|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDa jeg var avdelingssykepleier, prøvde jeg å tilpasse ferien til folk. Det var en helvetes jobb, det er heftig å sørge for 24/7-drift og prøve å oppfylle flest mulige ønsker samtidig. Man har jo ikke krav på tilpasninger i og med at arbeidsgiver har styringsrett på ferie, og mange steder rullerer de uten unntak tre 3-ukersperioder fra 15, juni for å få kabalen til å gå opp. Det er dessuten ofte veldig mange ansatte på slike steder som har barn i barnehage- og skolealder, så det er ikke så mange andre å spille på.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHvis de har legeerklæring på at de trenger seng på skolen, men selger pølser midt på natten har de lurt en lege for å si det sånn. Det er fullt mulig. Og når skolen krever legeerklæringer for helt logiske tilpasninger på noe som for legen er kul umulig å finne ut av, så er det ikke så rart at det kommer endel dusteerklæringer heller tenker jeg.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet med seng og pølsesalg på Esso var sjølvsagt eit konstruert eksempel sett saman av elementer frå verkelegheita, bare sånn viss de er bekymra for teieplikta mi. Men eg har vore borti situasjonar som liknar.
|
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
I slike tilfeller lover eg deg at eg tar det opp, ja.
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg har skrevet legeerklæring på at det er viktig at barnet får gå på do når hun må på do fordi hun blæretrener pga ustabil blære. Jeg fatter ikke at ikke foreldre kan tas på ordet. Alle vet jo at småskolebarn ikke alltid kan holde seg til neste friminutt?
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneRine...selvsagt tror jeg foreldres holdninger har noe med saken å gjøre. Jeg tror bare ikke at det å kjøre rigid linje på permisjonsreglement er en god løsning for å endre holdninger. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVi var på foreldremøte i går og fikk vite at innstramminger i fraværsreglene skal gjennomføres hos oss også. Spesielt ble det nevnt at langhelger og billige sydenturer var hyppig fraværsgrunn i hele kommunen og at det ikke lenger ble innvilget ferier utenom skoleferiene. Det ble også sagt at de ikke hadde noen sanksjonsmetoder og at det egentlig var opp til oss, men at feriefravær ikke lenger ville bli innvilget av skolen og dermed registeres som ureglementert. Jeg vet ikke helt om det blir like strengt som i Oslo og at bare begravelser innvilges som reglementert fravær.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 25-09-13 kl 09:04. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJa, kva er eigentleg forsinka søvnfasesyndrom? Det har eg og vore borti i ein liknande situasjon som den Rine beskriv.
|
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Forsinket søvnfasesyndrom er nå kroppen ikke er helt i vater med døgnet. Det er overhodet ikke det samme som å snu døgnet, det er et reelt problem som i stor grad rammer tenåringer og som faktisk kan måles. Bør derfor ikke sammenlignes med ME og andre utelukkelses-diagnoser man ikke vet årsaken til.
|
|
|
#13 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHan duden med gips på armen eller foten, han som kommer til legen for legeerklæring - den situasjonen kan jeg se for meg, for den har jeg opplevd noen ganger. Det går omtrent sånn: |
|
|
|
|
|
#15 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Og hva er poenget med at jeg nå retter skytset mot legene? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDarth.. Står det da i legeerklæringen at duden med gips ikke kan ha gym i det hele tatt og ikke er bevegelig? I så fall tenker jeg at det må være mulig for skolen å stille spørsmålstegn med legeerklæringen. I SINTEF-rapporten stod det noe om potensiale i bruk av skolehelsetjenesten. Kan det være noen å spille på i den sammenheng? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg vil bare minne om at det er ikke "Skolen" som endrer permisjonsreglementet. Dette behandles politisk i de aller fleste tilfeller, og mange steder er det også initiert politisk. Det betyr at det er lokalpolitikerne dine (foreløpig) som er rette instans for å komme med innspill og ønsker om skoleårets organisering og tolkning av opplæringslovas permisjonsreglement. Ta saken gjennom FAU, snakk med dine kommunestyrerepresentanter og sett saken på kartet før lokalvalget. Forhåpentligvis blir det etter hvert løftet på nasjonalt nivå, og vi får en felles tolkning. Men inntil videre er ikke skolelederne (eller lærerne!) rette instans for å endre dette, de får gjort fint lite annet enn å evt. la være å håndheve det politikerne har bestemt.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneApan... Jeg tolker deg som enten veldig arrogant eller uvitende når du lettvint hevder at man bare kan foreta grep i slutte i jobb. For en del er alternativet flytting (noe som definitivt ikke alltid er en god løsning for en presset familie) og det å få inntekt fra nav. Sistnevnte mener jeg ikke skal være en måte å fikse sånt med. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Jeg har ikke sagt at noe er lettvint, men jeg mener alvorlig at man selv, ikke staten, har ansvar for at hverdagen skal gå opp. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Ja bevares, men det er veldig berettiget å samtidig jobbe for at for eksempel skolen kan bevege seg i takt med samfunnet for øvrig. Samfunnet (og de som sørger for nok penger inn i systemet for å finansiere skole) trenger at kompetente mennesker jobber med det de er kvalifisert for. |
|
|
|
![]() |
|
|