|
|
#301 |
|
maler
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg har et navn som kan uttales på ganske mange måter avhengig av sted i landet, sånn er det vel med mange navn som har en r i seg. De får rett og slett et annet preg når vestlendingene tar sats og virkelig får frem r-lyden som trønderne bare smelter sammen med de andre lydene. Og så har du tonefallet som kan variere endel med dialekter. Det synes jeg er greit og innenfor det man må akseptere fordi det er ulike varianter av dialekter i dette landet.
|
|
|
#303 |
|
maler
|
Sv: Navn og forventninger til uttale
Jeg tror ikke at så mange blir det jeg heller, men blir jeg rettet på skal jeg greie å rette meg etter det. Det blir litt som eldstegutten min som kan få en trykklegging av navnet som ikke er spesielt pent her oppe. Det er greit nok helt til man evt blir rettet på og forklart hva han foretrekker tenker jeg.
|
|
|
#304 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttaleHvordan ville dee uttalt Emelie?
|
|
|
#305 |
|
Eklektisk
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleOm jeg blir rettet på hadde jeg fint klart det og villet det, men ville følt at jeg skiftet dialekt midt i en setning (når det gjelder Maren-navnet). Men trykk og tonem |
|
|
|
|
|
#306 |
|
flisespikker
|
Jeg ville tenkt Emelie, altså med samme trykk som Amalie.
Ikke palatalisering, det er sånn som nordlendinger og trøndere har i "kjeller" (kjeiller). Du mener sikkert retrofleks l, eller kanskje tjukk l?
|
|
|
#308 |
|
maler
|
Som Emilie bare med en e i midten. Men med en liten bevissthet i bakhodet om at det var en liten mulighet for Emmelii. (Som i Emily med en e i midten).
|
|
|
#309 |
|
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
2000 og okt. 2010 Sist redigert av -Nj- : 13-08-12 kl 02:50. |
|
|
|
|
|
#311 |
|
Kakemonster
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg ville sagt "Emmeli" da.
|
|
|
|
#312 |
|
Borte
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg ville også sagt Emmeli. Også har jeg to navn selv om jeg bare har ett.
|
|
|
#314 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Chanett skrives da bare på en måte.
Nå ble jeg nysgjerrig. Ja, siden jeg tydligvis ikke kan uttale det. Knis. |
|
|
|
|
|
#315 |
|
Yes, we can!!
|
Her var det Chatrine, var det ikke det, da? Og Cha uttales Ka, også på italiensk.
|
|
|
#317 |
|
Unik
Sv: Navn og forventninger til uttaleJa, foreldrene uttaler navnet Emmeli/Emily, som den mest selvsagte ting i verden. De kunne ikke fatte at jeg trodde navnet var Emelie, som i Amalie - med alle bokstaver uttalt. Tviler på at jeg blir den første.
|
|
|
#318 |
|
kamerat
|
Siden det ser ut til å være meg du argumenterer mot her: Vi er jo helt enige om trykk, som du ser.
Men Erlend-problemstillingen er jo en helt annen! Her er det forskjellige regler for hvordan lyder oppfører seg i kombinasjon i forskjellige dialekter. Min dialekt har blant annet disse reglene:
|
|
|
#319 |
|
Unik
Sv: Navn og forventninger til uttaleDialekt overstyrer navn, og det er for meg helt naturlig (og noe man må ta i betraktningnår man velger navn). Det blir som at jeg skulle bli snurt over at en bergenser bruker skarre-r på mitt navn, når jeg og mine foreldre uttaler det med rulle-r.
|
|
|
#320 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er jeg enig i. Farmoren og farfaren til sønnen min uttaler navnet hans annerledes enn jeg selv gjør, de har trykket på et annet sted, og det ville blitt veldig merkelig å skulle be dem forandre på det.
|
|
![]() |
|
|