Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En enslig mor som sliter med økonomien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-12, 21:52   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes også at "bra mye" er dekkende for 59000 netto i måneden.

Ja. Huslånet var jo bare på noe over 9000, så de sitter igjen med mye penger til andre ting, mer enn mange andre tror jeg.

Gammel 28-11-12, 14:48   #2
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, det er ikke lite, men det er ikke bra mye heller, er det?

For meg (oss) er dette ganske mye penger.
Vi har vel rundt 15 000,- kr mindre i måneden og synes vel egentlig at vi har det ganske greit allikevel. 15 000,- ekstra i måneden ville ha gjort hverdagen vår ganske mye enklere!

Gammel 28-11-12, 18:19   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

En hver inntekt finner sin utgift pleier jeg å si. Hadde jeg tjent f.eks. 200 000 mer enn i dag så hadde jeg kanskje skaffet meg en nyere bil, reist på en ekstra ferietur eller noe sånt.

Gammel 26-11-12, 21:18   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en god inntekt, men "vasser i penger, så vi merker knapt om jentungen får 13 000 i måneden" er det jo ikke.

Gammel 26-11-12, 21:21   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo en god inntekt, men "vasser i penger, så vi merker knapt om jentungen får 13 000 i måneden" er det jo ikke.

Det kommer selvfølgelig da også an på hvor mange og hvor store faste utgifter de har. Er hus og bil nedbetalt, lissom?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:22   #6
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det kommer selvfølgelig da også an på hvor mange og hvor store faste utgifter de har. Er hus og bil nedbetalt, lissom?

Som sagt, det var enten 39000 eller 36000 eller noe i den duren etter at faste utgifter var betalt hvis jeg oppfattet riktig
Også et romslig beløp i mine øyne.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:21   #7
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste synes jeg vel egentlig at hun åpenbart ikke hadde noen formening eller forståelse av hvor mye penger hun egentlig fikk. Hun trodde liksom hun fikk 800,- hun, og hadde liksom ikke helt oversikten over alt dette ekstra som regnet ned over henne i måneden. (noe hun heller ikke hadde behøvd å ha, virket det som)

Også var hun jo egentlig knallflink når hun fikk et større budsjett å håndtere.

Gammel 26-11-12, 21:24   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det jeg tenkte også. "Bra mye" er liksom veldig godt over gjennomsnittet i mine øyne, selv om jeg hadde svimlet av lykke om jeg hadde hatt utbetalt 59.000,-

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:33   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det var vel i grunnen der jeg var også.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 06:54   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig i det. Jeg vilnkalle det en _grei_ inntekt, men på ingen måte en inntekt som gjør en i stand til å sløse sånn med pengene som tenåringen gjorde.

Gammel 27-11-12, 07:54   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sløse kan man ikke, men med riktig disponering ( og å gi en femtenåring utstyr, penger, ditt og datt for 13000 er ikke det) så bør man ha rimelig god råd, og klare seg økonomisk. Ikke måtte spare for å ha til et par sko.

Spørs selvsagt hva skoene koster da. I min verden koster sko max 1100 kroner. Helst halvparten.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 21:49   #12
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den mye omtalte Helstrøm-episoden går i reprise på TV3 nå.

Gammel 26-11-12, 21:50   #13
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Den mye omtalte Helstrøm-episoden går i reprise på TV3 nå.

Så bra! jeg fikk ikke med meg slutten forrige gang og den ville jeg gjerne se.

Gammel 26-11-12, 22:31   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den episoden der var litt småkomisk. Du hadde på den ene siden denne jenta som åpenbart ikke så hvor mye hun faktisk fikk. Og da hun styrte, og det greide hun jo veldig bra egentlig, så var moren helt lik. Krangla på utdelt beløp og "trengte" endel penger for å kjøpe dill og dall til huset og annet hun hadde lyst på.

59000 utbetalt i mnd er vel ganske bra når man ikke har større faste utgifter enn de hadde. De hadde jo fortsatt bra igjen etter at faste utgifter var trukket fra, og da må man ikke glemme at utgifter til hest var inkludert i disse faste utgiftene. Og at de bare var tre personer.

