|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Fordi det hadde blitt henlagt på dagen antar jeg?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årNår Viggo Kristiansen nå skal frifinnes, er det blant annet fordi Riksadvokaten har kommet til at DNA-bevisene mot ham er for svake.
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Mens man fant dna fra Andersen på det offeret han sa VJ forgrep seg på og drepte. Så dna fra Andersen på begge jentene og ikke noe fra VJ? Og Andersen har også tidligere endret forklaring ut fra bevisene som har blitt lagt fram, har han ikke? Slik jeg har klart å lese det så er det flere hull i forklaringen hans. Blant annet at VJ i følge et dommerkort spilte fotballkamp når Andersen sa de var på rekognosering i Baneheia. Og mobilspor som tyder på han var andre steder?
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årOm dna-sporene: https://www.politiforum.no/baneheia/...AWYrkJViG_2DS8
|
|
|
#6 |
|
heimføing
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årLeste en artikkel imorrest om psykologen til Viggo Kristiansen som hadde begynt å tvile på om dommen var riktig, da han leste den etter å ha vært behandler for Kristiansen i tre år: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årHim, ja jeg har forstått det. Og det er naturlig. Han ble vel også dømt for disse overgrepene. Samtidig så klarte politiet å holde skjult i gjenopptakelsesbegjæringene at også Andersen var anmeldt for overgrep. Det ble faktisk argumenter for at han ikke hadde begått andre overgrep, i motsetning til VJ. Og i lys av den lenken om dna-prøvene så virker det som om noen har strukket seg langt for å skjule ting i denne saken.
|
|
|
#8 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDet ER et justismord, helt uavhengig av hva VK har gjort eller ikke. Spesielt dette med at politiet skjulte informasjon fra gjennopptakelsekomiteen - det er skandaløst.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Han er juridisk uskyldig. Det er jo dette som har vært så grusomt i Tengs saken. Frikjent i retten med dømt i sivilretten, så blir veldig «halvveis».
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Ja. Det er det jeg reagerer så kraftig på. Det gjør noe med min tro på rettssystemet.
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Ja, dette er helt forferdelig!
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg ser jeg framstår som en heftig forsvarer av VJ.
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er enig med deg.
|
|
|
|
#18 |
|
Søt og rar
|
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årTenk så mange i Norge som har begått overgrep mot barn og som er eller ikke dømt for det, og som lever blant oss, uten at vi vet det.
|
|
|
#19 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDet å ha blitt dømt og sonet 21 år i fengsel på uriktig grunnlag er selvfølgelig skrekkelig, og gir selvfølgelig grunnlag for at de som har ansvar må legge seg flate og beklage. Dette betyr fortsatt ikke at det er bevist at han er uskyldig. Definisjonen på justismord er:
|
|
|
#20 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Nei, uskyld trenger ikke å bevises. Hvis du ikke er bevist skyldig, så er du uskyldig. Og her er det altså snakk om en handling hvor det veldig godt kan hende at det blir tatt ut tiltale mot en annen mann (Jan Helge Andersen), og hvor han til og med kan bli dømt for den samme handlingen. Sånn som jeg leser det, finnes det ingen andre bevis som peker mot at Viggo var i Baneheia, utover Jan Helges forklaring. Og han hadde stor egeninteresse i å peke på Viggo.
|
![]() |
|
|