Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-15, 19:48   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Fra alle kunne blitt festlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 19:52   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fra alle kunne blitt festlig.

Jeg synes det hadde vært helt supert jeg da. Tatt litt tid kanskje. Men da kunne faktisk ungene få se religionene side om side og skjønne at når det gjelder religion, det tror du på det som du har blitt lært fra du er liten av. For samtlige religioner virker jo helt schizo og lite sannsynlig i forhold til enhver Disneyhistorie.

Gammel 11-12-15, 20:24   #3
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal man dømme etter alle kommentarfelt så er plutselig veldig mange nordmenn blitt kristne og/eller er ekstremt opptatt at den kristne kulturarven.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:37   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det hadde vært helt supert jeg da. Tatt litt tid kanskje. Men da kunne faktisk ungene få se religionene side om side og skjønne at når det gjelder religion, det tror du på det som du har blitt lært fra du er liten av. For samtlige religioner virker jo helt schizo og lite sannsynlig i forhold til enhver Disneyhistorie.

Mener du at Disneyhistorier ikke er sanne?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:48   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sikker på at min sønn står nedtegnet i skolebøkene med et stort rødt utropstegn bak navnet sitt: "Obs ikke døpt, nektes å motta norsk kulturarv og evig liv!"

Gammel 11-12-15, 20:51   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er sikker på at min sønn står nedtegnet i skolebøkene med et stort rødt utropstegn bak navnet sitt: "Obs ikke døpt, nektes å motta norsk kulturarv og evig liv!"

Og verdier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:54   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får trøste meg med at Lillemann gikk i kirken så lenge han var i skolen, kanskje han kan legge inn et godt ord for resten av familien.

(Jeg mener å huske jeg fikk rapport om at han sov seg gjennom alle tre skolegudstjenestene han var med på før jul, men pytt, pytt. )

Gammel 11-12-15, 21:02   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.

Jeg syns ikke det er en voldsom julegudstjenestemotstand her inne, men det er mange som er bevisste på at det skal finnes gode alternativer, og det er noen som er prinsipielt i mot forkynning i skolen.

Og ja, brungrumset kaster seg på. Men det betyr selvsagt ikke at flesteparten av dem som sender ungen mer eller mindre bevisst i kirken tilhører brungrumset. På ingen måte.

Gammel 11-12-15, 21:07   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.

Jeg syns ikke det er en voldsom julegudstjenestemotstand her inne, men det er mange som er bevisste på at det skal finnes gode alternativer, og det er noen som er prinsipielt i mot forkynning i skolen.

Og ja, brungrumset kaster seg på. Men det betyr selvsagt ikke at flesteparten av dem som sender ungen mer eller mindre bevisst i kirken tilhører brungrumset. På ingen måte.

Ja, sånn oppfatter jeg også både FP og omgivelsene. (Selv om jeg er overrasket over både "er det så farlig, da, det er jo så koselig!"-innlegg, og motvilje mot aktivt valg av kirke eller religionsnøytralt alternativ her inne, det var virkelig uventet.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 21:28   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk skjema i dag om avmelding, hele brevet oste vel egentlig av at skolen ønsker at alle skal delta, det er i skolens regi, det er ingen preken osv. Så står at om det skulle være noen som søker fritak så skal de få et likeverdig og trivelig tilbud, hva nå enn det betyr. I fjor laget de noe julepynt, mener jeg å huske.

Det pussige er jo at jeg får skjemaet i dag, og i dag forteller sønnen min at han skal lese juleevangeliet i kirka. Så jeg tenker at jeg ikke har noe valg sånn sett. Nå hadde jeg uansett tenkt at ungene skulle i kirken, men det er jo nesten litt frekt å utdele ting de skal gjøre før de vet om ungene skal i kirka.

Gammel 11-12-15, 21:38   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

For ordens skyld, jeg har ingen ting mot aktiv påmelding til julegudstjeneste og er ingen fan av obligatorisk julegudstjeneste.

Men dette er faktisk det eneste stedet jeg ser særlig aktiv motstand mot at det i det hele tatt gjennomføres julegudstjenester i skolen. Og jeg blir overgitt av fordummingen og latterliggjøringen av folk som synes julegudstjenester i skolen er helt ok eller direkte positivt. Synes dere at det inviterer til diskusjon og dialog? Er det virkelig sånn dere snakker og diskuterer med folk i virkeligheten også?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 22:26   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Og jeg blir overgitt av fordummingen og latterliggjøringen av folk som synes julegudstjenester i skolen er helt ok eller direkte positivt. Synes dere at det inviterer til diskusjon og dialog? Er det virkelig sånn dere snakker og diskuterer med folk i virkeligheten også?

Jeg syns fordummingen og latterliggjøringe har gått begge veier og kan egentlig spørre det samme tilbake.

Gammel 11-12-15, 22:32   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For ordens skyld, jeg har ingen ting mot aktiv påmelding til julegudstjeneste og er ingen fan av obligatorisk julegudstjeneste.

Men dette er faktisk det eneste stedet jeg ser særlig aktiv motstand mot at det i det hele tatt gjennomføres julegudstjenester i skolen. Og jeg blir overgitt av fordummingen og latterliggjøringen av folk som synes julegudstjenester i skolen er helt ok eller direkte positivt. Synes dere at det inviterer til diskusjon og dialog? Er det virkelig sånn dere snakker og diskuterer med folk i virkeligheten også?

