Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-13, 22:07   #301
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

*la til i forrige innlegg*

Sist redigert av Salt : 09-05-13 kl 22:13.
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 22:11   #302
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Blomstershopping på nett? Noe å tenke på til neste år, kanskje.
Hvordan får du plantene tilsendt egentlig? Er de slappe når du får de da eller?

Gammel 09-05-13, 22:14   #303
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vet faktisk ikke. Jeg har bestilt klatreroser der før, de kom i eske, men var jo på rot...

Gammel 10-05-13, 00:20   #304
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine blomster, Salt!

Gammel 10-05-13, 00:33   #305
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Vi er så heldige at vi har en vgs med jordbrukslinjer i nærheten, så vi har god tilgang til relativt billige sommerblomster. Jeg har byttet ut pelargoniene i år, de er alltid på de fineste når vi drar på ferie, og så må jeg plukke dem helt ned når vi kommer hjem.

I år landet jeg på fioler og stemor i en rekke forskjellige blåfarger, det fyller mange krukker når man får ti for 29 kroner. Jeg tok med en nydelig Flittig Lise i sart rosa, og skal holde den under tak i år, i fjor ble den redusert av å stå i regnet. Dessuten kjøpte jeg en gjeng løvemunn, jeg synes det er fint med mange av samme sort. Dermed kom jeg billig unna.

Egentlig.

For det viste seg at jeg etter en tur på Ikea hadde et par hortensia hjemme. Og etter en svipptur innom Plantasjen for å kikke litt står det en liten rosebusk som skal få en krukke.

Og så en lavendel. Og en rosmarin. Man kan ikke bare ha farger, man må ha noe grønt i bakgrunnen. .

Og jeg har tre-fire oliventrær fra i fjor, noen har fått komme ut fra lysthuset, et par står enda.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 22:11   #306
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøpte en rips- og en blåbærbusk i går, men så fikk vi høre at en ikke kan ha bare en blåbærbusk, men at en må ha to, fordi de krysspollinerer eller noe? Stemmer det?

Gammel 10-05-13, 22:52   #307
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Blomstershopping på nett? Noe å tenke på til neste år, kanskje.
Hvordan får du plantene tilsendt egentlig? Er de slappe når du får de da eller?

De kommer i små plastposer med litt tørr torv. De er barrotsplanter, så du må bare få plantet dem med en gang, enten i potter eller ute.

Veldig bra planter, solide sterke røtter.

Gammel 10-05-13, 22:56   #308
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rakk å gjødsle halve plenen i dag, før regnet, men har som vanlig vært for raus med gjødselet og gikk tom.

Skar ned roser og busker også, men det ser ut til å ha vært en røff vinter for rosene. Mange ser steindaue ut, men de skal få litt tid på seg før jeg gir dem opp fullstendig.

Litt hagelei, kjenner jeg.

Gammel 10-05-13, 23:03   #309
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi kjøpte en rips- og en blåbærbusk i går, men så fikk vi høre at en ikke kan ha bare en blåbærbusk, men at en må ha to, fordi de krysspollinerer eller noe? Stemmer det?

Det stemmer. Og gjett om jeg har ertet mannen, naturfagslæreren, for at han ikke visste det. Vi har nå to. Og de bærer godt.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 23:13   #310
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det stemmer. Og gjett om jeg har ertet mannen, naturfagslæreren, for at han ikke visste det. Vi har nå to. Og de bærer godt.

Men gjelder det rips også?

Gammel 10-05-13, 23:21   #311
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan ikke biologien, men vi har bare en ensom ripsbusk og får rips hvert eneste år.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 18:15   #312
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel få ripsbusker som er enslige rundt i Norges land, dvs ute av flygeavstand fra andre ripsbusker.

Gammel 11-05-13, 18:25   #313
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fått stikkelsbærbusk.

