Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-07, 10:25   #301
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jordmoren med epiduralkommentaren var rett og slett ufin, synes jeg. Jeg oppfattet også at hun inkluderte seg selv som en av pysene, men jeg synes allikevel ikke det er noen unnskyldning for å kalle fødende damer for pyser. Alle fødsler er forskjellig og det har ikke bare med smerteterskel å gjøre.

Jeg reagerte mest på sammenligningen mellom fødsler før og nå. Det virket som hun mente fødsler i gamle dager var naturlige og flotte, mens nå var alle pyser som ikke tålte smerte og synes fødsel var å "være syk". Å føde i gamle dager var ikke bare kos og naturlig. Det var kjempefarlig, både for mor og barn. En svært vanlig dødsårsak.

Gammel 13-09-07, 10:47   #302
Manitoba
Passiv

Standard

En siste kommentar fra meg i denne omgang. Har de ikke lystgass på dette sykehuset? Ingen av de fødende har brukt det så langt i alle fall.

For meg var lystgassen himmelen og da trengte jeg ikke epidural.

Gammel 13-09-07, 11:26   #303
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De som føder med webkamera tilstedet er fra Kongsvinger, jeg burde vite hvem de er...Hun er jo bare et par år yngre enn meg...

Gammel 13-09-07, 11:34   #304
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

En siste kommentar fra meg i denne omgang. Har de ikke lystgass på dette sykehuset? Ingen av de fødende har brukt det så langt i alle fall.

Jeg fikk ikke lystgass før etterpå, da jeg ble sydd. Fikk puste inn oksygen under pressriene da, og det hjalp VELDIG! Jeg vil heller ha oksygen enn lystgass, det klarnet hele hodet mitt og var helt fantastisk. Skulle nesten hatt en sånn hjemme, hehe.

Gammel 13-09-07, 11:41   #305
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Nei de har sluttet med lystgass på Drammen. Hvorfor fikk jeg ikke med meg sist. Jeg skrek etter epidural i stede.

Kula er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 12:32   #306
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nei de har sluttet med lystgass på Drammen. Hvorfor fikk jeg ikke med meg sist.

De har sikkert hatt for mange pasienter som undertegnede, som har tydd til vold mot den sakesløse lystgassmaska og kastet den i veggen. Den virket jo ikke og var bare til bry! Etterpå lurer jeg om det kanskje var tilfelle at den ikke fungerte, da det viste seg at lite av det andre utstyret ved senga gjorde det - blodtrykksmåleren og sånne bagateller.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 12:53   #307
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg antar de fleste har hatt kink i nakken eller andre steder og det kan være temmelig smertefullt.

Ja, vet hvordan det er og såpass må man tåle, det er helt naturlig. Alle har vondt innimellom, pyse sier jeg

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 13:05   #308
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Hun inkluderte jo seg selv i denne kommentaren. Syns ikke den var så ille, jeg.

Enig. Og hun har jo et poeng.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 14:27   #309
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ja, vet hvordan det er og såpass må man tåle, det er helt naturlig. Alle har vondt innimellom, pyse sier jeg

Det var jo nettopp tålte det hun gjorde, iom at hun verken formidlet sin egen smerte til paret i rommet eller gikk hjem.

Gammel 13-09-07, 14:35   #310
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo nettopp tålte det hun gjorde, iom at hun verken formidlet sin egen smerte til paret i rommet eller gikk hjem.

Nettopp, hun ble jo faktisk igjen på jobb og prøvde å lindre smertene i pauserommet. Skjønner ikke hva folk babler om her jeg?

Gammel 13-09-07, 14:46   #311
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er jo programmet klippet og redigert, det er litt greit å ha det i bakhodet. Jeg er faktisk litt enig i det hun sa om at et svangerskap av enkelte blir betraktet som noe unormalt og nesten som en sykdom. Noen gravide tør jo nesten ikke bevege seg ut av huset etter at de får to streker. Det har vel en del med personlighet å gjøre, mitt inntrykk er at de som er litt hypokondere i utgangspunktet gjerne blir mye verre under en graviditet.