Gammel 27-11-12, 16:21   #15
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk, m^2. Da skal jeg se den i kveld.

Gammel 18-11-11, 18:31   #16
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At hun jobber frivillig for FA kan jo være hennes fritidsaktivitet.
Det er ikke sikkert at alternativet der først og fremst er jobb.

Om en alenemor er med i syforening hvor man strikker sokker til fattige eller er med som natteravn så blir det litt rart å lure på om man ikke heller kan jobbe de timene i stedet?

Det Hattifnatten sa

At hun jobber frivillig for Frelsis, hva så. Kanskje det er arbeidstrening eller en del av hennes opptrening for å håndtere angst eller annet som hemmer livet hennes. Det er neppe 40 t/ uka, for å si det sånn. Det er vel en halv dag i uka og sånt det pleier å være, og de som deltar og gir til de som har det vanskeligere enn seg selv er ofte mennesker som msn skulle tro hadde nok med seg selv ( mens de ressurssterke glor hardt i gulvet når det skal velges klassekontakt for deres eget barn...)

Jeg reagerte på at kommentarene, som vanlig, bare går på mora. Hva med FARENS ansvar for å forsørge ungene han har satt til verden?!

Sist redigert av Charlie : 18-11-11 kl 18:36.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:41   #17
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trist at folk forhåndsdømmer og slenger ut påstander som i dette kommentarfeltet. "Hvorfor satte du så mange som tre barn til verden?", hva i alle dager?? Kanskje personen levde et idyllisk flott liv med hus, mann, barn, jobb før. Ikke alle har valgt å bli alenemødre. Man vet ikke hva livet byr på i fremtiden, og det er SLETTES ikke sikker man får godt lønna jobb av lang utdanning. Det vet jeg selv. Og det er selvfølgelig ikke bare enslige mødre som sliter med økonomien.

Gammel 20-11-11, 09:43   #18
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ibidelma, her.

Trist at folk forhåndsdømmer og slenger ut påstander som i dette kommentarfeltet. "Hvorfor satte du så mange som tre barn til verden?", hva i alle dager?? Kanskje personen levde et idyllisk flott liv med hus, mann, barn, jobb før. Ikke alle har valgt å bli alenemødre. Man vet ikke hva livet byr på i fremtiden, og det er SLETTES ikke sikker man får godt lønna jobb av lang utdanning. Det vet jeg selv. Og det er selvfølgelig ikke bare enslige mødre som sliter med økonomien.

Dette er jeg helt enig i. Det går aldri an å vite hva slags vendinger i livet som skjer. Det kan skje ting selv med den som har god jobb, og god økonomi. Man kan oppleve å bli ufør, eller miste jobben av andre årsaker.

Hadde ikke blitt satt mange barn til verden om man skulle tenke på at OM og HVIS det og det skjer..

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:50   #19
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Crimina, her.

Dette er jeg helt enig i. Det går aldri an å vite hva slags vendinger i livet som skjer. Det kan skje ting selv med den som har god jobb, og god økonomi. Man kan oppleve å bli ufør, eller miste jobben av andre årsaker.

Hadde ikke blitt satt mange barn til verden om man skulle tenke på at OM og HVIS det og det skjer..

Nei, det er akkurat det. Men jeg tenker jo idag (selv om jeg har mann), at jeg har nok med de to barna jeg har. Særlig med tanke på at jeg har et lavlønnet yrke (barnehage) og at jeg vil kunne hjelpe barna mine økonomisk i deres oppvekst. Får jeg et barn til, så må godene deles, og da ville det blitt en del mindre per barn. SÅ jeg tenker fremover. Og det tipper jeg at de fleste andre også gjør. Utsagn som sier imot, må komme fra enten barnløse/unge/uvitende eller folk som blir forsørget av sine foreldre med uttømmelig konto....

Gammel 18-11-11, 14:49   #20
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I det hele tatt er det vanskelig å få 100 prosent stilling som ufaglært innenfor åpningstidene til SFO og barnehage.

Legg til at man får beskjed om at man bare tenker på pensjonspoengene og ikke på barna hvis barna er lenge i barnehagen så er det umulig å jobbe 100 % i en hvilken som helst stilling.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
enslig mor, fattig, hellstrøm

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.