Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-22, 09:34   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det høres veldig fornuftig ut. Hvor mye plass får dette i forhandlingene? (i år, og andre år)

Det har vært et krav i mange foehandlinger, men ikke imøtekommet. I fjor skjedde det faktisk nor, lærere med mer enn 21 elever får nå 1,5 timer til å være iontaktlærer mot før 45 minutter. Har du mindre enn 21 elever har du fremdeles 45 minutter. Faktisk tidsbruk er nok mellom 5 og 10
timer hver uke, avhengig av hvor kompliserte saker man har. Noen ganger mer enn 10 timer også.

Gammel 22-09-22, 09:34   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg tror mye hadde vært gjort ved å øke kontaktlærer-potten. Det er uforholdsmessig stor forskjell på arbeidsbelastning på en som er kontaktlærer og en som ikke er det. Det var det som tok knekken på meg og gjorde at jeg ønsket meg vekk.

Hadde det vært et alternativ å ikke øke betalingen, men å sørge for at man hadde færre undervisningstimer slik at man fikk tid til å gjøre kontaktlærerdelen av jobben skikkelig?

Gammel 22-09-22, 09:44   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hadde det vært et alternativ å ikke øke betalingen, men å sørge for at man hadde færre undervisningstimer slik at man fikk tid til å gjøre kontaktlærerdelen av jobben skikkelig?

Ja, det er tid jeg mener. Ser at det ikke kom klart frem.

Gammel 22-09-22, 09:46   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, absolutt. Men det vil jo øke behovet for lærere signifikant og er kjempedyrt.

Gammel 22-09-22, 10:25   #5
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Rammen er veldig skjevt fordelt, og når det snakkes om at lærerne ikke er fornøyd med 3,84%, er det altså 2,3 - 2,5 % for de aller fleste. Jeg nådde topplønn i en alder av 38 år og er jo da i gruppa nesten nederst til høyre det meste av arbeidslivet. Det gjelder de fleste lærere.

Dette stemmer jo ikke. Det står jo til og med i artikkelen du lenker til at økningen i grunnlønn ikke må forveksles med rammen på 3,84 prosent, så her mener jeg du sammenligner epler og pærer. Rammen består jo av flere komponenter, som overheng og glidning på 1,9 prosent (som alle har med seg) i tillegg til økning i grunnlønn, så disse tallstørrelsene er jo ikke direkte sammenlignbare.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 10:51   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Dette stemmer jo ikke. Det står jo til og med i artikkelen du lenker til at økningen i grunnlønn ikke må forveksles med rammen på 3,84 prosent, så her mener jeg du sammenligner epler og pærer. Rammen består jo av flere komponenter, som overheng og glidning på 1,9 prosent (som alle har med seg) i tillegg til økning i grunnlønn, så disse tallstørrelsene er jo ikke direkte sammenlignbare.

Det stemmer at glidning og overheng må tas med. Men det må da også tas med for de gruppene som får 5%, så at det er store forskjeller mellom de som får mye og de som får lite står fast.

Gammel 22-09-22, 09:30   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Elise. Jeg har aldri vært noe annet enn kontaktlærer, men ser jo hvor mye mer jeg jobber enn samboeren min. Han er "bare" faglærer. Det er mye oppfølging, også på vgs, og det er langtfra kompensert godt nok. Både i tid og i penger.

Gammel 22-09-22, 10:21   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

https://www.dn.no/fredagskronikken/u...ri7G9GvD9rCsy8

Forklarer problemet med lønn godt.

Gammel 22-09-22, 10:39   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et lengre intervju med Tor Arne Gangsø (KS-sjefen) i Aftenposten i dag. Min konklusjon ble at lærerne har feil forhandlingspart. Argumentasjonen til Gangsø var at lærere har godt betalt sammenlignet med de andre i KS. Det er for så vidt riktig, men det er betydelig avvik i både utdannelse og ansvar på jobb som han overhodet ikke nevner. Og hvis ledelsen i KS har en slik holdning, så kommer aldri lærerne noen vei. De kommer for alltid til å være "de som har godt betalt".