Gammel 11-05-13, 18:38   #314
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært vill og gal og sådd to sorter reddik, ruccula, gulrøtter, spinat, persille og koriander. Til mitt forsvar er jorda i pallekarmene mye varmere enn jorda på bakkenivå, og alt er dekket til med fiberduk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 21:00   #315
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har klippet rosene også, for de spiret jo plutselig og nå har de snart hele blader ute.
Jeg har med en klematis i potte fra gamlehuset og den har spiret en halv meter allerede. Jeg kjøpte tre stykker i fjor, men husker ikke hvilken jeg tok med, så det blir jo spennende å se.

Forresten har forrige eier her tydeligvis plantet løk som kun gir blå og lilla blomster, i alle fall er det bare de fargene som har blomstret hittil. Litt søtt og komisk. Men det ser ut som at tulipanene har en helt annen farge. Kanskje de skal matche forsytiaen som akkurat har begynt å blomstre.

Pøh, er vel ikke komisk å gå for en enkelt farge eller to vel. Vi har bare rosa- og hvitblomstrende stauder og prydbusker.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 21:52   #316
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Pøh, er vel ikke komisk å gå for en enkelt farge eller to vel. Vi har bare rosa- og hvitblomstrende stauder og prydbusker.

Det er kanskje mest komisk fordi jeg ser knoppene og er spent på hvilke blomster det er og hvordan de ser ut for jeg har jo ikke peiling og har ikke plantet dem selv. Og så er det liksom OJ, de var jo blålilla! Jøss.

Jeg har forresten vært og kjøpt noen stauder i dag,
og de var bare hvite og blålilla de også.

Gammel 11-05-13, 22:24   #317
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har vært vill og gal og sådd to sorter reddik, ruccula, gulrøtter, spinat, persille og koriander. Til mitt forsvar er jorda i pallekarmene mye varmere enn jorda på bakkenivå, og alt er dekket til med fiberduk.

Det gjorde jeg for en uke siden :vill og gal:, og det har begynt å spire. Men ikke i den karmen som mangler duk. Må fikse first thing i morgen. Jeg er virkelig helt helt nybegynner på hagefronten.

Gammel 11-05-13, 23:10   #318
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Handymannen min har laga to store blomsterkasser til meg i dag. Jada, meininga var at eg skulle laga dei, men han var nesten ferdig med den første då eg kom heim frå gartneriet.

Som vanleg har eg gått inn i eit plantesalg uten mål og meining, og strengt tatt ikkje peiling på blomster. Trødde nokre sommarplanter ned i den eine kassen, så får me sjå korleis det utviklar seg. Kasse nr. to er ikkje heilt klar endå. Den skal kles med presenning, og så må eg kjøpa leca og jord. Det gjekk 40 liter leca og nesten 8 sekker jord i kasse nr. ein.

Meininga er å ha litt meir plan over den kassen. Siden eg har fått pynta litt utenfor no, kan eg ta det litt saktare no. Eg skal ha nokre stauder og sommarblomar i den, må berre bli einig med meg sjølv først. Lillesøster skal laga grønnsakshage i den gamle sandkassen. Gulrotfrø er kjøpt inn og skal sås inne i morgon. Må kjøpa hønsenetting til å stoppa katter frå å grava i kassen før me kan planta i den. Vidare skal ho også få jordbærplanter, men dei får nok ikkje bær i år.
Erter ligg i bløyt og skal sås i morgon dei og. Dei skal klatre på leveggen ved uteplassen vår.

Gammel 11-05-13, 23:26   #319
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært ute og plukket to snegler. Strødde ut litt Ferramol - er egentlig ikke noe glad i å bruke gift i hagen, men på våren og på høsten bruker jeg Ferramol. Sneglene spiser det, blir mette, graver seg ned og dør. Praktisk. Resten av sesongen bruker jeg pølseklype og ølfeller. Det har blitt merkbart mindre snegler i hagen de siste to årene så det hjelper.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 23:52   #320
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driver virkelig med ting jeg ikke kan. Fikk god hjelp på Plantebørsen (må jo bare like det navnet, og pluss for at de både har lekeplass OG karpedam), og har planta i hele dag!

Jeg driver liksom med hageplanlegging.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.