Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 01:26   #301
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg har et navn som kan uttales på ganske mange måter avhengig av sted i landet, sånn er det vel med mange navn som har en r i seg. De får rett og slett et annet preg når vestlendingene tar sats og virkelig får frem r-lyden som trønderne bare smelter sammen med de andre lydene. Og så har du tonefallet som kan variere endel med dialekter. Det synes jeg er greit og innenfor det man må akseptere fordi det er ulike varianter av dialekter i dette landet.

Men jeg insisterer ikke på å kalle Maaarn for Maren selv om det er det det kalles her i landet og det høres vesentlig bedre ut, heter hun Maarn så får hun hete det for meg og jeg greier å si det også. Og jeg greier også å legge trykket riktig stort sett hvis jeg blir opplyst om det også, og jeg synes det er litt arrogant å ikke prøve.

Gammel 13-08-12, 01:28   #302
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kommer aldri til å si Maaarn, og jeg tviler på at noen som heter Maren kommer til å be om det heller. Eller tenke at det var kjempedumt at jeg sa Maren.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:31   #303
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg kommer aldri til å si Maaarn, og jeg tviler på at noen som heter Maren kommer til å be om det heller. Eller tenke at det var kjempedumt at jeg sa Maren.

Jeg tror ikke at så mange blir det jeg heller, men blir jeg rettet på skal jeg greie å rette meg etter det. Det blir litt som eldstegutten min som kan få en trykklegging av navnet som ikke er spesielt pent her oppe. Det er greit nok helt til man evt blir rettet på og forklart hva han foretrekker tenker jeg.

Gammel 13-08-12, 01:34   #304
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan ville dee uttalt Emelie?

Jeg har nettopp fortalt folk at kusinen min nylig fikk et barn med dette navnet, og fikk presentert en helt annen uttale da jeg snakket med kusinen min. Ups.

Gammel 13-08-12, 01:35   #305
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Om jeg blir rettet på hadde jeg fint klart det og villet det, men ville følt at jeg skiftet dialekt midt i en setning (når det gjelder Maren-navnet). Men trykk og tonem , det forstår jeg i større grad at folk vil ha rett. (Men jeg gir blaffen ang. mitt eget navn).

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:37   #306
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

.

Jeg ville tenkt Emelie, altså med samme trykk som Amalie.

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Jeg sliter med å skjønne hvorfor noen ikke skal kunne si Erlend uten stum e i midten. ÆÆÆÆL-N med palatalisering er noe av det j... jeg hører. :frysninger:

Ikke palatalisering, det er sånn som nordlendinger og trøndere har i "kjeller" (kjeiller). Du mener sikkert retrofleks l, eller kanskje tjukk l?

Gammel 13-08-12, 01:40   #307
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

På italiensk er ch k-lyd. Chianti = kianti.

Ikke foran a.

Gammel 13-08-12, 01:41   #308
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har nettopp fortalt folk at kusinen min nylig fikk et barn med dette navnet, og fikk presentert en helt annen uttale da jeg snakket med kusinen min. Ups.

Som Emilie bare med en e i midten. Men med en liten bevissthet i bakhodet om at det var en liten mulighet for Emmelii. (Som i Emily med en e i midten).

Gammel 13-08-12, 01:50   #309
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle

Emeli

Sist redigert av -Nj- : 13-08-12 kl 02:50.
-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:56   #310
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ville sagt Emmeli?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:56   #311
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville sagt "Emmeli" da.
Der jeg bodde som barn sier de "Maren" og "Karen", og det er egentlig det jeg er vant til. Så kjenner jeg en Maren ( ) som jeg attpåtil mener å huske ha presisert at det er Maren og ikke Maarn. På toppen av det hele har hun tilnærmet lik dialekt som de har der jeg vokste opp. Får jeg det til? Næh. Jeg prøver hardt da, tar meg i det og retter og sånt, men jeg har visst bodd for lenge på østlandet.

Gammel 13-08-12, 08:40   #312
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville også sagt Emmeli. Også har jeg to navn selv om jeg bare har ett.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 08:58   #313
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke foran a.

Nei, men det var snakk om i her, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 09:22   #314
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Og hva med utenlandske navn som har beholdt opprinnelig skrivemåte? Jeanette, for eksempel, det er vel ingen som insisterer på å uttale det i tråd med norske uttaleregler?

Chanett skrives da bare på en måte.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg uttaler forresten mitt eget navn annerledes enn mine foreldre gjør. Jeg syns den vestlandske uttalene av mitt navn er skikkelig stygg, og sluttet med den i ungdomsårene.

