|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20 | |||
| Ingen |
|
37 | 23,72% |
| 1 |
|
44 | 28,21% |
| 2-3 |
|
43 | 27,56% |
| 4-6 |
|
23 | 14,74% |
| 7-10 |
|
6 | 3,85% |
| 11 eller mer |
|
2 | 1,28% |
| Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli |
|
1 | 0,64% |
| Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg tenkte på denne tråden da jeg hørte på Ekko for noen dager siden. Anbefales!
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg synes det virker som om mange er flinke på å velge miljø og fremtid på de områdene hvor det finnes gode miljøvennlige alternativer som ikke gjør at man må velge bort noe man vil ha. Økologisk, kortreist og resirkulerbart.
|
|
|
#3 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?
Argh, jeg klarer ikke lese innlegget ditt uten å føle meg skikkelig truffet og litt som et dårlig menneske. Jeg VIL IKKE velge vekk huset i nord, jeg trasser som en bortskjemt drittunge. Æsj, jeg må skikkelig inn i tenkeboksen og gjøre mye bedre valg for neste år. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg skjønner ikke svaret ditt. Det er ingen som betviler st Paris avtalen (i det hele tatt, den slags avtaler for å redusere globale utslipp)
|
|
|
|
#5 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Sitatet Lille meg har i signaturen sin sier veldig mye om hvordan jeg føler meg nå. Jeg flyr og flyr og flyr. Jeg innser at skal jeg komme til årsmøtet i foreningen jeg har et verv i må jeg ta fly, og det samme hvis jeg skal delta i Guddatters bryllup på nyåret. Det ville være fantastisk hvis flyene også kunne bli mer vennlige enn i dag. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg har tenkt ganske mye på denne tråden etter at jeg deltok i den. Mitt store spørsmål er hvorfor livskvalitet (man trenger å reise for å ha god livskvalitet) når det er snakk om å fly mindre av miljøhensyn, mens det aldri er et relevant argument når man snakker om fattige. Hvorfor er det egentlig sånn at "din" livskvalitet her og nå trumfer fremtidige generasjoners livskvalitet?
|
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Tror det handler mye om hvordan vi mennesker er skrudd sammen rett og slett.
|
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Det er selvfølgelig lett å angripe feriereisingen fra den etiske vinkelen. Men forretningsreising er i praksis et mye større problem. Der er det mye å hente, altså. Jeg har flypendlet et par måneder dette semesteret (alternativet var arbeidsledighet om jeg ville ha relevant jobb), og jeg hører de villeste ting når jeg tjuvlytter på mine dresskledde medpassasjerer. Jeg er rimelig sikker på at veldig mange av de reisene kan kuttes uten at det skjer noe fælt.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Av økonomiske grunne flyr vi ikke en eneste gang på ferie dette året. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg flyr langt mindre enn jeg potensielt kunne ha gjort dersom jeg ikke ofte sa nei til jobbrelaterte turer. Likevel blir det altfor mange tonn CO2 ifht hva det burde ha vært. Samtidig så er det vanskelig å melde seg ut av den virkeligheten vi lever i. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Sommerferien 2017 har vært flyfri her også, og for å være ærlig synes jeg ikke det kan anbefales.
|
|
|
|
#12 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Enig.
|
|
|
#14 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Ikke bare en flyfri sommer, men et flyfritt år så langt. Vi skal imidlertid fly til familien min i Nord-Norge i høstferien. Der er det ikke et alternativ med et døgn på tog/buss hver vei, men det blir familiens eneste private flyreise i år.
|
|
|
#15 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Vi har hatt flyfri sommerferie i år. Vi reiste på besøk til familie i Nord-Norge, så det går an. Men med en kort høstferieuke blir det få dager på familiebesøk, den ser jeg.
|
|
|
#16 |
|
This is normal!
|
Sovevogn til Narvik via tur innom Stockholm var lurt. Det har jeg ikke tenkt på før som mulighet.
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg har fulgt ferien deres noen, og dere har virkelig utnyttet dagene til fulle!
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Har som vanlig kjørt bil tur retur Spania, så ikke fly her heller. Har fått med meg Nimes, Madrid, Paris, Berlin og masse små nydelige steder på kjøpet. Anbefales!
|
|
|
|
#19 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg har flydd til England med barna, flydd til Trondheim og barna har flydd til England med morfar. Og skal vi til England i julen blir det enda mer fly. Det er bare ikke så mange gode alternativer dessverre.
|
|
|
#20 |
|
Off the map.
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Flyfri ferie. Vært i Norden. Har kjørt dieselbil da. Får snart ny elbil, så håper å kunne bruke den mer neste sommer. Vurderer "sydentur" til jul. Vi får se. Og kanskje, kanskje blir det kinatur neste sommer.
|
![]() |
|
|