Jeg leste noe om dette et sted. At siden veldig mange kvinner i dag var vant til å ha full kontroll på livet sitt - jobb, utdannelse, økonomi - så kunne et svangerskap, hvor man faktisk bare må henge med på det som skjer, oppleves som litt traumatisk. *Googler litt*

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 14:47   #312
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg leste noe om dette et sted. At siden veldig mange kvinner i dag var vant til å ha full kontroll på livet sitt - jobb, utdannelse, økonomi - så kunne et svangerskap, hvor man faktisk bare må henge med på det som skjer, oppleves som litt traumatisk. *Googler litt*

Også en av årsakene til at flere velger planlagte snitt.

Gammel 13-09-07, 14:48   #313
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Enig. Og hun har jo et poeng.

Det synes jeg og. Hun snakket jo om fødsler og bruk av epidural generelt. Og inkluderte seg selv. Etter som vi har bedre og bedre smertelindring tilgjengelig, blir jo forventningene til at smerter kan fjernes større og større (og angsten for smerten muligens større). Og ikke bare i forhold til fødsler, men ellers også. Og det kan man godt kalle pysete uten vi skal ta det som en fornærmelse på vegne av alle kvinner som har brukt smertelindring, synes jeg. Jeg tolket henne ikke som å si at man var en pyse hvis man ønsket epidural.

Akkurat. Man kan da ikke på alvor mene at fordi man er jordmor og forholder seg til folk som har smerter, så har man ikke lov til å klage over et kink i nakken på pauserommet til sine kolleger?

Gammel 13-09-07, 14:52   #314
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg tolket henne ikke som å si at man var en pyse hvis man ønsket epidural.

Jeg regner meg ikke som pyse fordi jeg har bedt om epidural under en av mine fødsler.

Gammel 13-09-07, 14:55   #315
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat. Man kan da ikke på alvor mene at fordi man er jordmor og forholder seg til folk som har smerter, så har man ikke lov til å klage over et kink i nakken på pauserommet til sine kolleger?

Nei sikkert gerit det, men jeg synes hun mildt sagt uttalte seg klønete angående epidural. Tror de fleste tar poenget, men jeg forventer en noe mer reflektert uttalelse fra en person som faktisk har fødsler som fagfelt
Når hun toppet det med å mildt oppgitt måtte fly ut å hente en annen for å få hjelp til å skru opp en epidural fordi "jeg er så klønete på sånn teknisk jeg", så synes jeg hun kom litt uheldig ut sånn alt i alt.
Men folk er forskjellige, så dette er bare mine tanker ,hun er sikker drømmejordmoren for enkelte.

emm er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 14:56   #316
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, helt enig. I veldig mange yrker er det helt naturlig å oppføre seg annerledes foran "kunder" enn man gjør på pauserommet eller i fritiden. Faktisk er det opptil flere ansatte i barnehagen til datteren min som fester i helgene.

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 13-09-07, 14:58   #317
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg regner meg ikke som pyse fordi jeg har bedt om epidural under en av mine fødsler.

Litt usikker på hvorfor du siterer meg her... Leste du ut av mitt innlegg at jeg mente det?

Gammel 13-09-07, 14:58   #318
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Når hun toppet det med å mildt oppgitt måtte fly ut å hente en annen for å få hjelp til å skru opp en epidural fordi "jeg er så klønete på sånn teknisk jeg", så synes jeg hun kom litt uheldig ut sånn alt i alt.

Det reagerte jeg også på. Det skal være allmen kunnskap blant sykepleiere og ergo jordmødre, hvordan man skrur opp og ned på slike saker. Så der syns jeg hun dreit seg ut.

Gammel 13-09-07, 15:00   #319
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Litt usikker på hvorfor du siterer meg her... Leste du ut av mitt innlegg at jeg mente det?

Nei, jeg er enig med deg. Og henne. At man nødvendigvis ikke er pyse fordi man ber om epidural og jeg ikke regner meg som det heller. Hadde jeg derimot bedt om epidural under min siste, enkle, greie fødsel, da hadde jeg vært uberpyse.

Gammel 13-09-07, 15:00   #320
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nei, helt enig. I veldig mange yrker er det helt naturlig å oppføre seg annerledes foran "kunder" enn man gjør på pauserommet eller i fritiden. Faktisk er det opptil flere ansatte i barnehagen til datteren min som fester i helgene.

Søren, her har du jo en genial oppfølger "Barnehagen"
Det hadde jo vært en fornøyelig serie, der vi kunne hørt hva de ansatte sa om ungene og ikke minst oss klønete foreldre på bakrommet.

emm er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.