Outer ikke navnet her, men tenk SiGne vs. "Singne" (eller hvordan jeg nå skal beskrive den mykere varianten av uttalen).

Nå ble jeg nysgjerrig. Ja, siden jeg tydligvis ikke kan uttale det. Knis.

Og Nyx, jeg er nysgjerrig!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 10:03   #315
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, men det var snakk om i her, da.

Her var det Chatrine, var det ikke det, da? Og Cha uttales Ka, også på italiensk.

Che og Chi uttales Ke og Ki, Cha uttales Skja.

Gammel 13-08-12, 10:08   #316
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Chanett skrives da bare på en måte.

Uttales det Kanett?

Gammel 13-08-12, 10:16   #317
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, foreldrene uttaler navnet Emmeli/Emily, som den mest selvsagte ting i verden. De kunne ikke fatte at jeg trodde navnet var Emelie, som i Amalie - med alle bokstaver uttalt. Tviler på at jeg blir den første.

Gammel 13-08-12, 10:22   #318
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg pleier å prøve å rette meg etter det trykket, tonemet og vokallengden som navnets eier selv bruker, men jeg dropper ikke den østnorske fonologien min for å glede noen, altså. For eksempel kjenner jeg to August med trykk på første stavelse, men hvert sitt tonem, og dem holder jeg fra hverandre og fra månedsnavnet (som jeg uttaler med trykk på siste stavelse). Derimot blir alle Anders Annesj og alle Karen Kaarn. Fordi det er automatiske østnorske fonologiske prosesser (jeg sier faarn, baarn, kommentaarn også). Fonotaksen min får du aldri!

Men ang hvor trykket legges? F eks Kristin: Kriss-tinn eller Krist-iiiin, det er for meg samme navnet men 2 måter å uttale det på, og i det sekundet man opplyser noen om at man heter øg ønsker å kalles det ene frem for det andre, ja da syns jeg det er direkte frekt og arrogant og provoserende hvis man nekter bare fordi man vil bruke det man selv synes er mest vanlig/naturlig/hvasomhelst fra der man er.

Siden det ser ut til å være meg du argumenterer mot her: Vi er jo helt enige om trykk, som du ser.

Det finnes jo en rekke navn med lignende problemstillinger: Karin, Elin, Emil, (og for ikke å glemme Erlend). Jeg sliter med å skjønne hvorfor noen ikke skal kunne si Erlend uten stum e i midten. ÆÆÆÆL-N med palatalisering er noe av det j... jeg hører. :frysninger:
Men hvis en Erlend sier til emg at han foretrekker at jeg sier Ææææ(r)LN så bør jeg vel respektere det, selv om jeg synes ÆrlEnn(d) er finere uttale???

Men Erlend-problemstillingen er jo en helt annen! Her er det forskjellige regler for hvordan lyder oppfører seg i kombinasjon i forskjellige dialekter. Min dialekt har blant annet disse reglene:

E foran R blir Æ (med visse unntak)
R foran L blir palatal L
-en i utlyd blir stavelsesbærende -n (diverse komplikasjoner på denne regelen /regærn/)

Så når man kjører navnet Erlend gjennom den østnorske fonologiske maskinen (så å si), kommer Æl-n automatisk ut i den andre enden. Jeg synes ikke det er rimelig å be andre om å overstyre den typen fonologiske regler.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 10:27   #319
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Dialekt overstyrer navn, og det er for meg helt naturlig (og noe man må ta i betraktningnår man velger navn). Det blir som at jeg skulle bli snurt over at en bergenser bruker skarre-r på mitt navn, når jeg og mine foreldre uttaler det med rulle-r.

Selv har jeg en venninne fra Oppland som heter Anita. Selv uttaler hun det Annita, men for mjeg blir det bare helt helt feil å skulle si det slik selv. At Tove på jobben kaller navnet sitt med O og ikke Å som jeg er vant til blir noe annet, det er helt ok.

Gammel 13-08-12, 10:36   #320
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dialekt overstyrer navn, og det er for meg helt naturlig (og noe man må ta i betraktningnår man velger navn).

Dette er jeg enig i. Farmoren og farfaren til sønnen min uttaler navnet hans annerledes enn jeg selv gjør, de har trykket på et annet sted, og det ville blitt veldig merkelig å skulle be dem forandre på det.

Jeg husker noen vi kjente da jeg var barn var nesten sinte fordi morgen min (Bergenser) ikke klarte å si Maarn om datteren deres.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.