Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #11

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-22, 13:00   #1
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #11

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg stoler veldig på min 15-åring, med god grunn også, og han har ganske frie tøyler. Jeg bare NYTER at det er et vanlig ungdoms-sommer-liv med bading, henge i ballbingen og møtes på fotballbanen bak huset ved midnatt, plutselig. Det har vært så mye sitting på rommet, så lenge, at jeg svelger haugevis med kameler, og sitter oppe og blir trøtt, for at han skal få ha det sånn.

Uten at jeg mener at det skal gjelde for alle, man må jo finne ut hva som funker for totalen for hver enkelt familie.

Guttungen er helt fornøyd med ordningen, da. Han vet at det er jobben min å ikke stole fullt på ham som tenåring, men at han for det meste ikke har gitt meg noen grunn til å mistro ham. Men samtidig vet både han og jeg at det er mye alkohol og rus i ungdomsmiljøet her, og at til tider skal det ryggrad til å holde seg unna når han samtidig vil være med der ting skjer. Han er så åpen med meg at han ringer og sier fra når det skjer ugreier, og han forteller om det meste. «Russjekken» skjer med glimt i øyet og en klem.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 21-06-22, 13:12   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stoler veldig på min 15-åring, med god grunn også, og han har ganske frie tøyler. Jeg bare NYTER at det er et vanlig ungdoms-sommer-liv med bading, henge i ballbingen og møtes på fotballbanen bak huset ved midnatt, plutselig. Det har vært så mye sitting på rommet, så lenge, at jeg svelger haugevis med kameler, og sitter oppe og blir trøtt, for at han skal få ha det sånn.

Uten at jeg mener at det skal gjelde for alle, man må jo finne ut hva som funker for totalen for hver enkelt familie.

Ja, litt samme her. Gjelder både 14-åringene og 17-åringen, som alle tre har hver sine ulike grunner til at jeg er veldig glad når de faktisk er ute sent. I tillegg til at jeg selv er B-menneske, og holder ut greit med å sitte oppe ut over. For jeg venter også til de har kommet hjem, stort sett. Ikke av redsel for at de skal drikke, de må ikke puste på meg, men fordi jeg liker å se dem trygt i hus, på denne tiden av året hvor det skjer mye rart. Unntaket er når 17-åringen er hos venninnen som bor rett nedi bakken. Da kan jeg legge meg før hun er hjemme.

Men hadde det vært veldig ofte, og jeg i tillegg var av den kveldstrøtte typen, så hadde jeg nok gruffet jeg også.

Gammel 21-06-22, 14:00   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg. Vel og merke er en av oss våken til han kommer hjem innen kl 1, men han får nå nyte det vanlige ungdomslivet og det er goft.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 21-06-22, 14:45   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det hørtes skikkelig hyggelig ut. Her er de nærmeste kompisene bortreist, og 15-åringen mener det er heeeeelt unaturlig å spørre andre han kjenner om feks bading eller annet - bortsett fra gaming. Han har liksom mistet 2 år med naturlig utvikling av hvordan man fikser seg et normalt sosialt liv. Så da sitter han inne alene dagen lang, da. Går seg kanskje en tur alene på senteret og kjøper en smoothie og går hjem igjen. *sukkegruff*

Gammel 21-06-22, 13:06   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi forhandlet oss frem til en tid som passer for begge parter. Det er ingen av kompisene hans som får være ute til lenger enn halv ett-ett, så da holder vi oss der. Men han han trenger ikke å være ute så lenge HVER ENESTE kveld hele sommeren synes jeg. Eller håper jeg da.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 21-06-22, 13:08   #6
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er på linje med deg Anne.

Gammel 21-06-22, 14:20   #7
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han lider ingen nød han ungen min altså, som stakkars har innetid klokka ett. Jeg bare håper at han ikke skal være ute til ett hver dag hele sommeren, DA kommer jeg til å bli gal. All den tid det er jeg som har lang ferie blir det jeg som må sitte oppe. Men jeg får eventuelt snu døgnet mitt sammen med han.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 21-06-22, 15:37   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Han lider ingen nød han ungen min altså, som stakkars har innetid klokka ett. Jeg bare håper at han ikke skal være ute til ett hver dag hele sommeren, DA kommer jeg til å bli gal. All den tid det er jeg som har lang ferie blir det jeg som må sitte oppe. Men jeg får eventuelt snu døgnet mitt sammen med han.