Jeg blir faktisk veldig sur over at folk ikke greier å diskutere sånne ting prinsipielt og kommer med hva de sjøl føler når det gjelder julegudstjenester. Det er en fordumming av en viktig debatt. Sånne ting må man kunne diskutere på et prinsipielt grunnlag.

Gammel 11-12-15, 22:36   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Men blir det latterliggjort at noen (mange?) synes det er koselig og fint med gudstjeneste? Det jeg reagerer på er da det blir vinklet til at siden det er tradisjon og koselig og ikke skadelig så kunne egentlig alle deltatt, og å melde på er tull, dette burde være et selvsagt valg.

Vi har nok ganske forskjellig omgangskrets, jeg er preget av at FB i disse tider renner over av at folk som aldri setter sin fot i ei kirke med mindre det er merkedager hyler høyt om hvor idiotisk denne påmeldingen er, de tok aldri skade av litt forkynning da de var små. (Og så tenker jeg at om man synes gudstjeneter er viktig kulturarv så greier de fleste å ta med ungene på dette noen ganger i løpet av året, rett og slett.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 23:00   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg møter heller ingen utenfor fp som er særlig opptatt av alternativer til juleskolegudstjeneste, og det er tradisjon, hygge og et fint opplegg som er assosiasjonene.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg blir faktisk veldig sur over at folk ikke greier å diskutere sånne ting prinsipielt og kommer med hva de sjøl føler når det gjelder julegudstjenester. Det er en fordumming av en viktig debatt. Sånne ting må man kunne diskutere på et prinsipielt grunnlag.

Jeg mener at hva man føler ikke er irrelevant heller. Det er mange som føler seg presset og tråkket på fordi det ikke er bra nok alternativer til julegudstjenester også, og det er noen som føler at det er et fint opplegg med julegudstjenester. Jeg synes begge deler er ca like relevant. Og så kan man godt diskutere det rent prinsipielt. Men da må man se på hva som faktisk foregår i den kirka og ikke bruke definisjoner man finner på nett om hva en gudstjeneste er og inneholder, akkurat som om det opplegget som foregår i kirker de fleste steder før jul er en vanlig gudstjeneste. Jeg synes jo at dette tilbudet som gis mange steder om å komme i ei kirke, synge julesanger, få delta i julespill, få lese juleevangeliet og bli forklart hva det kristne julebudskapet går ut på er utmerket undervisning både i kultur- og religionskontekst. Jeg tenker jo at man ville tjent på å endre navn fra gudstjeneste til noe mer dekkende for opplegget. Jeg synes det er synd om man mister muligheten til denne rammen rundt. At noen ikke ønsker å delta må selvfølgelig være helt greit, og hvilken vei påmeldingen/avmelding går er for meg likegyldig.

Gammel 12-12-15, 00:19   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke jeg godt om HEF?

Jeg har da stort sett vært medlem hele mitt voksne liv, og til og med vært konfirmantlærer.

(Ikke medlem akkurat nå, men melder meg nok inn igjen. Meldte meg ut i surhet etter en for mange "religion er så utrolig dustete at folk burde fatte og begripe at det er helt DUST å tro på de greiene der!"-kronikk, i en periode der de drev med mye sånt).

Jeg har sett HEF såpass godt fra innsiden at jeg ser både de gode og de irriterende og de litt mer komiske sidene deres ganske godt.

Gammel 12-12-15, 02:02   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ok, da har jeg misforstått. Du har referert så mange ganger til den "meldte meg ut fordi de var duste"-historien og jeg syns du har fremstått unyansert og lite oppdatert på HEF at jeg har oppfattet det omtrent som du popper et blodkar bare noen nevner dem.

Jeg har for øvrig vært medlem hele mitt liv, minus årene mellom 15 og 18, så jeg kjenner dem ganske godt selv.

Gammel 12-12-15, 12:59   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror "blandede følelser" nok er ganske beskrivende, og det kan godt hende det er den ene delen av miksen som kommer oftest frem.

Gammel 12-12-15, 13:45   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Sånn er det jo ofte. Men da har jeg fått synet mitt på ditt syn justert, i allefall.

Gammel 12-12-15, 18:14   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Alternativopplegget virker ikke å ha noe så si for guttungen min heller. Jeg var bombesikker på at han kom til å velge å bli med kompisene i kirka året etter at han, som eneste på fjerdetrinn som ikke gikk (shikene, muslimene og budhistene var i kirka, samt katolikkenene og alle de andre) - og sønnen min satt ensom igjen i klasserommet og reknet mattestykker. Men nei, da neste år kom, var svarer like klart: "jeg er ikke kristen, så jeg vil ikke i kirka." Når han tross et så beinkjedelig alternativ velger bli igjen på skolen, velger jeg å tro på at ungen min er i stand til å ta et gjennomtenkt valg sjøl.

Vi fikk, i år, lapp hvor det skulle krysses av eller på for kirketur, men det sto ikke noe om hva det "alternative pedagogiske opplegget," som de lovte til skolegjenbliverne var.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.