|
|
#301 |
|
Passiv
|
Sv: Jordmødre
Jeg reagerte mest på sammenligningen mellom fødsler før og nå. Det virket som hun mente fødsler i gamle dager var naturlige og flotte, mens nå var alle pyser som ikke tålte smerte og synes fødsel var å "være syk". Å føde i gamle dager var ikke bare kos og naturlig. Det var kjempefarlig, både for mor og barn. En svært vanlig dødsårsak. |
|
|
#302 |
|
Passiv
|
Sv: JordmødreEn siste kommentar fra meg i denne omgang. Har de ikke lystgass på dette sykehuset? Ingen av de fødende har brukt det så langt i alle fall. |
|
|
#303 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreDe som føder med webkamera tilstedet er fra Kongsvinger, jeg burde vite hvem de er...Hun er jo bare et par år yngre enn meg...
|
|
#304 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg fikk ikke lystgass før etterpå, da jeg ble sydd. Fikk puste inn oksygen under pressriene da, og det hjalp VELDIG! Jeg vil heller ha oksygen enn lystgass, det klarnet hele hodet mitt og var helt fantastisk. Skulle nesten hatt en sånn hjemme, hehe.
|
|
#305 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei de har sluttet med lystgass på Drammen. Hvorfor fikk jeg ikke med meg sist. Jeg skrek etter epidural i stede. |
|
|
|
|
#306 |
|
intro
|
De har sikkert hatt for mange pasienter som undertegnede, som har tydd til vold mot den sakesløse lystgassmaska og kastet den i veggen. Den virket jo ikke og var bare til bry! Etterpå lurer jeg om det kanskje var tilfelle at den ikke fungerte, da det viste seg at lite av det andre utstyret ved senga gjorde det - blodtrykksmåleren og sånne bagateller.
|
|
|
#307 |
|
Men først, kaffe!
Ja, vet hvordan det er og såpass må man tåle, det er helt naturlig. Alle har vondt innimellom, pyse sier jeg |
|
|
|
|
#308 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Enig. Og hun har jo et poeng.
|
|
#309 |
|
Absolut ateist
|
Det var jo nettopp tålte det hun gjorde, iom at hun verken formidlet sin egen smerte til paret i rommet eller gikk hjem.
|
|
#310 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nettopp, hun ble jo faktisk igjen på jobb og prøvde å lindre smertene i pauserommet. Skjønner ikke hva folk babler om her jeg?
|
|
#311 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: JordmødreNå er jo programmet klippet og redigert, det er litt greit å ha det i bakhodet. Jeg er faktisk litt enig i det hun sa om at et svangerskap av enkelte blir betraktet som noe unormalt og nesten som en sykdom. Noen gravide tør jo nesten ikke bevege seg ut av huset etter at de får to streker. Det har vel en del med personlighet å gjøre, mitt inntrykk er at de som er litt hypokondere i utgangspunktet gjerne blir mye verre under en graviditet. |
|
|
|
|
#312 |
|
Absolut ateist
|
Også en av årsakene til at flere velger planlagte snitt.
|
|
#313 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det synes jeg og. Hun snakket jo om fødsler og bruk av epidural generelt. Og inkluderte seg selv. Etter som vi har bedre og bedre smertelindring tilgjengelig, blir jo forventningene til at smerter kan fjernes større og større (og angsten for smerten muligens større). Og ikke bare i forhold til fødsler, men ellers også. Og det kan man godt kalle pysete uten vi skal ta det som en fornærmelse på vegne av alle kvinner som har brukt smertelindring, synes jeg. Jeg tolket henne ikke som å si at man var en pyse hvis man ønsket epidural.
Akkurat. Man kan da ikke på alvor mene at fordi man er jordmor og forholder seg til folk som har smerter, så har man ikke lov til å klage over et kink i nakken på pauserommet til sine kolleger?
|
|
#314 |
|
Absolut ateist
|
Jeg regner meg ikke som pyse fordi jeg har bedt om epidural under en av mine fødsler.
|
|
#315 |
|
Men først, kaffe!
Nei sikkert gerit det, men jeg synes hun mildt sagt uttalte seg klønete angående epidural. Tror de fleste tar poenget, men jeg forventer en noe mer reflektert uttalelse fra en person som faktisk har fødsler som fagfelt |
|
|
|
|
#316 |
|
Absolute Beginner
|
Nei, helt enig. I veldig mange yrker er det helt naturlig å oppføre seg annerledes foran "kunder" enn man gjør på pauserommet eller i fritiden. Faktisk er det opptil flere ansatte i barnehagen til datteren min som fester i helgene. |
|
|
|
|
#317 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Litt usikker på hvorfor du siterer meg her... Leste du ut av mitt innlegg at jeg mente det?
|
|
#318 |
|
Absolut ateist
|
Det reagerte jeg også på. Det skal være allmen kunnskap blant sykepleiere og ergo jordmødre, hvordan man skrur opp og ned på slike saker. Så der syns jeg hun dreit seg ut.
|
|
#319 |
|
Absolut ateist
|
Nei, jeg er enig med deg. Og henne. At man nødvendigvis ikke er pyse fordi man ber om epidural og jeg ikke regner meg som det heller. Hadde jeg derimot bedt om epidural under min siste, enkle, greie fødsel, da hadde jeg vært uberpyse.
|
|
#320 |
|
Men først, kaffe!
Søren, her har du jo en genial oppfølger "Barnehagen" |
|
|
![]() |