Gammel 22-09-22, 10:50   #10
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var et lengre intervju med Tor Arne Gangsø (KS-sjefen) i Aftenposten i dag. Min konklusjon ble at lærerne har feil forhandlingspart. Argumentasjonen til Gangsø var at lærere har godt betalt sammenlignet med de andre i KS. Det er for så vidt riktig, men det er betydelig avvik i både utdannelse og ansvar på jobb som han overhodet ikke nevner. Og hvis ledelsen i KS har en slik holdning, så kommer aldri lærerne noen vei. De kommer for alltid til å være "de som har godt betalt".

Ja, det var en god oppsummering av det jeg har mistenkt, som utenforstående uten innsikt i KS-systemet. Helt krise med KS som forhandlingspart for alle med høy utdannelse.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 10:56   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er noen opplagt gode paralleller mellom fastleger og lærere altså.
Men akkurat det med at ballen ruller og plutselig står man i en jobb som innebærer andre og flere oppgaver enn dem man begynte med, det kan jeg for så vidt si meg enig i. Det er sikkert slik i flere andre yrker også. Krav til dokumentasjon osv.
(Hvis arbeidsoppgavene var av slik natur at man kunne puttet ufaglærte inn som fastleger, så hadde leger også hatt mulighet til å streike)

Jeg synes jo likheten ligger i hvem som pålegger de arbeidsoppgaver. Selv om legene er selvstendig næringsdrivende, så er arbeidsoppgavene offentlig regulert. (for lærerne: arbeidstakere, men arbeidsoppgavene er offtenlig regulert). For meg som er privat - vi tar jo ikke på oss mer arbeidsoppgaver enn vi kan håndtere (selvsagt, alle bommer innimellom, vi også, men generelt sett står vi friere til å melde vår interesse og takke nei. vi har ingen "pålagte" arbeidsoppgaver)

Gammel 22-09-22, 11:10   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ar man tror man bare kan putte inn ufaglærte i læreryrket, er jo noe av det aller kjipeste da. Dere skulle bare visst hvor stor forskjell det er for elevene i hverdagen.

Svar til Appelsin - fant ikke innlegget igjen.

Gammel 22-09-22, 11:28   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ar man tror man bare kan putte inn ufaglærte i læreryrket, er jo noe av det aller kjipeste da. Dere skulle bare visst hvor stor forskjell det er for elevene i hverdagen.

Svar til Appelsin - fant ikke innlegget igjen.

Du skriver ikke at du tror jeg synes det er greit å putte ufaglærte inn i læreryrket, men bare for å gjøre det klart så har jeg ikke ment noe om det (hvor stor forskjellen er og hvor greit det er), for det har jeg for lite kunnskap om. Men jeg synes det er et irritasjonsmoment at det trekkes paralleller til legeyrket og spesielt fastlegene.

Hvordan vet man forresten hvem som er "ekte" lærer og ufaglærte? Er alle oppført med "undervisningsstilling"? Jeg har sett på kontaktlista på barneskolen til yngste, der ingen heter lærer, men alle som jeg oppfatter som barnas lærere har "undervisningsstilling".

Gammel 22-09-22, 12:49   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står det ikke adjunk eller lektor på kommunens hjemmeside, under den spesifikke skolen, Appelsin. Det gjør det hos oss. Fylkeskommunen har jeg mindre oversikt over. Må sjekke.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 12:51   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Står det ikke adjunk eller lektor på kommunens hjemmeside, under den spesifikke skolen, Appelsin. Det gjør det hos oss. Fylkeskommunen har jeg mindre oversikt over. Må sjekke.

