel 08-03-15, 20:05   #318
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg har forresten en anbefaling å komme med, det er to svenske IG-kontoer som er verd å følge.
Fattanu tar mest opp vold mot kvinner, men er støtt innom andre relevante temaer, mens kvinnohat har nye gjestepostere hver uke, og der er det utrolig forskjellig og spennende temaer.
Veldig mye tankevekkende å lese der.

Gammel 08-03-15, 20:16   #319
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For meg og i 2015 har dette med etternavn lite med likestilling å gjøre.

Mener du at det er tilfeldig at det som regel er kvinner som bytter etternavn?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 20:34   #320
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er selvfølgelig feminist. Jeg tok ikke mannens etternavn da vi gifta oss for fem år siden. Det var et helt bevisst valg og ikke bare latskap, jeg liker for så vidt tanken på at hele familien skal ha samme navn, men jeg har sjeldent mellomnavn og sjeldent etternavn, og synes det ville være helt noldus å skifte til mannens nokså vanlige. Ungene har mitt mellomnavn og mannens etternavn, og det var en mulig navnekombinasjon for meg da jeg gifta meg, men jeg satte som forutsetning at mannen også skifta. Det ville han ikke, så da ville jo ikke jeg bytte heller. Nå snakker han om det, han vil gjerne at vi alle heter det samme. Han har fått beskjed om at jeg skal signere papirene om han ønsker å ta min etternavnskombo, og at vi gjerne kan bytte ungenes også. Eldstemann har for øvrig bedt om å få ta mitt navn, men han er litt liten til å velge sjøl ennå, synes jeg. Hvis han fortsatt ønsker det om noen år, så får vi se. Etternavnet mitt er dessverre morsomt å lage dumme rim med, men jeg er glad i det likevel.

Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.