|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærerstreiken
Det har vært et krav i mange foehandlinger, men ikke imøtekommet. I fjor skjedde det faktisk nor, lærere med mer enn 21 elever får nå 1,5 timer til å være iontaktlærer mot før 45 minutter. Har du mindre enn 21 elever har du fremdeles 45 minutter. Faktisk tidsbruk er nok mellom 5 og 10
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hadde det vært et alternativ å ikke øke betalingen, men å sørge for at man hadde færre undervisningstimer slik at man fikk tid til å gjøre kontaktlærerdelen av jobben skikkelig?
|
|
|
|
#3 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er tid jeg mener.
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Ja, absolutt. Men det vil jo øke behovet for lærere signifikant og er kjempedyrt.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette stemmer jo ikke. Det står jo til og med i artikkelen du lenker til at økningen i grunnlønn ikke må forveksles med rammen på 3,84 prosent, så her mener jeg du sammenligner epler og pærer. Rammen består jo av flere komponenter, som overheng og glidning på 1,9 prosent (som alle har med seg) i tillegg til økning i grunnlønn, så disse tallstørrelsene er jo ikke direkte sammenlignbare. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Det stemmer at glidning og overheng må tas med. Men det må da også tas med for de gruppene som får 5%, så at det er store forskjeller mellom de som får mye og de som får lite står fast.
|
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenEnig med Elise. Jeg har aldri vært noe annet enn kontaktlærer, men ser jo hvor mye mer jeg jobber enn samboeren min. Han er "bare" faglærer. Det er mye oppfølging, også på vgs, og det er langtfra kompensert godt nok. Både i tid og i penger.
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærerstreikenhttps://www.dn.no/fredagskronikken/u...ri7G9GvD9rCsy8
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: LærerstreikenDet var et lengre intervju med Tor Arne Gangsø (KS-sjefen) i Aftenposten i dag. Min konklusjon ble at lærerne har feil forhandlingspart. Argumentasjonen til Gangsø var at lærere har godt betalt sammenlignet med de andre i KS. Det er for så vidt riktig, men det er betydelig avvik i både utdannelse og ansvar på jobb som han overhodet ikke nevner. Og hvis ledelsen i KS har en slik holdning, så kommer aldri lærerne noen vei. De kommer for alltid til å være "de som har godt betalt".
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det var en god oppsummering av det jeg har mistenkt, som utenforstående uten innsikt i KS-systemet. Helt krise med KS som forhandlingspart for alle med høy utdannelse. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Jeg synes jo likheten ligger i hvem som pålegger de arbeidsoppgaver. Selv om legene er selvstendig næringsdrivende, så er arbeidsoppgavene offentlig regulert. (for lærerne: arbeidstakere, men arbeidsoppgavene er offtenlig regulert). For meg som er privat - vi tar jo ikke på oss mer arbeidsoppgaver enn vi kan håndtere (selvsagt, alle bommer innimellom, vi også, men generelt sett står vi friere til å melde vår interesse og takke nei. vi har ingen "pålagte" arbeidsoppgaver)
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenAr man tror man bare kan putte inn ufaglærte i læreryrket, er jo noe av det aller kjipeste da. Dere skulle bare visst hvor stor forskjell det er for elevene i hverdagen.
|
|
|
|
#13 |
|
Søt og rar
|
Du skriver ikke at du tror jeg synes det er greit å putte ufaglærte inn i læreryrket, men bare for å gjøre det klart så har jeg ikke ment noe om det (hvor stor forskjellen er og hvor greit det er), for det har jeg for lite kunnskap om. Men jeg synes det er et irritasjonsmoment at det trekkes paralleller til legeyrket og spesielt fastlegene.
|
|
|
#14 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: LærerstreikenStår det ikke adjunk eller lektor på kommunens hjemmeside, under den spesifikke skolen, Appelsin. Det gjør det hos oss. Fylkeskommunen har jeg mindre oversikt over. Må sjekke.
|
|
|
#15 |
|
Introvert textrovert
|
Sjekket. På den videregående skolen til barna mine står det både adjunkter med tilleggsutdanning, lektorer med og uten tilleggsutdanning, miljøterapeuter osv.
|
|
|
#16 |
|
Søt og rar
|
Nei, det står bare "undervisningsstilling", på ungdsomsskolen også, ser jeg.
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
I praksis skjer det i hvert fall. Jeg har en bekjent av meg som i år fungerer som kontaktlærer for en 4. klasse. Dette er tredje året på den skolen, og hen begynte som assistent for 3 år siden. Da kom personen rett fra videregående med helt midt på treet karakterer (ikke nok til å komme inn på lærerskolen i Oslo i hvert fall). Ingen etterutdanning på veien. Hen er helt klar på at dette er i overkant, men det er godt betalt (relativt for en så ung person) og hen betegner det som en "morsom jobb".
|
|
|
|
#18 |
|
Dig for victory!
|
Det er gjerne ikke opplyst noe sted, med mindre skolen har gått ut med informasjon direkte til foresatte. Min 7.klassing har en kontaktlærer uten formell lærerutdanning nå. Hun er sikkert hyggelig og flink med barn, hun altså, men jeg merka på forrige foreldremøte at hun mangler en faglig forankring i arbeidet sitt, og jeg er skeptisk.
|
|
|
|
#19 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenJeg tar ofte kontakt med skoler rundt i hele fylket vårt, og det er SVÆRT stor forskjell fra kommune til kommune hva de har på nettsidene, om skolene har egne nettsider, hvor oppdatert og detaljert informasjonen er, osv.
|
|
|
#20 |
|
Søt og rar
|
Sv: LærerstreikenJeg mener at jeg kan merke på foreldremøter hvem som er lærere. Men jeg ikke sikker. Jeg går rundt og innbiller meg at alle kontaktlærerne barna har hatt har formell lærerutdanning, men det vet jeg faktisk ikke, og jeg vet ikke hvordan jeg evt. skulle ha spurt eller funnet ut av det heller.
|
![]() |
|
|