Sjekket. På den videregående skolen til barna mine står det både adjunkter med tilleggsutdanning, lektorer med og uten tilleggsutdanning, miljøterapeuter osv.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 12:51   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Nei, det står bare "undervisningsstilling", på ungdsomsskolen også, ser jeg.

Kan ufaglærte også være kontaktlærer?

Gammel 22-09-22, 13:07   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

I praksis skjer det i hvert fall. Jeg har en bekjent av meg som i år fungerer som kontaktlærer for en 4. klasse. Dette er tredje året på den skolen, og hen begynte som assistent for 3 år siden. Da kom personen rett fra videregående med helt midt på treet karakterer (ikke nok til å komme inn på lærerskolen i Oslo i hvert fall). Ingen etterutdanning på veien. Hen er helt klar på at dette er i overkant, men det er godt betalt (relativt for en så ung person) og hen betegner det som en "morsom jobb".

Jeg er VELDIG usikker på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde blitt presentert for noe sånt da mine egne barn gikk på barneskolen. Men det blir kanskje ikke informert om, og det er jo ikke alltid såååå enkelt å se om en person er 20 eller 23 år.

Gammel 22-09-22, 13:14   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Nei, det står bare "undervisningsstilling", på ungdsomsskolen også, ser jeg.

Det er gjerne ikke opplyst noe sted, med mindre skolen har gått ut med informasjon direkte til foresatte. Min 7.klassing har en kontaktlærer uten formell lærerutdanning nå. Hun er sikkert hyggelig og flink med barn, hun altså, men jeg merka på forrige foreldremøte at hun mangler en faglig forankring i arbeidet sitt, og jeg er skeptisk.

Jeg synes ellers alle organisasjonene kunne jobba bedre med kommunikasjonen gjennom denne streiken. Det har vært mange saker i mediene i det siste fra elev- og foreldreperspektiv om hvor skadelig streiken er, mindre om hvor skakkjørt skolen er i ferd med å bli. Hvem som helst kan faktisk ikke gå inn i et klasserom og være lærer. Hvordan skal vi holde på kompetansen? Er foreldre interessert i holde på den? KS later ikke til å være det.

Gammel 22-09-22, 13:01   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tar ofte kontakt med skoler rundt i hele fylket vårt, og det er SVÆRT stor forskjell fra kommune til kommune hva de har på nettsidene, om skolene har egne nettsider, hvor oppdatert og detaljert informasjonen er, osv.

Kan og kan, fru Blom. Nei, de kan ikke det. Ja, det gjøres nok likevel.

Gammel 22-09-22, 13:28   #20
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Jeg mener at jeg kan merke på foreldremøter hvem som er lærere. Men jeg ikke sikker. Jeg går rundt og innbiller meg at alle kontaktlærerne barna har hatt har formell lærerutdanning, men det vet jeg faktisk ikke, og jeg vet ikke hvordan jeg evt. skulle ha spurt eller funnet ut av det heller.

Når det gjelder Matildas spørsmål om foreldre er interessert i å holde på kompetansen, så er jeg absolutt interessert i at barna skal ha trygge fagpersoner rundt seg i skolen. Samtidig må jeg innrømme at det er andre ting som også spiller inn når jeg vurderer barnas trivsel og utvikling, for det er jo det jeg har gjort nå i mange år, fra foreldresiden. Kan godt være at jeg (spesielt i småskolen) foretrekker trygge voksne med gode personlige egenskaper uten formell lærerutdanning, framfor en småhissig, pirkete og bestemt kontaktlærer med formell lærerutdanning og x antall år med tilleggskompetanse.
Nå sier jeg selvfølgelig ikke at det er de to alternativene man har (lol).
Og jeg jobbet selv som lærervikar for 10. trinn da jeg var 19, og var da smertelig klar over begrensningene mine, på tross av karaktersnitt som ga meg innpass på førsteinntaket på medisin.
Jeg ønsker at både kontaktlærere og faglærere i skolen skal ha formell lærerutdanning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.