|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Jeg synes det hadde vært helt supert jeg da. Tatt litt tid kanskje. Men da kunne faktisk ungene få se religionene side om side og skjønne at når det gjelder religion, det tror du på det som du har blitt lært fra du er liten av. For samtlige religioner virker jo helt schizo og lite sannsynlig i forhold til enhver Disneyhistorie.
|
|
|
#4 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Mener du at Disneyhistorier ikke er sanne?
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg er sikker på at min sønn står nedtegnet i skolebøkene med et stort rødt utropstegn bak navnet sitt: "Obs ikke døpt, nektes å motta norsk kulturarv og evig liv!"
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg får trøste meg med at Lillemann gikk i kirken så lenge han var i skolen, kanskje han kan legge inn et godt ord for resten av familien.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI mitt miljø (i mangfoldige Oslo indre by) går også de fleste barna i kirken og syns det er koselig, deriblant min egen sønn. Noen er kristne på ordentlig, noen er julekristne, non er ikke kristne og atter noen er ikke engang religiøse. Det er ingen motsetning i det, og et ønske om at det skal finnes et godt, like "feststemt" alternativ. Skolen vår har gått fra å ha et alternativ som kun ble beskrevet som et "alternativ" og ingen visste hva det inneholdt på direkte spørsmål til å nå ha en viss beskrivelse av alternativet, selv om det høres kjedeligere ut enn å gå i kirken. Sikkert fordi det foregår på skolen, mens kirken innebærer å gå en tur til et annet sted, med juletre, sang og orgel.
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi fikk skjema i dag om avmelding, hele brevet oste vel egentlig av at skolen ønsker at alle skal delta, det er i skolens regi, det er ingen preken osv. Så står at om det skulle være noen som søker fritak så skal de få et likeverdig og trivelig tilbud, hva nå enn det betyr. I fjor laget de noe julepynt, mener jeg å huske.
|
|
|
|
#11 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFor ordens skyld, jeg har ingen ting mot aktiv påmelding til julegudstjeneste og er ingen fan av obligatorisk julegudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns fordummingen og latterliggjøringe har gått begge veier og kan egentlig spørre det samme tilbake.
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg blir faktisk veldig sur over at folk ikke greier å diskutere sånne ting prinsipielt og kommer med hva de sjøl føler når det gjelder julegudstjenester. Det er en fordumming av en viktig debatt. Sånne ting må man kunne diskutere på et prinsipielt grunnlag.
|
|
|
#14 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg møter heller ingen utenfor fp som er særlig opptatt av alternativer til juleskolegudstjeneste, og det er tradisjon, hygge og et fint opplegg som er assosiasjonene.
Jeg mener at hva man føler ikke er irrelevant heller. Det er mange som føler seg presset og tråkket på fordi det ikke er bra nok alternativer til julegudstjenester også, og det er noen som føler at det er et fint opplegg med julegudstjenester. Jeg synes begge deler er ca like relevant. Og så kan man godt diskutere det rent prinsipielt. Men da må man se på hva som faktisk foregår i den kirka og ikke bruke definisjoner man finner på nett om hva en gudstjeneste er og inneholder, akkurat som om det opplegget som foregår i kirker de fleste steder før jul er en vanlig gudstjeneste. Jeg synes jo at dette tilbudet som gis mange steder om å komme i ei kirke, synge julesanger, få delta i julespill, få lese juleevangeliet og bli forklart hva det kristne julebudskapet går ut på er utmerket undervisning både i kultur- og religionskontekst. Jeg tenker jo at man ville tjent på å endre navn fra gudstjeneste til noe mer dekkende for opplegget. Jeg synes det er synd om man mister muligheten til denne rammen rundt. At noen ikke ønsker å delta må selvfølgelig være helt greit, og hvilken vei påmeldingen/avmelding går er for meg likegyldig.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteTror ikke jeg godt om HEF?
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteOk, da har jeg misforstått. Du har referert så mange ganger til den "meldte meg ut fordi de var duste"-historien og jeg syns du har fremstått unyansert og lite oppdatert på HEF at jeg har oppfattet det omtrent som du popper et blodkar bare noen nevner dem.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg tror "blandede følelser" nok er ganske beskrivende, og det kan godt hende det er den ene delen av miksen som kommer oftest frem.
|
|
|
#20 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteAlternativopplegget virker ikke å ha noe så si for guttungen min heller. Jeg var bombesikker på at han kom til å velge å bli med kompisene i kirka året etter at han, som eneste på fjerdetrinn som ikke gikk (shikene, muslimene og budhistene var i kirka, samt katolikkenene og alle de andre) - og sønnen min satt ensom igjen i klasserommet og reknet mattestykker. Men nei, da neste år kom, var svarer like klart: "jeg er ikke kristen, så jeg vil ikke i kirka." Når han tross et så beinkjedelig alternativ velger bli igjen på skolen, velger jeg å tro på at ungen min er i stand til å ta et gjennomtenkt valg sjøl.
|
![]() |
|
|