|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Er det det at det er et mellomår som gjør at de ikke strekker seg?
|
|
|
#302 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?(HVis det er lov med dumme spørsmål?
|
|
|
#303 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?
Husker ikke tallet (2,8?), men det ville gitt reallønnsnedgang igjen. Vi har hatt en reallønnsnedgang på over 50000 siden KS overtok lærerne fra Staten.
|
|
|
#304 |
|
Er frisk!
|
Nei, de ønsker (selvsagt) ikke å heve så store grupper som lærere og sykepleiere. Men spesielt lærerne har som sagt hatt så mange dårlige lønnsoppgjør på rad, at ledlesen i forbundet på ingen måte tør å komme med nok ett nulloppgjør.
|
|
|
|
#305 |
|
Fartsfantom
|
Tallet var 2,8, men Unio ønsket over 3-tallet leste jeg en plass for at vi skulle ta igjen det tapte. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Jeg syns 2,8 er et kjempegodt tilbud , kanskje spesielt sett i lys av at vi selv har hatt 0 oppgjør de siste 8 årene i min bedrift. Kun individuell lønnsglidning i samme periode. Som jeg jo har lest at de fleste lærere ikke ønsker å ha.
|
|
|
|
#307 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Forbundene godtok et ganske dårlig oppgjør i fjor fordi de skulle være lojale mot frontfaget. men så viste det seg at frontfaget slett ikke var lojal mot frontfaget, og endte opp med en lønnsøkning på 3, 4 %, tror jeg det var.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#308 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ok. Men det er egentlig ganske irrelevant hva du tjener, og jeg synes det er rart at du synes det er bra hvis du ikke kjenner forhistorien.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?En i nær relasjon fikk 0 oppgjør i fjor og 2.5 år i sin bedrift, og har med det sakket akterut i forhold til prisvekst. Surt, men samtidig har det vært permitteringer og usikre tider - så til en viss grad vanskelig å argumentere for mer også. Følger spent med på hva Unio kan oppnå, krysser fingrene for at de kommer til enighet ganske snart.
|
|
|
#310 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Det er dessuten ganske gjennomgående at både lærere og sykepleiere har følt seg lite ivaretatt og verdsatt gjennom pandemien. ja, de har hatt trygge jobber, men de har hatt store belastninger og måttet jobbe mye og på nye måter gjennom hele perioden. Jeg vet at veldig mange sykepleiere satt stor pris på applausen de fikk i fjor, men de fleste av dem (oss) lever av inntekten vår, og kan ikke brødfø oss på folks velvilje og beundring, heller.
|
|
|
|
|
#311 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Det er ingen lærere som forventer at vi skal hente inn hele reallønnstapet i dette oppgjøret. Men etter det året vi har hatt, der vi er en av (de mange) yrkesgruppene som har stått i frontlinja uten at vi har fått noen anerkjennelse for det fra myndighetene og KS, kan vi ikke akseptere et oppgjør som ikke en gang får oss på veien mot reallønnsvekst.
|
|
|
#312 |
|
Kleintje I + II
Jeg har ingen problemer med å skjønne at dette er provoserende i konteksten lønnsoppgjør i forhold til andre. Men det hjelper ikke for elevene.
|
|
|
|
#313 |
|
Tatt på
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Glidninger kan også de som tilhører UNIO ha, f.eks om de får godkjent tilleggs- og videreutdanning (om jeg tolket HTA riktig) eller andre lokale lønnsforhandlinger etter HTA kap. 5. Det kan foregå hele året.
|
|
|
#314 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nei, det har jeg heller ikke sagt. det var du som brukte andres lønnsutvikling som argument.
|
|
|
|
|
#315 |
|
Kleintje I + II
Jeg tok bare inn min bedrifts lønnsutvikling fordi denne streiken begrunnes av blant andre deg i denne tråden med med andre gruppers lønnsvekst i forrige oppgjør. Jeg syns det er relevant at ikke alle grupper har hatt lønnsvekst. Og at historisk sett er ikke et oppgjør på 2,8 % smuler (husker ikke hvem som skrev det tidligere i tråden).
|
|
|
|
#316 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig i det, og det var ikke det jeg skrev. Våre grupper forholder seg til frontfagsmodellen - og gruppene DER hadde en annen og bedre lønnsutvikling. Ikke alle andre. Beklager hvis jeg var uklar, men frontfaget styrer lønnsutviklingen i store deler av det norske arbeidslivet og det var utvilingen der jeg siktet til.
|
|
|
|
|
#317 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Der ble det dessverre streik i Oslo også, gitt.
|
|
|
#318 |
|
Kleintje I + II
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Jeg jobber jo i en konkurranseutsatt bedrift typisk for frontfagsmodellen, og realiteten her hos oss er at ingen tenker på å streike til tross for null oppgjør i mange år, fordi det å beholde jobbene våre betyr mer for oss, og uten at vi klarer å holde kostnadsnivået nede, ifår vi ingen oppdrag og heller ingen lønn.
|
|
|
|
#319 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Var vel ikke uventet. Men synd for de som akkurat fikk komme på skole på gult igjen. For en utrolig rar tid det har vært siden mars i fjor. Godt med alt vi ikke visste.
|
|
|
#320 |
|
Tatt på
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Men det er bare UNIO som streiker? Ble de andre også enige i Oslo slik som for resten av kommuneNorge?
|
![]() |
|
|