Godt mulig toleransen hadde blitt litt tæret på om det ble hver kveld i ukesvis, altså.

Gammel 21-06-22, 17:56   #9
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Godt mulig toleransen hadde blitt litt tæret på om det ble hver kveld i ukesvis, altså.

Ja. Jeg holder meg våken og tenker jeg får tåle det, men ikke hver kveld.

Gammel 21-06-22, 14:52   #10
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en nesten 14 - åring som heller ikke evner det med å ha et sosialt liv, utenom gaming, stort sett med fetteren. Ingitere noen hjem? bli med noen hjem? Avtale å møtes et sted? Nei, går et an da??? Åpenbart ikke. Bosatt i senga si dagen lang.

Gammel 21-06-22, 16:05   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært hver kveld i ukevis hadde også behovet for å kompensere for koronaisolasjon og andre desosialiserende forhold gradvis avtatt, og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å kreve at avkommet skulle holde seg hjemme en kveld eller to.

Gammel 22-06-22, 09:03   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Måkeforeldre! Jeg har full forståelse for behovet for å verne om barna, men kan ikke det starte før de bygger reir?! På kveldstur i går ble jeg angrepet fire steder i naboområdene her, ganske midt i byen og med veldig mange boliger. Kan de ikke finne seg en fin skog, ikke portstolper, postkassestativ og grøfter ved gangveier?

Gammel 22-06-22, 09:10   #13
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Måkeforeldre! Jeg har full forståelse for behovet for å verne om barna, men kan ikke det starte før de bygger reir?! På kveldstur i går ble jeg angrepet fire steder i naboområdene her, ganske midt i byen og med veldig mange boliger. Kan de ikke finne seg en fin skog, ikke portstolper, postkassestativ og grøfter ved gangveier?

Noen jeg kjenner fikk en måke med reir på sin kjempestore terrasse. Det er forbudt å fjerne den, man kan visst få store bøter, så de endte opp med terrasse de ikke kunne bruke i det hele tatt helt til ungene var ute av redet. Selv om det var snakk om 20 meter fra reiret til der hvor de pleide å sitte, var måken så aggressiv at det var skikkelig skummelt å gå der.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 22-06-22, 10:28   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det kan jo være mange grunner til at man bor som man bor. Det er nok bare de mest privilegerte måkene som har mulighet til å bo i skogen. Kanskje de har dårligere mulighet til å skaffe seg levebrød, kanskje de mangler boevne, kanskje er de både syke, skadet eller til og med uføre og trenger bistand fra MAV. Det er til og med mulig de utsettes for både rasisme og annen diskriminering og at de har blitt kjeppjaget fra skogen, der de mer bemidlede måkene bor i høye trær med havutsikt.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-06-22, 10:29   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn ellers har jeg blitt forfulgt av en aggressiv måke i nærmere en kilometer. Det var skikkelig ekkelt.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 22-06-22, 09:44   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, de er jo helt ukritiske i valg av rede. Plutselig er det risikosport å lufte hunden.

Gammel 22-06-22, 09:48   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Enig. Jeg måtte ta en omvei på veg til jobb en periode i fjor, fordi en måkeunge stadig gikk og vaset rundt på fortauet og en rabiat måkeforelder jagde bort alt som kom i nærheten.

Gammel 22-06-22, 10:05   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her. Rett ved min arbeidsplass:

https://www.tiktok.com/@jespertorsta...=1655881594450

Gammel 22-06-22, 10:22   #19
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det ikke lov å flytte måkereir? Det er jo helt absurd. De er farlige.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 22-06-22, 10:25   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

det burde i alle fall være lov å flytte dem før det kom egg i dem, men reir med egg/unger er vel generelt relativt "vernet" her i landet.

vi snakker jo ca årlig om at "neste år bør vi vurdere på og få tatt vekk de reira før det er for sent". Men da snakker vi ikke måke da, men skjære, eller er det kråke? Jeg husker ikke, mulig det varierer fra år til år også, oppi de høye grantrærene bak huset. Jeg innbiller meg at de er lov før det kommer egg? Altså om man tar det idet de begynner å lage reir? (kommer aldri til å skje oppi de trærna, man ser det jo ikke før det er for sent)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.